Gå til innhold

Noen pensjonister her? Hva gjør dere på dagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 6 år til jeg tidligst kan gå av med pensjon. Forutsatt at dagens regler holder seg. Det er ikke noe jeg tenker mye på, men etter å ha hatt fri en uke har jeg begynt å tenke på hva jeg skal fylle dagene med når jeg ikke lenger skal jobbe. Om jeg er 62, 65 eller 67 år. 

Jeg jobber i dag 100 % og litt mer. Er mellomleder i en privat bedrift og jobben fyller mye av livet mitt. Også det sosiale med kollegaer utenfor arbeidstiden er viktig for meg. Er skilt, 2 barn hvorav den ene er flyttet ut og den andre nok flytter neste høst. Har familie og venner, hus, hytte og bil. Trives med tilværelsen. 

Jeg har som sagt hatt fri en uke uten at jeg hadde noen planer. Normalt når jeg har fri har jeg planer, reiser etc. Men ikke denne gangen og jeg kjenner litt på at jeg har «kastet bort» en hel ferieuke. Jeg har sovet lenge, puslet litt i huset, brukt penger på shopping, kafé, sett film etc. Og jeg tenker om det er sånn det er å være pensjonist. 

Så dere som er yngre pensjonister - og kanskje ikke har partner som også er hjemme - hva gjør dere på dagene? Tar utgangspunkt i at man er frisk og ikke plaget med sykdom og store helseutfordringer. 

K56

Anonymkode: bc82a...1c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner inkl. mine foreldre har bobil, hytte, barnebarn osv. Alle de har aldri hatt det mere travelt og har nesten aldri tid og man må søke audiens for å komme på besøk. 

• Liker 2
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

De jeg kjenner inkl. mine foreldre har bobil, hytte, barnebarn osv. Alle de har aldri hatt det mere travelt og har nesten aldri tid og man må søke audiens for å komme på besøk. 

Jeg kjenner også noen pensjonister og opplever akkurat det samme. Men de er alle par. Jeg er alene og tenker det blir litt annerledes. 
ts

Skrevet

Jeg tenker at det selvfølgelig kommer til å bli en omstilling å bli pensjonist. Men når du blir det, så har du jo all verdens tid til å gjøre hva enn du vil. Hva med det språket du aldri lærte deg, det malekurset du aldri tok, eller den reisen du aldri gjennomførte? Du kan fordype deg i hva som helst, og du kan gjøre det i det tempoet du selv ønsker. Så fantastisk! Spread your wings and fly! Sitt våken til klokka 03, bare fordi du kan. Gå på swingkurs eller lag den kompliserte middagsretten du egentlig ville lage for 15 år siden! Håper du får en fin pensjonist-tid når den tid kommer :)

Anonymkode: 6a106...232

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det selvfølgelig kommer til å bli en omstilling å bli pensjonist. Men når du blir det, så har du jo all verdens tid til å gjøre hva enn du vil. Hva med det språket du aldri lærte deg, det malekurset du aldri tok, eller den reisen du aldri gjennomførte? Du kan fordype deg i hva som helst, og du kan gjøre det i det tempoet du selv ønsker. Så fantastisk! Spread your wings and fly! Sitt våken til klokka 03, bare fordi du kan. Gå på swingkurs eller lag den kompliserte middagsretten du egentlig ville lage for 15 år siden! Håper du får en fin pensjonist-tid når den tid kommer :)

Anonymkode: 6a106...232

Takk 😊 Heldigvis ennå mange år til (selv om tiden flyr). Tenker det er viktig å forberede seg til pensjonisttilværelsen. 
ts

Skrevet

Det er nok minst 10 år til jeg kan gå av, men mange sier det lønner seg å ha en plan for pensjonisttilværelsen, slik at man ikke går helt i frø ;) 
Min far var så travel da han ble pensjonist, at jeg har ikke sett på maken! Han drev masse med frivillig arbeid, hadde faste kaffeavtaler med tidligere kolleger hver uke, dro på turer arrangert av idrettslaget, pusset opp hus, stelte i hagen, reiste på utenlandsturer over flere uker i slengen, og var på svømming minst en dag i uken. I tillegg var han mye sammen med mine barn, som da var tenåringer. Var sjåfør for dem når jeg ikke kunne, hadde dem over på middag, og så på de når de spilte fotball. Også passet han hunden vår en del. 

Mye man kan fylle dagene med, det handler nok om å finne noe man synes er meningsfullt og givende.

Anonymkode: f15c5...5ed

Skrevet (endret)

Dersom du jobber i bedrift med tariffavtale (AFP) har  du muligheter for å  pensjonere deg v/  62 år såfremt du oppfyller kravene, men  er ikkje dermed sagt du velger å slutte likevel. Igjennomsnittsalderen for dem som har muligheter å slutte v/ 62 år velger å jobbe  64-65 år.   Her kommer det selvsagt mykje an på trivsel på jobben, arbeidsbelastning, økonomi m.m.  Mange synes det er attraktivt å både kunne "ta ut pensjon" og fortsette i lønnet arbeid. og her er det selvsagt økonomien som avgjør. Mange pensjonister har en kompetanse / nøkkelpersonell  som bedriften trenger, og får innordne seg si egen arbeidstid.   Selv fekk eg tilbud om å kome tilbake til jobben, etter fylte 63, og forskjell på å gå på jobb frivillig, og når ein er nødt til det.  

Selv såg eg føre meg å jobbe til 64-65 år, men grunnet ordresvikt v/ bedriften fekk alle seniorer ( 62 +)  tilbud om å slutte.

Pensjonisttilværelsen føles er en  omstilling for de fleste , men  sålangt er den  ikkje blitt slik ein forstilte seg.    Det er ellers viktig å tenke over at når ein har passert 60+ så er ein ikkje lenger noen ungdom, og de ferreste tenker over om de får beholde helsen. 

Har ein barn, barnebarn, hus, (kanskje hytte, båt etc.) , hjem og familie så har ein oftest nok å fylle dagene med.  Det er greitt å begynne tidleg den økonomiske planleggingen fremtil pensjonsavtredelse, og (helst bli  gjeldfri).  

Mange pensjonister synes det er attraktivt å forsette å jobbe, og tar høgde for at de lever til de blir 100 år, og flyttes over ifra arbeidsplassen til likista. 

Endret av Skybe
Skrevet

Jeg er barnløs, nærmeste familie er død og jeg har heller ikke partner.  Jeg gjør det som jeg kjenner jeg selv har lyst til; Jeg går ut og finner på ting, sitter hjemme og ser på gode serier og lager meg gode måltider, jeg har flere hobbyer som tar mye tid, treffer en venninne i ny og ne og går på cafe/andre opplevelser, melder meg på diverse kurs osv. Kjeder meg absolutt ikke og har mer en nok å fylle dagene med, men synes det er godt å kunne slappe av når jeg trenger det også, noe jeg sjeldent kunne da jeg var i jobb :)

Anonymkode: c8eef...589

• Liker 2
Skrevet

Alle pensjonistene jeg kjenner sier at de aldri har hatt det så travelt som etter at de ble pensjonister 😅 

Svigerforeldre, foreldre, besteforeldre…alle driver med hobbyer, familie/barnebarn, hagearbeid, diverse hobbyer hvor de samles sammen med andre, friluftsliv, reiser etc

Tror det er viktig å finne diverse hobbyer opp gjennom livet slik at når den dagen kommer at man har mye fritid så har man ting å falle tilbake på. 

Anonymkode: 35f33...6bf

Skrevet

Minner meg litt om barseltiden. Hvor ett eneste møte i løpet av hele dagen (f eks kontroll hos helsesøster) nesten fikk meg til å stresse fordi jeg følte at jeg hadde det travelt 😆 Jeg mener oppriktig at jo mindre man har å gjøre, jo mindre skal til for å velte lasset. I min egen familie så ser jeg dessverre hvordan mine egne besteforeldre har blitt veldig sårbare for stress og engster seg mye for ubetydelige ting. Håper jeg ikke blir slik selv, men jeg ser jo hvor ufattelig "travle" pensjonister er fordi de tross alt må gå 4 turer på 5 minutter med bikkja si i løpet av hele dagen. Når min innmari travle svigermor er på besøk så tilbringer hun nærmere 10 t i sofaen for å se på tv da.

Anonymkode: 8a33b...8a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne blitt pensjonist på dagen, jeg er 55, og jeg hadde fyllt hver dag med meningsfulle ting. Oppussing, turer, frivillig arbeid, besøke venninner osv osv . Alle jeg kjenner syns det er helt topp å bli pensjonist og komme ut av slitsomt arbeidsliv. Det er bare de unge som tror at det å være pensjonist er kjedelig. 

Anonymkode: 0acf7...736

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne blitt pensjonist på dagen, jeg er 55, og jeg hadde fyllt hver dag med meningsfulle ting. Oppussing, turer, frivillig arbeid, besøke venninner osv osv . Alle jeg kjenner syns det er helt topp å bli pensjonist og komme ut av slitsomt arbeidsliv. Det er bare de unge som tror at det å være pensjonist er kjedelig. 

Anonymkode: 0acf7...736

Samme her, er 43...

Anonymkode: 07f31...9f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 22.47):

Minner meg litt om barseltiden. Hvor ett eneste møte i løpet av hele dagen (f eks kontroll hos helsesøster) nesten fikk meg til å stresse fordi jeg følte at jeg hadde det travelt 😆 Jeg mener oppriktig at jo mindre man har å gjøre, jo mindre skal til for å velte lasset. I min egen familie så ser jeg dessverre hvordan mine egne besteforeldre har blitt veldig sårbare for stress og engster seg mye for ubetydelige ting. Håper jeg ikke blir slik selv, men jeg ser jo hvor ufattelig "travle" pensjonister er fordi de tross alt må gå 4 turer på 5 minutter med bikkja si i løpet av hele dagen. Når min innmari travle svigermor er på besøk så tilbringer hun nærmere 10 t i sofaen for å se på tv da.

Anonymkode: 8a33b...8a9

Høres ut som min mor. Hun er FRYKTELIG travel nå som hun er pensjonist, LANGT travlere enn oss som er i jobb og har barn. Men jeg tror hun selv innerst inne vet at det er en løgn. At hun velger å bake brød og knekkebrød fra bunnen av er et valg hun tar - for å ha noe å gjøre. At hun strikker genser og sokker og luer til barn og barnebarn er også et valg hun tar - for å ha noe å gjøre. At hun kjører fra butikk til butikk en hel formiddag for å spare noen kroner her og der er enda et valg - for å ha noe å gjøre *det handler neppe om økonomi der i gården). Alt er så "travelt" og "viktig" og "hastig". Hun har jo også mye tøy å vaske på, de er tross alt to I husholdningen, og det må også lages veldige viktige middager til de to hver eneste dag. 

Jeg blir i grunnen matt av å høre om alle disse planene og gjøremålene. Jeg vasker klær for to barn og to voksne, går turer med hunden hver dag, lager frokoster, matpakker, middager og kveldsmåltid, kjører barna på aktiviteter, trener flere ganger i uka, pusser stadig opp noe - i tillegg til full jobb - og jeg skryter aldri over at jeg er sååå travel. Tenker egentlig ikke at jeg er det heller. Har jo fint tid til å henge på KG, reise nå og da, lese en bok, henge med venninner. Tror egentlig ikke min pensjonistmor vet hva det vil si å ha et aktivt liv. Hun er ikke i nærheten av verken aktiv ellee travel i hvertfall. 

Anonymkode: 3b578...014

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...