Gå til innhold

Hvem grovsorterer søknadene i departementene?

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet og jobbsøker, så har lurt litt på dette. Hvem er det som først leser søknadene som kommer inn? Er det HR? Pleier jo få innkalling til intervju fra HR. Har hvert departement egen HR-avdeling? Eller er det avdelingsleder som leser alt og velger hvem som skal bli innkalt. Håper noen kan svare!

Anonymkode: ad2f0...cf4

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er nyutdannet og jobbsøker, så har lurt litt på dette. Hvem er det som først leser søknadene som kommer inn? Er det HR? Pleier jo få innkalling til intervju fra HR. Har hvert departement egen HR-avdeling? Eller er det avdelingsleder som leser alt og velger hvem som skal bli innkalt. Håper noen kan svare!

Dette varierer nok en del, men i de fleste statlige organisasjoner er både HR, leder og en tillitsvalgt involvert i vurderingen av hvem som er formelt kvalifisert for stillingen. 

Anonymkode: 6fb41...249

• Liker 1

Annonse

Hos oss er det HR som går gjennom og grovsorterer, og så går nøyere gjennom, sjekker kvalifikasjoner og erfaring og finsorterer litt. Så går bunken videre oppover i systemet. 

Anonymkode: 44ea6...a8c

Kommer helt an på antall søknader. Er det hundrevis og de fleste er useriøse kan det hende det gjøres av to "juniorassistenter". De som begge to er enige om å kaste går ikke videre til sjefene.

Anonymkode: 40c3e...9a1

TS/

Takk for svar dere! Spør fordi selv om jeg absolutt tilpasser søknad til stillingen så har jeg noen generelle setninger/mindre avsnitt som jeg har brukt mye tid på å finpusse og bruker om igjen. Noen ganger får jeg napp, andre ganger ikke, så har lurt litt på hvor dumt/smart akkurat dette er.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette varierer nok en del, men i de fleste statlige organisasjoner er både HR, leder og en tillitsvalgt involvert i vurderingen av hvem som er formelt kvalifisert for stillingen. 

Anonymkode: 6fb41...249

«Involvert» trenger bare å bety at de deltar på intervjuet. Hos oss er det avdelingsleder som sorterer bunken og velger ut kandidater. Ingen bryr seg om kvalifiserte personer blir sortert ut, for å lettere innstille en man vil ha inn i stillingen. 

Anonymkode: 6c278...87a

Hos oss er det ingen som grovsorterer søknadene først. Det er nærmeste leder som får søkerlista og alle søknadene fra HR når søknadsfristen har gått ut. De helt uaktuelle som bare søker fordi NAV krever at de søker et visst antall jobber i uka er det jo ingen jobb med, da de er innlysende. Resten blir gjennomgått, først på CV-nivå og deretter søknadsteksten. 

Anonymkode: a52c6...a24

Kommer nok an på antall søknader. Jeg hadde praksis i et direktorat og da gjorde seksjonssjefen + en seniorkonsulent sorteringen, ca 60 søknader. 

Dersom du fyller ut alt i et digitalt skjema, hvor du i praksis mater inn CV og arbeidssteder er det ganske mulig en datamaskin gjør jobben, særlig om de får mange søknader. Sorteringen går nok en god del på hvor mye hull du har. 

Annonse

Noen av departementene bruker også DSS til å bistå de i rekrutteringsprosessen (kilde: min tidligere jobb i DSS), men vet ikke hvor utbredt dette er eller til hvilken grad det brukes nå.

Anonymkode: c1bf9...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...