AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 Siden vi er så stolte av at Norge er verdens minst korrupte land, så betyr vel dette at nepotisme og kameraderi ikke teller som korrupsjon, siden det er flust av dette i Norge. Anonymkode: db8bf...82e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2 Skrevet 22. oktober 2021 I Norge kalles det nettverksbygging. De fleste får jobb gjennom nettverk. I utlandet kaller vi det korrupsjon. Anonymkode: a38c6...562
Pachka Sigaret Skrevet 22. oktober 2021 #3 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg søkte på en offentlig stilling en gang og mistet jobben til kameraderi. Det var helt tydelig også, plutselig ble det helt stilt i 2. gangs intervjuet når en i nettverket hadde søkt. jeg har venner som var godt kvalifisert til en stilling i kommunen, men mistet den til en med null erfaring som var venn med de som skulle ansette, h*n sluttet med annet nesten frivillig arbeid i kommunen etter dette. Jeg har sett at kommunen fikk mye pepper for at foreldre har klart å ansatte sine egne barn inn i toppstillinger, men til ingen nytte - de jobber der fortsatt. Denne personen har også hjulpet annen familie med søknader og godkjenning om penger fra kommunens regionale omstillingsprogram til opprettelse av bedrift. Er jeg skuffet? Ja, jeg hadde lite nettverk, men jeg fikk det til likevel. Noen bryr seg om at du kan jobben din bra, og der fikk jeg jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I Norge kalles det nettverksbygging. De fleste får jobb gjennom nettverk. I utlandet kaller vi det korrupsjon. Anonymkode: a38c6...562 Mye av dette i offentlig sektor, selv om stillingen lyses ut eksternt og folk blir innkalt til intervju «for syns skyld». Anonymkode: 5e9bb...f46 2
Nicathv Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Norge er ikke verdens minst korrupte land, selv om det er sant at de fleste land er mer korrupte. – Norge mest korrupt i Skandinavia – Økonomi (nrk.no) Den artikkelen er fra 2013. Ifølge den nyeste rapporten fra Transparency International har vi blitt 2 poeng mer korrupte siden den gang. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 På "lavt nivå" er det svært lite korrupsjon i Norge. Det skjer omtrent ikke her til lands at f.eks. en politimann gir deg valget mellom mellom å betale full bot igjennom de riktige kanalene, eller betale halv bot hvorpå han da putter pengene rett i lomma. Sånne type ting. Men på administrativt nivå florerer det med korrupsjon her til lands. Politikere som dikter opp reiseregninger, kameraderi i offentlige ansettelsesprosesser, politikere på lokalt og nasjonalt nivå som har eierandeler knyttet til avgjørelser som blir tatt (veiprosjekter, bompengeselskaper, vindmølleparker, lovnader om stillinger i internasjonal politikk og så videre). Anonymkode: f3679...0c2 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 Norge er like korrupt som de fleste andre land. De bare skjuler det bedre og gjør det ikke for småbeløp. Anonymkode: 9df45...860
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Siden vi er så stolte av at Norge er verdens minst korrupte land, så betyr vel dette at nepotisme og kameraderi ikke teller som korrupsjon, siden det er flust av dette i Norge. Anonymkode: db8bf...82e Ja, det er egentlig ganske slitsomt at det er såpass mye løgn. Ser for meg at i andre land så vet alle at det er mye korrupsjon, det gjør at også de naive har en sjangs, mens her i Norge blir de naive rævkjørt fordi de tror på alt det møkket de (de som styrer) forteller om seg selv. Anonymkode: d7bcf...0af
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 Det er veldig lite korrupsjon i Norge, sammenlignet med mange andre land. Grunnen til det er mer åpenhet i samfunnet (ja, blant annet åpne skattelister). Det er umulig å forestille seg at Erna Solberg kunne ha bygd seg en slott større enn Kongen sin, en plass i skogen, og bare med penger hun fikk svart fra andre politikere eller forretningsfolk. I utbytte for offentlige kontrakter.. Men, lite korrupsjon betyr selvsagt ikke null korrupsjon. Både korrupsjon, komeraderi og lobbyisme finnes også i Norge. Men jeg har troa på stadig forbedring. De nyeste avsløringer om boliger til politikerne, er jo igjen en liten steg i riktig retning. Den nye regjeringen kommer ikke til å bruke hundre tusen av skattebetalernes penger på taxi, hoteller og leide boliger. Og hvis de gjør det, de vet at det er en stor sjanse at det blir avslørt. Anonymkode: 5d2b8...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 Det er egentlig ganske patetisk å bruke en offentlig institusjon som en familiebedrift. For all del, men er det ikke litt bedre å faktisk ha en ekte familiebedrift, da? Er det ikke egentlig snakk om mennesker som er ekstremt trygghetssøkende (tar ingen risiko), samtidig som at de vil ha fordeler slik en som tar risiko egentlig har (egen bedrift som de kan skalte og valte med som de vil selv)? Ja, takk, begge deler. Det er vel det jeg synes er kvalmest. At de på toppen av det hele skal føle seg så trygge. Anonymkode: d7bcf...0af 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Mye av dette i offentlig sektor, selv om stillingen lyses ut eksternt og folk blir innkalt til intervju «for syns skyld». Anonymkode: 5e9bb...f46 Det skjer, men over halvparten kjenner ingen i etaten/arbeidsstedet fra før. Jeg har jobbet flere steder i det offentlige, høyt og lavt, har også vært med å ansette. Det som ofte skjer er at folk tipser hverandre om ledige stillinger og skryter av arbeidsstedet selv om det ser kjedelig ut i jobbannonsen (som det jo ofte gjør i det offentlige). Eller at de tipser tidligere kollegaer som de ønsker tilbake. Da blir det også nevnt på jobbintervjuet at de kjenner noen der fra før. Om dette så tas hensyn til er av og til vanskelig å vite. I det offentlige må de som intervjuer og ansetter skrive en rapport om hvorfor de mente de valgte den rette. Hvis noen klager, det er lov, så vil kameraderi kunne bli oppdaget. Flere burde klage. Selv om de ikke får medhold vil det bidra til at sjefene tenker seg bedre om neste gang. Anonymkode: 99785...551 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Skrevet 23. oktober 2021 "lang erfaring kan kompensere for mangel av formal utdanning" - slike annonser gidder jeg ikke bruke tid på å søke. Da har de som regel en som jobber der allerede som skal få stillingen men så er de forpliktet å utlyse. En annen metode er å gi stillingen midlertidig når sjefen har sluttet og drøye utlysningen i minst et halvt år. Da har fungerende fått en del erfaring i stillingen at det er et fortrinn når den utlyses. Anonymkode: 9df45...860
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå