Gå til innhold

Beroligende for katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en ny liten pus i hus i går som naturlig nok er ganske redd av seg. 

Har også en katt fra før av som ikke er helt begeistra for nykommeren. 

Ser heldigvis allerede en liten bedring på begge kattene, men lurte på om det kunne hjelpe med enten en spray eller sånn diffuser med ett eller annet beroligende for å hjelpe dem begge på veien. Det er jo så mange forskjellige til meget forskjellige priser, så lurer på om dere har erfaring med noen slike produkter? 

Anonymkode: 124da...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke gøy for hverken katt eller eier når katten blir redd eller stresset. Det finnes beroligende medisin til katt på apoteket som kan hjelpe til med å minske stress og angstreaksjoner, og det får du tak i her. Vi har diffusere til stikkontakten og tyggetabletter som kan hjelpe katten din med å slappe av.

https://www.vesoapotek.no/stressdempende-til-katt#content

det beste er vel og forhøre seg med de som jobber der hvor de selger slikt om hva som er best for din katt. 

Endret av amourerah
  • Liker 1
Skrevet
amourerah skrev (4 minutter siden):

Det er ikke gøy for hverken katt eller eier når katten blir redd eller stresset. Det finnes beroligende medisin til katt på apoteket som kan hjelpe til med å minske stress og angstreaksjoner, og det får du tak i her. Vi har diffusere til stikkontakten og tyggetabletter som kan hjelpe katten din med å slappe av.

https://www.vesoapotek.no/stressdempende-til-katt#content

Ja, jeg vet det er flere, men lurte på erfaringer om hva som funker best. Har ikke lyst å spørre i butikken da jeg er redd de bare anbefaler det dyreste uansett 🙈

Ts

Skrevet

Jeg brukte feliway orginal og feliway friends når jeg skulle introdusere to katter. Det fungerer! 

Men du burde og legge til skjerming av begge kattene, så de får slappet av og vent seg til at de er flere. Og bruke positiv forsterkning i form av lek/godbiter/mat når de er sammen. Avslutt samværet før de blir irriterte, så du får dyrket frem en nysgjerrighet i stedet for frykt irritasjon og sinne. (Om du ikke allerede gjør det da;) )

Anonymkode: d4dd1...d2a

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg vet det er flere, men lurte på erfaringer om hva som funker best. Har ikke lyst å spørre i butikken da jeg er redd de bare anbefaler det dyreste uansett 🙈

Ts

Å ja, det skjønner jeg. Er litt usikker, men håper du finner ut av det. Uansett om det blir til at du må spørre I butikken, så bare si at du vil ha en som er bra men som er rimelig I pris.🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde det da jeg fikk katten min. 

Jeg ville ha Feliway, men dyrebutikken her har ikke det. Jeg prøvde diffuser fra Beaphar og spray fra Felisept, det var ikke noe annet å velge i. 

Katten min var voksen og jeg var forberedt på at den var veldig sky. Den hadde gjemt seg i ei uke allerede, og jeg hadde prøvd alle andre råd for å hjelpe sjenerte katter først. 

Jeg plugga inn diffuseren en ettermiddag. Så spraya jeg Felisept på et pledd og la det ved siden av meg, mellom meg og gjemmestedet til katten. Den brydde seg tilsynelatende ikke. Men så gikk jeg ut av rommet en snartur, og da jeg kom tilbake, så jeg en liten labb som prøvde å dra pleddet til seg inn i gjemmestedet. Den skvatt tilbake til start straks jeg kom inn. 

Før jeg gikk og la meg den kvelden, spraya jeg mer Felisept på pleddet og la det ved siden av meg på senga. I løpet av natta kom katten opp og snuste rundt på det og lå der litt. Den var generelt roligere den natta enn den hadde vært. Men på morgenen var den like redd igjen. 

Men så på kvelden kom den ut for å kose, og neste kveld ville den kose mer, og etter ei uke til var den ikke redd meg lenger. 

Jeg er veldig usikker på om det var diffuseren/sprayen som hjalp da. Tror jeg har lest at sånne diffusere ikke har effekt før etter 2 uker, så det kan være tilfeldig at den slutta å være redd, kanskje den bare hadde fått nok tid.

Du fikk katten din i går, jeg ville ha venta noen dager til. 

NB! Jeg prøvde å kjøpe mer Beaphar en stund senere, da jeg skulle ta med katten på ferie. Da hadde de tilsatt en slags lukt som var helt grusom (typ luftfrisker på offentlig toalett). Jeg klarte ikke ha den på mer enn en time og lukta spredde seg til alle tingene mine. Så jeg ville ikke valgt den, iallfall. 

Anonymkode: 0fdeb...710

Skrevet

Jeg trur jeg ville ha snakket med vetrinær om hva som var best når det gjelder introdusering av 2 katter. I min familie har vi aldri trengt noe beroligende for å introdusere nye tilkommere, vi har latt det "gå sin gang", la de bli vandt til hverandre og hverandres lukter før vi lar de være alene med hverandre. Å det har gått helt fint.

Skrevet

Det er ikke det at det er noe problem å introdusere dem, lillepusen kom i går så de har fått veldig liten tid på seg enda, men tenkte det ikke kunne skade å hjelpe dem litt på vei😊 Så kjøpte Felisept diffuser, 300 kr billigere enn Feliway og hu i butikken sa at flere hadde gode erfaringer med den. Hun sa også at man kan jo aldri vite om katter reagerer bra på slike ting, noen har veldig gode erfaringer, andre har det ikke virket på i det hele tatt, man må bare prøve. 

De får være i stua begge to, men passer godt på dem og holder de mest adskilt. De får masse kos og godbiter begge to når de nærmer seg hverandre, men passer veldig godt på så de ikke fyker i hverandre. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...