Gå til innhold

Bakteriell Vaginose - kronisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med bakteriell vaginose i 5 år nå. Har prøvd antibiotika som fungerer, men dette kommer bare tilbake igjen ved sex. 

Er det noen her som har råd? Spise mindre sukker? Biola? Kan det «smitte» selv om det ikke er en seksuell overførbar sykdom? 

Leser på felleskatalogen at ved Gardernella skal både partner og meg selv behandles med flagyl tabletter, men har aldri fått tabletter til kjæresten min? Takker stoooort for alle som kan komme med råd eller hjelper meg. 

Bruker lactal som holder det i sjakk, men tar det ikke bort 

Anonymkode: 46181...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har litt samme problem som deg, men ikke fullt så ille. Jeg får likevel bakteriell vaginose flere ganger årlig. Jeg er så utrolig lei av det. Det skjer særlig hvis jeg har hatt mye sex, innbiller jeg meg.... Men det er jo ikke akkurat noen god langtidsløsning å ha lite sex...

Anonymkode: 6a22c...cf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har litt samme problem som deg, men ikke fullt så ille. Jeg får likevel bakteriell vaginose flere ganger årlig. Jeg er så utrolig lei av det. Det skjer særlig hvis jeg har hatt mye sex, innbiller jeg meg.... Men det er jo ikke akkurat noen god langtidsløsning å ha lite sex...

Så kjedelig å høre du sliter med det samme! Det er noe dritt! Har partneren din fått behandling? Har du barn eller blitt gravid selv om du har dette? Har lest at det er vanskelig å bli gravid med denne tilstanden da miljøet er så dårlig for sæd som kommer inn i skjeden, at sædet blir «drept». 

Skrevet

Dersom du har kobberspiral, kan den være årsaken. Slet selv med BV i mange år, helt til jeg fjernet spiralen, og har aldri hatt problemer etter det.

Anonymkode: 7ecd6...c23

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom du har kobberspiral, kan den være årsaken. Slet selv med BV i mange år, helt til jeg fjernet spiralen, og har aldri hatt problemer etter det.

Jeg går ikke på noen prevensjon og har aldri hatt spiral, men skulle ønske det var noe slikt som bare kunne fjernes for å bli kvitt det :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går ikke på noen prevensjon og har aldri hatt spiral, men skulle ønske det var noe slikt som bare kunne fjernes for å bli kvitt det :(

Huff ja, da blir det nok vanskeligere. Har du vært hos spesialist eller bare vanlig gynekolog/fastlege?

Skrevet

Har slitt med BV og soppinfeksjoner i flere år, gjerne samtidig. Har prøvd alt av kurer og antibiotika og tips men ingenting fungerer i lengden. Får det bare av å ha mensen (uten bruk av tampong). 

Ble så lei at jeg sluttet å behandle det når jeg fikk infeksjon, og er faktisk bedre nå. Har pstav så sjeldent mensen, bruker kondom hvis jeg har sex på kvelden kort tid før jeg legger meg (syns det blir verre hvis jeg ikke får "tømt" alt før natten). Har brukt mye melkesyrebakterier pga IBS så kan være bedring pga det. Det er skikkelig vanskelig med BV, og følte ikke gynekolog kunne hjelpe meg heller. Så føler virkelig med deg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff ja, da blir det nok vanskeligere. Har du vært hos spesialist eller bare vanlig gynekolog/fastlege?

Bare vanlig fastlege, og gynekolog på helsestasjon for noen år siden. Jeg har nå sendt melding til fastlege om partnerbehandling og håper han sier ja til dette, tenker det er en mulighet å prøve.

Syns det er så rart for i 2016 hadde jeg sex med en og fikk symptom en uke etterpå. Har alltid hatt friskt underliv før dette. Jeg var sikker på at han hadde gidd meg en kjønnssykdom, men testet negativt for alt. Deretter testet jeg positivt for overvekst av gardernella, mener hun sa det skulle være 10 slike bakterier og jeg hadde 10 000. Og etter dette har det aldri blitt bra igjen selv om det er uker jeg har mindre plager enn andre. 

Skrevet
pia mater skrev (5 minutter siden):

Har slitt med BV og soppinfeksjoner i flere år, gjerne samtidig. Har prøvd alt av kurer og antibiotika og tips men ingenting fungerer i lengden. Får det bare av å ha mensen (uten bruk av tampong). 

Ble så lei at jeg sluttet å behandle det når jeg fikk infeksjon, og er faktisk bedre nå. Har pstav så sjeldent mensen, bruker kondom hvis jeg har sex på kvelden kort tid før jeg legger meg (syns det blir verre hvis jeg ikke får "tømt" alt før natten). Har brukt mye melkesyrebakterier pga IBS så kan være bedring pga det. Det er skikkelig vanskelig med BV, og følte ikke gynekolog kunne hjelpe meg heller. Så føler virkelig med deg! 

Uff jeg skjønner deg godt! Jeg skal prøve nå med partnerbehandling, i tillegg drikke Biola og skal skrive her om det er noe som virker. Tenker også å ta melkesyretabletter og kutte ut sukker, har lest at det kan hjelpe. Håper jeg finner en løsning og blir kvitt det slik at jeg kan gi råd videre til folk som sliter med dette!!

• Liker 1
Skrevet
pia mater skrev (7 minutter siden):

Har du barn eller blitt gravid med bv forresten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff jeg skjønner deg godt! Jeg skal prøve nå med partnerbehandling, i tillegg drikke Biola og skal skrive her om det er noe som virker. Tenker også å ta melkesyretabletter og kutte ut sukker, har lest at det kan hjelpe. Håper jeg finner en løsning og blir kvitt det slik at jeg kan gi råd videre til folk som sliter med dette!!

Å kutte ut sukker har jeg ikke testet ut, så krysser fingrene for deg! Melkesyrebakterier er ihvertfall ganske greit å prøve. Hvis de du kjøper på apotek ikke gir god nok effekt så har de vanligvis "sterkere" på helsekost med flere bakterier i hver kapsel. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du barn eller blitt gravid med bv forresten? 

Nei, så har dessverre ingen råd på det punktet. 

Skrevet
pia mater skrev (3 minutter siden):

Å kutte ut sukker har jeg ikke testet ut, så krysser fingrene for deg! Melkesyrebakterier er ihvertfall ganske greit å prøve. Hvis de du kjøper på apotek ikke gir god nok effekt så har de vanligvis "sterkere" på helsekost med flere bakterier i hver kapsel. 

Nei, så har dessverre ingen råd på det punktet. 

Nei ikke jeg heller og er en godtegris så ser for meg at dette vil ha effekt på kroppen uansett. Ja da skal jeg prøve der! Jeg har brukt lactal i skjeden, men leste at man også kan ta melkesyrebakterier oralt i tablettform. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har prøvd å bruke multigyb actigel hver gang rett etter samleie kan det anbefales på det sterkeste.

Anonymkode: 3081c...607

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så kjedelig å høre du sliter med det samme! Det er noe dritt! Har partneren din fått behandling? Har du barn eller blitt gravid selv om du har dette? Har lest at det er vanskelig å bli gravid med denne tilstanden da miljøet er så dårlig for sæd som kommer inn i skjeden, at sædet blir «drept». 

Nei, kjæresten har ikke fått noen behandling. Jeg fikk barn for nesten 20 år siden, så jeg er ferdig med den slags. Kanskje jeg også skal prøve melkesyretabletter 👍

Skrevet

Slet med dette etter nesten samtlige partnere, men med han som jeg er sammen med nå lukter det ingenting etter sex. Eneste mannen miljøet i vagina har tålt tydeligvis, til tross for at han ikke er mer renslig enn de andre som var fullt ut renslige de også. Tok alltid melkesyrekapsler etter sex med andre og det fjerner all lukt og ubehag - frem til neste runde 😩 så ble sykt dyrt å kjøpe 2 slike pakker i måneden. Synd de er så himla dyre, 250 kr for 8 kapsler 

Anonymkode: 206cc...f87

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke har prøvd å bruke multigyb actigel hver gang rett etter samleie kan det anbefales på det sterkeste.

Anonymkode: 3081c...607

Enig, men blir veldig dyrt om man har et aktivt sexliv

Anonymkode: 206cc...f87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...