AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg jobber med tekst og ganske ofte må jeg språkvaske tekster som sendes inn. Jeg gjorde det senest i går til en eldre mann i selskap. Han gikk rett i forsvar med en gang, selv om teksten var full av skrivefeil. Jeg måtte rette det opp før det skulle sendes til en tredjeperson før trykk, og jeg syntes egentlig hele situasjonen var litt ubehagelig. Hvorfor har folk så lite respekt for at vi som jobber med denne typen jobb vet best, siden det er dette vi gjør hver dag? Jeg retter aldri på arbeidet til bilmekanikeren, legen eller rørleggeren liksom 😅 Anonymkode: fcf63...cf1 15
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2 Skrevet 22. oktober 2021 Aner ikke. Det er så mange som er alt for nærtagende på alle mulige områder. Av en eller annen grunn så virker det som om dette med rettskriving er veldig sensitivt for enkelte, bare se her inne. Anonymkode: 4aad4...563 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #3 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber med tekst og ganske ofte må jeg språkvaske tekster som sendes inn. Jeg gjorde det senest i går til en eldre mann i selskap. Han gikk rett i forsvar med en gang, selv om teksten var full av skrivefeil. Jeg måtte rette det opp før det skulle sendes til en tredjeperson før trykk, og jeg syntes egentlig hele situasjonen var litt ubehagelig. Hvorfor har folk så lite respekt for at vi som jobber med denne typen jobb vet best, siden det er dette vi gjør hver dag? Jeg retter aldri på arbeidet til bilmekanikeren, legen eller rørleggeren liksom 😅 Anonymkode: fcf63...cf1 Retter du tekst eller omformulerer du hele teksten? Anonymkode: 76e0c...282
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Retter du tekst eller omformulerer du hele teksten? Anonymkode: 76e0c...282 Rettet kun opp i feilstavede ord. Anonymkode: fcf63...cf1 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Du skriver jo ganske dårlig i ditt innlegg her, så kan ikke helt se hvordan du skal være kompetent til å rette på andre. Men generelt er det nok såret stolthet som gjør at folk ikke liker å bli korrigert, sammen med flauhet og skam. Anonymkode: f421c...cf4 11
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 «I selskap»? Var dere på fest? Eller mener du i selskapet, som i firmaet? Anonymkode: 99c4c...1d9 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 Så fint at du ikke generaliserer. Hvorfor tåler "folk" så dårlig? Tror du må være uheldig med arbeidsplassen din om alle de rundt deg blir fornærmet. På min arbeidsplass skal alt vi leverer fra oss gjennom egenkontroll, og deretter sidemanskontroll. Hvis det ikke er noe som helst rødt å finne etter sidemanskontrollene, ringer alle alarmbjeller. Når man retter opp etter en sidemanskontroll, går man KRITISK igjennom rettelsene. Jeg vil anslå at jeg retter kanskje 70% av det som er merket. Det er stort sett trykkfeil og åpenbare feil som merkes, men også formuleringer. Det jeg ikke er enig i, lar jeg være. Poenget er at det er gått gjennom av andre, og de kommer med innspill, uten at de alltid har rett. Det har seg jo slik at det er mange måter å formulere en setning på. Det er ikke gitt at det kun er én som har det rette svaret, og du har neppe alltid rett du heller, selv om du kanskje selv mener at man bør formulere seg slik og slik. Jeg blir for øvrig aldri fornærmet av at mine dokumenter kommer tilbake med rødt på. Det skulle bare mangle. Det SKAL være rød-merker på det. Jeg stusser derimot på din holdning. Du fremstår veldig ovenfra-og-ned i din beskrivelse. Formuleringer av typen ".....vi som vet best...." er svært lite ydmykt, og oppfordrer ikke akkurat til godt samarbeid, og at folk blir irriterte (det du kaller fornærmet) har kanskje noe med det å gjøre....... Anonymkode: d7430...11b 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så fint at du ikke generaliserer. Hvorfor tåler "folk" så dårlig? Tror du må være uheldig med arbeidsplassen din om alle de rundt deg blir fornærmet. På min arbeidsplass skal alt vi leverer fra oss gjennom egenkontroll, og deretter sidemanskontroll. Hvis det ikke er noe som helst rødt å finne etter sidemanskontrollene, ringer alle alarmbjeller. Når man retter opp etter en sidemanskontroll, går man KRITISK igjennom rettelsene. Jeg vil anslå at jeg retter kanskje 70% av det som er merket. Det er stort sett trykkfeil og åpenbare feil som merkes, men også formuleringer. Det jeg ikke er enig i, lar jeg være. Poenget er at det er gått gjennom av andre, og de kommer med innspill, uten at de alltid har rett. Det har seg jo slik at det er mange måter å formulere en setning på. Det er ikke gitt at det kun er én som har det rette svaret, og du har neppe alltid rett du heller, selv om du kanskje selv mener at man bør formulere seg slik og slik. Jeg blir for øvrig aldri fornærmet av at mine dokumenter kommer tilbake med rødt på. Det skulle bare mangle. Det SKAL være rød-merker på det. Jeg stusser derimot på din holdning. Du fremstår veldig ovenfra-og-ned i din beskrivelse. Formuleringer av typen ".....vi som vet best...." er svært lite ydmykt, og oppfordrer ikke akkurat til godt samarbeid, og at folk blir irriterte (det du kaller fornærmet) har kanskje noe med det å gjøre....... Anonymkode: d7430...11b Jeg er en veldig ydmyk person, ikke ovenfra og ned i det hele tatt selv om innlegget kanskje kan tolkes slik. Vi er et lite firma, så det blir litt ubehagelig når det blir slik Anonymkode: fcf63...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 Dette har jeg egentlig lurt litt på. Hvorfor man skal liksom stå der og bli kritisert, og når man snur om hele skiten så setter den som kritiserer i gang med menneskerettigheter og hele den driten der. Altså, det betyr altså at, når X kritiserer Y, så er det en menneskerettighet. Men når Y kritiserer X tilbake er det plutselig et brudd på menneskerettigheter. Hater mennesker som sjonglerer mellom de 2 rettighetene sine. Det er sånne som vil være med på leken, men som ikke tåler steken. Anonymkode: b35d7...fc7
Tatja Skrevet 23. oktober 2021 #10 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du skriver jo ganske dårlig i ditt innlegg her, så kan ikke helt se hvordan du skal være kompetent til å rette på andre. Men generelt er det nok såret stolthet som gjør at folk ikke liker å bli korrigert, sammen med flauhet og skam. Anonymkode: f421c...cf4 Innlegget til TS er skrevet på godt norsk. Du tar feil. 3
Gjest ti10 Skrevet 23. oktober 2021 #11 Skrevet 23. oktober 2021 (endret) Tatja skrev (58 minutter siden): Innlegget til TS er skrevet på godt norsk. Du tar feil. Det var det jeg også tenkte først, men da jeg gikk tilbake og så over, oppdaget jeg at det ikke var tilfelle. Det er både kommafeil, uklar formulering osv. Det er mulig hun har hatt det travelt og skrev innlegget i forbifarten, men hvis hun jobber med tekst, håper jeg hun er mer nøye på jobb. Endret 23. oktober 2021 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Skrevet 23. oktober 2021 jeg kunne bli ganske fornærmet når sjefen korrigerte noe jeg hadde levert. "Hva f.., jeg kan det her - det du kommer med har dårlig kvalitet/er tåpelig/er ovenfra-og-ned" pleide jeg å tenke. Helt til jeg endret tankemønster: "Han er sjefen, og han vil gjerne gi veiledning. La ham gjøre det. Det kan jo hende at du faktisk kan lære noe". Vi har et veldig godt arbeidsforhold idag, og han lytter mye mer til mine forslag. Muligens fordi han merker at jeg respekterer meningene og avgjørelsene han tar. Anonymkode: 89b88...b40
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #13 Skrevet 23. oktober 2021 Tatja skrev (1 time siden): Innlegget til TS er skrevet på godt norsk. Du tar feil. Ordene er korrekt stavet. Men det er flere tilfeller av feil tegnsetning. Og setningsoppbyggingen er dårlig. Anonymkode: aceec...89f 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #14 Skrevet 23. oktober 2021 Interessant spørsmål. Har selv måtte ta en runde med meg selv noen ganger om jeg har fått kritikk. Jeg skjønner jo at det er bra for meg å få tilbakemeldinger på ting som kan bli bedre, og jeg tar ting til meg uten å sutre. Men det er jo ikke akkurat noe gøy hver gang. Da jeg studerte, spurte jeg kollokviegruppen om vi kunne lese hverandres oppgaver og gi tilbakemeldinger. Jeg hadde allerede vært gjennom et bachelorstudie med gode karakterer, og jeg tok årsstudium for å videreutdanne meg. De andre i gruppen hadde nettopp begynt å studere. Så jeg følte jo at jeg hadde mange gode tips å komme med. Men for noen var det vanskelig å få tilbakemeldinger fra meg. Til og med når jeg sa at nå har du skrevet feil på kildehenvisningen. Greit nok om de var uenige med meg på synspunkter og tolkninger, men når de ikke tok til seg tilbakemeldinger på det formelle, syns jeg det var litt rart. De skjønte det heldigvis når de fikk oppgaven i retur av foreleser og beskjed om å rette opp i det formelle, da. Akkurat der tror jeg det handlet litt om hvem som ga tilbakemeldingen. Jeg var jo "bare" en student. Jeg jobber som lærer, og jeg snakker mye med barna om at det er lov å gjøre feil. Det tror jeg ikke alle har lært og erfart. At å gjøre feil i blant kan være en bra ting, for da kan du få tilbakemelding på det og bli bedre. Vi er alle så opptatt av at alt skal være perfekt hele tiden. Også tror jeg noen ofte har opplevd å få kritikk på et negativ måte. At om de gjør noe feil, så blir det fremstilt som noe galt, ikke som en mulighet til å utvikle seg. Og da forbinder de kritikk med at noe er galt. Anonymkode: aef94...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #15 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg jobber med tekst og ganske ofte må jeg språkvaske tekster som sendes inn. Jeg gjorde det senest i går til en eldre mann i selskap. Han gikk rett i forsvar med en gang, selv om teksten var full av skrivefeil. Jeg måtte rette det opp før det skulle sendes til en tredjeperson før trykk, og jeg syntes egentlig hele situasjonen var litt ubehagelig. Hvorfor har folk så lite respekt for at vi som jobber med denne typen jobb vet best, siden det er dette vi gjør hver dag? Jeg retter aldri på arbeidet til bilmekanikeren, legen eller rørleggeren liksom 😅 Anonymkode: fcf63...cf1 Ofte reagerer ikke folk dårlig fordi de blir rettet på, men fordi måten de blir rettet på er dårlig, nedbrytende og arrogant. Just saying. Folk flest tåler faktisk å bli rettet på på en saklig, god og hyggelig måte. Anonymkode: f62d8...f38 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #16 Skrevet 23. oktober 2021 Tatja skrev (5 timer siden): Innlegget til TS er skrevet på godt norsk. Du tar feil. Nei, det er det ikke. At du syns det forteller meg at du ikke er så god i norsk selv. Det er dårlig setningsoppbygging, flere setninger med "smør på flesk" beskrivelser, feil tegnsetting, mye bruk av "jeg" og manglende evne til presisering i teksten. At ordene er rett skrevet gjør ikke språket godt. Anonymkode: f421c...cf4 3
Tatja Skrevet 23. oktober 2021 #17 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, det er det ikke. At du syns det forteller meg at du ikke er så god i norsk selv. Det er dårlig setningsoppbygging, flere setninger med "smør på flesk" beskrivelser, feil tegnsetting, mye bruk av "jeg" og manglende evne til presisering i teksten. At ordene er rett skrevet gjør ikke språket godt. Anonymkode: f421c...cf4 Jeg jobber med journalistikk, har gjort det i mange år. Ikke noe problem med TS'innlegg. Helt grei setningsoppbygging og grammatikk. At du ville skrevet på en annen måte, gjør det ikke nødvendigvis feil. 1
Humle Brumle Skrevet 23. oktober 2021 #18 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du skriver jo ganske dårlig i ditt innlegg her, så kan ikke helt se hvordan du skal være kompetent til å rette på andre. Men generelt er det nok såret stolthet som gjør at folk ikke liker å bli korrigert, sammen med flauhet og skam. Anonymkode: f421c...cf4 Hva er det som er så dårlig skrevet? Skjønner ikke. 2
Tatja Skrevet 23. oktober 2021 #19 Skrevet 23. oktober 2021 Humle Brumle skrev (4 minutter siden): Hva er det som er så dårlig skrevet? Skjønner ikke. Det er slett ikke dårlig skrevet.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #20 Skrevet 23. oktober 2021 Tatja skrev (10 minutter siden): Jeg jobber med journalistikk, har gjort det i mange år. Ikke noe problem med TS'innlegg. Helt grei setningsoppbygging og grammatikk. At du ville skrevet på en annen måte, gjør det ikke nødvendigvis feil. Du skriver jo likt selv. Det er ikke lov å være AB og bruker i samme tråd. Anonymkode: aceec...89f 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå