AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 først litt bakgrunnsinfo Jeg har en jobb hvor jeg tjener godt under snittlønna i Norge. Det er ingen betalt overtid og man kreves å være tilgjengelig 24/7 året rundt. Også når man er syk.. Jeg har mastergrad og 5 år fra arbeidslivet. Jeg er mamma til 2 små barn og har akkurat begynt å jobbe igjen etter perm. jobben min driver å legger masse aktiviteter utenfor arbeidstid som vi er "tvunget" til å være med på. Det er kvelder, det er helger... bare fra nå og frem til jul er det planlagt 5 aktiviteter utenfor arbeidstid og jeg begynner å bli møkk lei det! jeg har små barn og det er ikke så lett å legge begge to samtidig for mannen min, vi har ingen å spørre om hjelp. Nå driver sjefen min å planlegger enda en aktivitet. Denne gangen at vi skal ut å spise en kveld. Jeg holder på å klikke... nå må det da for faen være nok kvelder.. Jeg er så lei at jobben spiser opp hele livet mitt!! så jeg sa at jeg kun er med hvis det kan foregå innen arveidstid.. da ble det meget dårlig stemning hva hadde du gjort? Anonymkode: 650ad...c30 19
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 Si nei. De kan ikke kreve at du stiller om det ikke er i din kontraktfestede arbeidstid. Anonymkode: 7ae69...a5e 38
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 23. oktober 2021 Hvis du har master, 5 års arbeidserfaring, under snittlønn for Norge, tilgjengelig 24/7 og ikke betalt overtid burde du se deg om etter ny jobb. Enter er det deg eller arbeidsgiver det er noe alvorlig galt med. Det er ikke lov å ha sånne kontrakter. Anonymkode: 2e0e1...60a 95
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #4 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har master, 5 års arbeidserfaring, under snittlønn for Norge, tilgjengelig 24/7 og ikke betalt overtid burde du se deg om etter ny jobb. Enter er det deg eller arbeidsgiver det er noe alvorlig galt med. Det er ikke lov å ha sånne kontrakter. Anonymkode: 2e0e1...60a Jeg leter etter ny jobb hver dag. Men det er lite relevante jobber her jeg bor. og vi har nettopp flyttet inn i nytt hus, pusset opp og barna har begynt i bhg så kan ikke flytte helt enda. Men det står på planen innen 2-3 år Dette står ikke i kontrakten... det er sånne "frivillige" aktiviteter som ikke egentlig er frivillig. Man blir jo totalt uglesett om man ikke møter opp. Anonymkode: 650ad...c30 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #5 Skrevet 23. oktober 2021 Det er kun untaksvis at arbeidsgiver ikke trenger å betale overtid, men at det er innbakt i lønna. Dette gjelder vel egentlig kun de med et spesielt ansvar. Men dette kompenserer i lønna. Jobbaktiviter utenfor arbeidstid utløser overtidsbetaling. Uten det: ingen plikt til å møte. Det høres ut som du er har en rææva arbeidsgiver. Gjør deg selv en tjeneste og finn deg annen jobb. Anonymkode: aada5...3c6 11
applestories Skrevet 23. oktober 2021 #6 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg hadde spurt om når disse timene kunne avspaseres og hvor de skal føres, siden de foregår utenfor arbeidstid. Jeg sier ikke ja til å være med på ting utenfor arbeidstid dersom det ikke passer. Men nå har jeg bestemt veldig mye av aktivitetene selv de siste årene, blir spennende å se hvordan det går etter de siste endringene.. 11
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er kun untaksvis at arbeidsgiver ikke trenger å betale overtid, men at det er innbakt i lønna. Dette gjelder vel egentlig kun de med et spesielt ansvar. Men dette kompenserer i lønna. Jobbaktiviter utenfor arbeidstid utløser overtidsbetaling. Uten det: ingen plikt til å møte. Det høres ut som du er har en rææva arbeidsgiver. Gjør deg selv en tjeneste og finn deg annen jobb. Anonymkode: aada5...3c6 Jeg prøver!! jeg leter gjennom hele finn hver dag. Men svært lite muligheter her jeg bor. Det er "frivilllig" å møte. Man blir bare totalt uglesett og mislikt om man ikke gjør det Anonymkode: 650ad...c30 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 applestories skrev (Akkurat nå): Jeg hadde spurt om når disse timene kunne avspaseres og hvor de skal føres, siden de foregår utenfor arbeidstid. Jeg sier ikke ja til å være med på ting utenfor arbeidstid dersom det ikke passer. Men nå har jeg bestemt veldig mye av aktivitetene selv de siste årene, blir spennende å se hvordan det går etter de siste endringene.. Ingen avspassering er lov. Men jeg sa altså ifra om at jeg ikke møter opp på den middagen om den ikke er på dagtid. Da var jeg dritkjip som ikke ville ha det hyggelig med de andre. Det de ikke skjønner er st jeg vil ikke bruke tiden min med dem! jeg vil være med familien min og barna mine. Jeg jobber fordi jeg må! om 2 uker blir jeg borte fra fre-søn uten en krone mer i lønn eller avspassering. Anonymkode: 650ad...c30 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #9 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg prøver!! jeg leter gjennom hele finn hver dag. Men svært lite muligheter her jeg bor. Det er "frivilllig" å møte. Man blir bare totalt uglesett og mislikt om man ikke gjør det Anonymkode: 650ad...c30 Og det er jo ikke greit. Har opplevd det samme. Både press på å være med, og press på å drikke. Var med av og til, men fant ofte på unnskyldninger. Jeg sa at jeg var i en fase av livet med småbarn og lite mumigheter til å være med ut. Ble akseptert, men følte på det likevel. Skiftet til jobb i det offentlige. Nesten ingenting utenfor arbeidstid, ikke noe drikkepress og overtid ved pliktig oppmøte utenom arbeidstid. Det var en lettelse. Anonymkode: 2e0e1...60a 12
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #10 Skrevet 23. oktober 2021 Bare drit i å dra på disse altivitetene. Det gjør jeg. Ja, folk blir snurt men ærlig talt, det er kollegaer, IKKE VENNER. Anonymkode: c5759...d4f 23
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #11 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen avspassering er lov. Men jeg sa altså ifra om at jeg ikke møter opp på den middagen om den ikke er på dagtid. Da var jeg dritkjip som ikke ville ha det hyggelig med de andre. Det de ikke skjønner er st jeg vil ikke bruke tiden min med dem! jeg vil være med familien min og barna mine. Jeg jobber fordi jeg må! om 2 uker blir jeg borte fra fre-søn uten en krone mer i lønn eller avspassering. Anonymkode: 650ad...c30 Nei! Hva faen! Nei! Det skal du ikke ts. Dette må være en trolletråd. Anonymkode: c5759...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei! Hva faen! Nei! Det skal du ikke ts. Dette må være en trolletråd. Anonymkode: c5759...d4f hvorfor skulle jeg trolle om noe sånt da. Anonymkode: 650ad...c30 3
Gjest rampenissen72 Skrevet 23. oktober 2021 #13 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen avspassering er lov. Men jeg sa altså ifra om at jeg ikke møter opp på den middagen om den ikke er på dagtid. Da var jeg dritkjip som ikke ville ha det hyggelig med de andre. Det de ikke skjønner er st jeg vil ikke bruke tiden min med dem! jeg vil være med familien min og barna mine. Jeg jobber fordi jeg må! om 2 uker blir jeg borte fra fre-søn uten en krone mer i lønn eller avspassering. Anonymkode: 650ad...c30 ????? Nei ???? Du bruker ikke helga di på jobb gratis ts??? DROPP DET.
applestories Skrevet 23. oktober 2021 #14 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen avspassering er lov. Men jeg sa altså ifra om at jeg ikke møter opp på den middagen om den ikke er på dagtid. Da var jeg dritkjip som ikke ville ha det hyggelig med de andre. Det de ikke skjønner er st jeg vil ikke bruke tiden min med dem! jeg vil være med familien min og barna mine. Jeg jobber fordi jeg må! om 2 uker blir jeg borte fra fre-søn uten en krone mer i lønn eller avspassering. Anonymkode: 650ad...c30 Jeg ville spurt om det likevel. Ikke bare stilltiende akseptert at aspasering ikke er "lov". Ikke lov?! Hvorfor er det så forferdelig viktig for alle andre at akkurat du er med, slik at det blir dårlig stemning om du ikke er der? Er det slik at ingen av de andre heller vil være der, og når du slipper unna blir du uglesett av de som ikke tør si ifra? 9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #15 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvorfor skulle jeg trolle om noe sånt da. Anonymkode: 650ad...c30 Fordi ingen i sin rette stand bruker en hel helg med kollegaer hvis de ikke vil. Anonymkode: c5759...d4f 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #16 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare drit i å dra på disse altivitetene. Det gjør jeg. Ja, folk blir snurt men ærlig talt, det er kollegaer, IKKE VENNER. Anonymkode: c5759...d4f Det føler jeg og, vi skal ut å drikke vin, ut å ditt og ut og datt.... men jeg vil hjem til babien min på 1 år som jeg forsatt ammer. Anonymkode: 650ad...c30 4
Søgni Skrevet 23. oktober 2021 #17 Skrevet 23. oktober 2021 Hos oss er det ofte folk som finner på ting på fritida, men da er det sånn "bli med hvis du vil, koselig det, men ingen må".Jeg tror jeg har vært med en gang på to år, kunne ikke drømt om å kategorisert dette som arbeidstid, da, riktignok. Vi har julebord og sommerfest, hvor det er mer forventet at man blir med. Hvis det er konferanser og kurs med overnatting, så er det jo oftest snakk om en natt, og midt i uka. 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #18 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi ingen i sin rette stand bruker en hel helg med kollegaer hvis de ikke vil. Anonymkode: c5759...d4f men jeg føler jeg må tilogmed min ene kollega som jobber 40% skal bruke hele helgen på det. Anonymkode: 650ad...c30
Ze.Xhx Skrevet 23. oktober 2021 #19 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er kun untaksvis at arbeidsgiver ikke trenger å betale overtid, men at det er innbakt i lønna. Dette gjelder vel egentlig kun de med et spesielt ansvar. Men dette kompenserer i lønna. Jobbaktiviter utenfor arbeidstid utløser overtidsbetaling. Uten det: ingen plikt til å møte. Det høres ut som du er har en rææva arbeidsgiver. Gjør deg selv en tjeneste og finn deg annen jobb. Anonymkode: aada5...3c6 Enkelte bedrifter gjemmer seg bak særlig uavhengig stilling, men stort sett så er dette tøys. Med andre ord gjelder arbeidsmiljøloven for 99,9999 % av arbeidstakere i Norge.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #20 Skrevet 23. oktober 2021 Tipper du jobber i hotellbransjen TS. Been there, done it, byttet bransje. De eter deg levende, for null lønn. Anonymkode: 95d93...ab6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå