AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 En ting jeg har tenkt på er hvorfor folk med lite kapital/penger vil bosette seg i Oslo når det er så dyrt å bo der. Er du feks enslig så må du betale minimum 3,5 mill for en ok bolig, eller fra 4 mill og oppover for en nyere og sentral 40 kvm leilighet. Er du en familie på jakt etter en enebolig er prisen minst 8 millioner, men 12 millioner for noe ok og oppover. Selvfølgelig har du penger stor egenkapital og en årslønn på 800k+ så er det ikke noe bekymring. Men er du feks butikkmedarbeider med 18000 utbetalt så sliter du hardt, da forsvinner hele lønnen på boligleieo g du kan glemme å komme inn i markedet. Er det en sykepleier med 550k så kan du leve langt bedre andre steder med samme lønn, og mer behagelige boligrpiser. I byer som Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen er det fullt mulig for en sykepleier med 550k å finne en god førstegangsbolig i et greit område. I Oslo derimot så kommer denne sykepleieren kanskje inn i markedet etter 7-8 med sparing for så å måtte store deler av lønnen sin på å bo. Hadde sykepleieren/lærern/håndtverkern bosatt seg i feks Drammen, Stavanger, Bergen eller Trondheim så hadde de kommet forholdsvis enkelt inn i markedet og kunne brukt mer av pengene på andre ting enn å bo. Så hva er motivasjonen for dem med middels(550k) eller lavere inntekt uten særlig EK å bosette seg i Oslo når det er såpass dyrt. (sett bort fra dem som kom inn i boligmarkedet da det var rimelig dvs. før 2016). Anonymkode: 4a18c...367 6
AprilLudgate Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 (endret) Motivasjonen for mange er vel først og fremst at de har jobb i Oslo 🤷♀️ Og at stillingene ofte er færre og mindre spennende fagmiljø i mindre byer. Vanskelig for to stk å få en jobb begge trives med - vanskelig å få seg ny jobb om en mistrives/stillingen bortfaller. Ungene er kanskje i skolealder, og det føles som et veldig stort prosjekt. Vi bor i Oslo, kommer fra samme by annensteds. Og for oss handler flytting om de tingene der - SÅ mye skal klaffe. Lettere om man jobber i type varehandel/tjenester som er mer faste som sykepleie osv. Men også der kan man nok oppleve de faglige mulighetene som større om man ønsker noe mer/videreutdanning osv. Endret 23. oktober 2021 av Fløff 16
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #3 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En ting jeg har tenkt på er hvorfor folk med lite kapital/penger vil bosette seg i Oslo når det er så dyrt å bo der. Er du feks enslig så må du betale minimum 3,5 mill for en ok bolig, eller fra 4 mill og oppover for en nyere og sentral 40 kvm leilighet. Er du en familie på jakt etter en enebolig er prisen minst 8 millioner, men 12 millioner for noe ok og oppover. Selvfølgelig har du penger stor egenkapital og en årslønn på 800k+ så er det ikke noe bekymring. Men er du feks butikkmedarbeider med 18000 utbetalt så sliter du hardt, da forsvinner hele lønnen på boligleieo g du kan glemme å komme inn i markedet. Er det en sykepleier med 550k så kan du leve langt bedre andre steder med samme lønn, og mer behagelige boligrpiser. I byer som Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen er det fullt mulig for en sykepleier med 550k å finne en god førstegangsbolig i et greit område. I Oslo derimot så kommer denne sykepleieren kanskje inn i markedet etter 7-8 med sparing for så å måtte store deler av lønnen sin på å bo. Hadde sykepleieren/lærern/håndtverkern bosatt seg i feks Drammen, Stavanger, Bergen eller Trondheim så hadde de kommet forholdsvis enkelt inn i markedet og kunne brukt mer av pengene på andre ting enn å bo. Så hva er motivasjonen for dem med middels(550k) eller lavere inntekt uten særlig EK å bosette seg i Oslo når det er såpass dyrt. (sett bort fra dem som kom inn i boligmarkedet da det var rimelig dvs. før 2016). Anonymkode: 4a18c...367 Jeg har ca 500 - 600 i lønn og bor i oslo. Har ek på 500 men det er så mange foreldre som byr på disse små leilighetene til sine voksne barn så jeg måtte flytte ut av oslo og bærum og mot drammen og lier. Der fikk jeg rekkehusleilighet til 2.8 og har pendlevei på ca 40 -50 minutter, noe man uansett kansje får om man bor i oslo. Jeg vil uansett ikke bo i gryta der. Men jeg må bo her pga barn og jeg jobber også i oslo. Men satser på å få meg en bedre betalt jobb feks på skøyen eller lignende. Da blir min pendlevei ca 30 minutter om trafikken er grei. Jeg forstår heller ikke hvorfor folk bor i oslo og har jobber der de tjener 300 til 400, men da har de kansje familie her og har fått bolig pga rike foreldre. De som ikke har det vil kansje være her pga mulighetene de ikke får på landet. Vet ikke. Anonymkode: fc181...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #4 Skrevet 23. oktober 2021 Fordi det er masse jobber i Oslo. Anonymkode: ccee3...769 7
Hr. Aktiv Skrevet 23. oktober 2021 #5 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg undrer på hvorfor folk i det heletatt gidder å bo i Oslo. Makan til høl skal man lete lenge etter. 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #6 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): En ting jeg har tenkt på er hvorfor folk med lite kapital/penger vil bosette seg i Oslo når det er så dyrt å bo der. Er du feks enslig så må du betale minimum 3,5 mill for en ok bolig, eller fra 4 mill og oppover for en nyere og sentral 40 kvm leilighet. Er du en familie på jakt etter en enebolig er prisen minst 8 millioner, men 12 millioner for noe ok og oppover. Selvfølgelig har du penger stor egenkapital og en årslønn på 800k+ så er det ikke noe bekymring. Men er du feks butikkmedarbeider med 18000 utbetalt så sliter du hardt, da forsvinner hele lønnen på boligleieo g du kan glemme å komme inn i markedet. Er det en sykepleier med 550k så kan du leve langt bedre andre steder med samme lønn, og mer behagelige boligrpiser. I byer som Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen er det fullt mulig for en sykepleier med 550k å finne en god førstegangsbolig i et greit område. I Oslo derimot så kommer denne sykepleieren kanskje inn i markedet etter 7-8 med sparing for så å måtte store deler av lønnen sin på å bo. Hadde sykepleieren/lærern/håndtverkern bosatt seg i feks Drammen, Stavanger, Bergen eller Trondheim så hadde de kommet forholdsvis enkelt inn i markedet og kunne brukt mer av pengene på andre ting enn å bo. Så hva er motivasjonen for dem med middels(550k) eller lavere inntekt uten særlig EK å bosette seg i Oslo når det er såpass dyrt. (sett bort fra dem som kom inn i boligmarkedet da det var rimelig dvs. før 2016). Anonymkode: 4a18c...367 Jeg tenker også det! Hvorfor bo i Oslo når de kan bo så godt andre steder? Det vil jeg gjerne ha svar på! Og hvorfor vil man flokke seg sammen på et helst mulig lite sted, som en 13 kvadrat i Oslo, når man kunne hatt det mye bedre i en enebolig ellers i landet? Jeg ser den med nærhet til familie, men nærhet til venner? Venner blir vel ikke borte om dere bor andre steder? Anonymkode: 249d6...abe 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fordi det er masse jobber i Oslo. Anonymkode: ccee3...769 Her kan en løsning være at man flytter flere statlige arbeidsplasser ut av Oslo. Mer bruk av hjemmekontor. Virker som Oslo suger alt liv ut av alle andre byer, når alle statlige arbeidsplasser legges dit. I Tyskland for eksempel så er det liv i mange byer utenfor Berlin også. Byer som Fraknkfurt, Munchen og Hamburg er livlige byer med spennende arbeisplasser. Men tror Trygve Vedum sin strategi på å satse på å utvikle hele Norge er bra. Anonymkode: 4a18c...367 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker også det! Hvorfor bo i Oslo når de kan bo så godt andre steder? Det vil jeg gjerne ha svar på! Og hvorfor vil man flokke seg sammen på et helst mulig lite sted, som en 13 kvadrat i Oslo, når man kunne hatt det mye bedre i en enebolig ellers i landet? Jeg ser den med nærhet til familie, men nærhet til venner? Venner blir vel ikke borte om dere bor andre steder? Anonymkode: 249d6...abe Fordi for de av oss som er oppvokst i Oslo, så føles det ikke som man kan bo godt andre steder, rett og slett. Husk at Oslo er en by folk typisk flytter til pga jobb, og som folk forlater for studier, men gjerne kommer tilbake til som nyutdannet Det betyr at hele familien min bor her, alle de vennene mine fra oppveksten som jeg fortsatt har kontakt med bor her. Nære venner fra studietida bor her. Man kan jo finne nye venner og også ha noe kontakt, men vanskelig å holde så tett kontakt om man bor langt unna. Særlig når alle begynner å etablere seg og får mindre tid. Vennene vi har her kan vi møte ute og spise på kort varsel, invitere hjem på spillkveld en hverdag vel vitende om at alle kommer seg hjem igjen på 15 min med banen. Og så er det jo hvor tilgjengelig og nært alt er, og at jeg føler meg mye tryggere ute om kvelden fordi det er liv i nærheten. Og marka er like nære som byen. Nå mener jeg ikke de som må.bp på 13 kvm da. Man må ikke bo midt i sentrum, så om man velger det, så er det jo fordi man omtrent bare sover hjemme. Tviler på at det finnes så mye eneboliger man ville fått for samme lønn, og som gjør at man kan klare seg uten bil, med alt man trenger inkl jobb i nærheten. Anonymkode: 584e0...eba 8
Lønnesirup01 Skrevet 23. oktober 2021 #9 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi for de av oss som er oppvokst i Oslo, så føles det ikke som man kan bo godt andre steder, rett og slett. Anonymkode: 584e0...eba Men dette er en annen kategori da. Jeg tror TS sikter til innflyttere. Jeg er født i Oslo, mine foreldre er født i Oslo og mine besteforeldre bodde også her. Har man sin tilhørighet og slekt her så er det det åpenbare stedet å bo. Spørsmålet er vel heller hvorfor så mange som flytter til byen for studier blir værende, og hvorfor så mange drar hit for å få seg jobb når de økte boligprisene spiser opp alt (og kanskje mer) av en eventuell lønnsvekst. Det finnes nok de som har yrker der det er få tilbud i resten av landet. Men generelt tror jeg mange bor i Oslo fordi de vil bo i byen, og stedet de kommer fra virker lite i forhold. Jeg har et par venninner som er tilflyttere, og selv om de sliter på boligmarkedet tror jeg det for dem vil oppleves som et nederlag å reise hjem igjen. De bor heller i kollektiv som 30-åringer enn å reise hjem til Kristiansand eller Ålesund. Og det er en helt ærlig sak, men jeg synes ikke man kan "kreve" å flytte til hovedstaden å finne seg bolig (attpåtil uten partner). 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #10 Skrevet 23. oktober 2021 Betaler litt ekstra for å bo i Oslo, så jeg slipper å bo på bygda. Det er en investering i livskvalitet. Anonymkode: a0554...d18 13
Vaffelhunden Skrevet 23. oktober 2021 #11 Skrevet 23. oktober 2021 Fordi alle vil bo i Oslo. Det er der ting skjer. Det er mange jobber der, og mange studieplasser. Da er det naturlig at folk vi bo der. Det blir ikke bedre av at alle innvandrere som ikke får seg jobb i kommunen de blir bosatt i flytter dit og går på sosialhjelp; en ordning som gjør at man i liten grad trenger å tenke på leieprisene. 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Her kan en løsning være at man flytter flere statlige arbeidsplasser ut av Oslo. Mer bruk av hjemmekontor. Virker som Oslo suger alt liv ut av alle andre byer, når alle statlige arbeidsplasser legges dit. I Tyskland for eksempel så er det liv i mange byer utenfor Berlin også. Byer som Fraknkfurt, Munchen og Hamburg er livlige byer med spennende arbeisplasser. Men tror Trygve Vedum sin strategi på å satse på å utvikle hele Norge er bra. Anonymkode: 4a18c...367 Hvis det blir for dyrt å bo i Oslo så er kanskje Hamburg eller München et alternativ ja. Anonymkode: a0554...d18 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #13 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betaler litt ekstra for å bo i Oslo, så jeg slipper å bo på bygda. Det er en investering i livskvalitet. Anonymkode: a0554...d18 Bygda kan da være fint. Fin natur og friskere luft og mindre bråk. Bor rett ved e18 og mistenker at susingen fra veien stresser meg uten at jeg egentlig kjenner det. Det er også mye dritt i lufta. Folk som farer rundt om natta og stjeler sykler og utemøbler. Litt lei av det. Anonymkode: fc181...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #14 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): En ting jeg har tenkt på er hvorfor folk med lite kapital/penger vil bosette seg i Oslo når det er så dyrt å bo der. Er du feks enslig så må du betale minimum 3,5 mill for en ok bolig, eller fra 4 mill og oppover for en nyere og sentral 40 kvm leilighet. Er du en familie på jakt etter en enebolig er prisen minst 8 millioner, men 12 millioner for noe ok og oppover. Selvfølgelig har du penger stor egenkapital og en årslønn på 800k+ så er det ikke noe bekymring. Men er du feks butikkmedarbeider med 18000 utbetalt så sliter du hardt, da forsvinner hele lønnen på boligleieo g du kan glemme å komme inn i markedet. Er det en sykepleier med 550k så kan du leve langt bedre andre steder med samme lønn, og mer behagelige boligrpiser. I byer som Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen er det fullt mulig for en sykepleier med 550k å finne en god førstegangsbolig i et greit område. I Oslo derimot så kommer denne sykepleieren kanskje inn i markedet etter 7-8 med sparing for så å måtte store deler av lønnen sin på å bo. Hadde sykepleieren/lærern/håndtverkern bosatt seg i feks Drammen, Stavanger, Bergen eller Trondheim så hadde de kommet forholdsvis enkelt inn i markedet og kunne brukt mer av pengene på andre ting enn å bo. Så hva er motivasjonen for dem med middels(550k) eller lavere inntekt uten særlig EK å bosette seg i Oslo når det er såpass dyrt. (sett bort fra dem som kom inn i boligmarkedet da det var rimelig dvs. før 2016). Anonymkode: 4a18c...367 Jeg bor i Oslo fordon jeg jobber her. Simple as that! Jeg gidder faen ikke å stresse å pendel hvar eneste dag, og riskere å komme forseint pga tågforsinkelser, instillinger etc. Å en bil lønner seg virkelie ikke. Og tenk all tid. Nä jeg Skjønner att man vill bo nærme jobben sin. Anonymkode: a8c43...efe 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #15 Skrevet 23. oktober 2021 Vaffelhunden skrev (14 minutter siden): Fordi alle vil bo i Oslo. Det er der ting skjer. Det er mange jobber der, og mange studieplasser. Da er det naturlig at folk vi bo der. Det blir ikke bedre av at alle innvandrere som ikke får seg jobb i kommunen de blir bosatt i flytter dit og går på sosialhjelp; en ordning som gjør at man i liten grad trenger å tenke på leieprisene. Alle vil selvfølgelig ikke bo i Oslo, det sier seg selv. Jeg bor en drøy halvtimes togtur fra Oslo, og synes det er helt ok å ta turen inn en gang i blant, men enda deiligere å reise igjen. Jeg bor mye billigere, og har det beste fra begge verdener. Stort nedslagsfelt med tanke på jobb, nært natur, men samtidig i en by, 5 minutter til Gardermoen, og kun 1,5 time til Sverige. Nært nok til at det er fint å besøke Oslo, men samtidig langt nok unna til at jeg slipper å bo der. Har en sønn som bor i Oslo, og han bor seg jo i hjel. Latterlige boligpriser, men han kan nok ikke tenke seg å bo noe annet sted, allikevel. Og Oslofolk har en tendens til å glemme at det finnes andre byer i Norge hvor det er vel så fint å bo. Om jeg skulle valgt en av de større byene, ville valget falt på Trondheim. Så mye koseligere by enn Oslo! Anonymkode: a6c3a...26a 2
Vaffelhunden Skrevet 23. oktober 2021 #16 Skrevet 23. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Alle vil selvfølgelig ikke bo i Oslo, det sier seg selv. Jeg bor en drøy halvtimes togtur fra Oslo, og synes det er helt ok å ta turen inn en gang i blant, men enda deiligere å reise igjen. Jeg bor mye billigere, og har det beste fra begge verdener. Stort nedslagsfelt med tanke på jobb, nært natur, men samtidig i en by, 5 minutter til Gardermoen, og kun 1,5 time til Sverige. Nært nok til at det er fint å besøke Oslo, men samtidig langt nok unna til at jeg slipper å bo der. Har en sønn som bor i Oslo, og han bor seg jo i hjel. Latterlige boligpriser, men han kan nok ikke tenke seg å bo noe annet sted, allikevel. Og Oslofolk har en tendens til å glemme at det finnes andre byer i Norge hvor det er vel så fint å bo. Om jeg skulle valgt en av de større byene, ville valget falt på Trondheim. Så mye koseligere by enn Oslo! Anonymkode: a6c3a...26a Helt enig. Jeg bor heller ikke Oslo.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #17 Skrevet 23. oktober 2021 Vaffelhunden skrev (Akkurat nå): Helt enig. Jeg bor heller ikke Oslo. Å, ja. Sorry, da misforsto jeg innlegget ditt 😅 Anonymkode: a6c3a...26a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #18 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg har flyttet nå, men ble boende fordi det var der jeg hadde nettverket mitt. Å flytte til et lite sted der jeg ikke kjenner noen, som enslig, er jo ikke sånn kjempegreit. Anonymkode: a47a4...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #19 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har flyttet nå, men ble boende fordi det var der jeg hadde nettverket mitt. Å flytte til et lite sted der jeg ikke kjenner noen, som enslig, er jo ikke sånn kjempegreit. Anonymkode: a47a4...bd0 Jeg gjør det nå. Enslig med barn og flytter lengre unna oslo. Satser på å bli kjent med andre og at det går bra. Anonymkode: fc181...2d6
TheHairyToothfairy Skrevet 23. oktober 2021 #20 Skrevet 23. oktober 2021 Vaffelhunden skrev (1 time siden): Fordi alle vil bo i Oslo. Det er der ting skjer. Det er mange jobber der, og mange studieplasser. Da er det naturlig at folk vi bo der. Det blir ikke bedre av at alle innvandrere som ikke får seg jobb i kommunen de blir bosatt i flytter dit og går på sosialhjelp; en ordning som gjør at man i liten grad trenger å tenke på leieprisene. "der alle jobbene er". det er ikke sånn at det ikke er jakt etter arbeidstakere nordpå, der jeg bor hadde vi nesten ikke arbeidsløshet under corona. selv klarer jeg knapt rekruttere nok folk. faktum er at firmaet har nok personell i oslo, men sliter alle andre steder i landet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå