Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger litt råd og hjelp :)

Baby på 4 mnd har alle (!) daglurer i vogna, og det hadde vært så deilig hvis hun kunne sove hjemme sånn at jeg også får hvile litt. Hun sover godt på natta. Legger seg ca 19, med ca 4 amminger før vi står opp 07/08. 
Første lur i vogna er ca 1,5 time, de andre to på ca 45-60 min. I mellomtiden er vi hjemme og mater, koser og leker. Er glad hun liker vogna si, men jeg blir så sliten av å trille hele dagen. 
Når jeg har prøvd å legge hun i sengen på dagtid bare tuller hun og blir liggende våken selv om hun er stuptrøtt.

Noen som har tips til oss? :) 

Anonymkode: 943fd...0db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La barnet sove der det sovner til det blir 2,5 år og dere er lei av vogn, selg vogna og legg i senga og si det er tid for dupp. 

Det funket, uplanlagt, for oss i hvertfall. Full suksess. 

Anonymkode: 30336...fce

• Liker 2
Skrevet

Legg dere sammen i dobbeltsenga og amme 👍

Anonymkode: a7c4f...e2f

• Liker 1
Skrevet

Vi slet med det at dattera vår måtte trilles for å sove på dagen i en periode. Det endte med at vi kjøpte en vognvugger (lolaloo) som vi festet på håndtaket på vogna. Når vi var slitne og hun måtte sove gikk vi t/r postkassa til hun sovnet, trillet inn, satt på vognvuggeren og fikk litt velfortjent hviletid. Anbefales på det varmeste! 
Til info så hadde vi ikke noe problem med å venne henne over til å sove i senga etterhvert. 

Anonymkode: 490a0...486

• Liker 2
Skrevet

Kan du forsøke med en overgang der hun sover i vogna uten at du triller? Evnt trill i 10 min til hun sovner og så la den stå stille? Om hun blir vant til å sove i stillestående vogn er det kanskje lettere å bytte til seng senere (eller det er lettere for deg for du kan bare legge henne i vogna og så gjøre noe annet, slipper å gå)

Anonymkode: d22f4...cc1

• Liker 1
Skrevet

Senga funket aldri her (dvs jeg gadd ikke å styre med det heller), sove sammen i min seng eller på sofaen, sove i vogga (vugget til han sovnet), sove i vogn rett utenfor døra, sove i vogn i gangen (trille over dørstokk til ungen har sovnet).

Skrevet

Min på 4 mnd sover enten på meg i sofa/dobbeltsenga,  i bæresela eller i vogna på dagtid, samme med storesøster. Har aldri fått til å legge de i senga på dagtid 🙈

I vogna går jeg bare en runde i nabolaget til han har sovnet godt også setter jeg vogna utenfor eller i gangen mens jeg gjør andre ting. Da kan han fint sove i to-tre timer. 

Bæresele er veldig praktisk når ikke gidder gå ut, eller når jeg skal gjøre ting ute i stallen, og ofte kan jeg legge ham fra meg når han først har sovna. Jeg putter ham i bæresele mens jeg går rundt og rydder og sånt, og da sovner han. Når han har sovet i ca 20 minutter prøver jeg gjerne å legge jeg ham fra meg, enten i vogna eller en babykurv også kan han sove en time eller to der. Eller så våkner han, haha. 

Hvis jeg vil ha en sløv dag bare lar jeg ham sovne på meg i sofaen etter amming også sløver vi og ser på tv ett par timer. 

Anonymkode: ee3c2...2be

Skrevet

Bruker dere en White noice- app? En av grunnene til at barn sover bedre i vogn eller bil er den regelmessige lyden som ligner White noice. Men slik lyd har vi alle tilgjengelig på telefonen. Sett på - legg baby i vogge eller seng. Pakk det like tett som i vogn (babyer liker å pakkes godt inn). Babyen vet ikke at dere er «ute og triller». Den responderer på rene fysiske stimuli ved trilling, som du kan gjenskape hjemme. Den mest vanlige søvndyssende effekten er den regelmessige støyen.

Anonymkode: b13c2...bc8

Skrevet

Dere som sier baby bare sover på dere i sofaen eller dere sover med baby i sofaen, jeg trodde ikke det var greit fordi det kan være farlig? Hvordan sørger dere for at det er trygt?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dere som sier baby bare sover på dere i sofaen eller dere sover med baby i sofaen, jeg trodde ikke det var greit fordi det kan være farlig? Hvordan sørger dere for at det er trygt?

Jeg sover ikke, bare baby :) Det er selvfølgelig helt trygt, og utrolig koselig og bra for tilknytningen, å la baby sove på brystet sitt, så lenge man selv er våken. Det er jo det fineste med å ha baby 🥰 

• Liker 2
Skrevet

Har fra hun ble født ammet baby i vår seng og så sover vi første dupp sammen. Gjorde ikke det med førstemann og han fikk jeg aldri til å sove i seng på dagtid. 

Anonymkode: f9918...d6e

Skrevet

Vi har aldri lagt våre babyer i senga på dagtid. Synes det er fint at de har forstått forskjell på dag og natt.
På dagen har de sovet i nest på sofaen, på oss, i vugge i stua, eller i vogn. Vogn enten i bevegelse på tur, eller på verandaen hvis jeg er hjemme. Etterhvert som de har blitt større, mer mobile og mer oppmerksomme på hva som skjer rundt, så har de kun sovet i vogn. Min yngste er 9 mnd nå, og vi legger han bare i vogna på verandaen og lukker døra, så sovner han ila et pr minutter. Gjort det sånn siden han var 4-5 måneder. 

Anonymkode: 3aa93...134

Skrevet
Crazydoglady skrev (14 timer siden):

Senga funket aldri her (dvs jeg gadd ikke å styre med det heller), sove sammen i min seng eller på sofaen, sove i vogga (vugget til han sovnet), sove i vogn rett utenfor døra, sove i vogn i gangen (trille over dørstokk til ungen har sovnet).

Å sove sammen på sofaen er virkelig ikke noe man skal anbefale, det er ikke trygt.

Anonymkode: 0a573...048

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Å sove sammen på sofaen er virkelig ikke noe man skal anbefale, det er ikke trygt.

Anonymkode: 0a573...048

Det kommer jo litt på hva man legger i å sove sammen på sofaen. Hvis baby ligger i en egen babyseng eller kurv og mamma på sofaen er det trygt og fint. 

Skrevet

Du kan prøve å få baby til å sove mens vogna står i ro. Da kan du bruke en babycall og gjøre andre ting mens baby sover.

Anonymkode: 7eef4...e48

Skrevet

Kan du ikke heller venne baby til å sove i vognen mens den står stille? Vi brukte bare vogn på dagtid, enten på tur eller stående ute eller inne alt ettersom. Hadde aldri noen problemer med å legge på kvelden heller fordi det var et klart skille på dag/natt. Ikke sikkert det funker for dere altså, men tenker videre når barnet skal i barnehage og må sove i vogn. Det må vel være lettere å venne barnet til å sove i stillestående vogn enne å venne til noe helt annet?

Anonymkode: 2f6bb...8b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke heller venne baby til å sove i vognen mens den står stille? Vi brukte bare vogn på dagtid, enten på tur eller stående ute eller inne alt ettersom. Hadde aldri noen problemer med å legge på kvelden heller fordi det var et klart skille på dag/natt. Ikke sikkert det funker for dere altså, men tenker videre når barnet skal i barnehage og må sove i vogn. Det må vel være lettere å venne barnet til å sove i stillestående vogn enne å venne til noe helt annet?

Anonymkode: 2f6bb...8b4

Tenker dette kan være en løsning. Bor i 4. etg uten heis så vil kjøpe en ekstra vogn for dette formålet, og som hun kan ha i bhg :) 

er det noen «bhgvogner» som er bedre enn andre?

Anonymkode: 943fd...0db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...