Gå til innhold

Hvordan sparer du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge andre innlegg her så er det mange som er flinke til å spare her. Da lurer jeg på hvordan du sparer? 

I aksjer, fond, konto, annet? Hvordan velger dere spareplan? Fond/aksjer igjennom bank eller fondselskap? 

Anonymkode: 1f781...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer i IPS, på konto (buffer) og i tre ulike KLP fond. Har faste trekk, og det som blir til overs på slutten av mnd kjøpr jeg mer fond for.

Har også noen aksjer, men jeg vil egentlig kvitte meg med dem. Må bare vente på litt bedre kurs først.

Anonymkode: ed829...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bank. Liker å ha kontroll. Er ikke så opptatt av at pengene på liv og død skal vokse.

Anonymkode: e6b00...0b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt mulig :fnise: . Altså, det meste har jeg spart på vanlig sparekonto (jeg er forsiktig av meg), men noe går også til aksjefond. Har gående månedstrekk så jeg får med meg både opp og nedturer. Har også noen aksjer, men driver og selger dem etterhvert som kursen ser grei ut så jeg kan få "sikret" de beløpene litt bedre i aksjefond/kombinasjonsfond. 

Og for moro skyld kjøper jeg innimellom litt kryptovaluta, men der er jeg påpasselig med å ikke bruke mer enn jeg fint kan tåle å tape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i fond. Følger ingen satt spareplan, men leker litt fram og tilbake med ulike fond med ulik risiko.

Anonymkode: 05fd5...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer i indeksfond. Størsteparten globalt og 2 små poster i europeisk og teknologi.

Betaler jo også ned på lån, forøvrig. 

Anonymkode: fd053...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer på bankkonto, i fond, litt aksjer og nedbetaler ekstra på bolig- og hyttelån. 

Anonymkode: 14eee...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I følge andre innlegg her så er det mange som er flinke til å spare her. Da lurer jeg på hvordan du sparer? 

I aksjer, fond, konto, annet? Hvordan velger dere spareplan? Fond/aksjer igjennom bank eller fondselskap? 

Anonymkode: 1f781...a57

Setter alt jeg kan inn i Tesla-aksjer. Som å plukke penger fra gata. Har gått opp sikkert tigangeren alt, og ti flere skal det bli.

Men for de fleste er sikkert fond greit nok.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare, for jeg klarer ikke helt å differensiere fra folk mener at er forskjellen på "å spare", og det "å sette av penger til fremtidige utgifter som man vet at kommer", og ta et gjennomsnitt av det. Forsikringene betales f.eks. 1 gang i året, og sånn sett "sparer" jeg jo til disse når de kommer. Men det er jo ikke "sparing". Det er bare at det avsettes penger og at forbruket ellers må ta høyde for den.

Men for å ta det som ren sparing:

Fyller BSU rett etter nyttår hvert år, i tillegg til å ha 5000kr i fast trekk fra lønnskonto til en høyrentekonto. Hvis jeg først skal gjøre et litt dyrere innkjøp og har greit nok med penger på lønnskontoen så tar jeg pengene derfra, mens om det blir slik at kontoen tappes veldig mye ned, så tar jeg fra den sparekontoen.

Ellers kjøper jeg bare eldre bruktbiler til sånn 15-20k og dumper den jeg har når den ikke lengre går gjennom EU kontroll. Jeg har satt opp 2000kr/mnd i budsjettet til bilvedlikehold + bilkjøp. Altså at jeg ikke bruker mer penger fra lønnskonto enn at når bilutgifter og behov for ny bil kommer, så skal det være råd til å betale det med lønnskonto istedenfor å ta fra sparekonto. Men pengene er ikke "satt av" på en annen konto.

Det blir da rundt 9291kr som spares per måned.

Anonymkode: 626c9...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ulike indeksfond - fast trekk ved lønning Kr 6000 pr måned

- pensjonssparing ( indeksfond) -2000 pr måned

- pensjonssparing trukket av arbeidsgiver - 2000,- pr måned, settes i aksjefond som er aktivt forvaltet

- sparing på sparekonto: varierer, vanligvis mellom 2000 og 5000

- sparing til barna - 2000 tilsammen på indeksfond

- nedbetaling på boliglån (min halvpart), ca 4000 mer enn hva 25 års nedbetaling tilsier. 

Anonymkode: 013e6...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsu, sparekonto, aksjer, fond, og betaler raskere ned på boliglånet. 

Anonymkode: 92a9b...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666

Jeg sparer i egen bolig gjennom akselerert nedbetaling av lån. I tillegg har jeg maks IPS, og setter av noen tusen hver måned som går til aksjer og/eller uforutsatte utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 forskjellige fond og litt i bank

Har noen aksjer, men det regner jeg ikke som sparing, det er gambling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond, aksjer, folkefinansiering, krypto og bank.

Fondsparing gjøres både gjennom bankens meglerhus, samt frittstående meglerhus.

3 av 4 kroner handles automatisk med faste ukentlige kjøp i fondsporteføljen.

Endret av The_Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bufferkonto, sparekonto, BSU, sparer i indeksfond, aksjefond, IPS og har aksjer i et selskap jeg jobbet for tidligere (som har gått helt ad undas). Betaler ekstra på boliglånet. 

Anonymkode: 62318...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i bank. Når jeg synes jeg har mye nok, gjør jeg en ekstra innbetaling/nedbetaling på boliglånet. For en uke siden betalte jeg 45 000 kr inn på boliglånet, for eksempel.

Skal egentlig spare til kjøkken nå, men pga alt dette med økte renter, ville jeg heller minske lånet litt. Blir vel en ny ekstra innbetaling til våren.

Anonymkode: 90b90...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sparer i bank. Når jeg synes jeg har mye nok, gjør jeg en ekstra innbetaling/nedbetaling på boliglånet. For en uke siden betalte jeg 45 000 kr inn på boliglånet, for eksempel.

Skal egentlig spare til kjøkken nå, men pga alt dette med økte renter, ville jeg heller minske lånet litt. Blir vel en ny ekstra innbetaling til våren.

Anonymkode: 90b90...2b1

Det er mye smartere å betale inn småsummer oftere på lånet for å unngå mest mulig rente.

Anonymkode: 05fd5...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedbetaling av boliglån. Eneste sparingen jeg har, dumt ja, men klarer ikke bygge opp buffer. Er ung ufør og er egentlig bare veldig glad for at jeg kom meg inn på boligmarkedet såpass tidlig som jeg gjorde (25år).

Ved salg av boligen har jeg ca 600.000 i egenkapital. 

Anonymkode: 003ca...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...