Gå til innhold

Fyller 33 i år. Hva med BSUen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppspart ca 250.000kr på BSU, ved siden av at jeg eier egen bolig med boliglån. Jeg fyller 33 i år, i tillegg til at de har fjernet skattefordelene hos oss som allerede har kjøpt bolig. Lurer litt på hva som skjer med den nå

BSU kontoen ble opprettet før jeg kjøpte boligen, men det er også blitt spart mer etter jeg kjøpte.

Er det noe jeg bør tenke på, eller gjøre med BSUen før nyttår? Både med tanke på at betingelsene endres, hvordan det er med at pengene ligger låst, og hvordan det er med skattefradraget som er blitt gitt år for år.

Jeg har DNB, og jeg tror de har veldig kjipe betingelser for BSU etter man fyller 33.

Anonymkode: c51b3...eec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bsuen blir vel gjort om til vanlig sparekonto med dårlig rente. Antagelig er renta di på lånet høyere. 

Jeg har nok penger i BSU til å nedbetale lånet mitt, men siden rentene foreløpig er mye bedre i BSU velger jeg å la de være det til jeg blir 33. 

Anonymkode: 826ac...22c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men noen banker opererer vel med at man fortsatt kan beholde BSU rente selv etter man fyller 33? Men jeg antar at man da må skifte til ny bank før BSUen blir omgjort til en vanlig sparekonto.

Jeg lurer også på: Når det skjer at BSU endres til vanlig sparekonto, er disse pengene da fristilt, også til andre formål enn bolig? Og uten at det får noen skattemessige konsekvenser? Eller må det fortsatt brukes til "boligformål", f.eks. ved å først betale det inn på lånet, og deretter refinansiere for å ta de ut igjen? Evt sette boliglånet til å betales med disse pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på banken din, send de en melding å hør.

Anonymkode: bf6e3...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med å bruke pengene til andre ting, så løses det ved å først betale ned på boliglånet, for så å øke boliglånet igjen.

Anonymkode: bf6e3...df5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på å gjøre det enkelt. Avslutte BSU ved å betale ned hele beløpet på boliglånet rundt nyttår (for jeg tror det er fra og med 1. januar at rentene reduseres). Deretter flytter jeg boliglånet til en annen bank hvor renten bestemmes etter belåningsgrad.

Hos Bulder bank så har de åpne prislister og man får lavere rente på hele boliglånet for hver 5% eller 10% lavere belåningsgrad man har. I tillegg til at de ligger langt under DNB på rente i utgangspunktet.

Jeg tror jeg skal klare å havne rett i underkant av 50% belåningsgrad. Men det er litt avhengig av hva boligen faktisk prises til, og hvordan fellesgjeld i borettslaget regnes inn i regnestykket.

På den måten tror jeg kanskje at jeg sparer mer i form av totalt lavere rente for hele lånet, enn det jeg sparer på å prøve å beholde de beste rentene på kun de 250k som står i BSUen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten ting: renter pleier jo å utbetales ved årsskiftet. Det regnes vel som et snitt av hvor mye penger som fra dag til dag har stått der (ikke ut fra saldo akkurat ved årsskiftet). Men hvis man avslutter en konto sent på året,  får man da de rentene som sålangt har opparbeidet seg fra januar til nå? Og blir de da umiddelbart overført til "destinasjonskontoen" som man setter pengene over på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kastet pengene på lånet når renten ble dårligere. Har selv pengene i BSU til 3% rente mens boliglån et er på 1.4% nominell. Planlegger å be banken trekke lånet fra kontoen eller betale ned med en transaksjon når renten forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt den over til sbanken og få gode renter et par år til. 

Anonymkode: 49a59...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pleier det vanligvis å koste å refinansiere et boliglån, om jeg skulle ha tatt ut BSU pengene i "cash" igjen? Hvor det ikke trengs ny takst eller ny pantsettelsesverdi, da jeg uansett ikke skal låne like mye som boliglånet opprinnelig var.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ganske lett ut å få ut pengene, eller er det noe jeg misforstår? 
Fra DNBs nettsider: 

Hvordan bruker jeg BSU til oppussing/vedlikehold av bolig? Du fyller ut avslutningsskjemaet i nettbanken. Velg alternativet "Annet godkjent boligformål," skriv "oppussing/vedlikehold av egen bolig", og eventuelt flere opplysninger i kommentarfeltet.

Anonymkode: 9a0b8...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser ganske lett ut å få ut pengene, eller er det noe jeg misforstår? 
Fra DNBs nettsider: 

Hvordan bruker jeg BSU til oppussing/vedlikehold av bolig? Du fyller ut avslutningsskjemaet i nettbanken. Velg alternativet "Annet godkjent boligformål," skriv "oppussing/vedlikehold av egen bolig", og eventuelt flere opplysninger i kommentarfeltet.

Både og. Da må man dokumentere hele veien at pengene går til oppussing. Man kan kanskje klare å lure seg unna og bruke det til annet, men da er det i prinsippet imot skattereglene, og man kan risikerer å tape alle fradragene man har fått siden man startet sparing. Og kanskje også få bot om man ikke selv rapporterer det som et ugyldig formål.

Den beste måten å "frigjøre" de på, er å enten først betale det inn på boliglånet for deretter å refinansiere og ta de ut igjen. Eller å sette terminene på lånet til å betales med BSU pengene, og heller leve bedre av den vanlige inntekten. Men det siste alternativet vil ta for lang tid med mitt lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både og. Da må man dokumentere hele veien at pengene går til oppussing. Man kan kanskje klare å lure seg unna og bruke det til annet, men da er det i prinsippet imot skattereglene, og man kan risikerer å tape alle fradragene man har fått siden man startet sparing. Og kanskje også få bot om man ikke selv rapporterer det som et ugyldig formål.

Den beste måten å "frigjøre" de på, er å enten først betale det inn på boliglånet for deretter å refinansiere og ta de ut igjen. Eller å sette terminene på lånet til å betales med BSU pengene, og heller leve bedre av den vanlige inntekten. Men det siste alternativet vil ta for lang tid med mitt lån.

Det står ingenting på DNBs nettsider om at man må dokumentere det. Hvilke dokumenter krever de? Holder det at man kjøper maling og/eller materialer og pusser opp selv, eller må det gjøres via fagmann? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står ingenting på DNBs nettsider om at man må dokumentere det. Hvilke dokumenter krever de? Holder det at man kjøper maling og/eller materialer og pusser opp selv, eller må det gjøres via fagmann? 

Jeg vet ikke. Mulig det holder å samle opp kvitteringer på innkjøp av byggemateriell og håndverkerkostnader som sannsynliggjør at det har gått til oppussing. Eller kanskje alt må betales som en samlet tjeneste fra håndverkerfirma som da også står for innkjøp av byggevarer og innleie av folk fra hvert fag. Men det er ikke DNB som setter reglene. Det er det staten som gjør. Banken bryr seg nok ikke om hva pengene går til, men har vel en plikt til å rapportere hva kontoen brukes til til skatteetaten.

Men jeg har ingen oppussingsprosjekter til 250.000kr i nærmere fremtid, og er ikke interessert i å prøve å tøye reglene. Gjøres noe feil eller ulovlig, risikerer jeg en baksmell på kanskje 40-50000kr, og alle årene med hard sparing på BSU vil være forgjeves. Det hjelper heller ikke å komme med at man ikke visste når det gjelder skatteetaten. Badet som vil være den neste store kostnaden, kommer antagelig borettslaget til å ta via fellesutgifter, så heller ikke her er det mulig med BSU penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Banken gir relativt blanke faen i hva du bruker pengene på. Det går ikke ut over dem. De får deg bare til å signere så mange papirer at det ikke er tvil om at bankkunden burde skjønt at feil bruk er dumt. Så kommer Skatt Øst etter deg om de har kontroll. Og det har de jevnlig på slike midler. De er ikke spesielt gøy å ha med å gjøre, og det kan bli ganske dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer veldig, hvorfor vil dere ikke bare bruke dem på å betale ned på boliglånet? Hva er galt med det? Det er min plan neste år, lurer på hva jeg ikke får med meg her?

Anonymkode: ab52d...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man fyller 33 er det vel tre valg, i tillegg til oppussing

- Flytte den til sbanken og få et par år ekstra med rente 

- Sette den som trekkonto for boliglån og invester pengene du ville brukt til lån et annet sted 

- Betale ned boliglånet, og eventuelt refinansiere hvis du vil ha penger ut mot det gebyret det koster. 

Anonymkode: 49a59...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte ut bilen med bsu. 
vi snakket med banken etter en verdivurdering av huset, betalte inn bsu, og så lånte vi opp på huset etterpå. Billånet var på 5% rente, huslånet på 1.4% rente.  

Anonymkode: 79191...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få pengene ut av BSU konto og sett de inn på en aksjesparekonto med lav risiko. La de stå å vokse så lenge som du har mulighet. Samboer sparer pensjon i en slik type konto og nå på snaut under to år har det vokst med rett under 9000,- for relativt små summer. Det er gøy det 🙂

Anonymkode: 2f5f6...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke. Mulig det holder å samle opp kvitteringer på innkjøp av byggemateriell og håndverkerkostnader som sannsynliggjør at det har gått til oppussing. Eller kanskje alt må betales som en samlet tjeneste fra håndverkerfirma som da også står for innkjøp av byggevarer og innleie av folk fra hvert fag. Men det er ikke DNB som setter reglene. Det er det staten som gjør. Banken bryr seg nok ikke om hva pengene går til, men har vel en plikt til å rapportere hva kontoen brukes til til skatteetaten.

Men jeg har ingen oppussingsprosjekter til 250.000kr i nærmere fremtid, og er ikke interessert i å prøve å tøye reglene. Gjøres noe feil eller ulovlig, risikerer jeg en baksmell på kanskje 40-50000kr, og alle årene med hard sparing på BSU vil være forgjeves. Det hjelper heller ikke å komme med at man ikke visste når det gjelder skatteetaten. Badet som vil være den neste store kostnaden, kommer antagelig borettslaget til å ta via fellesutgifter, så heller ikke her er det mulig med BSU penger.

newman01 skrev (3 timer siden):

Banken gir relativt blanke faen i hva du bruker pengene på. Det går ikke ut over dem. De får deg bare til å signere så mange papirer at det ikke er tvil om at bankkunden burde skjønt at feil bruk er dumt. Så kommer Skatt Øst etter deg om de har kontroll. Og det har de jevnlig på slike midler. De er ikke spesielt gøy å ha med å gjøre, og det kan bli ganske dyrt

Ja, vet at det er Staten som har satt reglene. Men DNB bør jo informere korrekt på sine nettsider. Når det ikke står noe mer om hvilken dokumentasjon som kreves antar jeg det er fordi det ikke er noe slikt krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...