AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg er så nervøs for å miste jobben i prøvetiden. Er fast ansatt, men redd likevel. Har ikke fått særlig med tilbakemeldinger og er mye fravær hos ledelsen. Er pedagogisk leder. Er det noen juridiske ting rundt dette? F eks advarsel etc? Vet det er gjensidig to uker oppsigelse. Anonymkode: 35858...b2a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er så nervøs for å miste jobben i prøvetiden. Er fast ansatt, men redd likevel. Har ikke fått særlig med tilbakemeldinger og er mye fravær hos ledelsen. Er pedagogisk leder. Er det noen juridiske ting rundt dette? F eks advarsel etc? Vet det er gjensidig to uker oppsigelse. Anonymkode: 35858...b2a Hvorfor er du redd for å miste jobben? Har du gjort noe du ikke bør/skal? Jeg er pedagogisk leder selv, og har gjennom mine snart 30 år i yrket, aldri opplevd at noen har mistet jobben i prøvetiden. Du skal ha medarbeidersamtale etter 3 og 6 måneder i prøvetiden, da skal du få tilbakemelding på hvordan du fungerer i jobben, og om det er områder du må endre praksis/forbedre deg. Anonymkode: faf07...f65
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #3 Skrevet 22. oktober 2021 Har du noe grunn til å mistenke at du skal få oppsigelse? Dersom ikke så bør du ikke bekymre deg. Plager det deg kan du høre med nærmeste leder om å få tilbakemeldinger på jobben du gjør. Jeg tviler på det er lovfestet, men jeg gir ihvertfall advarsler i prøvetiden. Jeg tenker at den ansatte må få en sjanse til å rette på sin uønskede atferd før oppsigelse. Eneste tilfellene ansatte ikke får advarsel først i vår bedrift er dersom det er avskjedighetsgrunnlag. Anonymkode: 99f56...b0f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor er du redd for å miste jobben? Har du gjort noe du ikke bør/skal? Jeg er pedagogisk leder selv, og har gjennom mine snart 30 år i yrket, aldri opplevd at noen har mistet jobben i prøvetiden. Du skal ha medarbeidersamtale etter 3 og 6 måneder i prøvetiden, da skal du få tilbakemelding på hvordan du fungerer i jobben, og om det er områder du må endre praksis/forbedre deg. Anonymkode: faf07...f65 Har ikke vært snakk om noen samtale. Vil tema der bli ting som må forberedes eller skal det likevel mye til å sies opp? AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du noe grunn til å mistenke at du skal få oppsigelse? Dersom ikke så bør du ikke bekymre deg. Plager det deg kan du høre med nærmeste leder om å få tilbakemeldinger på jobben du gjør. Jeg tviler på det er lovfestet, men jeg gir ihvertfall advarsler i prøvetiden. Jeg tenker at den ansatte må få en sjanse til å rette på sin uønskede atferd før oppsigelse. Eneste tilfellene ansatte ikke får advarsel først i vår bedrift er dersom det er avskjedighetsgrunnlag. Anonymkode: 99f56...b0f Nei overhode ikke. Er veldig pliktoppfyllende og gjør alle oppgavene innenfor tidsfrist. Bare sliter med at det kanskje er litt selvsagt jeg GT dette, og dermed ikke får "skryt" eller tilbakemeldinger. Kanskje de bare tenker jeg gjør oppgavene også er alt innafor. Redd jeg sies opp for å f eks ikke passe inn eller noe. Mtp at vi ikke har blitt så godt kjent eller at jeg ikke hører så mye. Om jeg legger frem ideer er alltid øverste leder helt enig da. Anonymkode: 35858...b2a
Fireflies Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Det er de samme oppsigelseskravene som gjelder i prøvetiden. For å kunne si deg opp må det være en grunn til det. Så hvis du gjør jobben du skal gjøre og det ikke må nedbemannes så er du trygg.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke vært snakk om noen samtale. Vil tema der bli ting som må forberedes eller skal det likevel mye til å sies opp? Nei overhode ikke. Er veldig pliktoppfyllende og gjør alle oppgavene innenfor tidsfrist. Bare sliter med at det kanskje er litt selvsagt jeg GT dette, og dermed ikke får "skryt" eller tilbakemeldinger. Kanskje de bare tenker jeg gjør oppgavene også er alt innafor. Redd jeg sies opp for å f eks ikke passe inn eller noe. Mtp at vi ikke har blitt så godt kjent eller at jeg ikke hører så mye. Om jeg legger frem ideer er alltid øverste leder helt enig da. Anonymkode: 35858...b2a Å ikke "passe inn" er ikke oppsigelsesgrunn. Noen ledere er ikke så flinke til å bruke prøvetiden aktivt, og angrer kanskje på det etter at den er ute... Det er jo en utmerket mulighet til å bli kvitt ansatte som ikke fungerer. De benytter heller ikke oppfølgingssamtalene som man skal ha, og da sklir man jo igjennom uten en eneste tilbakemelding. Du kan jo etterspørre en oppfølgingssamtale etter som du føler deg så usikker. Anonymkode: faf07...f65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå