Gjest KATTAstrofe Skrevet 6. oktober 2005 #41 Skrevet 6. oktober 2005 Det er vel ikke derfor man faster? man faster på grunn av faren for oppkast. Magesekken skal være tom - tarmene er ikke tomme fordi om du faster fra kvelden før ← Jeg var muligens en smule uklar i mitt første innlegg. Hovedgrunnen til at det skal fastes er fordi det dannes magesyre, og denne magesyren kan under en operasjon gå oppover i spiserøret og inn i luftrøret og videre i lungene og lage alvorlig lungebetennelse. Å ikke røyke/bruke snus er en del av fasteregimet fordi det danner slim i lungene som kan skape problemer i forbindelse med anestesien.
Gjest Spacegirl Skrevet 6. oktober 2005 #42 Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Det er vel ikke derfor man faster? man faster på grunn av faren for oppkast. Magesekken skal være tom - tarmene er ikke tomme fordi om du faster fra kvelden før ← Ok. Det høres jo logisk ut. Jeg ble fortalt at det var for å minske risikoen for uhell, ingen som nevnte noe om oppkast... Men husker jeg reagerte litt på den at jeg ikke kunne røyke etter midnatt pga faren for å tisse seg ut under narkosen Endret 6. oktober 2005 av Fairy
Marissa Skrevet 7. oktober 2005 #43 Skrevet 7. oktober 2005 Ved større operasjoner blir man intubert, og da er det ikke passasje fra magesekken til lungene.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #44 Skrevet 8. oktober 2005 Ved større operasjoner blir man intubert, og da er det ikke passasje fra magesekken til lungene. ← Jeg har blitt intubert (ihvertfall våknet av beskjeden; "Frysepulver, ikke pust riktig ennå, det blir gjort for deg" (veldig lett å la være)) men jeg har måttet faste likevel. Så det er vel en grunn til det uansett
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #45 Skrevet 9. oktober 2005 Det kommer noe an på operasjonen. Jeg var under narkose da jeg måtte få et rør ned i magen og ned i tarmen for å teste for cøliaki, siden jeg taklet slangen fryktelig dårlig når jeg ikke var døsig nok. Og det er jo klart at om jeg ikke hadde fastet før dette, så ville jeg ha kastet opp i ett sett. Da de først prøvde å dytte ned slangen uten å dope meg ned, brakk jeg meg og fikk magesyre i halsen bare pga en "bedøvende" greie de spraya i halsen min... Så om jeg hadde fastet for å unngå at magesyre kommer opp, så ville ikke det vært særlig vellykka.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #46 Skrevet 9. oktober 2005 Det kommer noe an på operasjonen. Jeg var under narkose da jeg måtte få et rør ned i magen og ned i tarmen for å teste for cøliaki, siden jeg taklet slangen fryktelig dårlig når jeg ikke var døsig nok. Og det er jo klart at om jeg ikke hadde fastet før dette, så ville jeg ha kastet opp i ett sett. Da de først prøvde å dytte ned slangen uten å dope meg ned, brakk jeg meg og fikk magesyre i halsen bare pga en "bedøvende" greie de spraya i halsen min... Så om jeg hadde fastet for å unngå at magesyre kommer opp, så ville ikke det vært særlig vellykka. ← Ja! Sånn dritt gjorde de meg meg og! De mente i fullt alvor at jeg skulle svelge en dildoliknende ultralydgjenstand i våken tilstand. Jeg måtte faste i en halv evighet (de likte å be meg faste fra midnatt hver dag sånn i "tilfellet"), og så bar det ned på dette rommet. Jeg sa i fra på forhånd at jeg bare kaster opp av sånt, at det ikke går, men dette hørte de ikke på. Til alt overmål ble de sure da det ikke gikk. Jeg blånektet flere forsøk, de nektet narkose (aner ikke hvorfor). Så kom jeg endelig "hjem" til Riksen, der sa snille Morten at jeg selvfølgelig skulle få narkose - da gikk undersøkelsen som en lek.
Holly Hobbie Skrevet 10. oktober 2005 #47 Skrevet 10. oktober 2005 Men når man ikke rekker å¨faste? Jeg ble hasteoperert 2 dager etter en operasjon - og hadde spist og sånn før jeg ble dårlig igjen. Hva gjør de da? ← Da stikker de et langt roer ned i halsen og ned til magesekken for aa "stoevsuge." Maatte gjoere det med meg en gang jeg maatte opereres i all hast og ikke hadde hatt anledning til aa faste...ikke saa lett aa planlegge benbrudd, nei!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #48 Skrevet 10. oktober 2005 Da stikker de et langt roer ned i halsen og ned til magesekken for aa "stoevsuge." Maatte gjoere det med meg en gang jeg maatte opereres i all hast og ikke hadde hatt anledning til aa faste...ikke saa lett aa planlegge benbrudd, nei! ← Tror jeg skal være glad for at jeg var long gone jeg da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå