Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ca:

15% globalt indeksfond (IPS)

15% nordisk indeksfond (IPS)

5% aksjer (bare lek, gidder ikke bruke nok tid til å gjøre det bra)

20% dnb teknologi-fond (dessverre dårlig siste mnd, men har vært bra de siste årene)

10%  grønt lavkarbon-fond

35% penger på vanlig sparekonto, men der mister de verdi nå som renten er langt under inflasjonen. Ble ferdig med alle lån for fire år siden. Før det gikk halvparten av overskuddet til å betale ned ekstra på lån.

Anonymkode: 20f85...b3f

Skrevet

Synes det er veldig tilfredsstillende å spare, så eg er litt all over the place 😜

- Sparer ca. 8-10k NOK i mnd på vanlig sparekonto med lav rente som eg ønsker å bruke til større bolig (kort tidshorisont)

- Betaler inn ekstra på boliglånet (tar fra konto over når den når ein viss sum, f.eks. når eg har 200k så overfører eg 50k til lån)

- Setter over maks beløp til BSU i januar for å få god rente på pengene heile året

- Sparer 2000 NOK i mnd i indeksfond i banken min (medium tidshorisont)

- Sparer 1000 NOK i mnd i Kron (lang tidshorisont, til pensjonisttilværelsen) 

- Innimellom kjøper eg litt bitcoin med penger eg er komfortabel med å tape

Skrevet

Fast trekk til fond hver måned. 15 000. Ca 50% til globalt indeksfond, resten til fond med høyere risiko. 

På slutten av hver måned overfører jeg alt over 30 000 på lønnskonto til høyrentekonto. Overstiger denne en gitt sum (avhengig av hva vi har planlagt av ferier, oppussing, ny bil) overfører jeg heller ekstra til fond. 

Har ca 50% belåningsgrad på lånet. Før dette sparte vi ekstra i bolig i stedet. 

(alt dette er for to stk)

Anonymkode: fd018...ad0

Skrevet
Tigerstaden skrev (21 timer siden):

Bsu, bsu 2.0, vanlig sparekonto og ett fond. 

Ekstremt dårlig avkastning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

5% aksjer (bare lek, gidder ikke bruke nok tid til å gjøre det bra)

De som gjør det aller best med aksjer er de som gjør minst. De kjøper bra selskaper og bare venter i mange år.

Skrevet
jabx skrev (5 minutter siden):

Ekstremt dårlig avkastning.

Kult 👍

Skrevet

* 7000 kr per måned i 7 ulike indeksfond

* 1000 kr i privat pensjonssparing (fond)

* 5000 kr i nedbetaling av boliglån 

* 7000 kr i vanlig kontosparing til reiser, bryllup, oppussing osv 

Det som er til overs spares i bufferen.

Sparer mellom 15-22 000 kr per måned.

Gjest Smeltemann
Skrevet

Sparer i forskjellige fond.   Har ikke gjort det så mange år da jeg betalte ned på en eiendom jeg kjøpte for endel år siden. Det er den største sparingen min. 

Skrevet

Jeg er helt grønn på dette med sparing i fond osv.

Vi må spare MYE i EK fordi vi bor i Oslo, og det går bare inn på en vanlig konto foreløpig.

Litt grunnen er at jeg ikke ønsker begrensning på uttak. 

Aner jo ikke om pengene skal brukes om 3 mnd eller 3 år 🤷‍♀️

Men etter boligkjøp må jeg vel sette meg inn i en smartere måte å spare (mindre summer) på. 

Anonymkode: 7bb8f...09b

Skrevet

Sparer kanskje et par tusen i måneden. Pleier å fordele det likt på ekstra nedbetaling av lån, siden det er det sikreste, og indeksfond, siden det sannsynligvis er det mest lønnsomme.

Anonymkode: 9b8f4...42f

Skrevet

Vi er skikkelig dårlig til å spare, og endte opp med å reise mye for ca 6-8 år siden.  Det måtte vi jo bare innse.  Så vi kjøpte en rønne av et gammelt hus som ligger nydelig plassert til en veldig fin pris, pusset den opp for lønna - uten å ta mer lån for 5 år siden.  Det har vel gått ca 400k (?) de siste 5 årene av egen lomme og maaaasse arbeid. Det er jo ikke akkurat sparing, men sparingen består av at vi betaler ned på noe, og investerer i eiendom som vi oppgraderer heller enn å bruke pengene på å reise eller annet. noe som var veldig god timing i koronatiden. Så jeg antar at vi "tjener" 7-800 000 netto på oppgraderingen, i tillegg til det vi har betalt ned,  hvis vi bestemmer oss for å selge neste år. 

Nå har vi for så vidt greid å spare opp noe de siste to årene, men det ryker rett ut i oppussing av huset. Som jo også er nødvendig investering. Spesielt med tanke på salg. 

Så nei...vi sparer veldig lite utenom å betale ned noe fortere på ting og oppgradere. Men vi har jo penger i firma som vi kan ta utbytte på hvis det er krise. Tar heller ut lønn slik at vi akkurat kommer under toppskatt.

Så er vel poenget vårt med dette er at vi kan selge huset når siste unge drar ut, og gi noe av overskuddet til ungene slik at de kan komme seg inn på markedet. Og for oss selvsagt er vel egentlig nå drømmen blitt å flytte til den flotte eiendommen og være gjeldfri. 

Da skal vi spare. Da er jeg ferdig med å pusse opp eiendom for en stund...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...