Gå til innhold

Hvorfor går fødsel fort for noen og tregt for andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er nå 3 dager over termin og har vært 3cm åpen siden da, men det skjer ingenting. Sitter også og ser på Fødeavdelingen, og noen kommer jo inn på sykehuset uten å være åpne i det hele tatt. Likevel føder noen av de i løpet av timer.

Vet noen hvorfor det går så fort for noen og så tregt for andre? 

Anonymkode: 4402a...6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormoner vil jeg tro. For eksempel gikk jeg 13 dager overtid med første uten noe som helst tegn til modning eller at livmora/livmorhalsen modnet seg. Kroppen hadde ikke fått med seg at tiden var ute. Ingangsettelsen ble også misslykket , en lang fæl prosess . Kroppen responderte ikke som den skulle med hormonene og det endte i keisersnitt . Med andremann fikk jeg krangla meg til planlagt keisersnitt 

men slapp av. Du har jo åpning. Det vil si kroppen din vet at svangerkapet snart er over 😊 ro ned, plusetlig kommer baby 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvorfor, men har hørt det har en sammenheng med hvordan din egen mor fødte.  Min mor hadde raske fødsler, det fikk jeg og søsteren min også.  Litt vel raskt for min del, hadde ikke regelmessige rier da jeg kom på sykehuset, men det var lite folk så jeg fikk bli. 30 min senere kom de å sjekket meg og da var jeg i aktiv fødsel,  og 45 min etterpå var barne født.  Andre fødsel var ganske lik.  Min mormor sa at hun også fødte raskt.

Men svigersøster hadde veldig lang fødsel, men det hadde moren hennes også.

Anonymkode: e7a89...9aa

Skrevet

Ja ok. Min mor gikk 5 dager over termin med både meg og min søster. Så kanskje kanskje det skjer noe snart da. Får bare være tålmodig 😊 TS 

Anonymkode: 4402a...6f0

Skrevet

Jeg har hatt to styrtfødsler (under 2 timer), mens min mor hadde to "vanlige" fødsler som varte ca 12 og 6 timer. Men det som var likt var tidspunkt, jeg fødte førstemann en uke før termin og andre to uker før termin, akkurat som moren min. 

Anonymkode: 07f3b...612

Skrevet

Jeg har hatt 2 spontane fødsler 13 dager over termin.

Begge styrtfødsler på 1,5 timer, uten forvarsel av noe slag før det "sa pang".

Anonymkode: 6a7dc...a15

Skrevet

Og jeg har født 3 barn og alle har hatt veldig ulik lengde.

1: 8 timer

2: 23 timer

3: 3 timer

Tror ikke det finnes noen fasit!

Anonymkode: eab14...481

• Liker 1
Skrevet

Min mor hadde fødsler på 26 og 18 timer - på overtid med begge, mens jeg fødte tre uker før termin på 2 timer og 20 minutter fra vannet gikk som første tegn og til mini var ute. Så hos meg stemte det aldeles ikke med at man føder likt som sin mor :)

Skrevet

Jeg har gått over termin med alle mine (lengst over var 18 dager over), men jeg har hatt kjappe fødsler (den korteste 67 min fra jeg våknet om natta til babyen var født), så det har i hvert fall ingen sammenheng.

Skrevet

Mamma hadde rier i 53t før det ble hastekeisersnitt (eller katastrofe som de sier nå, siden begge holdt på å stryke med) 

Fra første rie og til baby var ute tok det 9t hos meg. Tror egentlig ikke hvordan mamma fødte har noe å si på min fødsel. Noen kropper jobber tregt og andre raskere. Har vel også noe å si hvor mye du spenner deg i musklene og hvor mye du hjelper kroppen. (I følge jordmor jeg hadde)

Skrevet

Det finnes nok ikke noe klart og entydig svar på det.

Jeg er bare litt over 1.50 høy og smal, og var overrasket da førstemann ble lagt på brystet mitt fordi jeg forventet en lang og tøff fødsel, og så tok det to timer. Da sa de at det hovedsakelig  handler om riene og hvordan livmoren jobber, samt litt flaks med babyens posisjon og rotering gjennom fødselskanalen, og ikke kroppsbygningen.

Men hva som gjør mine rier effektive, aner jeg ikke. Andre fødsel tok under en time. Moren min hadde fødsler på ca 6 timer og tanten min svært raske fødsler. Men begge tantes døtre har hatt lange fødsler, hun ene over et døgn begge ganger. Mormoren min hadde visstnok raske fødsler hjemme på badet fordi hun ikke rakk annet. Så mulig det er noe arv i vår familie. Men det er nok flere faktorer i bildet, og ingen garanti for å arve omtrentlig fødselslengde. Tidspunkt har vært forresten vært helt ulikt i vår familie, mormor klart prematurt (de visste kanskje ikke nøyaktig termin den gangen, men babyene var små og kom tidligere enn ventet), mamma og tante godt på overtid og kusinene mine og jeg litt før eller på termindatoen.

Anonymkode: d2121...481

Skrevet

Jeg vet ikke svaret. For min del har det ingen sammenheng med hvordan min mors fødsler har vært,i hvert fall, for hun har hatt kjappe og lette fødsler. Hun var også litt overvektig og i litt dårligere fysisk form enn meg. Jeg hadde allikevel en forferdelig smertefull fødsel pga stormrier fra tidlig i forløpet. For meg høres det helt villt ut å ha 3 cm åpning uten å være i fødsel, for på 3 cm hadde jeg vært i fødsel i mange timer og var i sinnsyke smerter. Heldigvis fikk jeg epidural på 4 cm og fikk noen smertefrie timer hvor jeg kunne hente meg inn før det igjen ble uutholdelig vondt. Jeg var i fødsel i 1,5 døgn og slapp akkurat hastekeisersnitt. 

Anonymkode: 52a1e...525

Skrevet

Dette er vel et av naturens store mysterier. Kan tenke meg det handler om hvordan kroppen reagerer på hormoner? Det sies at slike ting er arvelig, men det trenger ikke være det. Man arver jo mye av sin mor selvsagt, men man arver jo også egenskaper fra mormor, farmor, farfar, oldeforeldre etc. Jeg fødte veldig raskt og greit, det gjorde ikke min mor eller mormor. De holdt begge på å dø under sine fødsler. Min farmor derimot har ploppet ut unge på unge som om ingenting skulle skjedd, så ''min'' fødsel kommer nok derfra. Heldigvis kan man si i akkurat mitt tilfelle. 

Anonymkode: 9451b...a85

Skrevet

Husk at termindato kun er et estimat. Man burde ikke henge seg opp i den. Man er heller ikke offisielt på overtid før uke 42. Fødselslengde kommer også an på hvordan hodet kommer ned i bekkenet. I mitt tilfelle så lå hun skjevt og lå og stanget mot bekkenbunnen i 6 timer med full åpning. Uflaks kan man vel kalle det. Selve pressetiden tok dog kun et kvarter for meg som førstegangs, så det er mye som spiller inn.

Anonymkode: 296ce...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...