AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 Vet man ikke skal spise lakris når man er gravid men skjønner ikke hvorfor man ikke kan spise det når man ammer https://altformamma.no/ekspertsvar/65455/expert_chat_message/item_normal Anonymkode: f6caf...8e4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2 Skrevet 22. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vet man ikke skal spise lakris når man er gravid men skjønner ikke hvorfor man ikke kan spise det når man ammer https://altformamma.no/ekspertsvar/65455/expert_chat_message/item_normal Anonymkode: f6caf...8e4 Trykket du på linken jordmor Siri la ved der hun kom med påstanden? Anonymkode: 7043d...453
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #3 Skrevet 22. oktober 2021 "Ifa er saltpastiller som nok inneholder lakris. Det skal man være forsiktig med. Hvis det inneholder glycyrrhyzin, så skal du ikke spise dem i det hele tatt i følge ny finsk forskning. Men litt lakris kan være ok, så lenge det ikke inneholder glcyrrhyzin." Anonymkode: 795e1...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 Glychyrrizin er altså er naturlig søtstoff, produsert i lakrisrot. Litt vanskelig for menigkvinne å vite om IFAen inneholder glychyrrizin eller ikke, så rådet blir jo å ikke spise lakris i det hele tatt.. Selv hadde jeg cravings etter Piratos lakris mynter da jeg var gravid, husker jeg. Gikk bra. Muskelsvakhet og utmattelse er symptomer på for høyt inntak av glychyrrizin, leser jeg. Anonymkode: 563a6...5f4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Tror hun jordmora snakker basert på graviditet. Det har jo ingen betydning med lakris mtp amming. Anonymkode: b07dc...67b 2
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 (endret) Man kan fint spise ifa eller annen lakris, så lenge man spiser det med måte. Og ikke spiser alt for mye. Slik er det med andre ting også. Har selv spist lakris under graviditet, og ifa selvom jeg ammer, og det har gått helt fint uten problemer. Bare ikke spis for mye. Grunnen til at de råder mot og spise mye lakris er paga blodtrykk. Spiser man for mye lakris I svangerskap kan blodtrykket gå fort opp. Nå har jeg skjekket ingredienser og regner med det er trygt og spise. Ingredienser Sukker, geleringsmiddel (gummi arabicum), vann, lakrisekstrakt, ammoniumklorid, salt, syre (sitronsyre), overflatebehandlingsmidler (bivoks, kokosolje, karnaubavoks) og fargestoff (E153). https://matlevering.coop.no/snacks-og-godteri/drops-og-pastiller/ifa-salt-34g Endret 22. oktober 2021 av amourerah 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 1 hour ago, amourerah said: Man kan fint spise ifa eller annen lakris, så lenge man spiser det med måte. Og ikke spiser alt for mye. Slik er det med andre ting også. Har selv spist lakris under graviditet, og ifa selvom jeg ammer, og det har gått helt fint uten problemer. Bare ikke spis for mye. Grunnen til at de råder mot og spise mye lakris er paga blodtrykk. Spiser man for mye lakris I svangerskap kan blodtrykket gå fort opp. Nå har jeg skjekket ingredienser og regner med det er trygt og spise. Ingredienser Sukker, geleringsmiddel (gummi arabicum), vann, lakrisekstrakt, ammoniumklorid, salt, syre (sitronsyre), overflatebehandlingsmidler (bivoks, kokosolje, karnaubavoks) og fargestoff (E153). https://matlevering.coop.no/snacks-og-godteri/drops-og-pastiller/ifa-salt-34g Det du sier er feil, et raskt google-søk sier hva som er grunnen til anbefalingen om å droppe lakris (jeg er usikker på akkurat mengden som er ok/hva som er "for mye", antar det er mulig å finne ut om man søker litt mer): Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glykyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Dette er et hormonforstyrrende stoff som finnes i røttene lakrisplanten. Mengden glykyrrhizinsyre varierer betydelig mellom ulike lakrisprodukter. Forøvrig er argumentet "jeg gjorde det og det gikk fint med meg/min baby" ikke et godt argument når det er snakk om ting som anbefales å holde seg unna fordi de KAN være farlige, så det er egentlig helt irrelevant hvorvidt det gikk fint med deg eller ikke når man snakker om generelle anbefalinger. Det er folk som har røyket og drukket også og det gikk bra, men det betyr jo ikke at det er ufarlig. Anonymkode: 75e57...f26 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 Legger til: Det stemmer at lakris også kan påvirke blodtrykket negativt, altså gi høyt blodtrykk. Så det er sikkert en medvirkende årsak til å ikke spise det i graviditeten men ikke det som er oppgitt som hovedårsak. Anonymkode: 75e57...f26
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det du sier er feil, Jeg tror du ikke leste alt? Fordi det er ikke slik at det alltid er glykyrrhizin I all lakris. Og da er det ikke skadelig det skal mye lakris til for at det er skadlig for foster og mor. Og om det ikke er glycyrrhizin I produktet så er det Heller ikke farlig så lenge man spiser små mengder så jo jeg har rett. Fordi I ifa er det ikke glycyrrhizin. Les ingrediensene på nytt Sukker, geleringsmiddel (gummi arabicum), vann, lakrisekstrakt, ammoniumklorid, salt, syre (sitronsyre), overflatebehandlingsmidler (bivoks, kokosolje, karnaubavoks) og fargestoff (E153). der er ingen glycyrrhizin I den😉 Endret 22. oktober 2021 av amourerah 2
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Legger til: Det stemmer at lakris også kan påvirke blodtrykket negativt, altså gi høyt blodtrykk. Så det er sikkert en medvirkende årsak til å ikke spise det i graviditeten men ikke det som er oppgitt som hovedårsak. Anonymkode: 75e57...f26 Du leste ikke hele innlegget mitt, du må nesten lese I gjen. Det er ikke glycyrrhizin I all lakris, lakris det ikke er glycyrrhizin I er ikke farlig og spise, så lenge det er snakk om små mengder. Blir det for store mengder kan en få høyt blodtrykk. Endret 22. oktober 2021 av amourerah 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 Nå fikk jeg lyst på ifa🤤 Anonymkode: d0ee3...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 Du skrev: "Grunnen til at de råder mot og spise mye lakris er paga blodtrykk. Spiser man for mye lakris I svangerskap kan blodtrykket gå fort opp. " - det var det jeg mente var feil, så skrev jeg det jeg mente var riktig. Jeg mener det er glycyrrhizin i lakrisekstrakt. Glycyrrhizin er ikke en ingrediens som står på ingredienslisten på ting.. Nidar selv opplyser i 2016 denne mengden glycyrrhizin i IFA-pastiller: Godteriprodusenten Nidar opplyser om følgende innhold av glycyrrhizin (milligram per 100 gram vare): Glycyrrhizin per 100 gram vare Mengde av vare som gir 100 milligram glycyrrhizin IFA pastiller 127 mg 79 g (ca. 2 esker) Panda lakris 125 mg 80 g (2,5 lakrisstang eller 0,4 pose) Nero (sjokolade) 120 mg 83 g (ca. 2 stk) IFA sukkerfri pastiller 101 mg 99 g (ca. 3 poser) Skipper lakrisbåter 80 mg 125 g (1/2 pose) Doc halspastiller 3 mg 3330 g (55 poser) (https://www.lhl.no/sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/lakris-oker-blodtrykket/) Nå er det neppe farlig å spise 1 boks IFA men likevel, det er ikke pga høyt blodtrykk og det er ikke slik at det ikke er glycyrrhizin i IFA. Anonymkode: 75e57...f26 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #13 Skrevet 22. oktober 2021 Men til TS, jeg har aldri hørt at dette gjelder når man ammer, bare at det gjelder under graviditet. Anonymkode: 75e57...f26 2
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #14 Skrevet 22. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Grunnen til at de råder mot og spise mye lakris er paga blodtrykk. Spiser man for mye lakris I svangerskap kan blodtrykket gå fort opp. " Ja?🤷🏽♀️ også skriver jeg vidre👇🏼 1 hour ago, amourerah said: Nå har jeg skjekket ingredienser og regner med det er trygt og spise. Ingredienser Sukker, geleringsmiddel (gummi arabicum), vann, lakrisekstrakt, ammoniumklorid, salt, syre (sitronsyre), overflatebehandlingsmidler (bivoks, kokosolje, karnaubavoks) og fargestoff (E153). https://matlevering.coop.no/snacks-og-godteri/drops-og-pastiller/ifa-salt-34g Da mente jeg at det ikke er farlig og spise, siden det ikke er glycyrrhizin I ifa. Har selv spist ifa og lakris uten glycyrrhizin og det er ikke farlig så lenge det er snakk om små mengder, og slik er det med sukker osv også, man skal ikke spise for mye av det da paga fare for høyt blodtrykk osv.. 2
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #15 Skrevet 22. oktober 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du skrev: "Grunnen til at de råder mot og spise mye lakris er paga blodtrykk. Spiser man for mye lakris I svangerskap kan blodtrykket gå fort opp. " - det var det jeg mente var feil, så skrev jeg det jeg mente var riktig. Jeg mener det er glycyrrhizin i lakrisekstrakt. Glycyrrhizin er ikke en ingrediens som står på ingredienslisten på ting.. Nidar selv opplyser i 2016 denne mengden glycyrrhizin i IFA-pastiller: Godteriprodusenten Nidar opplyser om følgende innhold av glycyrrhizin (milligram per 100 gram vare): Glycyrrhizin per 100 gram vare Mengde av vare som gir 100 milligram glycyrrhizin IFA pastiller 127 mg 79 g (ca. 2 esker) Panda lakris 125 mg 80 g (2,5 lakrisstang eller 0,4 pose) Nero (sjokolade) 120 mg 83 g (ca. 2 stk) IFA sukkerfri pastiller 101 mg 99 g (ca. 3 poser) Skipper lakrisbåter 80 mg 125 g (1/2 pose) Doc halspastiller 3 mg 3330 g (55 poser) (https://www.lhl.no/sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/lakris-oker-blodtrykket/) Nå er det neppe farlig å spise 1 boks IFA men likevel, det er ikke pga høyt blodtrykk og det er ikke slik at det ikke er glycyrrhizin i IFA. Anonymkode: 75e57...f26 Merkelig at disse sidene sier noe helt annet da? Inkludert pakkene som jeg selv har kjøpt?? Uansett er det ikke farlig har spist det I alle mine svangerskap og det har gått helt fint. Jm har også sagt alle gangene at det ikke er farlig. https://matlevering.coop.no/snacks-og-godteri/drops-og-pastiller/ifa-salt-34g https://meny.no/varer/snacks-godteri/pastiller/ifa-salt-7037710030549 https://oda.com/no/products/917-nidar-ifa-salt-lakris/ 2
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #16 Skrevet 22. oktober 2021 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er det neppe farlig å spise 1 boks IFA men likevel, det er ikke pga høyt blodtrykk og det er ikke slik at det ikke er glycyrrhizin i IFA. Herregud snakk om og kverulere da?? Jo det er paga høyt blodtrykk tilogmed linken din sier det. Og nei det er ikke glycyrrhizin I ifa Se ingrediensene Sukker, geleringsmiddel (gummi arabicum), vann, lakrisekstrakt, ammoniumklorid, salt, syre (sitronsyre), overflatebehandlingsmidler (bivoks, kokosolje, karnaubavoks) og fargestoff (E153). ts du kan spise litt det er ikke farlig så lenge det ikke blir store mengder her er også en link hvor du kan lese mer om det🙂❤ her star det faktisk at gravide kan spise lakris med glycyrrhizin. SÅ MYE LAKRIS KAN GRAVIDE SPISE: Gravide bør ikke spise mer enn 500 mg glycyrrizin, som finnes i lakris, i uka. Det tilsvarer dog 11 esker Ifa eller 10 plater Nero-sjokolade, så litt lakris kan du trygt spise. https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidmat/lakris-og-godteri-gravid-2540139#:~:text=SÅ MYE LAKRIS KAN GRAVIDE,lakris kan du trygt spise. Endret 22. oktober 2021 av amourerah 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #17 Skrevet 22. oktober 2021 amourerah skrev (14 minutter siden): Herregud snakk om og kverulere da?? Jo det er paga høyt blodtrykk tilogmed linken din sier det. Og nei det er ikke glycyrrhizin I ifa Se ingrediensene Sukker, geleringsmiddel (gummi arabicum), vann, lakrisekstrakt, ammoniumklorid, salt, syre (sitronsyre), overflatebehandlingsmidler (bivoks, kokosolje, karnaubavoks) og fargestoff (E153). Når IFA-pastiller inneholder lakrisekstrakt så inneholder de SELVFØLGELIG også glycyrrhizin, er det virkelig så vanskelig å forstå?!🤦♀️ Anonymkode: 2ba29...9ac 4
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #18 Skrevet 22. oktober 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: selv opplyser i 2016 denne mengden glycyrrhizin i IFA-pastiller: ja I 2016 men nå er det 2021 de har vel endret ingrediensene da?😤 uansett er det ikke farlig om det spises glycyrrihizin små mengder altså ikke mer en 500 mg i uka 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #19 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vet man ikke skal spise lakris når man er gravid men skjønner ikke hvorfor man ikke kan spise det når man ammer https://altformamma.no/ekspertsvar/65455/expert_chat_message/item_normal Anonymkode: f6caf...8e4 Fordi at ellers kan barnet ditt få veldig mange føflekker. Anonymkode: f2f4b...86d 1
amourerah Skrevet 22. oktober 2021 #20 Skrevet 22. oktober 2021 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Når IFA-pastiller inneholder lakrisekstrakt så inneholder de SELVFØLGELIG også glycyrrhizin, er det virkelig så vanskelig å forstå?!🤦♀️ Anonymkode: 2ba29...9ac er det vanskelig og forstå at det ikke er farlig og spise ifa? det skal 11 pakker til i uka for at det faktisk er farlig. se linken jeg tidligere postet. ts du kan spise ifa så lenge du ikke spiser mer en 500 mg i uka. kos deg ikke hør på all hysteri her inne.☺❤ Endret 22. oktober 2021 av amourerah 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå