Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på litt over 6 måneder som er litt lei av velling. Har brukt både fruktmos og kokosmelk i for å piffe opp smaken. Lurte på om det er innafor å ta litt smeltet smør i også? Kan de ha det så tidlig og må det være plantemargarin? Noen som vet? 

Anonymkode: 54c6d...922

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gi andre ting i stedet for grøt? Eller lag grøtlapper. De skal ikke ha melkeprodukter så tidlig i alle fall, så da får du prøve plantemargarin. 

Anonymkode: 6303d...e5d

• Liker 1
Skrevet

Litt usaltet smør er ikke noe problem. Eller, det er vel delte meninger om det, norske retningslinjer er feks strengere enn britiske som sier at kumelksprodukter kan brukes fra 6 mnd. (https://www.nhs.uk/conditions/baby/weaning-and-feeding/drinks-and-cups-for-babies-and-young-children/)

Så fra de britiske retningslinjene så kan du det - ikke noen absolutt fasit på det altså. 

Men du kan jo prøve mye annen mat istedenfor velling?

Anonymkode: 624e0...7a1

Skrevet

Greia med melkeprodukter er først og fremst at det ikke inneholder nevneverdig jern, så det er dumt at baby eter seg mett på f.eks yogurt i stedet for mer jernrik kost. Det betyr ikke at det er farlig at babyer får i seg ting som inneholder melk - det meste av babygrøt har jo melkepulver i seg. Min baby var treg med fast føde og flatet ut  på kurven sin, da fikk vi beskjed fra helsesøster om å tilsette mer fett i maten hennes, f.eks med rapsolje eller usaltet smør. 

Men når det er sagt, om baby ikke er så begeistra for velling ville jeg prøvd annen mat 😊

Anonymkode: 5a9a0...f53

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...