Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vold og kulturer! nytt spm! Er det noe forskjell på vold i de forskjellige kulturene?

Endret av BAMBI<3
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Vakta kunne vel ikke gjort annet enn å kaste han ut. Å anmelde er det vel opptil dere å gjøre.

Skrevet

Kjip opplevelse, men er det slik at det bare er utlendinger som bedriver vold?

Skrevet

hadde det vært mer ok om de ikke hadde vært utlendinger?

siden tittelen er "Utlendinger og vold"?

ufin oppførsel, er helt enig!

men litt naivt av deg å gå i mellom uten å være forberedt på at du da faktisk kan bli slått!

det finnes både nordmenn og utlendinger som slår kvinner, det finnes både nordmenn og utlendinger som synes det er en feig uting å slå kvinner.

noen individer er direkte voldelige, men det er individer stort sett, ikke avhengig av om de er norske eller ikke. ;)

Skrevet
kjæresten min reiste seg opp for å beskytte faren  sin men da så jeg at han var i ferd med å dra til kjæresten min  jeg tenker som så at " ingen slår vel ei jente" så jeg går i mellom typen min og utlendingen og ender opp med et slag i trynet. Hva skjedde etter det? jo han slapp unna. vakta bare fulgte han ut. :frustrert:

hva mener du evt vakta skulle gjort?

slått til ham? banka'n?

anmeld ham dere, det er dere han har utøvd vold mot.

en proff dørvakt benytter seg ikke av vold mot besøkende, uansett hvor ufine de er.

Gjest TomKrus
Skrevet

Kultur har gjerne noe å si om hvorvidt folk løser konflikter med vold eller ikke også. Hvis ikke ville jo alle verdens land vært nogenlunde like siden det bare ville vært individuelle forskjeller som styrte.

Jeg er tøffere i kjeften på en bar hjemme i Norge enn i utlandet. Noe annet ville vært naivt.

Gjest sexysadie
Skrevet

Den her fyren måtte ha hatt en dårlig dag, de fleste "utlendinger" jeg kjenner er like lite voldelige som "nordmenn".

Gjest TomKrus
Skrevet (endret)
en proff dørvakt benytter seg ikke av vold mot besøkende, uansett hvor ufine de er.

En proff dørvakt slipper ikke en voldelig person ut slik at han kan fortsette med å slå vilt rundt seg. En proff vakt uskadeliggjør personen og får kontakt med politiet.

"Her om dagen ble jeg voldtatt på toalettet. Vakta slapp gjerningsmannen ut etterpå"

Ville svaret ditt vært det samme på noe slikt? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Endret av TomKrus
Skrevet

nei, selvfølgelig er det ikke bare utlendinger som bedriver vold. langt i fra. men bare tok opp denne saken fordi jeg tenker på sånn som "siste buss hjem" "trikkedrapet" "holmliadrapet" osv. hvorfor danner disse gjengene slike grupper? bare lurer på hvorfor så mange utlendinger er så groteske i voldsmåten? er det fordi det var sånn i hjemlandet? det som er hovedspørsmålet mitt her og som kom litt dårlig frem er " hvorfor får utlendinger mildere straff enn nordmenn?

Skrevet

helt klart at det er forskjell fra land til land, og har man vært oppvokst i ett land med krig og/eller elendighet, korrupsjon og maktmissbruk, så har man vel ett annet syn på konfliktløsing en vi i norge har.

men fra det til å si at utlendinger som gruppe er mer voldelig (hun har vel ikke sagt det, men overskriften hentyder vel til det? eller er jeg for "hårsår"?), blir for meg helt feil.

det finnes faktisk land i utlandet, og ikke bare vestlige, som er fredelige og ikke oppdrar landets innbyggere til vold.

Gjest TomKrus
Skrevet
" hvorfor får utlendinger mildere straff enn nordmenn?

Får de det?

Gjest Bellatrix
Skrevet
" hvorfor får utlendinger mildere straff enn nordmenn?

Får de det?

Skrevet
nei, selvfølgelig er det ikke bare utlendinger som bedriver vold. langt i fra. men bare tok opp denne saken fordi jeg tenker på sånn som "siste buss hjem"  "trikkedrapet" "holmliadrapet" osv. hvorfor danner disse gjengene slike grupper? bare lurer på hvorfor så mange utlendinger er så groteske i voldsmåten?  er det fordi det var sånn i hjemlandet? det som er hovedspørsmålet mitt her og som kom litt dårlig frem er " hvorfor får utlendinger mildere straff enn nordmenn?

Får utlendinger mildere straff en nordmenn? :overrasket:

er du sikker på det?

dersom det hadde vært en norsk gjeng som hadde gjort det samme, mener du da at de ville fått strengere straff?

endel vold utføres av utlendinger, ja!

hvor stor del av utlendingene som utfører disse voldsgjerningene har jeg ikke funnet noe tall på?

det er stor forskjell på å si at mange brutale voldshandlinger utføres av utlendinger, og på å si at mange utlendinger utfører brutale voldshandlinger!

en viktig forskjell faktisk, som politiet selv har påpekt på sine egne nettsider i sammenheng med noen slike rapporter tidligere.

endel av de voldshandlingene som utføres av utlendinger, kommer nok av at man har andre "vaner" fra hjemlandene sine ja.

har man levd med krig, konstante trusler og gjerne lik rundt om, hele livet sitt, så har man vel en litt annen tanke rundt både vold og konsekvenser en vi i norge har.

og når vi tar inn folk fra land som har levd i krig i mange år, så bør vi som land også vurdere om det ikke ville lønne seg å forsøke å jobbe med disse menneskene som har opplevd ting vi ikke engang klarer å forestille oss, fremfor å sende dem ut til å gjøre som de vil og dømme dem når de ikke kommer noe annen vei en til gjenger og vold.

Skrevet

gjerningsmannen i siste buss hjem fikk 4 år. er ikke det litt galt? syns jeg hører at alle blir beregna som syk i gjerningsøyeblikket.

kan vel hende at jeg tar å utrykker meg litt dårlig.

Gjest Bellatrix
Skrevet
gjerningsmannen i siste buss hjem fikk 4 år. er ikke det litt galt? syns jeg hører at alle blir beregna som syk i gjerningsøyeblikket.

Ja, men ville en nordmann fått strengere straff mener du?

Skrevet
Kultur har gjerne noe å si om hvorvidt folk løser konflikter med vold eller ikke også. Hvis ikke ville jo alle verdens land vært nogenlunde like siden det bare ville vært individuelle forskjeller som styrte.

Tror at det er kultur og ikke gener/raser som er avgjørende her. Man tar etter dem man vokser opp med.

Skrevet

jo, det er galt at gjerningsmannen i den saken kun fikk 4 år!

men mener du å si at dersom gjerningsmannen hadde vært norsk, så hadde han fått mer?

så lenge du blander inn raser eller utlendinger i saken, så virker det som om du mener det er forskjell dersom samme handling blir utført av nordmenn.

(og ja, nordmenn kan være akkurat like brutale, det finnes både gale og mentalt syke nordmenn også.)

og at man blir beregna som syk i gjerningsøyeblikket, er vel kanskje på sin plass dersom det er det man er?

eller gjelder det bare om de er norske?

Skrevet

du har utrolig gode påpekninger her aline.

jeg har nok utalt meg litt galt. men ja, jeg synes det høres ut som om utenlandske får mildere straff i media. kanskje media opplyser dårlig hvor mange norske som utfører disse handlingene.

Gjest Dum Perignon
Skrevet
...tok opp denne saken fordi jeg tenker på sånn som ... "holmliadrapet" osv.

Dette drapet er vel kanskje det eneste som er relavant til overskriften "vold og raser." Husker du innholdet i saken eller bare overskriften?

;)

Skrevet

av kriminelle handlinger, så er det nok flere som er utført av utlendinger en nordmenn.

det betyr derimot ikke at de nordmenn som OGSÅ utfører kriminelle handlinger, får hardere straff en utlendinger som gjør det samme.

og igjen, at det er fler voldsgjerninger utført av utlendinger en av nordmenn, betyr ikke at de fleste utlendinger er kriminelle.

om du ser på statistikkene, så er også flere kriminelle handlinger utført av menn en av kvinner, det vil heller ikke si at de fleste menn, eller mange menn, er kriminelle. om du ser sammenlikningen.

landet brø ta ansvar for de utlendingene vi tar inn i landet som faktisk kommer fra krig og elendighet. vi bør følge opp og passe på at de får evt behandling om det trengs, der har også vi ett ansvar.

og om du tar feks han som utførte trikkedrapet, så var han blitt skrevet ut av psykiatrisk den dagen eller dagen før om jeg ikke husker helt feil, så at han var syk var vel ikke tvil om.

Dette gjør ikke saken ok, men det tilsier at om man blir satt som syk i gjerningsøyeblikket, så kan det faktisk være at det er noe i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...