aline Skrevet 4. oktober 2005 #21 Skrevet 4. oktober 2005 Dette drapet er vel kanskje det eneste som er relavant til overskriften "vold og raser." Husker du innholdet i saken eller bare overskriften? ← det tenkte jeg også, ikke helt det som var meningen å henvise til kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #22 Skrevet 4. oktober 2005 Selvsagt er det det. Norge har beveget seg mot et råere samfunn etter man fikk diverse kulturer inn. I form av flere overfalls/gruppevoldtekter, gjengbråk, etnisk bråk etc. Enkelte kulturers fokus på vold for å holde på ære og respekt er en annen ting. En annen sak er at det er en naturlig utvikling med konflikt om man blander alt forskjellige kulturer på et område, det er bare å se ut i verden.
Gjest Gulltopp Skrevet 4. oktober 2005 #23 Skrevet 4. oktober 2005 landet brø ta ansvar for de utlendingene vi tar inn i landet som faktisk kommer fra krig og elendighet. vi bør følge opp og passe på at de får evt behandling om det trengs, der har også vi ett ansvar. Men dette blir tydeligvis ikke gjort. Så da har man etter min mening bare én ting å gjøre, og det er å slutte å ta imot folk som man åpenbart ikke er i stand til å ta ansvar for. Det blir litt det samme som at man ikke går inn for å få flere barn så lenge man ikke klarer å ta seg av de man har fra før. En annen sak er jo det at mange som kommer til Norge, slett ikke er interessert i å få noen som helst hjelp eller å tilpasse seg det norske samfunn, men heller holde seg til sin egen kultur for enhver pris, også der denne kulturen er i strid med norsk lov. Enkelte er regelrett fiendtlig innstilt mot vestlige verdier. Hvordan hjelper man noen som ikke ønsker å bli hjulpet? Jeg ser ikke helt for meg hvordan man f.eks kan hjelpe og følge opp en muslim som mener at det er OK å drepe datteren sin dersom hun finner seg en mann som faren ikke aksepterer?
aline Skrevet 4. oktober 2005 #24 Skrevet 4. oktober 2005 man stiller krav til at de skal lære seg språk og kultur, og straffer handlinger som ikke er i henhold til norsk lov.
hecuba Skrevet 4. oktober 2005 #25 Skrevet 4. oktober 2005 man stiller krav til at de skal lære seg språk og kultur, og straffer handlinger som ikke er i henhold til norsk lov. ← Enig! Samme mener jeg om nordmenn som flytter til andre land.
aline Skrevet 4. oktober 2005 #26 Skrevet 4. oktober 2005 Enig! Samme mener jeg om nordmenn som flytter til andre land. ← helt enig.
Gjest Gulltopp Skrevet 4. oktober 2005 #27 Skrevet 4. oktober 2005 man stiller krav til at de skal lære seg språk og kultur, og straffer handlinger som ikke er i henhold til norsk lov. ← Men når en handling som ikke er i henhold til norsk lov, er begått, er skaden allerede skjedd...
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2005 #28 Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Vold og kulturer! nytt spm! Er det noe forskjell på vold i de forskjellige kulturene? ← Forskjell på vold..? Jammen ikke sikker på hva du spør om. Et slag er et slag i alle kulturer..? Men også, det å forandre på hovedspørsmålet etter at en drøss med mennesker har svart på det opprinnelige spørsmålet er litt tullete. Endret 4. oktober 2005 av susanne
hecuba Skrevet 4. oktober 2005 #29 Skrevet 4. oktober 2005 Forskjell på vold..? Jammen ikke sikker på hva du spør om. Et slag er et slag i alle kulturer..? ← Kanskje hvordan synet på vold varierer innenfor de forskjellige kulturene..?
aline Skrevet 4. oktober 2005 #30 Skrevet 4. oktober 2005 Men når en handling som ikke er i henhold til norsk lov, er begått, er skaden allerede skjedd... ← ja, men om vi stiller krav, så vet de også at det vil bli konsekvenser om de bryter norsk lov. man kan ikke være garantert at alle følger norsk lov, være seg norske nordmenn fra norge eller utlendinger, men med de godene vi er så heldige å ha, så blir det helt feil å ikke slippe til andre mennesker fordi det kanskje kan skje brudd på loven pga det. ja, vi risikerer at vold blir utøvd av utlendinger når vi lar utlendinger komme inn i landet! vi kan ikke godt nekte folk å komme av den grunn, det ville vært utøvd vold her likevel, og nordmenn utøver vold i utlandet, så det er risikoer som må medregnes. så får vi stille krav og følge opp med straffer på lik linje som vi ville gjort med nordmenn! men VI (landet) må bli flinkere til å faktisk både stille krav og å følge opp de utfordringene vi tar til oss. for vi HAR både økonomi og mulighet, om vi virkelig vil.
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2005 #31 Skrevet 4. oktober 2005 Kanskje hvordan synet på vold varierer innenfor de forskjellige kulturene..? ← Vanskelig å ha kjenskap til alle verdens kulturer, men at synet på vold varierer er vel nokså selvsagt..? Jeg er på ingen måte en kulturrelativist, men jeg ser argumentene for at vold oppleves veldig forskjellig i noen kulturer. I Norge vil et barn oppleve ris som en udmykende handling. I feks Tyrkia, så er det nærmest forventet at en mor/far som bryr seg om barnet sitt bruker fysisk avstraffelse.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #32 Skrevet 4. oktober 2005 Vold og kulturer! nytt spm! Er det noe forskjell på vold i de forskjellige kulturene? ← Statestikk her: http://www.nationmaster.com/graph-T/cri_mur_wit_fir_cap
hecuba Skrevet 4. oktober 2005 #33 Skrevet 4. oktober 2005 Vanskelig å ha kjenskap til alle verdens kulturer, men at synet på vold varierer er vel nokså selvsagt..? Jeg er på ingen måte en kulturrelativist, men jeg ser argumentene for at vold oppleves veldig forskjellig i noen kulturer. I Norge vil et barn oppleve ris som en udmykende handling. I feks Tyrkia, så er det nærmest forventet at en mor/far som bryr seg om barnet sitt bruker fysisk avstraffelse. ← Er vel det denne tråden handler om? At nordmenn reagerer når de føler at personer med en annen kulturell bakgrunn utdøver vold på en måte som strider mot norsk lov og kultur? Eller har jeg misforstått? :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2005 #34 Skrevet 4. oktober 2005 Er vel det denne tråden handler om? At nordmenn reagerer når de føler at personer med en annen kulturell bakgrunn utdøver vold på en måte som strider mot norsk lov og kultur? Eller har jeg misforstått? :klø: ← Jeg vet ikke.. Tror jeg skal trekke meg ut av denne tråden
Gjest Gjest_Harry_* Skrevet 4. oktober 2005 #35 Skrevet 4. oktober 2005 Enig! Samme mener jeg om nordmenn som flytter til andre land. ← Vet du hvor mange nordmenn som blir dømt for vold i utlandet, i året sånn ca innen for + - 50 mener jeg...?
Gjest Hennry Skrevet 4. oktober 2005 #36 Skrevet 4. oktober 2005 Er vel det denne tråden handler om? At nordmenn reagerer når de føler at personer med en annen kulturell bakgrunn utdøver vold på en måte som strider mot norsk lov og kultur? Eller har jeg misforstått? :klø: ← Reagere du når du hører at det i bla. India ikke er uvanligt att utro kvinner får syre kastet i ansiktet, steinig i enkelte arabiske land bla Yemen og Iran, hvordan kan vi ungå at menn fra disse kulturen tar med seg kulturen sin til Norge, vil du prate med dem...?
hecuba Skrevet 4. oktober 2005 #37 Skrevet 4. oktober 2005 Reagere du når du hører at det i bla. India ikke er uvanligt att utro kvinner får syre kastet i ansiktet, steinig i enkelte arabiske land bla Yemen og Iran, hvordan kan vi ungå at menn fra disse kulturen tar med seg kulturen sin til Norge, vil du prate med dem...? ← Retter du det spørsmålet mot meg? Det er ikke mitt ansvar å integrere alle som kommer inn til landet. Når det kommer til det du snakker om som skjer i bla. Idia, så reagerer jeg, ja. Barn av lav kaste får også revet ut øyne fordi de drikker vann fra brønner som tilhører de av høyere kaste. Jeg har et totalt anderledes menneskesyn enn indere(eller skal jeg si hinduer?) Jeg vet også at det er slik og at det er knyttet til gamle skikker og religion. Mye av dette du nevner er også forbudt av lovverket i landet(snakker nå om India), men det foregår like fullt. Dette har med menneskesynet(kastesystemet) ikke har forandret seg i takt med lovverket. Skjønte egentlig ikke hva du mente med innlegget ditt...
hecuba Skrevet 4. oktober 2005 #38 Skrevet 4. oktober 2005 Vet du hvor mange nordmenn som blir dømt for vold i utlandet, i året sånn ca innen for + - 50 mener jeg...? ← Nei, jeg vet ikke det. Og det har vel ingenting å si i forhold til meningen min heller? Jeg mener at folk bør oppføre seg uansett hvilket land de kommer fra..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå