AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 Noen her inne som har fått barn med en sjømann? Mannen min jobber vekke 5 uker og er så hjemme 5 uke. Vi venter nå barn, og jeg lurer da på om hvordan andre i samme situasjon har gjort mtp perm? Anonymkode: 28ea7...2f3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 Virker som de fleste tar permisjon på friturene sine, da får de lønn for ukene ute og friturene, samt permisjonsutbetaling. Dette gjør at mor kan ta ulønnet de ukene far er ombord uten at de taper store penger. Ønsker far derimot samlet permisjon har han full rett til det, men får da kun utbetalt permisjonspengene de ukene. Det er jo helt normalt for all del, men for mange utgjør det et stort økonomisk tap med mindre arbeidsgiver betaler mellomlegget (NAV betaler bare opptil 6G). Likevel verdt det for tiden med barnet sitt 🙂 Anonymkode: 1998a...7c4 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #3 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker som de fleste tar permisjon på friturene sine, da får de lønn for ukene ute og friturene, samt permisjonsutbetaling. Dette gjør at mor kan ta ulønnet de ukene far er ombord uten at de taper store penger. Ønsker far derimot samlet permisjon har han full rett til det, men får da kun utbetalt permisjonspengene de ukene. Det er jo helt normalt for all del, men for mange utgjør det et stort økonomisk tap med mindre arbeidsgiver betaler mellomlegget (NAV betaler bare opptil 6G). Likevel verdt det for tiden med barnet sitt 🙂 Anonymkode: 1998a...7c4 Jeg forstår. Vet du om arbeidsgiver må være med på dette? Eller er det helt «lovlig» å gjøre det på denne måten? Hva betyr 6G?😅 har mye spørsmål merker jeg😅 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #4 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår. Vet du om arbeidsgiver må være med på dette? Eller er det helt «lovlig» å gjøre det på denne måten? Hva betyr 6G?😅 har mye spørsmål merker jeg😅 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3 1 G er ca 100 000, så nav betaler opp til ca 600 000 (litt over) Anonymkode: f89e9...6ce
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #5 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår. Vet du om arbeidsgiver må være med på dette? Eller er det helt «lovlig» å gjøre det på denne måten? Hva betyr 6G?😅 har mye spørsmål merker jeg😅 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3 Ikke jeg som skrev innlegget du siterer, men vi gjorde det på den måten, og det er helt lovlig Anonymkode: a2c97...21b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #6 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg forstår. Vet du om arbeidsgiver må være med på dette? Eller er det helt «lovlig» å gjøre det på denne måten? Hva betyr 6G?😅 har mye spørsmål merker jeg😅 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3 Ja, selvsagt, arbeidsgiver har hverken noe med hva han gjør på friturene sine eller hvordan han legger opp permisjonen sin! 😊 Som nevnt over, 6G er ca 600k+ (regnet som årslønn). Det er maksimalt av hva NAV utbetaler av trygd 😊 Anonymkode: 1998a...7c4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 Mange arbeidsplasser utbetaler full lønn da og så får arbeidsgiver de pengene fra NAV, så det kan dere jo sjekke med en gang om han tjener mer enn 6G, det blir jo sikkert relevant for hva som er øknomisk lurt Husk at om far skal ha av fellesperioden er det aktivitetskrav til mor akkurat de ukene han har av fellesen. Men i fars kvote er det ikke aktivitetskrav til mor. Anonymkode: 100ae...8d6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår. Vet du om arbeidsgiver må være med på dette? Eller er det helt «lovlig» å gjøre det på denne måten? Hva betyr 6G?😅 har mye spørsmål merker jeg😅 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3 Det er lov, nav oppfordrer faktisk til det. Anonymkode: 14695...603
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #9 Skrevet 24. oktober 2021 Burde jeg ringe til NAV for å høre med de om hva som er best i vår situasjon, eller er dette noe en må finne ut av selv? Vet en kan fordele inne på nav.no, men blir litt annerledes da han jobber til sjøs😬 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #10 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Burde jeg ringe til NAV for å høre med de om hva som er best i vår situasjon, eller er dette noe en må finne ut av selv? Vet en kan fordele inne på nav.no, men blir litt annerledes da han jobber til sjøs😬 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3 NAV hjelper bare med å veilede ift retningslinjer. Det er to ting dere kan gjøre, og dere må bare se selv hva som lønner seg. Permisjon på friturene og mor ulønnet ukene han er ombord/offshore, eller samlet permisjon 15/19 uker i strekk, evt mer om han skal ta av fellesperioden og du jobbe mens han er hjemme. Anonymkode: 1998a...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #11 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg har barn med en sjømann, og har flere i omgangskrets som er i lik situasjon der de aller fleste velger å ta perm i friperioden slik at de får dobbelt betalt. Her har vi ikke gjort det sånn, så her skal pappa ha hele sin kvote i et strekk (pluss friperiode). Nr 1 fordi det er ingen penger som er verdt den tiden med barnet vårt, han er nok vekke som det er, så at han endelig kan være lenge hjemme og ta del i alle gledene ser vi virkelig frem til. Han gleder seg skikkelig til å endelig få kunne være lenge hjemme. Nr 2 fordi jeg har noenlunde ok lønn selv, så vi hadde ikke tjent noe på det mtp at han må dekke opp meg som da må gå ulønna. Så her må dere veie opp, og se hva som er viktig for dere, pluss regnestykket med din lønn inni bildet. Husk, det er ikke bare lønnsutbetaling der og da, men tapt pensjon for å gå ulønna i et halv år ish bør også absolutt tas med i betraktning. Lykke til med valget, og husk at pappaen aldri får denne tiden igjen, hvis han skulle velge å jobbe. Anonymkode: 76029...29b 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #12 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har barn med en sjømann, og har flere i omgangskrets som er i lik situasjon der de aller fleste velger å ta perm i friperioden slik at de får dobbelt betalt. Her har vi ikke gjort det sånn, så her skal pappa ha hele sin kvote i et strekk (pluss friperiode). Nr 1 fordi det er ingen penger som er verdt den tiden med barnet vårt, han er nok vekke som det er, så at han endelig kan være lenge hjemme og ta del i alle gledene ser vi virkelig frem til. Han gleder seg skikkelig til å endelig få kunne være lenge hjemme. Nr 2 fordi jeg har noenlunde ok lønn selv, så vi hadde ikke tjent noe på det mtp at han må dekke opp meg som da må gå ulønna. Så her må dere veie opp, og se hva som er viktig for dere, pluss regnestykket med din lønn inni bildet. Husk, det er ikke bare lønnsutbetaling der og da, men tapt pensjon for å gå ulønna i et halv år ish bør også absolutt tas med i betraktning. Lykke til med valget, og husk at pappaen aldri får denne tiden igjen, hvis han skulle velge å jobbe. Anonymkode: 76029...29b Tusen takk for godt svar🥰 Helt klart sant det du skriver. Starter du på jobb igjen etter 7 mnder? Anonymkode: 28ea7...2f3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #13 Skrevet 25. oktober 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Burde jeg ringe til NAV for å høre med de om hva som er best i vår situasjon, eller er dette noe en må finne ut av selv? Vet en kan fordele inne på nav.no, men blir litt annerledes da han jobber til sjøs😬 Ts Anonymkode: 28ea7...2f3 Du kan lese masse om det NAV sine facebooksider fro akkurat dette med permisjon og små barn Anonymkode: 14695...603
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tusen takk for godt svar🥰 Helt klart sant det du skriver. Starter du på jobb igjen etter 7 mnder? Anonymkode: 28ea7...2f3 Nei, vi valgte attpåtil 80% permisjon pluss jeg har en del ferie tilgode, så jeg er hjemme med barnet til han nesten er 11 mnd.💕 Så takknemlig for det! Vi taper penger på 80% kontra 100%, men jeg ville av ulike grunner ikke gå ulønna og vi ville være lengst mulig hjemme begge to. De ekstra pengene hadde nok bare "forsvunnet" i hverdagen, men tiden med baby er uerstattelig. Vi har så vi klarer oss uansett, og han er bare liten en gang i livet. Aldri angret et sekund. 😊 Takknemlig vi har den muligheten Anonymkode: 76029...29b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, vi valgte attpåtil 80% permisjon pluss jeg har en del ferie tilgode, så jeg er hjemme med barnet til han nesten er 11 mnd.💕 Så takknemlig for det! Vi taper penger på 80% kontra 100%, men jeg ville av ulike grunner ikke gå ulønna og vi ville være lengst mulig hjemme begge to. De ekstra pengene hadde nok bare "forsvunnet" i hverdagen, men tiden med baby er uerstattelig. Vi har så vi klarer oss uansett, og han er bare liten en gang i livet. Aldri angret et sekund. 😊 Takknemlig vi har den muligheten Anonymkode: 76029...29b Jeg er helt enig med deg☺️ Blir nok å gjøre det samme med 80% perm. Så blir det ferie oppå som du sier! ts Anonymkode: 28ea7...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 Hvor mye er 6G? 600 000,-? Anonymkode: ee254...5d4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #17 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye er 6G? 600 000,-? Anonymkode: ee254...5d4 6G er kr. 638.394. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/grunnbelopet-i-folketrygden Anonymkode: fa1e3...510
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå