Thyra Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 Får inntrykk av at veldig mange kjøper ny kjole til julaften hvert år. Hvor vanlig er det? Hva er galt med en kjole man allerede har i skapet? Eller bukse, for den del. Selv har jeg to pene kjoler i skapet som jeg har hatt i mange år. En svart, og en svart med glitter. Innimellom bruker jeg en av dem på julaften, men vanligvis blir det bukse og en pyntet topp. Er jeg en raring? 5
Sandie Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 Har det som deg, kjøper ikke nytt antrekk til julaften hvert år. Gjorde det oftere før, da jeg var i 20-årene. Da var det også obligatorisk med ny kjole til hver nyttårsaften, men var da med venner og ofte på fest. I dag som småbarnsmor blir det som regel bare til at jeg litt impulsivt finner noe pyntet i klesskapet. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #3 Skrevet 23. oktober 2021 Alle voksne i min familie gjenbruker i hvertfall juleantrekk fra år til år. Sjelden å se noe nytt. Anonymkode: 4cb1f...b30 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #4 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg kjøper ikke ny kjole til jul hvert år. Men kjøper gjerne 1-2 nye for hver julebordsesong. Men kan like så fint finne frem en 15 år gammel kjole, som en av de nye. Liker klær, og variasjon. Anonymkode: 111aa...2ac 2
LiseTV Skrevet 23. oktober 2021 #5 Skrevet 23. oktober 2021 Har i flere år kjøpt minst en kjole til juletider. Har vert på flere små julebord og da trenger jeg litt variasjon. 1
NurseRatched Skrevet 23. oktober 2021 #6 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg må innrømme at jeg er en av dem som kjøper ny kjole hvert år. Men jeg ELSKER kjoler, og synes det er så stas - det har liksom blitt en liten juletradisjon 🤭 Det skal sies at de gjerne blir brukt til flere anledninger, og dersom de ikke blir brukt igjen, selger jeg dem. 5
Thyra Skrevet 23. oktober 2021 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjøper ikke ny kjole til jul hvert år. Men kjøper gjerne 1-2 nye for hver julebordsesong. Men kan like så fint finne frem en 15 år gammel kjole, som en av de nye. Liker klær, og variasjon. Anonymkode: 111aa...2ac Det blir mange kjoler etterhvert! 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 Thyra skrev (47 minutter siden): Det blir mange kjoler etterhvert! Selger og gir bort innimellom. Det blir jo også noen til jobb, til hverdag, til bryllup og andre markeringer. Men ja, har nok minst 50 kjoler, hvorav alle er i bruk i løpet av en 1-2-års periode. Om ikke føler jeg at jeg går i det samme "hele tiden". Foreløpig er det 7 anledninger i kalenderen i desember der kjole er det naturlige antrekket. Anonymkode: 111aa...2ac
Gjest Elder Millennial Skrevet 23. oktober 2021 #9 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg gjør ikke det. Har totalt 11 kjoler i skapet og det er vel også alle jeg har kjøpt gjennom hele mitt voksne liv😅Det inkluderer også bunaden og brudekjolen😅🙈 Den eldste kjolen har hengt i skapet mitt siden 1999🙈så jeg kjøper svært lite kjoler, men har klinket til med tre nye bare i år😅 Helt vilt, jeg vet det😅🙈 Så i år blir det ny kjole til jul🤩
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #10 Skrevet 23. oktober 2021 Nei, jeg har kjøpestopp om det ikke er noe jeg virkelig trenger.Jeg har så mye klær, både til hverdags og fest, så jeg bruker av det jeg har. Anonymkode: 00c80...051 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #11 Skrevet 23. oktober 2021 Vi rullerer på hvor vi er på julaften. Det er tre steder så jeg bruker samme kjole tre år på rad, også bytter jeg. Anonymkode: 49988...2b9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Skrevet 23. oktober 2021 Absolutt ikke en raring. Miljøbevegelsen har hatt en tendens til ensidig å henge seg opp i forurensing fra fossilbiler. Men de er bare en liten del av det store bildet. Vi må slutte å shoppe alt mulig i mye større grad en nå, og klær og tekstiler setter et ganske stort miljøavtrykk. Polyester/Polyamid/Nylon er f.eks. et produkt av oljeindustri. Mesteparten av varene må fraktes jorda rundt fra Kina osv. Nei, vær stolt av å kunne bruke kjolen og andre plagg maaange ganger! Anonymkode: adc68...996 11
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #13 Skrevet 23. oktober 2021 Folk kjøper jo ulekalendere til bådde 500 og 1000 kr hver jul, så ikke så rart om enkelte vil investere i en kjole isteden. Anonymkode: 64c25...04d 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #14 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg kjøper ikke ny kjole hvert år, nei. Har et par pene kjoler jeg bytter på å bruke, eller bruker skjørt og en pen topp. Elsker kjoler, men er ikke så glad i å gå i kjole, om det gir mening... I år tror jeg at jeg skal kjøpe meg en tidløs kjole som kan brukes ved flere anledninger. Vet at det snart kommer både barnedåp og navnefest i nærmeste familie, så jeg trenger noe nytt. For øvrig er jeg miljøbevisst, og har bestemt meg for å redusere klesinnkjøp kraftig. Ryddet klesskapet mitt nylig, og det ble tre store sekker til en UFF-kontainer. Huttetu! Det er skam å ha så mye klær man aldri bruker, og lite bærekraftig å kjøpe så mye klær! Anonymkode: 79f7f...948 1
Crazydoglady Skrevet 23. oktober 2021 #15 Skrevet 23. oktober 2021 (endret) Thyra skrev (5 timer siden): Får inntrykk av at veldig mange kjøper ny kjole til julaften hvert år. Hvor vanlig er det? Hva er galt med en kjole man allerede har i skapet? Eller bukse, for den del. Selv har jeg to pene kjoler i skapet som jeg har hatt i mange år. En svart, og en svart med glitter. Innimellom bruker jeg en av dem på julaften, men vanligvis blir det bukse og en pyntet topp. Er jeg en raring? Kjøper ikke ny kjole til noe så lenge jeg har en som passer til formålet i skapet fra før. Det har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Sløseri rett og slett både økonomisk og ressurser. Kjoler og andre penklær byttes ut etter behov. Altså om de er ødelagt/betydelig slitt. Endret 23. oktober 2021 av Crazydoglady 1
Kittyfox Skrevet 23. oktober 2021 #16 Skrevet 23. oktober 2021 Har brukt den samme kjolen 3-4 år nå, å den er ikke veldig «julete», har brukt den i konfirmasjon feks. I år skal jeg bruke en annen, men det er en kjole som er like brukbar til hverdags som til fest avhengig av resten av tilbehøret har også funnet igjen en annen kjole som skal benyttes nyårsaften fremover. Ser virkelig ikke poenget med å kjøpe et helt nytt antrekk kun for julaften, da skal det passe til andre anledninger også. 1
Daria Skrevet 23. oktober 2021 #17 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg har et skap fullt av kjoler til de fleste anledninger. Kjøper jeg en ny penkjole handler det oftere om at jeg tilfeldigvis kommer over en jeg synes er så fin at jeg ikke kan leve uten. Er jeg på aktiv jakt etter et antrekk til en spesiell anledning finner jeg sjelden noe - hadde jeg "måttet" kjøpe ny kjole til jul hvert år ville jeg antagelig endt opp med mye jeg var nesten fornøyd med, og hva er poenget med det? 3
Iso1 Skrevet 23. oktober 2021 #18 Skrevet 23. oktober 2021 Pynter meg aldri til jul da vi alltid bare er tre stk som ser på tv hele dagen og spiser, og til slutt åpner gaver så lite som går til julekjole her. Men ville nok ikke kjøpt en ny kjole hvert år. Den samme holder hvert år.
tirben Skrevet 23. oktober 2021 #19 Skrevet 23. oktober 2021 Kjøper ikke nødvendigvis til julaften, men til julebord. Har masse av kjoler, men liker å pynte meg. Går i kjole/ skjørt hver dag på jobb også. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #20 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg kommer til å bruke samme kjolen i år som i fjor, men det er fordi jeg endelig fant en fin, rød julekjole som jeg virkelig elsker. Før det har jeg variert, men jeg har ofte tatt noe jeg har i skapet når jeg bare skal være hjemme med foreldre. Anonymkode: 03599...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå