Gå til innhold

11 åring vil ikke på felles Halloween fest, men vil gå rundt på døra..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han synes sånn fest er teit og barnslig og vil heller bare gå rundt med bøtta med noen kompiser. Jeg blir litt oppgitt; jeg mener at om man skal gå rundt må man nesten være med på hele opplegget.. Hvilket signal sender disse gutta om de ikke orker bli med på festen klassekontaktene lager, men vil bare gå og tigge godteri? 

Anonymkode: 19745...8e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Er det voksne eller barn som skal feire Halloween? 

Er det ikke blitt slik i dag, at voksne snekrer ideen og begynner å organisere?  Det er jo ikke sikkert at det er slik det ville blitt, om barna selv fikk bestemme, eller organisere. 

Nå må vi la barna få bestemme litt selv. Er det virkelig blitt slik at hele klassen, eller alle barna skal måtte stille på det samme opplegget og gjøre det samme? 

Det blir vanskelig å treffe alle barn sine ønsker, når man lager ett felles opplegg. 

Jeg håper det vil være mulig at noen barn kan få gjøre det på sin måte. Jeg tenker at dette må være greit, så lenge det ikke sperrer ett barn eller to ute, som ikke får lov å delta. 

Vi foreldre må ikke planlegge oss ihjel på hvordan barn skal feire ditt eller datt.Barn må få ha litt råderett og bestemmelse over hvordan de ønsker det. Halloween er blitt så stort nå, og er så gøy og viktig for barna, at jeg tenker at de bør få gjøre det som gjør dagen morsomst. Vel å merke, så lenge noen ikke blir stående utenfor! Da... Ja, da kan foreldre gripe inn. 

Anonymkode: 6ad7d...609

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele opplegget? Hele opplegget er å gå på døra og be om godteri, og så har noen kommet på det med fester i tillegg, det har ikke noe med det opprinnelige opplegget å gjøre. 

Anonymkode: 72614...8fe

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 10-åring vil heller ikke på fellesopplegget med klassen. Jeg var så glad for at det blir arrangert en klassefest, for tidligere år har han bare gått knask eller knep med en kamerat eller to, men så er det altså bare det han vil 🤷‍♀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også foreldre i klassen funnet ut at de skal ha fest, med barna og foreldre. Uten å spørre hva barnet vil. Min jente på 11 vil også gå rundt med bøtte sammen med venninner... 

Anonymkode: c4cc7...73f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel pga korona de ikke skal gå fra dør til dør da. 

Anonymkode: 85d49...734

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det å gå rundt på døra som er gøy. Ikke alle som er like glade i klassefester, og skjønner ikke hvorfor det skal være et must før man går fra dør til dør.

Artig at han synes fest er teit og barnslig da, og ikke å løpe rundt med bøtte og tigge godteri :P Det er jo det som er den barnslige delen av Halloween, trodde nesten 11 år var for gammelt for det til og med, men hva vet barnløse meg.

Ikke at det har noe som helst å si altså, barn har bare litt annet syn på verden av og til som er morsomt.

Anonymkode: 766e1...abd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (43 minutter siden):

Halloweenfest er for voksne. 

Bøtte på døren er tradisjon for barn. 

Hvis du kaller 13-åringer for voksne er dette riktig.  ;)

I alle fall hvis jeg skal tro mine amerikanske slektninger og venner.
Der de bor er det slik at fester er for de som er for gamle til å gå "knask eller knep", og det er de vanligvis når de er rundt 12-13 år.

Til TS

De er midt i mellom barndom og ungdom nå, det som kalles "tweens", og vil heller henge med valgte kamerater enn å være med på klassefest.  De føler de er for gamle til å leke, og er for unge til å ville imponere jentene, så da velger de å heller gå "knask eller knep" med valgte kamerater.  Da kan de tøffe seg litt for hverandre, få godteri, uten å gjøre den største innsatsen.

Jeg lo godt det første året vi hadde halloweenere på døra hos oss.  Først kom småbarna sammen med foreldrene, kledd i de søteste kostymene.  Så kom småskolebarna i grupper (foreldrene ventet ved porten) og de var kledd i skumle kostymer.
Så kom storskolebarna.  De var kledd i svart, og hadde sotet seg litt i ansiktet, noen hadde et hvitt laken de hadde klippet hull i.  De var mutte, og mumlet "knask eller knep".  De ville ha godteri, syntes egentlig det var flaut å gå fra dør til dør, men siden det var det som skulle til for å få litt knask gjorde de den minste innsatsen de kunne gjøre for å få det de ville.
Til slutt kom ungdomsskoleelevene, ikke utkledd, men veldig glade og fornøyde, og lurte på om vi hadde rester igjen.  :ler:

La ham gå med bøtta si, mest sannsynlig blir det ett eller to år til, og så synes han at han er for gammel til slikt. :)

Anonymkode: c555c...a07

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du kaller 13-åringer for voksne er dette riktig.  ;)

I alle fall hvis jeg skal tro mine amerikanske slektninger og venner.
Der de bor er det slik at fester er for de som er for gamle til å gå "knask eller knep", og det er de vanligvis når de er rundt 12-13 år.

Til TS

De er midt i mellom barndom og ungdom nå, det som kalles "tweens", og vil heller henge med valgte kamerater enn å være med på klassefest.  De føler de er for gamle til å leke, og er for unge til å ville imponere jentene, så da velger de å heller gå "knask eller knep" med valgte kamerater.  Da kan de tøffe seg litt for hverandre, få godteri, uten å gjøre den største innsatsen.

Jeg lo godt det første året vi hadde halloweenere på døra hos oss.  Først kom småbarna sammen med foreldrene, kledd i de søteste kostymene.  Så kom småskolebarna i grupper (foreldrene ventet ved porten) og de var kledd i skumle kostymer.
Så kom storskolebarna.  De var kledd i svart, og hadde sotet seg litt i ansiktet, noen hadde et hvitt laken de hadde klippet hull i.  De var mutte, og mumlet "knask eller knep".  De ville ha godteri, syntes egentlig det var flaut å gå fra dør til dør, men siden det var det som skulle til for å få litt knask gjorde de den minste innsatsen de kunne gjøre for å få det de ville.
Til slutt kom ungdomsskoleelevene, ikke utkledd, men veldig glade og fornøyde, og lurte på om vi hadde rester igjen.  :ler:

La ham gå med bøtta si, mest sannsynlig blir det ett eller to år til, og så synes han at han er for gammel til slikt. :)

Anonymkode: c555c...a07

Herlig innlegg :) ser det for meg, sikkert utrolig søte alle sammen. 

Anonymkode: e9b08...c2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

kva skjedde med julebukk? 

Anonymkode: 1cfa9...eeb

Har vel ikke skjedd noe med julebukk? Nå diskuterer vi Halloween!

Hi: Jeg prøvde å organisere for mye for 10-åringen min i fjor. Det endte med frustrert gutt som bare ville gå med kompiser og så komme hjem og se «skummel» film med meg, og ikke være med på noe fest. Han fikk det som han ville og hadde det helt supert, og jeg lærte meg å ikke blande meg for mye🙈 I år kjører han samme opplegg. 

Anonymkode: 3351b...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 10-åring vil heller ikke på fest. Jeg tror foreldrene som arrangerer gjør det for å unngå at barna går dør-til-dør, men det er jo det eneste de vil. De måtte jo stå over alt i fjor, så jeg forstår at de vil gå i år. I tillegg vil barnet gå med 1-2 venner, slik at ikke alle barna fra festen går sammen, for da får de jo ingenting.. 

Anonymkode: f0a11...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har særlig til overs for Halloween selv, så heier jeg på guttungen i dette tilfellet. Gå knask eller knep runde må da være mye morsommere enn en klassefest. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

kva skjedde med julebukk? 

Anonymkode: 1cfa9...eeb

1940 ringte å ville ha det tilbake. 

Anonymkode: 47489...aac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La gutten gjøre det han selv ønsker. Klassefester er jo drit lame. Hvertfall på Halloween! 

Anonymkode: 47489...aac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min 10-åring vil heller ikke på fest. Jeg tror foreldrene som arrangerer gjør det for å unngå at barna går dør-til-dør, men det er jo det eneste de vil. De måtte jo stå over alt i fjor, så jeg forstår at de vil gå i år. I tillegg vil barnet gå med 1-2 venner, slik at ikke alle barna fra festen går sammen, for da får de jo ingenting.. 

Anonymkode: f0a11...97f

i vår klasse lager foreldrene klassefest for å sikre at alle blir inkludert. Og det er jo utelukkende positivt. Problemet er jo de overivrige foreldrene som begynte å lage fester for noen år siden, der ikke alle var invitert. De skapte for det første et falskt behov fordi de var så mange at det oppsto en festkultur, og for det andre utenforskap fordi mange ikke ble invitert. Og så reparerer man det nå med klassefest.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel ingenting, her skal de gjøre begge deler men man blir jo ikke tvunget til å delta er jo bare å gi beskjed om at man ikke kan komme fordi man har andre planer. Greit man gir beskjed om at man ikke kommer da slik at man kan droppe det hvis det blir for lite folk. Jeg hadde ikke tvunget guttungen til å gå på en halloween fest om han ikke ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lages det fest på skolen kl 1630-18, det betyr at den er over til det er passe tid å gå ut til knask eller knep. Jeg tipper en del går ut allerede i 1730-tiden.

Her samles hele trinnet så ingen faller utenfor og vi foreldre støtter opp om dette. Og så har barna avtalt hvem de skal gå med etterpå. 5. trinn nå, vi begynte med dette da de gikk i 1. (i fjor var det klassevis markering pga korona, i år igjen samles hele trinnet).

På skolen er det ulike aktiviteter, «føle» bokser etc. ikke «bare» musikk/dans. Det kjøpes inn pizza og foreldre baker kaker/muffins og noen har med saft.

For klasse/trinnmiljø mener jeg man kan si at alle tar seg en tur på klassearrangementet først og at det er mer enn god nok tid til å gå på dørene etterpå. 

Anonymkode: efa43...aba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...