Odonto Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg og mannen har kun hatt sex en gang de siste månedene. Vi hadde da ubeskyttet samleie på syklusdag 10. Jeg har alltid hatt syklus på 32 dager eller mer. De siste månedene før samleie hadde syklusen vært over 32 dager. Jeg forventet derfor ikke eggløsning før tidligst syklusdag 18, og derfor brukte vi ikke kondom. Men så ble jeg gravid. Jeg tenkte da at eggløsning plutselig måtte ha kommet tidligere. Men så var jeg på tidlig UL hos en meget dyktig lege (som også er spesialist i fostermedisin), og med hans beregninger (som han virket veldig sikker på) var befrukningsdagen syklusdag 19. Dette stemmer jo med min forventning til når EL skulle være, men det betyr også at sædcellen hadde overlevd i NI DAGER! Det jeg lurer på er; er det i det hele tatt mulig?? Noen andre som har opplevd lignende? Syntes selv det var litt sykt😅
Gjest Albbas Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 Ja det er mulig. Ikke vanlig, men studier har funnet eksempler på sædceller som overlever opptil 10 dager. Og en UL gir ALDRI helt nøyaktig svar, uansett hvor mye ekspert legen er. Noen dagers slingringsmonn må man beregne rent statistisk (fordi størrelsene på embryo og foster varierer rent statistisk, det er et snitt legen måler mot, så vil de fleste være over eller under snittet noe som gir litt avvik i måling på alder).
Hulderen Skrevet 23. oktober 2021 #3 Skrevet 23. oktober 2021 Det er jo kjent at sædceller kan leve i en uke, så to dager ekstra er ikke usansynlig. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #4 Skrevet 23. oktober 2021 Ikke usannsynlig, men veldig mange faktorer som klaffet; denne ene ekstra vitale sæden kom fram og havnet ikke på lakenet, den svømte rett vei og den ble og ventet 😉Du får mest sannsynlig en jente. Gratulerer 😊 Anonymkode: 73075...15e
Odonto Skrevet 23. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2021 (endret) Albbas skrev (2 timer siden): Ja det er mulig. Ikke vanlig, men studier har funnet eksempler på sædceller som overlever opptil 10 dager. Og en UL gir ALDRI helt nøyaktig svar, uansett hvor mye ekspert legen er. Noen dagers slingringsmonn må man beregne rent statistisk (fordi størrelsene på embryo og foster varierer rent statistisk, det er et snitt legen måler mot, så vil de fleste være over eller under snittet noe som gir litt avvik i måling på alder). Ja, det er klart. Men jeg syntes at 9 dager virket lenge, selv med noen dagers slingringsmonn. Jeg ble først redd, for jeg tenkte at det var umulig og at fosteret kanskje ikke hadde vokst som det skulle. Legen virker ikke bekymret da😊 Endret 23. oktober 2021 av Odonto
Odonto Skrevet 23. oktober 2021 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke usannsynlig, men veldig mange faktorer som klaffet; denne ene ekstra vitale sæden kom fram og havnet ikke på lakenet, den svømte rett vei og den ble og ventet 😉Du får mest sannsynlig en jente. Gratulerer 😊 Anonymkode: 73075...15e Ja, det så visst ut som en jente😊
Gjest Albbas Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Ikke usannsynlig, men veldig mange faktorer som klaffet; denne ene ekstra vitale sæden kom fram og havnet ikke på lakenet, den svømte rett vei og den ble og ventet 😉Du får mest sannsynlig en jente. Gratulerer 😊 Anonymkode: 73075...15e Bare litt morsom info, men sædcellene som venter har ikke nødvendigvis svømt riktig vei, men de har blitt "fanget" av "krypter" inne i kvinnens kropp (eh, husker ikke nøyaktig hvor) og der kan de bli liggende trygt til egget løsner. De andre som har svømt riktig med en gang har kommet til tomt bord. 😅 Forklares et stykke nedi artikkelen her. Her nevnes også at de kan leve opptil 10 dager. Veldig interessant artikkel, anbefales! https://aeon.co/essays/the-idea-that-sperm-race-to-the-egg-is-just-another-macho-myth
Hulderen Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 Albbas skrev (1 time siden): Bare litt morsom info, men sædcellene som venter har ikke nødvendigvis svømt riktig vei, men de har blitt "fanget" av "krypter" inne i kvinnens kropp (eh, husker ikke nøyaktig hvor) og der kan de bli liggende trygt til egget løsner. De andre som har svømt riktig med en gang har kommet til tomt bord. 😅 Forklares et stykke nedi artikkelen her. Her nevnes også at de kan leve opptil 10 dager. Veldig interessant artikkel, anbefales! https://aeon.co/essays/the-idea-that-sperm-race-to-the-egg-is-just-another-macho-myth Takker, den var veldig interessant! Jeg visste ikke at egg kan bli befruktet av to sædceller, og at det er en ulempe med for mange sædceller av den grunn. Jeg visste at sædceller kan vente på egg i flere dager, men ikke at det er fordi de «lagres» i livmorhalsen og derfra frigjøres litt etter litt. Det var også en fin funfact at man i mange år trodde at sædceller var parasitter i sæden! 🤣
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #9 Skrevet 23. oktober 2021 Selv om man kan syklusen sin, skal man aldri si aldri. Har man ubeskyttet sex, kan man bli gravid. Er mange som ex tror det er trygt å ha sex mens man har mensen, men nei, man kan faktisk bli gravid da også, nettopp fordi sædcellene kan overleve såpass lenge. Anonymkode: 1405c...9be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå