Gå til innhold

Fast eller flytende rente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen kloke hoder som har noen formening om jeg bør binde studielånsrenta mi?

Flytende rente er nå på 2,8, men vil stige til 3,1 denne måneden.

Fast rente vil være på 3,8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

flytende rente stiger ikke til 3,1 før etter nyttår... :)

Endret av Gitte
Skrevet

Med mindre jeg var avhengig av sikkerheten fast rente gir, hadde jeg gått for flytende rente fortsatt. Flytende rente lønner seg stort sett alltid. Dumt ikke vi skjønte det da vi for et par år siden fikk fastrente på studielånet på 5,9 :sjenert:

Skrevet

Jeg bandt renta på 7,8% for 3 år siden. det var "kjempegøy" det. Den fastrenteavtalen var over nå i sommer - DEILIG!!! Innbetalingene gikk ned med 2000,- pr kvartal!! Det var faktisk et sikkert råd fra økonomiekspertene den gang.(!). Nå har jeg ikke bundet renta. I det lange løp så blir det omtrent likt(i følge ekspertene...hehe..kanskje jeg ikke burde stole på de igjen...).

Skrevet

Jeg tror jeg beholder den flytende. Jeg er ikke bundet av sikkerheten fast rente gir.

Skrevet

men 3.8% er da vitterlig ikke så mye å binde den på. er det? jeg forstår at det er surt for dere som har bundet den på 5 og 7. men tenk om renta aldri blir så lav igjen? siden folk den gang ble rådet til å binde på 7%, som var lavt den gang! jeg er litt fristet til å binde, men er så klart alltid usikker på sånt

Skrevet

Det er klart fristende å binde på så lave nivåer. På den annen side er økonomien og konjunkturene i en slik fase at det kan bli lave renter i lang tid fremover.

Generelt vil det eneste argumentet for å binde renten være at man får sikkerhet i hva man skal betale hver gang. Hvis du liker oversiktlig økonomi så kan det være lurt å binde. Flytende er mer usikkert og varierer, men kan være fordelaktig over tid.

Tror NB vil ha problem med å heve renten altfor mye på kort tid.

Skrevet

hva er lurt for meg som skal sikkert studere i 5 år til før jeg begynner å betale ned? :roll:

Skrevet
hva er lurt for meg som skal sikkert studere i 5 år til før jeg begynner å betale ned?  :roll:

Du betaler jo ikke renter mens du studerer, så ikke tenk på det du..

For oss andre tror jeg nok dette er et av de få tidspunktene der det faktisk vil lønne seg med fast rente..

Skrevet
Det var faktisk et sikkert råd fra økonomiekspertene den gang.(!).
De ekspertene tyter jo frem fra alle steder og gir "sikre" råd. Og blunker ikke når de i ettertid må si de tok feil.

Ikke hør på disse ekspertene, uansett hvilken stilling de har. Er man avhengig av å vite hva man skal betale på lånet noen år fremover, så binder man renta. På sikt er uansett det billigste å ha flytende rente. Jeg for min del bandt renta på studielånet mitt første gang det var mulig, det lønte seg, men når den prioden var over har den vært flytende, det har også lønt seg.

Skrevet
Med mindre jeg var avhengig av sikkerheten fast rente gir, hadde jeg gått for flytende rente fortsatt. Flytende rente lønner seg stort sett alltid.

Jepp, jeg kommer ikke til å binde min studielånsrente (men det har ikke så mye å si for meg ennå, siden jeg fremdeles er student ;)).

Skrevet

I gjennomsnitt lønner det seg alltid å ha den flytende, men dersom du "har mer rett" enn de som har satt denne fastrenten, kan det lønne seg med fast.

Nå tror jeg at renten kommer til å gå vesentlig opp i løpet av de neste årene og jeg tror altså da at jeg vil vinne på å ha fastrente.

Bankene legger selvfølgelig opp nivået på fastrenten slik at de i følge sine egne prognoser vil tjene på dette.

Du må altså ha bedre prognoser enn banken for å kunne tjen på fastrente

Skrevet

Jeg bandt renten for 3 år siden på 5,9% da "alle" sa at det var det eneste lure. Og som uerfaren lånetager gjorde jeg det.... gleder meg sånn til å gå over til flytende rente om noen månder!

Aldri mer fast rente på meg, med mindre jeg vil være helt avhengig av å til enhver tid vite nøyaktig hva jeg har av månedlige utgifter...

Skrevet

Det lønner seg sjelden å binde renta. Det kan jo være smart hvis du er veldig avhengig av at utgiftene er forutsigbare, men stort sett er det nok bankene som tjener på fast rente ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...