AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 I en annen tråd her skriver TS at h*n synes det er lenge å gå fire-fem uker uten at besteforeldre ser sine barnebarn. Hos oss bor bestemor ti minutter unna med bil, hun har nylig blitt pensjonist og er oppegående og forholdsvis sprek. Vi ser henne kanskje tre-fire ganger i året, som regel i fbm bursdager og jul. Jeg forstår ikke at hun ikke har behov for å se barnebarna oftere, jeg er egentlig ganske såret over dette. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, annet enn å høre om det er flere som har det på samme måten? Og hvordan akseptere at «selveste» bestemor ikke er så interessert? Anonymkode: 0db73...223 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg har egentlig ikke noen mening om det, annet enn at de må få velge selv. Og at jeg ikke kan skjønne annet enn at jeg håper jeg ser barnebarna hver uke, gjerne hver dag om de bor i nærheten, hvis jeg en dag får noen. Men jeg skjønner sårheten veldig godt. Jeg føler det samme når mine foreldre ikke prioriterer å møte barnebarna (svigerforeldrene mine er døde, svigermor var ofte hos oss før hun gikk bort). Jeg syns ikke de burde være mer sammen med barnebarna, men jeg skulke ønske de ønsket det. Anonymkode: b1f44...d45 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #3 Skrevet 23. oktober 2021 Her bor mine foreldre i andre land, men de ser barnebarna alt mellom 2 og 8 ganger i året. Svigers treffer barna 1-2 ganger i uken. Er så utrolig takknemlig for at de har et så godt forhold og ser dem så ofte, enda de er i full jobb begge to ❤️ Skjønner godt sårheten din. Jeg hadde blitt skikkelig skuffet om noen som bor så nærme ikke var der mer. Anonymkode: 0c093...76f 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #4 Skrevet 23. oktober 2021 3-4 ganger i året når hun bor 10 minutter unna er er rimelig kjip bestemor. Skjønner at du reagerer. Anonymkode: fe46e...9db 18
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #5 Skrevet 23. oktober 2021 Her har også bestemor valgt litt bort barnebarnet framfor kjæreste og karriere. Jeg ble alene og kunne trengt litt hjelp, og hun har ikke stilt opp. Det er sårt for meg som datter, jeg hadde definitivt gjort alt i min makt for barnet mitt. Barnet mitt har heller ingen andre besteforeldre, så det er klart det er trist. Anonymkode: bcf00...cf1 8
Anonym90059005 Skrevet 23. oktober 2021 #6 Skrevet 23. oktober 2021 Om dere bor så nærme og ses så sjelden, så har det vel ikke bare med barnebarna å gjøre. Da er det jo tydeligvis et generelt dårlig forhold mellom forelder/barn også. 10
Mezzosoprena Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): I en annen tråd her skriver TS at h*n synes det er lenge å gå fire-fem uker uten at besteforeldre ser sine barnebarn. Hos oss bor bestemor ti minutter unna med bil, hun har nylig blitt pensjonist og er oppegående og forholdsvis sprek. Vi ser henne kanskje tre-fire ganger i året, som regel i fbm bursdager og jul. Jeg forstår ikke at hun ikke har behov for å se barnebarna oftere, jeg er egentlig ganske såret over dette. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, annet enn å høre om det er flere som har det på samme måten? Og hvordan akseptere at «selveste» bestemor ikke er så interessert? Anonymkode: 0db73...223 Oi, det hadde jeg blitt såret over også. Her har vi daglig kontakt med farmor og vi hadde ukentlig kontakt med mormor mens hun var i live... 2
Crazydoglady Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 Det er nok ikke noen fasit, men de fleste som er litt interessert hadde nok vært til stede langt oftere enn det ja. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #9 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg bor 50 minutter unna mine foreldre og kan nesten telle på en hånd hvor ofte de har besøkt oss i min sønns liv på 1,5 år. Syns det er sårende å trist, dratt på besøk hos de noen ganger som plaster på såret, men syns det er kjipt at det er jeg med en liten unge som må strekke meg for at de skal se barnebarnet sitt. Anonymkode: 1032d...e06 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #10 Skrevet 23. oktober 2021 Anonym90059005 skrev (55 minutter siden): Om dere bor så nærme og ses så sjelden, så har det vel ikke bare med barnebarna å gjøre. Da er det jo tydeligvis et generelt dårlig forhold mellom forelder/barn også. Jeg er ikke TS, og du mente sikkert å kun svare henne, men for min del har jeg et veldig godt forhold til mamma. Vi har reist mye på ferie sammen, drar på konserter sammen, prater mye i telefonen og er generelt veldig nære. Men barnebarnet, og å stille opp for meg i en vanskelig periode, kommer visst i siste rekke for henne. Forstår det ikke selv. Men skjønner at du tenker sånn. Anonymkode: bcf00...cf1 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #11 Skrevet 23. oktober 2021 «Bør»? Er det regler for sånt? Anonymkode: b9573...688 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Skrevet 23. oktober 2021 Vi er naboer med svigers, så vi ser de relativt ofte. Men det er sjeldent "kvalitetstid", vil si kanskje 1-2 ganger i måneden der vi er sammen i mer enn 10 minutter. Da gjerne at vi eller de inviterer på middag, eller at de spør om å ta henne med på tur en søndags ettermiddag kanskje. Men vi er ofte kjapt innom i dørene hos hverandre/treffes utenfor flere ganger i uken. Mine foreldre bor ca. 15 min unna med bil, vi treffes jo da selvfølgelig ikke like ofte, men når vi treffes er vi sammen lenge/de er flinkere til å ta initiativ til å finne på morsomme ting/invitere etc. Vil tippe vi er sammen omtrent 1 gangen i uka i snitt. Er veldig fornøyd med denne fordelingen, føler aldri dørene blir rent ned, men kjenner heller ikke på at de ikke er tilstede. Barnet er trygg på begge sine foreldre - og begge parter stiller opp om vi spør om hjelp til barnepass en sjelden gang😊 Anonymkode: e48bb...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #13 Skrevet 23. oktober 2021 Bor 500 meter unna, altså i samme felt. Sees nesten hver dag, enten i forbifarten på tur eller innom å sier hei. Besteforeldrene elsker det, og de har ett veldig godt forhold til barnebarna. Anonymkode: 6d151...528 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #14 Skrevet 23. oktober 2021 Bor i samme nabolag og de treffer barnebarnet minst 1 gang i uka, og har på overnatting rundt 1 gang i mnd. Pluss en del FaceTime i løpet av uka fordi barnet (3,5 år) vil fortelle eller spørre mormor of morfar om noe. farmor bor i et annet land langt unna så de snakker på tlf/FaceTime med ujevne mellomrom, men minst 1 gang i mnd Anonymkode: 08ca5...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #15 Skrevet 23. oktober 2021 Alle besteforeldrene her bor 15 minutters kjøretur unna. 3 av 4 besteforeldre ser vi ukentlig eller annenhver uke. Synes det er akkurat passe. Den siste ser vi vel annenhver måned eller der omkring. Kanskje sjeldnere også. Det må jo være opp til hver enkelt, men jeg synes jo det er rart og ikke prioritere å bruke en time annen hver uke på å gå en tur eller ta en lunsj sammen.. Samtidig synes jeg det er helt fair om besteforeldrene ønsker å møte hele familien, i stedet for å ha barna alene. Slik at det blir relasjonsbygging, ikke barnepass. Anonymkode: 3496e...9d1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #16 Skrevet 23. oktober 2021 Mormoren til barna bor 5 min unna med bil og ser barna mine kanskje to ganger i året. Hun bor med broren min og barna hans og er sammen med søsteren min og barna hennes ukentlig. Blir selvfølgelig såret av dette, men det er hennes valg og vi har bare gitt opp. Farmor bor halvannen time unna og ser barna kanskje en gang i måneden. Anonymkode: bd8e1...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #17 Skrevet 23. oktober 2021 Her har også besteforeldre på begge sider valgt bort barnebarna 💔 Mine foreldre bor 10 min unna i bil, svigers bor 20 min unna. Hos mine foreldre blir vi sjeldent invitert. Vi inviterer ofte hit, men det passer sjeldent/aldri. Mine besteforeldre har passet noen få ganger, men da har vi spurt. Men stort sett får vi nei for dem har andre planer. Hans foreldre er på samme viset. Dem har forøvrig aldri passa før, har heller aldri invitert oss. Der er det gubben som av og til spør om han å barna kan ta seg en tur. Anonymkode: 4f824...647
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #18 Skrevet 23. oktober 2021 Her har besteforeldrene på begge sider vært tilstede for barnebarna. Vi bor på samme sted. Nå er barna ungdommer og de er ikke så opptatte med besteforeldrene lenger, men det er normalt. Om noen år så er besteforeldrene viktig igjen. En legger grunnlaget i barndommen. Men skjønner også besteforeldre som har lyst å ha egentid og ikke orker småunger så ofte. Mange småbarnsforeldre belager seg på at besteforeldre skal engasjere seg like mye i barna som de selv gjør, og forventer barnevakt, overnattinger og faste dager i uka de skal ha barnebarna. tror mange besteforeldre kveles av dette.. de har gjerne mange barnebarn. Anonymkode: 5f5dc...cac 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #19 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg har egne foreldre som tok kontakt kanskje et par dager i året, på tross av at jeg tok kontakt selv og at de (tydeligvis) hadde fast ringerunde et par ganger i måneden der jeg ikke er inkludert. Min manns foreldre har vært på besøk i Norge èn gang i løpet av 6 år, det var i forbindelse med bryllupet. Alle kan ikke være godt likt, ikke engang av egne foreldre. Det burde aksepteres og fordøyes først som sist. Apropo: mange foreldre liker å føle seg nyttig. Gi de inntrykk av at de ødelegger livskvaliteten din av å ikke stille opp, så ser du at de kommer løpende! Anonymkode: d22c5...762
tussi84 Skrevet 23. oktober 2021 #20 Skrevet 23. oktober 2021 Her bor farmor 15 min unna med bil. Hun ser barnebarnet sitt omtrent 1 gang i uka. Enten er hun her, eller så er barnet hos hun noen timer. Mormor og bestefar er 1t 30 min unna med bil (mine foreldre) og de ser vi ikke like ofte. Stort sett er det vi som har dratt på besøk til dem, enn motsatt. Vi er der 1 gang ca I mnd, mens de har vært her 3 ganger på ca 13 mnd. Mormor har vel vært her 2 ganger alene utenom det også, men jeg kunne ønske de hadde vært her oftere. Synes som sagt at det meste foregår med at det er vi som må reise. Det er ikke så lett å dra med et lite barn i bil så langt, han kjeder seg lett selv om jeg/pappaen prøver å underholde ham. .. Men til ts..en besteforeldre som bor så kort tid unna burde absolutt se barnebarn oftere ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå