Gå til innhold

Barn som slår/sparker på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på mellomtrinnet hvor jeg flere ganger i høst har fått beskjed hjem om at en medelev har slått og/eller sparket mitt barn. Det har vært flere episoder tidligere også, men har i hele fjor ikke fått noen beskjed hjem. Vet ikke om det er fordi det ikke har vært noe, eller fordi det ikke er blitt gitt beskjed.

Barnet mitt trives generelt på skolen, og har det generelt bra. Forteller ikke om disse hendelsene hjemme, med mindre vi spør. Virker dessverre å ha fått en noe resignert holdning til det hele, og sier «det er bare slik hen er og slik hen gjør».

Barnet det gjelder har allerede tiltak, og det jobbes med. Hendelsene registreres av skolen.

Er det noe mer vi kan og bør gjøre? Barna er blitt så store at jeg er redd det en dag ender med skader.

Anonymkode: 0da61...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke greit å bli slått. Barn har rett på en trygg skolehverdag. 

Når det er sagt, så ville jeg som mor spurt skolen ut om foranledningen til volden, for å finne ut om mitt barn ble mobbet, eller om mitt barn kanskje fremprovoserte volden. 

Er volden helt uprovosert så må man agere på en annen måte enn om det viser seg at handlingen skyldes at ditt barn terger den hissige.

Jeg har et barn på småtrinnet som kan slå, og vi jobber masse med dette. Men mitt barn har (til dags dato) aldri slått uten at det først ble provosert.  Noe skolen ser, og dermed jobber de med hvordan barnet skal takle provokasjoner -samtidig som de jobber med provakatørene om hvordan det ikke er greit å terge "Ola" til han klikker bare fordi det er morsomt å se ham eksplodere. 

Anonymkode: 348f3...2e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er absolutt ikke greit å bli slått. Barn har rett på en trygg skolehverdag. 

Når det er sagt, så ville jeg som mor spurt skolen ut om foranledningen til volden, for å finne ut om mitt barn ble mobbet, eller om mitt barn kanskje fremprovoserte volden. 

Er volden helt uprovosert så må man agere på en annen måte enn om det viser seg at handlingen skyldes at ditt barn terger den hissige.

Jeg har et barn på småtrinnet som kan slå, og vi jobber masse med dette. Men mitt barn har (til dags dato) aldri slått uten at det først ble provosert.  Noe skolen ser, og dermed jobber de med hvordan barnet skal takle provokasjoner -samtidig som de jobber med provakatørene om hvordan det ikke er greit å terge "Ola" til han klikker bare fordi det er morsomt å se ham eksplodere. 

Jeg ser at jeg kan virke veldig som om jeg forsvarer det voldelige barnet her. 

Jeg mener helt og holdent at vold er uakseptabelt, og at barn aldri skal oppleve vold. 

Jeg ville bare si at du må finne ut mer om foranledningen til volden, for å se om det er noen løsning i den enden av problemet. 

Men ikke lær barnet å akseptere vold. Ikke la det resignere med at "det er bare slik Per er". Skolen har et stort ansvar her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har et barn på mellomtrinnet hvor jeg flere ganger i høst har fått beskjed hjem om at en medelev har slått og/eller sparket mitt barn. Det har vært flere episoder tidligere også, men har i hele fjor ikke fått noen beskjed hjem. Vet ikke om det er fordi det ikke har vært noe, eller fordi det ikke er blitt gitt beskjed.

Barnet mitt trives generelt på skolen, og har det generelt bra. Forteller ikke om disse hendelsene hjemme, med mindre vi spør. Virker dessverre å ha fått en noe resignert holdning til det hele, og sier «det er bare slik hen er og slik hen gjør».

Barnet det gjelder har allerede tiltak, og det jobbes med. Hendelsene registreres av skolen.

Er det noe mer vi kan og bør gjøre? Barna er blitt så store at jeg er redd det en dag ender med skader.

Lær kidden å slå tilbake! 

Hilsen lærer! 

Barn må lære å forsvare seg 

Anonymkode: 41f3b...28c

• Liker 2
Skrevet

Retten til et trygt og godt skolemiljø etter oppll. § 9 A-2 er individuell, og det er elevens egen subjektive oppfatning som avgjør om skolemiljøet er trygt og godt.

At skolemiljøet skal være trygt betyr blant annet at elevene ikke skal komme til skade og at elevene skal føle at skolen er et trygt sted å være. Trygghet handler også om å vite at skolen tar tak hvis noe skjer. Hvis skolemiljøet er trygt, men ikke godt, skal skolen også handle.

I saker som gjelder skolemiljøet har skolen og skoleeier en plikt til å handle i henhold til aktivitetsplikten i oppll. § 9 A-4 og § 9 A-5, slik at elevens rett til et trygt og godt skolemiljø blir oppfylt. Eleven/foreldrene kan melde saken til statsforvalteren etter oppll. § 9 A-6, som fatter enkeltvedtak i første instans. Utdanningsdirektoratet er klageinstans for statsforvalterens vedtak.

Skolen har også en plikt til å jobbe kontinuerlig og systematisk for å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene, jf. oppll. § 9 A-3 andre ledd

Anonymkode: 88c37...7c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser at jeg kan virke veldig som om jeg forsvarer det voldelige barnet her. 

Jeg mener helt og holdent at vold er uakseptabelt, og at barn aldri skal oppleve vold. 

Jeg ville bare si at du må finne ut mer om foranledningen til volden, for å se om det er noen løsning i den enden av problemet. 

Men ikke lær barnet å akseptere vold. Ikke la det resignere med at "det er bare slik Per er". Skolen har et stort ansvar her. 

Forstår hva du tenker ang provosert/uprovosert, og dette har vi allerede stilt spørsmål rundt. Både til barnet vårt og til skolen, hvor barnet sier det er uprovosert, og som også skolen også bekrefter.

Det er en vanskelig sak. Vi vet at barnet som slår har hatt det vanskelig på skolen. Tenker saken er sammensatt, og barnets måte å handle på kan nok være både pga vanskeligheter på skolen, men også årsak til vanskeligheten. Vi har tidligere unnskyldt dette barnet, men nå er de blitt så store at jeg er redd for konsekvensene hvis det får fortsette.

Vi snakker med barnet vårt om dette. Og har bedt barnet trekke seg unna hvis det oppstår nye situasjoner, men da følger det andre barnet etter.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hilsen lærer! 

Greit nok, men enn om man er mye mindre og svakere, eller de andre er mange og du er en? Skal du ta med kniv på skolen, skytevåpen? Nei. Dette er noe skolen må ta tak i. På ordentlig. Selv hadde jeg sendt bekymringsmelding til barnevernet, meldt avvik til skolen og vurdert anmeldelse til politi. 

Barn som slår uten diagnose og uten å bli provosert er ut i fra min erfaring ofte traumatisert og behøver hjelp på ulike måter.

Hilsen en annen lærer

Anonymkode: 475a6...0ea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hilsen lærer! 

Liker tanken, men barnet vårt er fysisk underlegen dette andre barnet. Tenker det ikke vil føre noe godt med seg.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv hadde jeg sendt bekymringsmelding til barnevernet, meldt avvik til skolen og vurdert anmeldelse til politi. 

Anonymkode: 475a6...0ea

Dette. Det har skjedd flere ganger, du sitter ikke og ser på at det skjer igjen!

Anonymkode: 2c596...f59

• Liker 1
Skrevet

Denne situasjonen har vi vært i. En i klassen oppsøkte uprovosert og uoppfordret mitt barn og slo og sparket hver eneste dag. Dette skjedde både i timene og i friminuttene. Lærerne greide ikke å stoppe det før det var for sent. Barnet mitt ble sparket og slått i hodet, i skrittet og kastet stein etter. Merket etter hvert at mitt barn ble ukonsentrert, sliten og innesluttet, og han kom hjem med blåmerker og kuler i hodet.

Jeg fikk vite hva som foregikk etter at det hadde pågått i flere mnd’er, fordi mitt barn endelig begynte å fortelle hjemme. Det viste seg at elevene i klassen hadde en forståelse for at denne eleven hadde det vanskelig og «bare var sånn», og mitt barn fant seg i det fordi det var så «synd» på denne andre eleven. Etter hvert som mitt barn begynte å fortelle, og vennene hans fortalte at det var mest mitt barn det gikk ut over skjønte jeg hvor alvorlig det var. Lærer eller skole kontaktet meg ikke en eneste gang om dette. 

Lærer gjorde heller ingenting når jeg tok kontakt flere ganger, og det hele endte med at jeg kontaktet rektor og avdelingsleder og fremsatte krav om igangsetting av 9a sak. Den andre eleven hadde nok oppfølging allerede på grunn av blant annet oppførsel, men det at jeg satt i gang 9a resulterte i at de ikke kunne overse hvordan dette barnets oppførsel gikk ut over mitt barns trivsel, trygghet og læring som faktisk ALLE elever har krav på. Det er ikke bare de elevene som sliter med å oppføre seg som må vernes og ivaretas. Noen ganger trenger de andre barna i klassen beskyttelse mot denne oppførselen. 

Lærerne og skolen greide ikke å stoppe volden mot mitt barn, og det hele endte med at den andre eleven måtte bytte klasse. Nå fungerer det strålende for oss, og mitt barn er tilbake til å være trygg og glad igjen, 

Anbefaler deg på det sterkeste å ta tak i dette så fort du kan, så det ikke eskalerer og påvirker trivselen til barnet ditt enda mer. Ikke stol på at læreren greier å fikse det, men be om 9-A vedtak så både rektor og avdelingsleder må involvere seg og ta ansvar. Tror det er lett for skolen å la læreren ta støyten om de ikke blir involvert. Lærere får ofte ikke ressurser til å takle sånne problemstillinger med mindre foreldre engasjerer seg og sier i fra. Du kan finne info om 9-A på udirs hjemmesider.

Lykke til!! 

Anonymkode: 8d2fd...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...