Gå til innhold

Skal man faktisk ikke bytte bleie på hele natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny mamma her! Pampers reklamerer jo med bleier som skal tåle å være på i 12 timer… tull, tenkte jeg, bleiene må jo byttes mye oftere enn det uansett! Men så leser jeg overalt at bleien helst ikke skal byttes om natta (med mindre det er avføring i den), for å unngå at baby våkner. Skjønner jo forsåvidt viktigheten av sammenhengende og uforstyrret søvn, men gjelder dette også hvis du legger baby, si klokken 19:00 og hen sover til 7 morgenen etter også? Jeg bytter som regel midt på natten og opplever at bleien er ganske full og av og til med lekkasje etter 6 timer, så hva er rett her? Kan jeg virkelig la babyen sove i samme bleie i 12 timer?

Anonymkode: bf051...74d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som helst grunn til å skifte på en sovende baby!

• Liker 19
Skrevet

Om bleien lekker må du bytte

Anonymkode: 770f7...0d7

• Liker 15
Skrevet

Hvis bleia er full så bytter man såklart. Hos oss har bleia stort sett kapasitet igjen på morgenen så ser ingen grunn til å bytte om natta.

Anonymkode: 5efb7...da2

• Liker 6
Skrevet

Vi har ikke hatt behov for å skifte på bleie mer enn 10 ganger på 3,5 år

Anonymkode: 76b92...235

• Liker 3
Skrevet
Teatrica skrev (3 minutter siden):

Ingen som helst grunn til å skifte på en sovende baby!

Ikke om hen sover så lenge som 12 timer heller?😅

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om bleien lekker må du bytte

Anonymkode: 770f7...0d7

Ja, da skifter jeg såklart :) 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis bleia er full så bytter man såklart. Hos oss har bleia stort sett kapasitet igjen på morgenen så ser ingen grunn til å bytte om natta.

Hvor lenge sover hen da? :) 

TS

Skrevet

Spørs jo hvor gammel barnet er. Jeg bytta på i starten når de våknet for amming ofte. Etter fylte 1 år så bytta jeg ikke. 

Anonymkode: 24819...f0d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når babyen slutter å bæsje på natta og sover natta gjennom så er det ingen grunn til å bytte.

De litt dyrere bleiene er best om natta synes jeg. Pampers og Libero touch har vi god erfaring med. 12 timer går som regel fint. Hvis hun får veldig mye drikke om kvelden hender det jeg skifter rett før vi legger oss for å være på den sikre siden. Klarer det uten å vekke henne.

Endret av myMa
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Er det bæsj i bleia så bytter jeg, men om det er bare tiss og har mye igjen å gå på så vekker jeg ikke en sovende baby bare for å skifte. 

Byttet ekstremt ofte i begynnelsen, men avtok seg etter babyen startet med fast føde og hadde sjeldnere avføring. 

Edit: Babyen fikk utslett av pampers ellers er vi veldig fornøyde med Libero Touch. 

Endret av Kenelz
  • Liker 5
Skrevet

Bleien holder 12 timer, den tiltrekker seg all fukt, sånn at barnet ikke ligger i tiss. Vi legger kl 19, og hun sover til 07 i samme bleie, bytter bare hvis vi hører/lukter at hun har bæsjet. Hvis det blir lekkasje, kan du gå opp en str. om natten. 

Anonymkode: ae0eb...53d

• Liker 8
Skrevet

De første seks ukene har vi skiftet bleie på natten på våre tre barn, fordi de har bæsjet ila natten. Men etter dette har det kun vært tissebleier, som vi sjelden har byttet. Et fåtall ganger har bleiene lekket, men ellers har det holdt greit. De kan dog være tunge på morningen, og det er det første vi har gjort etter de har våknet.

Anonymkode: 19bb1...276

• Liker 3
Skrevet

Skifter selvsagt om det er bæsj, men tar gjerne bleieskift i forbindelse med oppvåkninger. 😊

Anonymkode: b546a...c3f

• Liker 3
Skrevet

Har aldri hatt bæsjebleier om natten og har heller aldri skiftet bleie om natten. De har sovet 12-14 timer. Ingen problem :)

Anonymkode: b1a2a...cd5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge sover hen da? :) 

TS

Kveldsstell ca. 19, står opp 6.30-7ish :)

• Liker 3
Skrevet

Vekker ikke for å bytte bleie nei. Bytter på morgen da han står opp. 

• Liker 1
Skrevet

Vekker ikke for å bytte bleie, men ved våken baby sjekker jeg hvor full bleia er og bytter. Pleier ikke å være bæsjebleier om natta. Begge våre har i perioder lekkasjer på natta pga full bleie, så fint å unngå det når man kan. 

Anonymkode: e47a7...ab1

Skrevet

Vår sover 7 til 7, men våkner ofte når vi legger oss, samt kl 4. Nå sover han på siden og magen, og den blir derfor fortere full. Bytter bleie når vi legger oss i forbindelse med mating, eller kl 2 til 4 om han ikke våknet når vi la oss. Bruker Libero Touch. Den perioden han ikke drakk melk på natta produserte han mindre urin, og da byttet vi ikke. Konklusjon: bytter én gang på natt i forbindelse med mating. 

Skrevet

Har aldri byttet bleie ved kun tiss om natten. Hun er over 2 år nå og har aldri opplevd lekkasje. Sover 12 timer+

Anonymkode: 91ac9...1a3

Skrevet

Bytter ikke med mindre det er bæsj eller lekkasje. Sover 12 timer i strekk. Det er viktigere med sammenhengende søvn enn at bleia skal byttes. 

Anonymkode: 4dd4c...7ad

• Liker 1
Skrevet

De beste rådene jeg fikk av barnepleier på barsel med førstemann var: ikke bytt bleie om natta om det ikke er bæsj, og ikke skru på lyset ved mating om natta om du ikke absolutt må. Dette gjør at baby ikke blir lysvåken, men spiser i halvsøvne og sovner fortere igjen.

Jeg fulgte disse rådene, og det fungerte aldeles utmerket. 

Anonymkode: 70c87...32d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...