Gå til innhold

Strikkehjelp til nybegynner


Gjest Duvet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig fersk med strikking, og har kun erfaring fra å strikke fra jeg var liten. Lærte fks å strikke vrang igår. 
Nå har jeg begitt meg ut på prosjektet med å strikke en lue etter oppskrift, men sliter med å forstå visse ord i oppskriften. Har fått hjelp i butikk med både riktig garn, pinner og oppskrift. Håper noen der ute vil gi råd til en fersking!
Det jeg lurer på først er setningen ''Strikk vrangbord 1 r, 1 vr rundt 25 cm.'' 
Skal altså legge opp 80 masker, og deretter strikke vrangbord 1 r, 1 vr til jeg har kommet til 25 cm. Men hva betyr ''vrangbord 1 r, 1 vr''? 
Vrangbord har jeg skjønt er annenhver rett og vrang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du strikker annenhver maske rett og vrang til arbeidet måler 25 cm :) da får du vrangborden de mener. 
hvis det står feks «strikk vrangbord 2 r, 2 vr» så betyr det bare at du strikker to masker rett, og to masker vrang omgangen rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrangbord 1 r, 1 vr = vrangbord, en rett, en vrang. Altså, som du sier, annenhver rett og vrang.

I andre oppskrifter kan det feks stå 2r, 2vr, da er det ikke annenhver men to rette og så to vrange. Hva er det du strikker som skal ha 25 cm med vrangbord? Sokker?

Anonymkode: 968b4...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vrangbord 1 r, 1 vr = vrangbord, en rett, en vrang. Altså, som du sier, annenhver rett og vrang.

I andre oppskrifter kan det feks stå 2r, 2vr, da er det ikke annenhver men to rette og så to vrange. Hva er det du strikker som skal ha 25 cm med vrangbord? Sokker?

Anonymkode: 968b4...186

Det står lue i hi ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kittyfox said:

Det står lue i hi ;) 

Det gjør det sannelig, my bad.

Anonymkode: 968b4...186

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå tusen takk for svar! Nå forsto jeg det

Luen skal strikkes vrangbord 25 cm, og så står det noe om felling 1, felling 2, men jeg tror jeg må ta en ting om gangen.. 
Spør nok kanskje om mer hjelp, hehe ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duvet skrev (1 minutt siden):

Åå tusen takk for svar! Nå forsto jeg det

Luen skal strikkes vrangbord 25 cm, og så står det noe om felling 1, felling 2, men jeg tror jeg må ta en ting om gangen.. 
Spør nok kanskje om mer hjelp, hehe ❤️

bare å spørre ☺️ Morsomt at flere vil starte med strikking 🙌🏼

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sette en maskemarkør i starten av omgangen som du flytter oppover etterhvert som vrangborden/arbeidet vokser, greit å se hvor omgangen begynner og slutter :) 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...