Gå til innhold

Full narkose

Fremhevede innlegg

Gjest Pasienten
Skrevet

Når man skal fjerne mandlene og blir lagt i full narkose, hva da med urin og avføring? Det skal fastes på forhånd, betyr det da at man ikke kommer til å ha uhell? Må man ha kateter eller bleie eller liknende på seg under operasjonen og mens man er i narkose? Min sønn skal fjerne mandlene og han er veldig opptatt av disse spørsmålene. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått full narkose 6 ganger. Ved planlagte inngrep faster man på forhånd, og det reduserer risikoen for 'uhell', ja :) og om man har uhell, vil jeg tro man vaskes osv. før man legges over i den sengen man våkner i, så jeg vet ærlig talt ikke om jeg har hatt sånne 'uhell' under inngrep.

Er han liten og bekymret for at sykepleierne skal bli nødt til å kle av ham og vaske ham, ville jeg nok sagt til ham at det ikke er noen fare for å tisse på seg, så han slipper å tenke på det, ettersom han ikke vil oppdage det uansett.

Skrevet

Jeg har akkurat tatt mandlene og fikk narkose 2 ganger, for jeg begynte å blø å måtte opereres om igjen en uke etter. Gikk bra begge gangene.Operasjonen tar jo ikke mer enn en time, så sannsynligheten for uhell er ikke stor :) Går så fort atte! :)

Skrevet
Når man skal fjerne mandlene og blir lagt i full narkose, hva da med urin og avføring? Det skal fastes på forhånd, betyr det da at man ikke kommer til å ha uhell? Må man ha kateter eller bleie eller liknende på seg under operasjonen og mens man er i narkose? Min sønn skal fjerne mandlene og han er veldig opptatt av disse spørsmålene. Noen som vet?

Jeg har blitt operert endel ganger (ikke mandlene da, men andre ting) og etter hva jeg vet ligger jeg ganske så naken på bordet. Men de er veldig påpasselige med å ikke kle av pasientene eller på annen måte gjøre de flaue/forlegne, så de venter til man sovner. Det eneste jeg har fått meg meg fra selve salen er at jeg trilles inn, legges på bordet, og så begynner de å sprøyte inn det sovegrieene i venflonen. Våkner opp med klær og truse på, og med kateter. Faster fra midnatt såfremt det er mulig, våkner med kateter. Kan ikke huske at de har satt det inn, så tipper de setter inn kateter etter at jeg har sovnet inn. Har ligget med det til alt fra til neste morgen eller 5 dager. Kateter er fantastisk, man kjenner ikke at man må tisse, man ser bare at posen fylles med urin sånn med jevne mellomrom. Bæsje må man jo, men da har jeg fått dostol ettersom jeg hater bekken.

Men jeg har tisset på meg og bæsjet på meg da, sånn etter operasjoner. :rodme: En gang var rettetter at jeg våknet, han sykepleiergutten gikk ut av rommet stakkar, det skulle han jo aldri ha gjort :ler: Måtte tørke litt da ja :) Også har jeg tisset på meg rett etter at kateter er fjernet.

Jeg trodde dette skulle være kjempekrise og dritflaut, men de er så proffe at det ikke er noe stress. Så jeg overlevde helt fint at en fyr på samme alder som meg tørket meg midt på natten og vasket sengen min :ler:

Lykke til til sønn og foreldre :) Det går så bra så, de har sett det meste før

Skrevet

Hei!

Jeg fikk også narkose noen ganger som barn, og hadde ikke uhell, nei. Tror det blir det samme som når man sover om natten. Er han plaget med sengevæting, kan kanskje uhell forekomme? Fastingen (det gjelder jo også drikke) gjør nok at faren for uhell minskes.

Skrevet

Enig med Frysepulver, dette går sikkert fint. De er så proffe atte :)

Skrevet

Jeg tok mandlene under full narkose for ett år siden, fastet den dagen bare. Fikk verken bleie eller kateter, og det skjedde heller ingen uhell ;) Det går nok fint!

Skrevet
og det skjedde heller ingen uhell ;)

Hvordan vet man at ingen uhell skjedde? Det kan jo ha hendt under operasjonen, men de sier vel ikke akkurat fra om sånt?

"Og forressten, du hadde et lite uhell, men vi har vasket deg og ordnet alt." :ler:

Gjest Catwoman
Skrevet
Kateter er fantastisk, man kjenner ikke at man må tisse, man ser bare at posen fylles med urin sånn med jevne mellomrom.

Å joda. Jeg følte at måtte tisse hele tiden. Men at jeg aldri fikk tisset liksom, før de endelig fjernet kateteret.

Skrevet

Masse de ikke sier, det blir jo bare pinlig. Jeg får mensen hver gang liksom, men sier fra om det, så de tar på bind. Bare det er jo ganske merkelig sånn egentlig, dette med å ta på bind selv er jo en vanesak, men ikke at andre gjør det.

Jeg har et godt forhold til kirurgen min, men synes fortsatt da at det er rart at han og en gjeng andre har sett meg naken. Det holder liksom med operasjonsområdet ;)

Jeg kjente ikke at jeg måtte tisse før de siste dagene med kateter (jeg hadde det ganske lenge, for jeg var så utslitt). På slutten da sved det, så jeg var redd jeg fikk blærekatarr

Gjest Spacegirl
Skrevet
Å joda. Jeg følte at måtte tisse hele tiden. Men at jeg aldri fikk tisset liksom, før de endelig fjernet kateteret.

Samme her. Kjentes ut som jeg måtte tisse hele tida :ler:

Skrevet
Hvordan vet man at ingen uhell skjedde? Det kan jo ha hendt under operasjonen, men de sier vel ikke akkurat fra om sånt?

"Og forressten, du hadde et lite uhell, men vi har vasket deg og ordnet alt."  :ler:

ja beklager.

Skrevet

Tok mandlene for noen år siden, operasjonen tok bare en halvtime.

Jeg vet det ikke skjedde uhell for jeg hadde mine klær på når jeg gikk inn på operasjonssalen og mine klær på når jeg våkna opp en time etterpå :)

Og jeg måtte faste fra kvelden før.

Skrevet

Da jeg tok mandlene hadde jeg fastet på forhånd, så jeg tror ikke det var noen overhengende fare for uhell. Men hadde en litt komisk opplevelse med narkosen. Da jeg først våknet, kjente jeg at legen puttet en stikkpille inn i meg. Jeg var så trøtt at jeg tenkte "jaja" og døste av igjen. Var liksom helt likeglad med hva de gjorde med kroppen min! :grine2:

Skrevet (endret)
:klø:

Hva mente du nå?

At jeg selvfølgelig kan ha hatt et uhell, men jeg tenkte ikke på det :)

Men then again; om jeg hadde hatt et uhell mens jeg var borte, da hadde de antagelig skifta undertøy på meg.. noe de ikke hadde gjort, så jeg antar jeg klarte meg ;)

Endret av Gitte
Skrevet

Har aldri opplevd og våkne med kateter, men det har tatt litt tid før jeg har fått til og gå på do, uansett hvor mye jeg måtte. Ting låste seg på en måte...?

Og når man våkner så må man som regel på do... De drypposene går rett i blæra...

Skrevet

Hatt narkose bare én gang, og hadde ingen uhell på tross av at det tok sin tid. Følte meg rett og slett full etterpå, men gikk heldigvis fort over.

Skrevet

Jeg tok mandlene i vår - var i narkose i ca 30 min.

Og hadde ingen uhell. Det vet jeg - for jeg hadde mine vanlige klær på meg hele tiden - og de hadde jeg ikke tisset i ;)

Har hatt operasjoner tidligere - men da har jeg hatt sykehusklær på meg, og vært i narkose i flere timer. Da har jeg våknet med kateter - så om det har skjedd uhell da - ja det vet jeg ikke.

Men akk dette er ikke noe jeg har ofret tanker på - dette er noe sykehuspersonalet kan håndtere. Det er nok en dagligdags opplevelse at folk tisser i buksen - kaster opp.

Ikke bekymre deg over dette - og lykke til :tommel:

Skrevet

Jeg er alltid så sint etterpå, kjefter på alt og alle :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...