AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg finner ingen info om det på nett. Det jeg lurer på er. Er ung ufør én sats? (så klart, samboer vs ikke samboer), men grunnbeløpet ganger xx. Er det mulig å få mer utbetalt på ung ufør enn minstesatsen? Dersom man f.eks har jobbet i noen år med god lønn, før man får innvilget ung ufør. Har sett et par på KG som har påstått at de får mer utbetalt enn minstesats på ung ufør.... Anonymkode: b225c...cac
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 Ja, det er bare det! Tillegget er for de som ikke har jobbet så mye/jobbet i det hele tatt. Har man hatt jobb med god lønn får man jo mer enn minstesatsen, ergo trenger man ikke ung-tillegget. Anonymkode: bad50...7d8 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #3 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er bare det! Tillegget er for de som ikke har jobbet så mye/jobbet i det hele tatt. Har man hatt jobb med god lønn får man jo mer enn minstesatsen, ergo trenger man ikke ung-tillegget. Anonymkode: bad50...7d8 Det er min tankegang også.. men folk har skrevet at de får ekstra fra uføreforsikring. Eller at de har jobbet i noen år og får høyere utbetaling og mener de får mer enn minstesats. Men jeg har alltid tolket reglene som at det er bare minstesats, ikke noe mer enn det. Men finner ingen info på nett om det. -ts Anonymkode: b225c...cac
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #4 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er min tankegang også.. men folk har skrevet at de får ekstra fra uføreforsikring. Eller at de har jobbet i noen år og får høyere utbetaling og mener de får mer enn minstesats. Men jeg har alltid tolket reglene som at det er bare minstesats, ikke noe mer enn det. Men finner ingen info på nett om det. -ts Anonymkode: b225c...cac Ja, har de uføreforsikring får de jo det i tillegg til satsen de er på uansett om det er med eller uten ung-tillegget, har de høyere utbetaling enn minstesatsen og ingen uføreforsikring har de ikke ung-tillegget. Anonymkode: bad50...7d8 2
Crazydoglady Skrevet 23. oktober 2021 #5 Skrevet 23. oktober 2021 Ung ufør er vell en tilleggssats som kommer oppå normal uføretrygd som evt regnes utifra tidligere inntjening. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #6 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er min tankegang også.. men folk har skrevet at de får ekstra fra uføreforsikring. Eller at de har jobbet i noen år og får høyere utbetaling og mener de får mer enn minstesats. Men jeg har alltid tolket reglene som at det er bare minstesats, ikke noe mer enn det. Men finner ingen info på nett om det. -ts Anonymkode: b225c...cac Jeg ble trygdet og hadde god lønn før det. Nå er jeg i jobb igjen (etter 5 år ute av arb.livet). Jobber i butikk og har 390000 i året. Men pga lav kompensasjonsgrad har jeg også 180000 i trygd oppå der igjen. Dette vil jeg ha i 5+5 år før uføretrygden opphører. Har altså ikke ung ufør, selvsagt. Anonymkode: 340b0...d29
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble trygdet og hadde god lønn før det. Nå er jeg i jobb igjen (etter 5 år ute av arb.livet). Jobber i butikk og har 390000 i året. Men pga lav kompensasjonsgrad har jeg også 180000 i trygd oppå der igjen. Dette vil jeg ha i 5+5 år før uføretrygden opphører. Har altså ikke ung ufør, selvsagt. Anonymkode: 340b0...d29 Altså om jeg jobber nok til at jeg kommer over trygdeutbetalinger i 5+5 år, vil trygden opphøre. Var for rask på labben med å poste. Anonymkode: 340b0...d29
Nicathv Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 Ung ufør sikrer en minimunsutbetaling som er litt høyere enn minstetrygd. Har man tjent så godt at man får høyere trygd enn ung ufør-minstesatsen, så får man ikke noe ekstra. Dette står i første lenke som kommer opp om man googler "ung ufør": https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor Sitat Ettersom uføretrygd skal være en erstatning for bortfalt inntekt på grunn av uførhet, er unge uføre sikret en minstesats som er høyere enn for andre. Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp. 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #9 Skrevet 23. oktober 2021 Har sett flere på Kg si at de vil ha ung ufør tillegget for da får de mer oppå en allerede høyere sats enn minstesats. Akkurat som om tillegget er et tillegg man får uansett hva «grunnsatsen» er. Det stemmer ikke og det er vel kanskje dumt å kalle det et tillegg. Det er en egen sats for de som ikke har hatt muligheten til å opparbeide seg noe høyere enn minstesats grunnet sykdom fra tidlig alder. Anonymkode: 86acb...885 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #10 Skrevet 23. oktober 2021 Ung ufør er et tillegg til uføretrygden, som en under visse forutsetninger kan ha krav på. Det er ikke et krav at en må ha kun minstestønad for å kvalifisere. En kan ha forsøkt seg litt i arbeidslivet, og opptjent litt ekstra ut over minstestønad. Men vanligvis vil det ikke ha vært mulig å jobbe fulltid, en vil ha hatt mye sykemeldinger osv. Det mest vanlige er nok likevel at personer som får tillegget ung ufør kun har minstepensjon i bunn. Kravet for å kvalifisere er alvorlig sykdom innen 26 år, og søkt innen 36 år. Ikke alle som blir uføre i ung alder vil få tillegget ung ufør, fordi de ikke blir vurdert som alvorlig nok syke. Anonymkode: ad787...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #11 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er bare det! Tillegget er for de som ikke har jobbet så mye/jobbet i det hele tatt. Har man hatt jobb med god lønn får man jo mer enn minstesatsen, ergo trenger man ikke ung-tillegget. Anonymkode: bad50...7d8 Folk som har hatt dårlig lønn får også minstesats. Anonymkode: 4b60e...43c 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ung ufør er et tillegg til uføretrygden, som en under visse forutsetninger kan ha krav på. Det er ikke et krav at en må ha kun minstestønad for å kvalifisere. En kan ha forsøkt seg litt i arbeidslivet, og opptjent litt ekstra ut over minstestønad. Men vanligvis vil det ikke ha vært mulig å jobbe fulltid, en vil ha hatt mye sykemeldinger osv. Det mest vanlige er nok likevel at personer som får tillegget ung ufør kun har minstepensjon i bunn. Kravet for å kvalifisere er alvorlig sykdom innen 26 år, og søkt innen 36 år. Ikke alle som blir uføre i ung alder vil få tillegget ung ufør, fordi de ikke blir vurdert som alvorlig nok syke. Anonymkode: ad787...8b1 Det er jo nettopp dette jeg spør om.. for jeg finner ingen bevis på at dette faktisk stemmer. For det er jo ikke noe 66 prosent av gjennomsnittslønnen av 3 av 5 siste årene før du ble syk + minstesats. Det er kun minstesats som blir nevnt, med kun to alternativer til hva man får utbetalt brutto, som da er enslig eller med samboer. Så det du skriver her, finner jeg ingen bevis på er mulig. Det er ikke mulig å få mer utbetalt enn minstesats, eneste unntaket er om man har uføreforsikring. -ts Anonymkode: b225c...cac
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #13 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er jo nettopp dette jeg spør om.. for jeg finner ingen bevis på at dette faktisk stemmer. For det er jo ikke noe 66 prosent av gjennomsnittslønnen av 3 av 5 siste årene før du ble syk + minstesats. Det er kun minstesats som blir nevnt, med kun to alternativer til hva man får utbetalt brutto, som da er enslig eller med samboer. Så det du skriver her, finner jeg ingen bevis på er mulig. Det er ikke mulig å få mer utbetalt enn minstesats, eneste unntaket er om man har uføreforsikring. -ts Anonymkode: b225c...cac Det stemmer det du sier. Som jeg skrev over - ung ufør-tillegg er ikke egentlig et tillegg. Det er en egen sats. Anonymkode: 86acb...885 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #14 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Lyver folk på KG? Anonymkode: b225c...cac Ja! Anonymkode: fc8b6...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #15 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lyver folk på KG? Nei, alt her på KG er sant. Anonymkode: b2aa6...125 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 Crazydoglady skrev (På 23.10.2021 den 22.52): Ung ufør er vell en tilleggssats som kommer oppå normal uføretrygd som evt regnes utifra tidligere inntjening. Nei. Det kommer oppå minstesats Anonymkode: 479fa...f14
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det stemmer det du sier. Som jeg skrev over - ung ufør-tillegg er ikke egentlig et tillegg. Det er en egen sats. Anonymkode: 86acb...885 Det er et særtilegg Anonymkode: 479fa...f14
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Skrevet 25. oktober 2021 Alle minsteuføre med samboer får akkurat samme sats. Alle minsteuføre uten samboer får akkurat samme sats. Alle ung uføre med samboer får akkurat samme sats. Alle ung uføre uten samboer får akkurat samme sats. Også er det mulig å få barnetillegg oppå dette igjen, samt uføreforsikring. Og det er selvfølgelig stor variasjon i skattetrekk. Men grunnsats er 100% lik på alle eksemplene jeg skrev. Anonymkode: 42185...d91 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er et særtilegg Anonymkode: 479fa...f14 Joda, men det er en egen sats på ung ufør. Du kan ikke ha jobbet litt, få høyere minstesats og ung ufør «tillegg» oppå der. Ung ufør er ung ufør, eneste forskjellen er om du er gift/samboer eller ikke. Anonymkode: 86acb...885 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #20 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 22.34): Ja, det er bare det! Tillegget er for de som ikke har jobbet så mye/jobbet i det hele tatt. Har man hatt jobb med god lønn får man jo mer enn minstesatsen, ergo trenger man ikke ung-tillegget. Anonymkode: bad50...7d8 Men hva med de som har jobbet og får mye mindre enn minstesatsen når man trekke fra prosenten? Anonymkode: 7007b...967
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå