Gå til innhold

Hjelp! Utrolig tørr hud/eksem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg trenger råd. Jeg sliter med utrolig tørr hud og eksem, jeg klør meg til blods daglig. 
jeg smører meg MINST 3 ganger om dagen, med god krem. Jeg vasker klær med Sensitiv og parfymefritt og har prøvd alt av råd. 
Jeg har vært hos legen som sa det var normalt med tørr hud nå som det nærmer seg vinter men dette er ikke normalt. Han er fra Tyskland og sa at jeg måtte prøve å smøre inn kroppen med olivenolje, jeg har prøvd det og det funket ikke. 

Hele kroppen er tørr og sår, til og med niplene mine. Er masse små prikker med noen runde sår av og til. 
I tillegg til det så får jeg plutselig rødflamming og varmet helt plutselig på forskjellige steder som svir og klør noe innmari, deg eneste som hjelper da er å spyle i kaldt vann. 

jeg får kortisonsalve for hendene mine da jeg har fått kronisk håndeksem som kommer i perioder, og hadde psoriasis som barn men det har jeg vist vokst av meg. Jeg har spørt om råd av en annen lege også men fikk til svar å fortsette å smøre…. 
legger ved noen bilder, (det var få som ville bli lastet opp) 

alle tips mottas!! Jeg trenger en hel natt med søvn uten kløe snart!

Anonymkode: 03312...115

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få henvisning til hudlege asap. 

Kom heller ingen bilder?

Skrevet (endret)

Du bør gå til spesialist, altså hudlege. Du trenger ikke henvisning hvis du går til privatklinikk. Hvor i landet bor du?

Jeg bare bestilte time til sønnen min hos Oslo Hudlegesenter, en klinikk i Oslo (vi bor der) som jeg fant frem til. Vi fikk raskt time og riktig hjelp. 

Kan det være at du er allergisk mot noe du spiser? Har du dyr i huset?

Endret av Million
Skrevet

Be om henvisning til hudlege. Du kan dra til privat også, men det koster mer. Til gjengjeld vil jeg tro det er mindre ventetider - jeg måtte vente i 7 mnd sist jeg ble henvist til hudlege via fastlegen. 

Skrevet

Har omtrent samme problemet, og det eneste legen foreslår er kortisonsalve og en god kroppskrem. Kortison funker jo, så lenge man smør to ganger om dagen, men kort tid etter at man har avsluttet behandlingen er det jo påan igjen. For min del har det blusset kraftig opp etter at jeg fikk høyt stoffskifte, så mistenker at sykdom får det til å blomstre ekstra mye. Og så blusser det opp på meg dersom jeg stresser.

Fete kremer lindrer eksemflekkene så de klør mindre og ikke tørker ut og sprekker opp, men som forebyggende hjelper det nada. Jeg mener å huske at noen forskere/leger har funnet ut at det med å forebygge eksem med fet krem bare er en myte. Det går ikke an å forebygge, det kommer uansett. Men det anbefales å bruke fet krem på eksemutslettet for å roe det ned.

Jeg vurderer å bestille allergitest for å sjekke om jeg har en underliggende allergi som får det til å blusse opp, for det blir bare verre og verre, og dukker opp flekker på stadig nye steder.

Anonymkode: 436ba...5d4

Skrevet

Kom deg til hudlege! I mellomtiden kan du forsøke dette hvis det ikke allerede er prøvd: 

- dusje med lunkent vann, ikke for varmt da det tørker ut huden

- dusje med dusjolje, ikke såpe da det tørker ut huden

- smør med Canoderm 

Anonymkode: d70e5...6e3

Skrevet

Barnet mitt hadde samme problem. Det som måtte til, var time hos privat hudspesialist. Det kostet litt, men det var verdt hver krone.

Anonymkode: 5c1d1...e70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...