Gå til innhold

Full narkose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Glemte å si en ting, jeg har tatt klyster en gang også jeg. Før en planlagt operasjon. Var ikke så ille som jeg trodde, gjorde det på ettermiddagen dagen før operasjonen, fikk klysteret, fikk så være alene, holdt det inne lengst mulig og så "bæsjet" jeg - i den grad man kan kalle det det. Var vel mer som å "tisse fra gærne enden" på en måte :ler:

Kunne spise etterpå, skulle bare faste fra midnatt. Men har gjort samme operasjon to ganger, siste gangen måtte jeg ikke ta klyster :klø: Så vet ikke hvor vanlig det er jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

frysepulver; hadde du en MANN som tørket dine edlere deler etter ditt lille uhell?? jeg trodde man alltid ble vasket og stelt av noen av det samme kjønn....

Gjest Spacegirl
Skrevet

Har vært i narkose flere ganger. Da skulle jeg faste fra midnatt for å minske sjansene for uhell under narkosen, og det gikk fint :)

Gjest LoisLane
Skrevet
frysepulver; hadde du en MANN som tørket dine edlere deler etter ditt lille uhell?? jeg trodde man alltid ble vasket og stelt av noen av det samme kjønn....

Nei.

Både menn og kvinner i helsevesenet takler kjønnsorganer av begge slag, så vidt jeg vet. Jeg ville ikke likt meg noe bedre om en dame vasket meg enn om en amnn gjorde det. Stoler for så vidt på at de har et profesjonelt forhold til det.

Skrevet
Men then again; om jeg hadde hatt et uhell mens jeg var borte, da hadde de antagelig skifta undertøy på meg.. noe de ikke hadde gjort, så jeg antar jeg klarte meg ;)

Trodde alltid man fikk standard sykehusundertøy jeg...:klø:

Det er vel kanskje ulik praksis fra sykehus til sykehus.

Skrevet

Jepp, en mann. En ung og kjekk en. Lå på overvåkningen på et eget rom hvor det egentlig skulle sitte en hele tiden, men så gikk han ut litt da... :ler:

Er jo stort sett kvinnelige sykepleiere, så ellers er det vanligvis kvinner som har hjulpet meg på dostol og sånn. Men da jeg ble overflyttet til lokalsykehuset for videre behandling var det en mann der også. Han hentet den bekkentingen fra stolen han også, tørke meg klarte jeg selv da. Og den mannen var faktisk den eneste i løpet av mine fire uker på det sykehuset som faktisk satt ved siden av meg og strøk meg over ryggen mens jeg kastet opp, så han var helt enestående. De andre ga meg bare et pussbekken og gikk igjen.

Skrevet
Trodde alltid man fikk standard sykehusundertøy jeg...:klø:

Det er vel kanskje ulik praksis fra sykehus til sykehus.

hmms.. nei jeg fikk ikke det. jeg fikk beskjed om å ta på meg joggebukse/en behagelig bukse og en t-skjorte som jeg hadde med meg selv. fikk en sånn flott sykehus nattskjorte å ha over der igjen. Gikk inn på operasjonssalen selv, og la meg på bordet der. Så fiksa og triksa de i 10 minutter, så var jeg borte.. våkna opp 2 timer senere med mine egne klær på..

Gjest KATTAstrofe i.i
Skrevet

Jeg jobber på en kirurgisk avdeling, og der har vi følgende praksis:

Dersom en pasient skal gjennom en operasjon som krever spinal anestesi (slik at en blir lammet fra livet og ned), så blir det på forhånd lagt inn kateter. Dette fordi pasienten er bedøvd etter operasjonen, og kjenner ikke om h*n vil tisse. Har ikke hørt om noen som har uhell under operasjonen.

Når det gjelder fasting, så gjøres dette like mye for å unngå slimdannelse i luftrøret som for å unngå uhell.

Det er helt normalt både å tisse og bæsje på seg etter en operasjon. Jeg skjønner at det kan være flaut, men dette er ting sykehuspersonell opplever ti ganger om dagen, og ikke tenker er rart i det hele tatt.

Gjest KATTAstrofe i.i
Skrevet

...og det er ikke sånn at mannlige pasienter får mannlige pleiere, og kvinnelige pasienter får kvinnelige pleiere. Alle steller både menn og kvinner, såfremst ikke pasienten har ønske om noe annet.

Skrevet
Jeg er alltid så sint etterpå, kjefter på alt og alle :ler:

Jeg blir lykkelig jeg! Svever på en rosa sky...sa det tilogmed til pleierne rundt meg :"Jeg har det så bra! Jeg er så lykkelig!" :grine2: Men de er nok vandt til det meste..... :sjenert:

Skrevet
Jeg blir lykkelig jeg! Svever på en rosa sky...sa det tilogmed til pleierne rundt meg :"Jeg har det så bra! Jeg er så lykkelig!" :grine2:  Men de er nok vandt til det meste..... :sjenert:

Hehe, slik blir jeg først når jeg får morfin - DA er Frysepulver blid og fornøyd :ler: Har blant annet bedyret at "dette skal jeg aldri slutte med" og sånn... :ler:

Skrevet

Jeg har bare vært i en kort narkose, halvtime kanskje. Jeg merket ingenting etterpå om at jeg måtte på do som jeg kan huske, men det føltes som jeg hadde sovet godt og lenge. Våknet like etterpå mens kjæresten min satt ved siden av, sovna igjen og våkna to timer senere:p Fikk litt dårlig samvittighet av at kjæresten min måtte vente så lenge hehe.

Etterpå var jeg glad og blid, men det tror jeg var mest fordi jeg var glad for å være ferdig med undersøkelsen som jeg hadde gruet meg veldig til.

Idet hele tatt så er det med narkose veldig ok etter min lille erfaring, det er jo bare å slappe av og la sykepleierne gjøre hele jobben mens du ligger og sover og våkner pent og pyntelig etterpå:)

Skrevet

Fysj! Håper jeg aldri skal i narkose, jeg vil ikke drite på alt og alle :( Får jeg halsbetennlse i år også så må jeg rett på sykehuset sa de, da skal jeg drite hele dagen og ikke spise en dritt for det er LEKKERT! Hvorfor kan vi ikke sette anus på hold???

Skrevet
Har aldri opplevd og våkne med kateter, men det har tatt litt tid før jeg har fått til og gå på do, uansett hvor mye jeg måtte. Ting låste seg på en måte...?

Og når man våkner så må man som regel på do... De drypposene går rett i blæra...

Dette er det jeg har opplevd også. Kroppen slår av så det blir umulig å komme på do uansett hvor trengt man føler seg. Urinblæra kan være så full så full, men det er umulig å klemme ut mer enn et par dråper... og sånn holder jeg på i timevis til det endelig slipper taket.

Avføring har jeg aldri før minst ett døgn etterpå...

og det er vondt og jeg hater narkose på grunn av dette

Skrevet

En sykepleier er en sykepleier og man pleies av den som har vakta.

Jeg ble grønnsåpeskyldt av en ung mann første gang jeg fødte... de drev med det den gangen.. :roll:

Skrevet
Har vært i narkose flere ganger. Da skulle jeg faste fra midnatt for å minske sjansene for uhell under narkosen, og det gikk fint :)

Det er vel ikke derfor man faster? man faster på grunn av faren for oppkast. Magesekken skal være tom - tarmene er ikke tomme fordi om du faster fra kvelden før

Skrevet

Jeg har aldri hatt klyster i forbindelse med operasjoner. Om jeg har hatt kateter har det i såfall blitt tatt ut før jeg våknet, for det har jeg ikke lagt merke til. Har ikke hatt noen uhell heller.

Og fasting er, som Mysan sier, for at man ikke skal kaste opp under narkosen.

Skrevet

Men når man ikke rekker å¨faste? Jeg ble hasteoperert 2 dager etter en operasjon - og hadde spist og sånn før jeg ble dårlig igjen. Hva gjør de da?

Skrevet

Jeg har vært i narkose noen ganger nå, og kun en av dem har jeg fått klyster.

Og har ikke hatt noen "uhell" noen ganger såvidt jeg vet (alle gangene, unntatt 1 har jeg hatt mitt eget undertøy på, så da hadde jeg nok merket det) ;)

Jeg synes narkose er deilig jeg.

Godt å våkne opp og føle at en har sovet dypt og lenge (selv om det kanskje bare har vært i 30 minutter) :ler:

Skrevet
Jeg har vært i narkose noen ganger nå, og kun en av dem har jeg fått klyster.

Og har ikke hatt noen "uhell" noen ganger såvidt jeg vet (alle gangene, unntatt 1 har jeg hatt mitt eget undertøy på, så da hadde jeg nok merket det)  ;)

Jeg synes narkose er deilig jeg.

Godt å våkne opp og føle at en har sovet dypt og lenge (selv om det kanskje bare har vært i 30 minutter)  :ler:

kommer an på hva slags narkose for min del. Sånne korte og ikke så dype er helt greit, jeg er litt groggy, men er fort oppe og spiser og sånn. Sånne som varer i seks timer og er dyyyyype er helt grusomme. Jeg kaster opp i dagesvis og er helt ødelagt. Vet ikke om det er pga narkosen, men blir ihvertfall grusomt dårlig etter operasjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...