Gå til innhold

Så lei av å ikke finne fine plus-size klær... HJertesukk fra en moteinteressert.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig lyst til å gråte. Jeg er så lei - drittlei. Jeg har alltid vært veldig glad i å følge moten, og synes det er spennende med nye ting i motebildet hele tiden. Jeg har ikke så mye penger til å kjøpe mange klær, så det er ikke noe fare med at jeg over-konsumerer, akkurat, men når jeg først sliter ut det jeg har er det jo veldig fint å kjøpe noe jeg faktisk liker.

Her jeg bor har vi ikke mange butikker å velge mellom. Vi har en del sånne "gammeldame"-butikker med klær jeg absolutt ikke er interessert i. Nei, det er ikke noe i veien med de klærne, men min personlige smak passer ikke inn der.

Ellers har vi BikBok, Cubus og H&M som er flinke til å følge moten og holde seg oppdatert, men der finnes det ikke klær i min størrelse. Jeg må opp i minst XL og 48 i bukser for å passe inn i ting, noe de nesten ikke selger her. De har ingen Plus-size avdeling i butikkene sine, og i de vanlige hyllene går buksene som oftest bare opp i 44 og de største størrelsene i overdeler er allerede utsolgt (hvis de i det hele tatt hadde noen). Jeg gikk rundt i de i går og lette etter noe i min størrelse. Jeg fant så mange stilige plagg, mye som er sånn typisk 90-talls-mote som jeg elsker. Men ikke en eneste ting i min størrelse.

Så litt motløs gikk jeg videre til KappAhl som er veldig flinke til å ta inn store nok størrelser. Men nok en gang ble jeg påminnet at der er klærne ikke bare triste og kjedelige, men de ser ut som de er 10 år bakover i motebildet. Svarte, grå og beige klær. Uten noe tekstur og mønster. Løse, baggy firkantede. Ok, men hva med jeans? Kanskje kan jeg finne noe som passer der? Joda, der fant jeg kjedelige mørke jeans uten noe tekstur i tøyet. Som er absolutt ikke det jeg ønsker meg. Sånne jeans brukte jeg for 15 år siden. De er jeg lei.

For meg har det alltid vært viktig å kunne føle meg vel i de klærne jeg går rundt i. Jeg er glad i klær, jeg er glad i å leke med mønster og tekstur og fasonger, men som plus-size er det jo helt umulig.

Hvorfor kan de ikke lage vanlige klær i store størrelser til å begynne med? Det er jo et stort marked for det (no pun intended), spesielt når man ser at det som oftest er de store størrelsene som selger ut først, og de små som henger igjen på salgstativene. Å lage ei bukse opp til str 48-50 kan ikke være noe de hadde tapt på. Det finnes jo mange som har en sunn vekt, men som er høyere, som må opp i størrelser. Hva med de som er høye og veie litt ekstra, de kan fort ha problemer med å finne store nok størrelser også.

Legger ved bilde av klær jeg så på H&M som jeg elsket, og typiske klær de hadde i Plus-size avdelingen til KappAhl, så dere skjønner forskjellen... Venstre er KappAhl, høyre er H&M.

(Nok en gang, jeg bryr meg ikke noe om hva andre bruker. Hvis du liker de klærne fra KappAhl er det helt i orden, men jeg personlig liker de ikke på meg selv. De passer ikke min stil, min personlighet og min smak - akkurat som at min stil kanskje ikke passer din! Dette innlegget handler om meg og mine meninger angående plus-size-mote og hvordan de selges, eller ikke selges, i butikker.)

klaer.png

Anonymkode: f1e0d...506

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er et så stort marked for det som du tror.. kjeder som HM og Bikbok bytter sortiment OFTE er er avhengig av at klær selges raskt. «Dessverre» er folk flest strl 34-44 og da er det dét som masseproduseres. Forstår frustrasjonen, men slik er det. Kanskje det heller kan være en motivasjon vil å prøve å gå ned noen kilo? 

Anonymkode: 8f69f...f3c

• Liker 6
Skrevet

Hva med å handle på nett? Vet Zalando har en del pluss size og H&M har nettbutikk.

Anonymkode: 82879...560

• Liker 9
Skrevet

Handle på nett. HM har masse av det du elsker i plus size. 

Anonymkode: fbc00...818

• Liker 7
Skrevet

Jeg har samme «problem», og jeg handler nesten bare på nett. Lindex, H&M, Zalando, Only Karmacoma, Asos og Boohoo er favorittene mine 😊 Lover deg at du oppdager en helt ny verden om du shopper på nett!

Anonymkode: 64fba...039

• Liker 5
Skrevet

Jeg er usikker på hva som finnes av din smak der, ei heller moteriktig, men jeg handler en del på bonprix.no, da det passer mitt budsjett og har mye i min størrelse. Og selvfølgelig mye i min stil.

Anonymkode: d3262...8de

• Liker 3
Skrevet

Internett for alle penga! Bor selv i distriktet, og de få gangene jeg faktisk går inn for å finne noe lokalt, så har de ikke det jeg ser etter. Internett er det eneste som går.

Ellers så syr jeg klærne selv. Kjøper stoff på nett, eller som nå. Jeg fant tre store herredresser på loppemarked. De skal jeg sy om til å passe meg 😄

Anonymkode: bbe1a...f28

• Liker 3
Skrevet

Handle på nett. Zalando, Cellbes, Ellos, Asos, Zizzi.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er et så stort marked for det som du tror.. kjeder som HM og Bikbok bytter sortiment OFTE er er avhengig av at klær selges raskt. «Dessverre» er folk flest strl 34-44 og da er det dét som masseproduseres. Forstår frustrasjonen, men slik er det. Kanskje det heller kan være en motivasjon vil å prøve å gå ned noen kilo? 

Anonymkode: 8f69f...f3c

^ Motivasjon har jeg masse av. Jeg sliter med spiseforstyrrelser som har gjort at jeg er den størrelsen jeg er. Det krever en del tid å arbeide seg gjennom noe sånt, og det kan ta år. Men frem til da hadde jeg likt å kunne bruke klær jeg føler meg vel i, istedet for å gå rundt med dårlig selvtillit, og bare ønske jeg kunne bli usynlig.

Og angående det å handle på nett: problemet med å bestille klær på nettet er at det er så vanskelig å finne rett størrelse. F.eks. hvis man måler midje og bryst for å finne rett størrelse til en overdel, måles det ikke over armer. Mange ganger har jeg funnet kjempefine klær som passet perfekt, men så blir overarmene mine klemt i stykker av trange klesermer. Det er vondt, og det ser kjempedumt ut.

Man vet heller aldri hvordan plagget passer før det havner hjemme hos deg, hvis du bestiller. Og jeg må ofte prøve plagg i forskjellige størrelser i butikker for å finne den som passer best til min fasong. Jeg er stor, godt fordelt over hele kroppen, med stor rumpe, stor rundt ribbeina, og tykke armer og bein. Men liten midje, og små bryst. Å bare måle et par kroppsdeler når jeg aller helst skulle ha målt "hele" kroppen gjør at når jeg bestiller klær er det sjeldent at noe passer. Da må det sendes tilbake, og jeg blir enda mer motløs enn før jeg begynte.

Derfor har jeg egentlig gitt opp å bestille på nett, og bare handle i butikk der jeg kan se varen, kjenne hvor god stretch det er i tøyet, og prøve det på meg.

Dere som regelmessig bestiller klær på nett, pleier dere alltid å bestille flere og sende tilbake alt unntatt det som eventuelt passer? Hvis jeg skal bestille bukser på nett tror jeg at jeg blir nødt til å bestille iallfall 3 stk. Selv om jeg får pengene tilbake når jeg returnerer er jo det fryktelig mye penger å bruke på en gang? Spesielt hvis jeg ønsker mer enn ett type klesplagg i gangen?

• Liker 2
Skrevet

Handle på nett. Bonprix har mye fint 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, alle sammen.

^ Motivasjon har jeg masse av. Jeg sliter med spiseforstyrrelser som har gjort at jeg er den størrelsen jeg er. Det krever en del tid å arbeide seg gjennom noe sånt, og det kan ta år. Men frem til da hadde jeg likt å kunne bruke klær jeg føler meg vel i, istedet for å gå rundt med dårlig selvtillit, og bare ønske jeg kunne bli usynlig.

Og angående det å handle på nett: problemet med å bestille klær på nettet er at det er så vanskelig å finne rett størrelse. F.eks. hvis man måler midje og bryst for å finne rett størrelse til en overdel, måles det ikke over armer. Mange ganger har jeg funnet kjempefine klær som passet perfekt, men så blir overarmene mine klemt i stykker av trange klesermer. Det er vondt, og det ser kjempedumt ut.

Man vet heller aldri hvordan plagget passer før det havner hjemme hos deg, hvis du bestiller. Og jeg må ofte prøve plagg i forskjellige størrelser i butikker for å finne den som passer best til min fasong. Jeg er stor, godt fordelt over hele kroppen, med stor rumpe, stor rundt ribbeina, og tykke armer og bein. Men liten midje, og små bryst. Å bare måle et par kroppsdeler når jeg aller helst skulle ha målt "hele" kroppen gjør at når jeg bestiller klær er det sjeldent at noe passer. Da må det sendes tilbake, og jeg blir enda mer motløs enn før jeg begynte.

Derfor har jeg egentlig gitt opp å bestille på nett, og bare handle i butikk der jeg kan se varen, kjenne hvor god stretch det er i tøyet, og prøve det på meg.

Dere som regelmessig bestiller klær på nett, pleier dere alltid å bestille flere og sende tilbake alt unntatt det som eventuelt passer? Hvis jeg skal bestille bukser på nett tror jeg at jeg blir nødt til å bestille iallfall 3 stk. Selv om jeg får pengene tilbake når jeg returnerer er jo det fryktelig mye penger å bruke på en gang? Spesielt hvis jeg ønsker mer enn ett type klesplagg i gangen?

Men akkurat dette problemet med å bestille på nett gjelder de fleste av oss. Jeg er slank, men ikke spesielt velproporsjonert, er større oppe enn nede, og sliter både med å finne kjoler og topper, spesielt hvis det ikke er stretch.

Jeg sier forresten IKKE at dette gjelder alle klær, men akkurat en formløs band-t-skjorte er vel ikke så vanskelig å få ta i? Kan du ikke bare kjøpe en herre-t-skjorte? 

Hilsen en som akkurat har investert i flere herre-t-skjorter for å trene i

Anonymkode: a7267...3f2

• Liker 6
Skrevet

Jeg er størrelse 38/M, og syns det er best å handle på nett! Spesielt Zalando som har bilder av klærne på folk (selv om de ikke akkurat har min kroppsform). Når jeg har kjøpt nye bukser så har jeg heller kjøpt noen forskjellige modeller i samme størrelse, og sender tilbake de som eventuelt ikke sitter fint. Føles bedre enn å bestille forskjellige størrelser 😅 Ofte er det passformen som er dårlig, mer enn størrelsen, for min del iallfall. Zalando gir deg også beskjed om de får tilbakemeldinger på at klær er store/små i størrelsen, det pleier å være ganske riktig. 

Anonymkode: de503...4b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg bestiller flere størrelser, og sender enkelt tilbake det som ikke passer. Det er mer jobb enn å se og kjøpe i fysiske butikker, men utvalget er så utrolig mye større. Jeg synes det er verdt den ekstra jobben.

Anonymkode: d3262...8de

• Liker 4
Skrevet

Ut fra stilen du beskriver gjetter jeg på at du er forholdsvis ung. «Gammel dame butikker» kan likevel være verdt å kikke innom, de er ofte bedre på størrelser. Mye dansk design er romslig i størrelsene fx. Kvaliteten er sannsynligvis også bedre enn klær fra HM. 
Men Zalando kan være en gullkilde. En kan lære seg litt å se fasongen på klærne om de kan passe. Har en stor rumpe og smalt liv må buksene likne det og ikke gå rett ned. Har en solide overarmer, går en for overdeler med romslige ermer. Fotballegger kler kanskje ikke skinnyfit-bukser, da finner en noe litt løsere. 
Jeg har etterhvert lært meg hvilke størrelser jeg skal ha i ulike merker og modeller, men det hender det blir retur hvis en prøver noe nytt som ikke sitter fint. Jeg vil ha passform og fasong på klærne mine selv om jeg er pluss nemlig!

Anonymkode: 6c54d...18b

• Liker 4
Skrevet

Jeg er slank, men bor på bygda, og har forelsket meg helt i Zalando de siste årene. Helt genialt, hvis jeg trenger en kjole, kjøper jeg f.eks 3 stk som jeg tror funker, noen ganger 2 str av hver, og så prøver jeg de hjemme i ro og mak når de kommer.

Så pakker jeg det jeg ikke skal ha, skriver ut returlapp, og sender tilbake.

Det tar bare noen dager før pengene er tilbake på konto, så selv om jeg bruker noen tusenlapper hver gang, så ender det meste på kontoen igjen innen 1-1,5 uker. 😊

Kan også bruke kredittkort tror jeg, og så heller nulle det ut når returen er kommet. 

Shopping er faktisk blitt gøy igjen med dette, jeg fant aldri noe i butikkene som jeg likte uansett. 

Anonymkode: 707f8...6a7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Internett for alle penga! Bor selv i distriktet, og de få gangene jeg faktisk går inn for å finne noe lokalt, så har de ikke det jeg ser etter. Internett er det eneste som går.

Ellers så syr jeg klærne selv. Kjøper stoff på nett, eller som nå. Jeg fant tre store herredresser på loppemarked. De skal jeg sy om til å passe meg 😄

Anonymkode: bbe1a...f28

Ja, tror Mari Melilot nylig kom ut med en ny sybok om det?🤔

Anonymkode: d4bea...e48

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er så mye syntetisk stoff i store størrelser... Spesielt Zizzi. Har vært innom flere ganger før å se på bukse (det er spesielt vanskelig å finne på nett...), men får ikke lyst til å prøve noe etter å ha kjent på kvaliteten. 🤷‍♀️

Anonymkode: 5b05e...c52

Skrevet (endret)

Jeg synes asos.com har en del fint for plus size og curves. Veldig on fashion, og ofte har jeg sett at de har samme utgave av et plagg i både plus size, «normal» str og mammaklær, med bare noen små tilpasningsendringer. Jeg har ikke bestilt fra akkurat plus size eller curves «brandet» fra nettsiden selv siden jeg bruker litt mindre str, men har bestilt noe mammaklær derfra siden jeg synes det meste er kjedelig og for damete av mammamote. Har også bestilt mye derfra min vanlige str, og synes som regel målene deres på plaggene stemmer veldig overens med det som står på sidene deres, så jeg har klart å velge korrekt str ved å måle meg selv når jeg har bestilt. Har også vært fornøyd med både leveringstid og retur.

Eneste du må huske på er at det kommer toll på i tillegg til prisen, så det blir litt dyrere enn det som står på nettsiden. Men det er det jo verdt hvis du finner noen plagg som du er fornøyd med og vil bruke igjen og igjen!

Du kan jo f.eks gå for innkjøp av en del basicplagg fra asos (kule jeans, en high-waist dressbukse, noen tskjorter, en kjole eller to som kan kles opp og ned og noen gensere), også handle ting som tilbehør (smykker, hårpynt, solbriller, vesker, sko) og litt enklere ting å finne (cardigans, collagegensere/joggedresser osv) i kjedebutikkene og plus size butikkene her hjemme i Norge?😊 

Endret av Megplussto
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du bestiller fra Zalando så kan du bestille for 20 000 om du vil. Ta samme plagg i flere forskjellige størrelser. Velg faktura så betaler du kun for de varene du beholder, resten sender du bare tilbake. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er stor over baken og har kraftige lår og legger. Bukser har lenge vært tilnærmet hat, da alt har vært skinny eller slim-fit. Men så fant jeg ylvia.no :strix:Sendte en henvendelse da jeg var veldig usikker på størrelsen, og fikk kjempegod hjelp. Den beste jeansen jeg har hatt på EVIGHETER! Nå er vekta litt på vei nedover og jeg gleder meg til jeg kan kjøpe en ny bukse i mindre størrelse. Masse stretch, holder fasongen godt, stort utvalg i størrelser og benlengder, og endelig mulighet for rette ben eller bootcut. Anbefales! :hoppe:

Anonymkode: 0c351...254

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...