Gå til innhold

Redd det blir styr om jeg krever bidrag via nav, men trenger jo pengene til barna...😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eks og jeg hadde en privat muntlig avtale om bidrag. Avtalen har vært grei for ham da han har «sluppet unna» å måtte betale ca 2/3 av det han hadde måttet dersom Nav skulle fastsette. 
I flere mnd nå så har han overført mindre enn avtalt og da hintingen min ble oversett så sendte jeg ham en oversikt over hva jeg mente han skyldte meg, og at jeg ønsker at han skal overføre det avtalte beløpet hver mnd fremover. For meg er disse tusenlappene mye penger og de avgjør om jeg må vente med varmere klær til barna, og om vi kan finne på noe utenfor hjemmet. (Er også bekymret for strømregningene fremover for vi kan jo ikke sitte her og fryse...)

Uansett; han bare trenerer og trenerer og skal diskutere regnskapet igjen og igjen, uten at jeg ser snurten av pengene! Sykt irriterende men også stressende for jeg har spist litt av bufferen min og det liker jeg ikke.

Vet at han kommer til å bli drit sur om jeg går via nav, men vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Nesten så jeg mistenker ham i å utsette nettopp for å kunne betale mindre, for jeg vil vel ikke kunne kreve bidrag tilbake i tid via nav?

Noen råd?

Anonymkode: de07f...67a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si siste beskjed. Om ikke de resterende pengene er på din konto innen 1 uke, så vil du søke nav om bidrag. Så gjør du det. 

• Liker 25
Skrevet

Han får bare bli sur da!!🤷🏽‍♀️ tenk på barnet først ts❤

• Liker 19
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde sagt at han enten betaler det han skylder og det han skal i fremtiden, eller så kontakter jeg NAV og lar dem overta. 

Skrevet

Det er barna han skylder pengar, ikkje deg :)

Bruk Nav :)

Anonymkode: 6a192...2bd

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er barna han skylder pengar, ikkje deg :)

Bruk Nav :)

Anonymkode: 6a192...2bd

Selvfølgelig er det henne han skylder penger, det er hun som tar vare på barna. Barna bruker ikke penger. 

Anonymkode: ba4f3...0ef

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det henne han skylder penger, det er hun som tar vare på barna. Barna bruker ikke penger. 

Anonymkode: ba4f3...0ef

Personen over mener jo bare det at dette ikke er penger som skal gå til voksenliv, de er øremerket barna. Og barn "bruker" (koster) jo penger selv om de ikke handler selv. 

Anonymkode: 1dbe9...0ba

• Liker 10
Skrevet

Du kan søke om bidrag tilbake i tid, men det skal mye til å få det innvilget. Men du kan jo sende inn dokuemntasjon på at han har betalt mindre enn avtalt? Hadde uansett tatt det via nav slik at du får riktig beløp. Han kan riktignok fortsette å la vær å betale, men da opparbeider han seg gjeld og nav går inn å trekker rett fra lønna etterhvert.

Anonymkode: 19c80...993

• Liker 4
Skrevet

NAV. 

I dag. 

Anonymkode: 95e70...5a3

• Liker 4
Gjest Skogsalv
Skrevet

Ring på mandag. Søk om bidragsforskudd  så du er garantert noen tusenlapper i mnd. ( fra Nav). Be Nav fastsette bidraget. Kontakt også Nav innkreving.  På sikt vil han da måtte gjøre opp for seg. ( i verste fall tvangstrekk) 

Ingenting å vente på . Kontakt Nav 🙂

Skrevet

Søk via NAV. Så får han bare bli sur. Han får være med å ta ansvar for barna sine altså! Gi han beskjed. «Hei, siden vår private avtale om barnebidrag ikke ser ut til å fungere så har jeg nå avgjort at jeg kommer til å ta dette via NAV, det blir det ryddigste for begge.»

Anonymkode: 0d606...c78

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke du som skaper konflikt, men han som skaper konflikt fordi han betaler mindre enn avtalt. Så du har all grunn til å reagere. Så får han bare bli sur, han må bidra til barnas oppvekst han også. 

Gå til NAV og forklar det er hans egen skyld.

Anonymkode: e51b7...d49

• Liker 18
Skrevet

Søk via nav. Be om å få bidraget godkjent tilbake i tid. De kan godkjenne to år tilbake i tid i spesielle tilfeller. Legg gjerne ved dokumentasjon på avtalen til nå og at han ikke har betalt. 

Husk at alt du skriver og sender med får han også se. 

La ham bare bli sur! Du er ikke sammen med ham lenger. Er det slik at du er redd ham, så anmeld om han gjør noe over streken. 

Anonymkode: 844f8...394

• Liker 5
Skrevet

Og du søker selvsagt på nett. Ingen grunn for å verken ringe eller oppsøke nav :) 

Anonymkode: 844f8...394

• Liker 6
Skrevet

Først så sender du inn søknad til NAV om at de fastsetter og krever inn bidrag. Så sender du en melding til eks hvor du kort og enkelt sier at du trenger bidragspengene til forsørgelse av barna, måten dere gjør det på nå er for mye styr for deg, så du har bedt NAV overta. Så lar du det synke et par dager før du evt prater med ham.

Anonymkode: 2b59c...060

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor godtar en privat avtale der han betaler mindre enn du har krav på? NAV fastsetter ganske nøktern sats, dersom du godtar mindre betyr det at du betaler mye mer av det barna koster enn du skulle.

Er han upålitlig med betaling er NAV det beste uansett, ingen ønsker vel å krangle om penger man har krav på.

Anonymkode: dd220...86d

• Liker 6
Skrevet

Du må velge, å ha dårligere råd eller å risikere en evt konflikt. 

Skrevet

Han har allerede en for ham grei privat avtale hvor han slipper ganske billig unna, og så gidder han ikke betale dét, engang? Nei, her nytter ikke silkehanskene. Overlat ansvaret til Nav, både beregning og innkreving. Om han innbiller seg at det nytter å trenere når Nav er på saken, tar han feil.

Anonymkode: 76c13...928

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 22.51):

Eks og jeg hadde en privat muntlig avtale om bidrag. Avtalen har vært grei for ham da han har «sluppet unna» å måtte betale ca 2/3 av det han hadde måttet dersom Nav skulle fastsette. 
I flere mnd nå så har han overført mindre enn avtalt og da hintingen min ble oversett så sendte jeg ham en oversikt over hva jeg mente han skyldte meg, og at jeg ønsker at han skal overføre det avtalte beløpet hver mnd fremover. For meg er disse tusenlappene mye penger og de avgjør om jeg må vente med varmere klær til barna, og om vi kan finne på noe utenfor hjemmet. (Er også bekymret for strømregningene fremover for vi kan jo ikke sitte her og fryse...)

Uansett; han bare trenerer og trenerer og skal diskutere regnskapet igjen og igjen, uten at jeg ser snurten av pengene! Sykt irriterende men også stressende for jeg har spist litt av bufferen min og det liker jeg ikke.

Vet at han kommer til å bli drit sur om jeg går via nav, men vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Nesten så jeg mistenker ham i å utsette nettopp for å kunne betale mindre, for jeg vil vel ikke kunne kreve bidrag tilbake i tid via nav?

Noen råd?

Anonymkode: de07f...67a

Siden du ikke kan stole på at han betaler alt han skal betale, ei heller betale i tide privat så er det å få barnebidraget utbetalt via nav rett vei å gå. For dere to fungerer det ikke med privat avtale pga barnefars upålitelighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...