Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er tre uker, så det er 21 dager og netter uten søvn. Han skriker ukontrollert om natten, vil ikke ha mat, vil ikke ha kos. Jeg er så utrolig fortvilet og holder på å knekke sammen.

I går la jeg ham i babyredet sitt/babynest og han lå stille og så ut som han skulle sove, men etter et halvt minutt begynte han å hyle høylytt igjen.

Andre ganger har jeg klart å skrike inn i puta for å roe meg ned, men denne gangen tok jeg tak i siden av babyredet og ristet det ganske kraftig. 
Det hjalp ikke, han skrek videre.

Jeg har så dårlig samvittighet og er livredd for å ha påført ham skade, sånn som shaken baby syndrome. Han er pigg i dag og jeg tror ikke han oppfører seg annerledes, men jeg googler meg hjel. 

Kan jeg ha påført skade når han lå nede i redet sitt?

PS: jeg har alliert meg med barnefar, han skal bidra mer om nettene. Skal også treffe jordmor på mandag og snakke om fødselsdepresjon, så jeg tar grep om dette. Men jeg må vite om jeg kan ha skadet sønnen min 😢

Anonymkode: 366b4...92f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ringer legevakt med én gang, selvfølgelig!

Anonymkode: 2a09e...865

• Liker 8
Skrevet (endret)

Det vet ingen av oss dessverre.

Men de små tåler faktisk ganske mye, sjansen er ikke stor for at noe har skjedd. Hvis det jeg tror er heftig risting er det jeg tror da, kan jo være du var mer voldsom enn hva jeg tar utgangspunkt i.

Hvis du har lest om shaken baby syndrome så vet du også hvilke symptomer det er på det. Jeg tror du både har dårlig samvittighet og er redd nå, så det kan også være med på at du overdriver det som skjedde. Eller du vet at det var veldig ille. Isåfall tar du barnet med til sjekk. :)

Men det er flott at du har tatt grep for at både du og baby skal få det bedre. ❤

Endret av loveli
Skrevet

Herregud, mannen din må avlaste deg mer. Dere må legge en plan NÅ for at du skal få sove tilstrekkelig.

Nei, du har neppe skadet babyen din. Det som skader de er sånn ordentlig ragdoll-risting, det skal ikke mye til. Men de tåler jo å ligge i vogn som kjøres over ruglete underlag liksom. Det gikk nok bra denne gangen. 

MEN ja, du trenger mer hjelp og avlastning. 

Anonymkode: 23696...db6

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor har du latt det gå så langt før du ber om hjelp? Her burde du ha bedt mannen din trå mer til for lenge siden! Det at du skriker inn i puten fordi baby gråter på nettene er jo en god pekepinn på at det har gått for langt. Godt du har bestilt time hos jordmor. Vær ærlig med henne.

Anonymkode: 485e8...d74

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du latt det gå så langt før du ber om hjelp? Her burde du ha bedt mannen din trå mer til for lenge siden! Det at du skriker inn i puten fordi baby gråter på nettene er jo en god pekepinn på at det har gått for langt. Godt du har bestilt time hos jordmor. Vær ærlig med henne.

Anonymkode: 485e8...d74

Tenker vi sier at mannen burde sett hvor jævlig Ts har hatt det og selv grepet inn før.

Anonymkode: 23696...db6

• Liker 35
Skrevet

jeg tror det har gått fint, men det er jo ikke lett å vite. Er nok lurt å kontakte legevakt. Er det første babyen din? Det kommer til å bli bedre. Men den første tiden er veldig vanskelig. Du må få sovet noe på en eller annen måte. Så flott at du har bedt om hjelp allerede. 

Skrevet

Tror det kan være grunner til at babyer gråter så mye som det du beskriver. Det ville jeg sjekket opp! 

Det er tankegang fra forrige århundre at «babyer bare skal gråte..»..

• Liker 2
Skrevet
loveli skrev (2 timer siden):

Det vet ingen av oss dessverre.

Men de små tåler faktisk ganske mye, sjansen er ikke stor for at noe har skjedd. Hvis det jeg tror er heftig risting er det jeg tror da, kan jo være du var mer voldsom enn hva jeg tar utgangspunkt i.

Hvis du har lest om shaken baby syndrome så vet du også hvilke symptomer det er på det. Jeg tror du både har dårlig samvittighet og er redd nå, så det kan også være med på at du overdriver det som skjedde. Eller du vet at det var veldig ille. Isåfall tar du barnet med til sjekk. :)

Men det er flott at du har tatt grep for at både du og baby skal få det bedre. ❤

Takk for svar ❤️Jeg husker ikke helt klart, men tror ikke jeg var overdrevet voldsom. Jeg tok liksom bare tak i siden, og han virker ikke påvirket av det der og da. Jeg mener, han skrek jo like ille, ingenting i tonefallet endret seg.

Jeg leste at irritasjon er er symptom på shaken baby syndrome... han har vært veldig gretten og umulig å gjøre til lags i dag. Men det har han jo vært i to dager, derav min reaksjon.

Nei huff, dette er ikke gøy 😢

Skrevet

Det jeg reagerte mest på her, er søvn. Har ikke ungen sovet på 21 dager?

Vært hos manuellterapeut? Kan det være låsninger? Spiser ungen? Dette høres helt krise ut...

Anonymkode: bcaf7...a12

• Liker 7
Skrevet

Prat også med jordmor angående sykmeldingtil deg så far kan ta over permisjonen din mens du er sykemeldt, så har du avlasting og forhåpentligvis får sove 

Anonymkode: 73a78...12a

• Liker 4
Skrevet

Hvis du skader barnet ditt for å få han til å være stille så bør du helt ærlig få far til å ta over ansvaret og komme deg på et hotell for å sove, og deretter be om hjelp. Er du redd barnet er skadet kontakter du selvfølgelig legevakten. Hvis baby reelt sett ikke har sovet på tre uker (altså ikke bare sånn du syns det er lite søvn, men faktisk ikke sovet) så burde du ta han med til legeundersøkelse. 

Anonymkode: f0742...f45

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er bekymret og ikke synes barnet har det bra ringer du legevakten, siden det er fredag. Lenge å vente til mandag. Si det du har skrevet her, og be om å få en vurdering. Sannsynligvis har det gått helt fint, men det er jo umulig for oss å vite. 

Anonymkode: aa24f...865

Skrevet

Uff, for en trist situasjon. Du må bestemme deg akkurat nå for at du aldri skal gjøre noe slikt igjen, da er det mye bedre at barnet bare gråter alene. Så gå UT av rommet når du kjenner at det topper seg. Og bli der til du har roet deg ned.

Flott at du tar tak i det - barnefar må nå ta 50 % av nettene og selvfølgelig begynne med flaske om du ammer. Nå må dere overleve, og da må krav senkes og far må kunne bidra på lik linje.

Viktig at du tør å være ærlig med helsestasjonen, de har hørt alt før og kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 9fcc8...9c4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leste at irritasjon er er symptom på shaken baby syndrome... han har vært veldig gretten og umulig å gjøre til lags i dag. Men det har han jo vært i to dager, derav min reaksjon.

Nei huff, dette er ikke gøy 😢

Ring legevakten og be om råd. 

Skrevet

Skriker den kun om kvelden/natten? Muligens kolikk, men verdt å ta en titt hos helsepersonell om alt er ok med barnet.

Ukontrollert mye skriking om dagen også? Melkeproteinallergi? 

Tenker her må du ta tak. Sykmeld deg, slik at far kan gå i permisjon og dere kan avlaste hverandre i denne intense perioden.

Om du har skadet barnet? Basert på observasjonene dine i dag så trur jeg ikke det. Shaken baby syndrom er en hjerneskade, som topper seg på symptomer på kun noen få timer

Anonymkode: c3632...d4f

• Liker 2
Skrevet

Kjære TS,

først og fremst så ser jeg mange kommentarer med unødvendig hard tone. Jeg leser at du har det vanskelig, og jeg har vært der selv. Det holdt på å klikke fullstendig for meg, og jeg var på det dypeste og mørkeste. Derfor vil jeg gjerne dele det jeg har lært, nå som jeg er ute av det:

Be om hjelp! Ikke bare profesjonelt, men også av de rundt deg. Fortell alle og enhver at du har det vanskelig. De må høre det, ikke bare gjette det. Be de nærmest deg om spesifikk hjelp. Hjelp til å gjøre praktiske ting, pass til baby, å gå en tur med deg. Be om hjelp! 

Snakk med jordmor, helsestasjon og/eller fastlege og fortell hva som foregår. Ikke undervurder hvor viktig det er å ha noen proffe å snakke med.

Er du noen gang i tvil om noe har skjedd barnet ditt: ring lege eller legevakt. Som i svangerskapet, heller en gang for mye enn for lite. Systemet er her for å hjelpe dere alle. Jeg snakket med både helsestasjon og psykolog det første året. Det hjalp. 

Last ned appen som heter Headspace. Betal for den. Jeg brukte den nesten hver dag i en periode. Særlig den meditasjonen hvor du bare puster. Det er en slags avansert versjon av «pust og tell til ti». Den roet meg ned utallige ganger når det holdt på å rakne. 

Vit at det blir bedre. Hver dag blir det litt bedre. Hold ut! 

Anonymkode: 33c3d...e14

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker her må du ta tak. Sykmeld deg, slik at far kan gå i permisjon og dere kan avlaste hverandre i denne intense perioden

Anonymkode: c3632...d4f

Dette! Be fastlegen om sykemelding asap. Far overtar din permisjon og dere kan begge være hjemme. Det påvirker ikke lengden av permisjon eller noen andre ordninger. Ring nav, de hjelper deg med hvordan du søker om at far tar over etc 

Her var far hjemme i 3-4 måneder, og så gikk han tilbake på jobb. Det funka ikke, så fastlegen (vi har samme fastlege) sykemeldte han 50% resten av permisjonen min. Jeg makta det ikke alene. Det var skamfullt der og da, men i ettertid ser jeg at det var helt nødvendig og det redda oss. Det var det beste for alle sammen, og vi har det SÅ bra i dag. Gjør det! 

Anonymkode: 33c3d...e14

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde kolikk som baby og skrek visst mye, mamma og pappa visste ikke hva de skulle gjøre tilslutt, men det gikk visst over da jeg ble 3 mnd. Gå til lege du. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er bekymret og ikke synes barnet har det bra ringer du legevakten, siden det er fredag. Lenge å vente til mandag. Si det du har skrevet her, og be om å få en vurdering. Sannsynligvis har det gått helt fint, men det er jo umulig for oss å vite. 

Anonymkode: aa24f...865

Legevakt er oppe på lørdag og søndag  også. Det høres ikke ut som TS har skadet barnet sitt. 

Anonymkode: e833b...e6b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...