AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 Våre barn har heldigvis arvet min interesse og glede over matematikk, men jeg har inntrykk av at svært mange barn sliter med dette faget, enten fordi de ikke liker det eller ikke skjønner det. Inntrykket har jeg fått både på foreldremøter (lærerne forteller), av våre barns venner som er med dem hjem og gjør lekser her, og gjennom det andre foreldre/venner forteller. Hvordan stemmer dette for dere? Anonymkode: fe3fd...c25
Fireflies Skrevet 22. oktober 2021 #2 Skrevet 22. oktober 2021 Barn i min familie liker godt matematikk og har relativt skarpe realfagskunnskaper. Tror det er veldig varierende, men hvis man ikke får støtte hjemme og sliter med det så forstår jeg godt at barn ikke liker det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #3 Skrevet 22. oktober 2021 Tja, som lærer så ja, det er absolutt en del som sliter med matte, men i min erfaring er det vel så mange som liker matte men sliter med andre fag, som norsk, engelsk, samfunnsfag, gym osv Det blir kanskje bare mer tydelig de som sliter med matte fordi der er det to streker under svaret samt at du må vise hvordan du kom frem til svaret, og da blir det veldig åpenbart om du ikke har forstått det. I de andre fagene kan man alltid "være inne på noe" eller tolke ting på egen måte osv. I klassen jeg har nå er det litt forskjellig - noen elever like alle fag, noen liker kun praktiske fag, noen liker ikke praktiske fag, mens andre en fortrekker matte og hater refleksjon og tolkefag eller motsatt. Anonymkode: 9a65f...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 Matte er et sårbart fag fordi det ikke er noe du vanligvis fordyper deg i, sånn som lesing, eller driver med på fritiden, sånn som sport, eller kan plukke opp via gaming og Netflix (språk) eller lese deg til (naturfag, samfunnsfag, krle). Derfor er mattelærere også veldig viktige. De må kunne lære vekk. Mange er dessverre ikke gode nok. Det bør være mye høyere krav til mattelærere. Mine barn har hatt mattelærere som regner på fingrene, som kun bruker fremmedord uten å forklare, som aldri gjennomgikk lekser, som ga lekser som ikke var gjennomgått på skolen osv. De som er flinke i matte har nesten alltid foreldre som er flinke i matte. Det er utrolig trist. Anonymkode: 6b7c0...874 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg tror det er mer innafor å slite i matte, enn i feks gym eller engelsk. Det følte i alle fall jeg da jeg gikk på skolen for noen år siden. Anonymkode: d22b4...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Matte er et sårbart fag fordi det ikke er noe du vanligvis fordyper deg i, sånn som lesing, eller driver med på fritiden, sånn som sport, eller kan plukke opp via gaming og Netflix (språk) eller lese deg til (naturfag, samfunnsfag, krle). Derfor er mattelærere også veldig viktige. De må kunne lære vekk. Mange er dessverre ikke gode nok. Det bør være mye høyere krav til mattelærere. Mine barn har hatt mattelærere som regner på fingrene, som kun bruker fremmedord uten å forklare, som aldri gjennomgikk lekser, som ga lekser som ikke var gjennomgått på skolen osv. De som er flinke i matte har nesten alltid foreldre som er flinke i matte. Det er utrolig trist. Anonymkode: 6b7c0...874 Jeg er ikke mattelærer selv, og synes det er vanskelig å hjelpe barna mine med matte. Så jeg er veldig enig i det du sier på slutten der. Jeg klarte meg fint i matte selv, 5 på vgs. Kunne sikkert klart 6 om jeg jobbet litt mer. Men de bruker andre utregningsmåter nå enn hva jeg lærte. Og det som irriterer meg kraftig: De har 2 bøker i matte. I den ene, grunnbok, står utregningsmåter forklart. Den brukes bare på skolen. Den andre boken, oppgavebok, sendes hjem for lekser. Den har ingen forklaringer eller instruksjoner. Dette oppdaget jeg under hjemmeskolen, da vi hadde begge. Komplett idiotisk, spør du meg. Så jeg vil gjerne hjelpe barna mine. Men jeg trenger hjelp til hvordan best lære bort. Husker en gang vi rev oss i håret. Ungen var ca 2.trinn. Oppgaven var ca 123 - 67 og finn ut selv hvordan regne ut... ungen kunne ikke regne minus med tall over 10 enda. Virket voldsomt å sette tallene over hverandre som regnestykker med låning osv. Etterhvert fikk jeg vite via via at ungene skulle bruke konkreter for å regne ut. Altså finne f.eks 123 legoklosser, og ta bort 67, telle opp resten. Jeg hadde aldri hørt om nymotens matte som konkreter før. Jeg har alltid likt matte selv. Det er faktisk først nå, når jeg skal hjelpe ungene med matte, at jeg synes det er vanskelig og uforståelig! Rett og slett fordi jeg mangler essensielle biter for løsningen. Anonymkode: 3a0dc...328 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 Matte er et modningsfag… så selvsagt er det noe fleste sliter med. derfor jeg personlig liker lekser, for den sørger for rep og dermed hjelper med å få en større forståelse for faget. vi sliter ikke med matte i familien min.. ligger støtt på 5-6 hele gjengen. Vi sliter mer med å se nytten i norskfaget og hvordan man praktisk kan bruke mer enn 10% etter endt skolegang. Så selvsagt er flesteparten innen yrkesutdanning hvor man aktivt bruker matte på jobb. Ellers blir rør lagt med feil grader og hus blir skakke. Anonymkode: 8c179...321
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våre barn har heldigvis arvet min interesse og glede over matematikk, men jeg har inntrykk av at svært mange barn sliter med dette faget, enten fordi de ikke liker det eller ikke skjønner det. Inntrykket har jeg fått både på foreldremøter (lærerne forteller), av våre barns venner som er med dem hjem og gjør lekser her, og gjennom det andre foreldre/venner forteller. Hvordan stemmer dette for dere? Anonymkode: fe3fd...c25 Her har barnet arvet min interesse for språk og historie. Barnet får 6’ere i engelsk, norsk, nynorsk, samfunnsfag, fransk osv. Får 4 i matte. Folk er forskjellige med forskjellige interesser. Det er ikke noe som er mer riktig enn noe annet. Anonymkode: 767d4...b07 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det er mer innafor å slite i matte, enn i feks gym eller engelsk. Det følte i alle fall jeg da jeg gikk på skolen for noen år siden. Anonymkode: d22b4...4d4 Gym slutta man med på 70-tallet. Men, kroppsøving driver man med i skolen i dag... Anonymkode: 767d4...b07
Silva Pluvialis Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 17.24): Matte er et sårbart fag fordi det ikke er noe du vanligvis fordyper deg i, sånn som lesing, eller driver med på fritiden, sånn som sport, eller kan plukke opp via gaming og Netflix (språk) eller lese deg til (naturfag, samfunnsfag, krle). Derfor er mattelærere også veldig viktige. De må kunne lære vekk. Mange er dessverre ikke gode nok. Det bør være mye høyere krav til mattelærere. Mine barn har hatt mattelærere som regner på fingrene, som kun bruker fremmedord uten å forklare, som aldri gjennomgikk lekser, som ga lekser som ikke var gjennomgått på skolen osv. De som er flinke i matte har nesten alltid foreldre som er flinke i matte. Det er utrolig trist. Anonymkode: 6b7c0...874 Dette uthevede. Mattelæreren er faktisk det aller viktigste. Det nytter ikke bare å ha kunnskapene oppi hodet hvis man ikke evner å formidle det på en forståelig måte. Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 min erfaring fra PPT er at mange faller fra av ulike årsaker, eller at de rett og slett har vært umotiverte og ikke arbeidet nok med oppgaver for at de får lært det ordentlig. når de skal ha samme tema et år etter må de nesten starte helt fra scratch. Matte er et byggfag, noe som gjør det enormt vanskelig å hoppe inn igjen på et høyere nivå dersom man ikke har fått med seg alle basisferdighetene. mange ulike vansker kan gjøre at man strever med å automatisere. der andre trenger ti oppgaver må de kanskje gjøre opptil 50 tilsvarende oppgaver for at det er "spikret" det er samtidig langt mange flere som strever med lesing og skriving enn matte. for de blir matte også ofte vanskelig, fordi nå er det mye tekstoppgaver. Anonymkode: 4a631...17f 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): min erfaring fra PPT er at mange faller fra av ulike årsaker, eller at de rett og slett har vært umotiverte og ikke arbeidet nok med oppgaver for at de får lært det ordentlig. når de skal ha samme tema et år etter må de nesten starte helt fra scratch. Matte er et byggfag, noe som gjør det enormt vanskelig å hoppe inn igjen på et høyere nivå dersom man ikke har fått med seg alle basisferdighetene. mange ulike vansker kan gjøre at man strever med å automatisere. der andre trenger ti oppgaver må de kanskje gjøre opptil 50 tilsvarende oppgaver for at det er "spikret" det er samtidig langt mange flere som strever med lesing og skriving enn matte. for de blir matte også ofte vanskelig, fordi nå er det mye tekstoppgaver. Anonymkode: 4a631...17f disse årsakene kan like gjerne være dårlig opplæring og formidling. bare sånn at jeg har skrevet det 😊 Anonymkode: 4a631...17f 2
sicario Skrevet 22. oktober 2021 #13 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg Har Dyskalkuli. Er sjanseløs på å hjelpe barna mine med mattelekser (barneskolebarn). Heldigvis er de flinke og får god leksehjelp av mor og på leksehjelpen på skolen.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #14 Skrevet 22. oktober 2021 Mitt barn er flink i matte, men han syns det er drittkjedelig. Har inntrykk av at det er KUN tavleundervisning eller å jobbe selv, de bruker dessverre ikke matten til noen ting praktisk. Dette er 6. klasse, men det har vært slik undervisning siden 1. klasse.. Ikke rart mange misliker eller ikke får til faget om det er slik det foregår. Anonymkode: c092a...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #15 Skrevet 22. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: disse årsakene kan like gjerne være dårlig opplæring og formidling. bare sånn at jeg har skrevet det 😊 Anonymkode: 4a631...17f Enig i dette, og høyner med modenhet. Anonymkode: c092a...7e5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #16 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg underviser i både matematikk og norsk (og et annet fag) på vgs, og min erfaring er at det er flere som virkelig sliter med norsk. Jeg setter oftest mange flere 2'ere der enn i matematikk. Men den store forskjellen mellom matematikk og norsk er at i norsk klarer man alltid å hente seg inn igjen med litt innsats, men har man falt av fra matematikk i femte klasse har man falt av for alltid om man ikke får ekstra hjelp. Matematikk er det faget som i størst grad bygger på og forutsetter tidligere kunnskap og ferdigheter. Anonymkode: 8b3de...241 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #17 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Matte er et sårbart fag fordi det ikke er noe du vanligvis fordyper deg i, sånn som lesing, eller driver med på fritiden, sånn som sport, eller kan plukke opp via gaming og Netflix (språk) eller lese deg til (naturfag, samfunnsfag, krle). Derfor er mattelærere også veldig viktige. De må kunne lære vekk. Mange er dessverre ikke gode nok. Det bør være mye høyere krav til mattelærere. Mine barn har hatt mattelærere som regner på fingrene, som kun bruker fremmedord uten å forklare, som aldri gjennomgikk lekser, som ga lekser som ikke var gjennomgått på skolen osv. De som er flinke i matte har nesten alltid foreldre som er flinke i matte. Det er utrolig trist. Anonymkode: 6b7c0...874 Mine barn er flinke i matte, jeg er flink i matte, og jeg trenger ikke å hjelpe dem. Så det er ikke det at de får mye hjelp hjemmefra som gjør dem gode. Problemet deres er at de knakk koden før første klasse og kunne regne pluss, minus, gange, deling, desimaltall av seg selv. Matte har derfor blitt ett av de fagene de ikke liker, synes det er trist. Mattelærere er viktige, i tillegg til å forklare og få med seg klassen må de ha forståelse for at når man har knukket koden må man få andre typer oppgaver. Slik som man får lese andre typer tekster eller hoppe høyere eller forsere på andre måter i andre fag. I matte er forsering og nivåforskjell av en eller annen grunn mindre akseptert. En dårlig mattelærer faller ordentlig gjennom både for de som sliter og de som er gode. Og faller man bak i matte er det vanskelig å hente seg inn da matte er ett bygge og modningsfag. Anonymkode: 39be8...988 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. oktober 2021 #18 Skrevet 22. oktober 2021 Har alltid hatet matte. Mest fordi læreren sugde på å lære fra seg. Strøk nesten på ungdomsskolen. På VGS bestemte jeg meg for at matte skulle være gøy og hadde en dyktig mattelærer og fikk 5. Hater fremdeles matte 😅 Men det har MYE å si at en har en flink og motiverende lærer og at man lærer seg regler og formler.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #19 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gym slutta man med på 70-tallet. Men, kroppsøving driver man med i skolen i dag... Anonymkode: 767d4...b07 ALLE kaller det gym. Jeg har vært lærer i tjue år og aldri hørt noen kalle det kroppsøving, verken elever, lærere eller ledere. Anonymkode: 6b7c0...874 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #20 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gym slutta man med på 70-tallet. Men, kroppsøving driver man med i skolen i dag... Anonymkode: 767d4...b07 Vi hadde GYM på nittitallet. Anonymkode: 2e5dd...09c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå