Gå til innhold

Hvordan forholde seg til en mor som er virkelighetsfjern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så vanskelig å kommunisere og være rundt min mor, fordi hun er så fjern. Jeg aner ikke hva denne diagnosen kan være, men når jeg snakker med henne registrerer hun ikke ting jeg sier, og fanger opp kun et par ord som kan virke interessant for henne, men som ikke har noe med konteksten å gjøre. Det er som å prøve å føre en samtale med en 2 åring.

Jeg blir helt utslitt, og blir bare sint og frustrert når jeg snakke med henne. Jeg har ikke tålmodighet lenger. 
Feks om vi facetimer og hun viser meg noe, og jeg ber henne om å gå litt til venstre slik at jeg kan se bedre, så går hun til høyre. Sier jeg venstre igjen, så går hun mer til høyre. Hun er helt borte.

Hun ber meg mye om penger. Under samme samtalen snakker vi og jeg sier jeg har ikke penger akkurat nå og kan derfor ikke hjelpe henne, så snakker hun om noe annet og begynner å si at hun har funnet fine ting fra butikken og at jeg må sende henne penger. Skjønner dere greia? Man blir jo ute av seg selv når dette skjer daglig.

Hva kan dette være? hun har blitt ganske mye psykisk og mest fysisk mishandlet i ca 30 år. Kan dette føre til at man blir fjern og får "lavere intelligens"? Hun forstår ikke ting som er logisk, og ofte så innbiller hun seg ting.

Anonymkode: 4f662...54a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som hun ruser seg, synes jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Her synes jeg det høres ut som en god ide å ringe fastlegen hennes. 
det kan jo være mange ting. Og ja- hukommelsen kan bli påvirket av traumer. Men dette høres mer ut som demens eller noe. 
hjernesvulst? Altsheimer? 
uansett ikke normal oppførsel. 
bekymringsmelding t legen er mitt beste råd. 

Anonymkode: e4a8b...b0d

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes du burde sende en bekymringsmelding til fastlegen hennes.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Svigermor skrev (På 22.10.2021 den 20.00):

Evt begynnende demens? Hvis ikke kan traumeutsatte også bli veldig frakoblet.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet

Langvarig mishandling kan føre til reduserte/svekkede kognitive evner/ferdigheter, svekket hukommelse, at man kan streve med å holde fokus, orientere seg mm. 

Anonymkode: fb8b2...e27

• Liker 5
Skrevet
Svigermor skrev (2 minutter siden):

hun ruser seg ikke. Hun er muslim og gjør ikke sånt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hun ruser seg ikke. Hun er muslim og gjør ikke sånt.

Man kan ha et rusproblem selv om man er muslim altså.

Men hun kan også være i starten av demens, i tillegg til skader fra systematisk mishandling. 

Med tanke på at hun har blitt mishandlet i 30 år er det nok best å kontakte fastlegen fremfor å vise irritasjon og sinne. 

Anonymkode: 2c42f...32d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her synes jeg det høres ut som en god ide å ringe fastlegen hennes. 
det kan jo være mange ting. Og ja- hukommelsen kan bli påvirket av traumer. Men dette høres mer ut som demens eller noe. 
hjernesvulst? Altsheimer? 
uansett ikke normal oppførsel. 
bekymringsmelding t legen er mitt beste råd. 

Anonymkode: e4a8b...b0d

hun har vært til fastlegen mange ganger. Fastlegen begynner å bli lei av henne fordi hun får svar på problemene hun har, men likevel innbiller min mor at hun ikke har fått svar. Hun vil hele tiden har mer.

Som feks spør hun oss barna om å vippse henne penger hele tiden, fordi hun er pengegrisk og har ikke kontroll over pengebruk. Vi vippser henne når vi kan. Og nå har jeg 0kr på konto, og har heller ikke mat i kjøleskapet. Jeg spør da om hun kan hjelpe meg med 200kr til neste lønning som kommer im 1 uke, men da klikker hun og sier NEI.
Er det rart jeg blir sint? Hun eier ikke sosiale antenner. Alt skal handle om henne henne og henne. Men å hjelpe andre er helt krise for henne.

Skrevet

Du skriver ikke noe om hennes alder. Min umiddelbare tanke var demens. Ev andre hjernesykdommer. Men også diabetes....

Anonymkode: 33eeb...7ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan ha et rusproblem selv om man er muslim altså.

Men hun kan også være i starten av demens, i tillegg til skader fra systematisk mishandling. 

Med tanke på at hun har blitt mishandlet i 30 år er det nok best å kontakte fastlegen fremfor å vise irritasjon og sinne. 

Anonymkode: 2c42f...32d

Ok? som om du kjenner min mor bedre enn meg? hun ruser seg ikke.

Hvordan kan dette være starten på demens`? Hun er 56 år bare.

Skrevet
Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Evt begynnende demens? Hvis ikke kan traumeutsatte også bli veldig frakoblet. Det er en form for dissosiasjon. Jeg er traumatisert, og det skjer ofte at jeg faller ut av samtaler og nærmest «ramler ut av verden». Jeg spacer ut, registrerer ikke ting rundt meg, samt mister fokus og orienteringssans.

Samme her. ble utsatt i ti år for emosjonell mishandling av en narcisisst. trodde det var traume som gjorde meg fjern men fant ut at jeg har adhd

Anonymkode: ab623...e5e

Skrevet
Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Evt begynnende demens? Hvis ikke kan traumeutsatte også bli veldig fjern. Det er en form for dissosiasjon. Det skjer meg også som traumatisert. Ofte jeg faller ut av samtaler og nærmest «ramler ut av verden».

Jeg blir lei meg om dette er demens. Hun er 56 år. Hvordan kan noen på 56 år begynne å bli dement?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir lei meg om dette er demens. Hun er 56 år. Hvordan kan noen på 56 år begynne å bli dement?

Det er dessverre mer vanlig enn man tror.... Dersom det er tilfellet hos din mor, er det viktig å få diagnosen. Det finner medisin som kan bremse, særlig da Alzheimer.

Har legen foretatt Mini Mental Status og klokketest? Ev henvist til radiologisk undersøkelse av hjernen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Voldsutsatte har forhøyet risiko for demens og alzheimer. Det er blandt annet fordi ofre av langvarig mishandling har økt stressnivå over tid som igjen fører til både økt blodtrykk og svekkelse av hukommelsen, som er risikofaktorer 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er dessverre mer vanlig enn man tror.... Dersom det er tilfellet hos din mor, er det viktig å få diagnosen. Det finner medisin som kan bremse, særlig da Alzheimer.

Har legen foretatt Mini Mental Status og klokketest? Ev henvist til radiologisk undersøkelse av hjernen?

Hva er det? Hun har vært til flere undersøkelser av hjernen, de finner ingenting.
Hun er ikke i stand til å ta noe som helst tester. For det første kan hun ikke språket norsk, og for det andre vet hun ikke hva en test engang er.

Skrevet

Har hun alltid vært slik? 

Anonymkode: d1f84...9c7

Skrevet

Har moren din fått noen form for hjelp for de traumene hun har fått etter mange års mishandling?

Har hun, i tillegg til de psykiske traumene, fått hodeskader av mishandling og blitt utredet for det?

Uansett hva som er årsaken til at din mor oppfører seg som hun gjør, høres dette ut som noe for helsevesenet. En prat med fastlege er ikke nok, hun bør utredes av spesialister som kan avdekke årsakene, psykiske og/eller fysiske.

Anonymkode: 421c6...a9f

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har moren din fått noen form for hjelp for de traumene hun har fått etter mange års mishandling?

Har hun, i tillegg til de psykiske traumene, fått hodeskader av mishandling og blitt utredet for det?

Uansett hva som er årsaken til at din mor oppfører seg som hun gjør, høres dette ut som noe for helsevesenet. En prat med fastlege er ikke nok, hun bør utredes av spesialister som kan avdekke årsakene, psykiske og/eller fysiske.

Jeg ser nå at du forteller hun har vært til flere undersøkelser av hjernen.

Skrevet

Det kan faktisk være at hun har det som kalles ‘ervervet hjerneskade’. Det kan forekomme hos voksne som har opplevd traumer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...