Gå til innhold

Mennesker som har strengere standarder for andre enn seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket nylig med en venninne som har fersket mannen i utroskap. Dette etter at hun selv har vært utro ved flere anledninger i forholdet, inkludert et lengre forhold. Nå gjør hun det slutt, er helt uvillig til å se hans side av saken og bruker alle de vanlige begrunnelsene for at hun ikke kan være sammen med én som har bedratt henne. Det i seg selv er helt forståelig og greit. Men når jeg konfronterer henne med at hun har gjort det samme selv, da er liksom den utro sin side av saken det eneste relevante: Han gjorde det fordi han er en idiot, mens hun gjorde det av den ene gode grunnen etter den andre. Jeg stiller så godt jeg kan opp for venninna mi, det er ikke det. Men blir litt oppgitt og har vanskelig for å sympatisere. Bør man ikke stille de samme kravene til etikk og moral til seg selv, som til andre?

Anonymkode: 9e9f4...65d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, ellers er man jo en hykler som bedriver dobbeltmoral.

Men det er jo veldig menneskelig, da.

• Liker 8
Gjest Villfisker
Skrevet

Ja, man bør absolutt stille samme krav til etikk og moral til seg selv, som man gjør til andre. Faktisk bør man ha en høyere standard, enn det man har til andre. Nettopp fordi man har kontroll over seg selv, men ikke over andre.

Alle vet innerst inne forskjell på rett og galt her. Hun kan rasjonalisere så mye hun vil, men vet innerst inne at hun har gjort det samme selv. Hun vil bare ikke innrømme det. Personlig vil jeg ikke være venn med folk som bedrar partneren sin på den måten. Et slikt stinkdyr, kan man ikke ha tillit til. Kan de bedra det mennesket de liksom skal være mest glad i av alle, sier det seg selv at de ikke er pålitelige som venner heller.

Skrevet

Er denne venninnen din politiker?.

Anonymkode: 9b4ed...b71

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ja det er en av grunnene til at jeg ikke er så glad i Cancel culture og uthengingen av folk. Plutselig gjør man noe dumt selv. Vi er bare mennesker. 

Endret av Kågebruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er denne venninnen din politiker?.

Nei. Men snakk ut. Hvilken politiker er utro?

Skrevet

Jo, man bør ha det. Det betyr dessverre ikke at det er tilfellet hos alle. Svært mange har vanskelig for å se på sine egne handlinger og reaksjoner på samme måte som de ser andres.

Dette er noe jeg har måtte jobbe mye med i forholdene jeg har hatt, hvor de kunne bli sinte på meg for noe de selv hadde gjort. Jeg påpeker det rett og slett så rolig og saklig som jeg bare kan, og jeg gjentar det hver gang det skjer. Jeg sørger for å ikke angripe, men heller bare påpeke likhetene, og etter en stund begynner de å ta seg selv i det når det skjer. 

Jeg ville gjort det samme med din venninne, forsøk å påpeke det flere ganger og kanskje går det inn til slutt. 

Anonymkode: d9dbe...f0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Men snakk ut. Hvilken politiker er utro?

Sikkert flere, men poenget er at politikere sier "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør".

• Liker 1
Skrevet

Dette handler om egosentrisme og manglende empati. Hvordan er denne vennen ellers? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Snakket nylig med en venninne som har fersket mannen i utroskap. Dette etter at hun selv har vært utro ved flere anledninger i forholdet, inkludert et lengre forhold. Nå gjør hun det slutt, er helt uvillig til å se hans side av saken og bruker alle de vanlige begrunnelsene for at hun ikke kan være sammen med én som har bedratt henne. Det i seg selv er helt forståelig og greit. Men når jeg konfronterer henne med at hun har gjort det samme selv, da er liksom den utro sin side av saken det eneste relevante: Han gjorde det fordi han er en idiot, mens hun gjorde det av den ene gode grunnen etter den andre. Jeg stiller så godt jeg kan opp for venninna mi, det er ikke det. Men blir litt oppgitt og har vanskelig for å sympatisere. Bør man ikke stille de samme kravene til etikk og moral til seg selv, som til andre?

Ja, dette er veldig menneskelig. Man behandler seg selv ut i fra intensjoner og andre mennesker ut i fra handlinger. Før man tar tak i denne problemstillingen vil det alltid være et problem. Men det er kanskje ikke nok mental kapasitet for det, for når noe er så innlysende som i denne situasjonen, er det jo klart at enkelte mennesker er det ikke håp for. Men det er som med det meste annet, man unner seg selv de merkeligste greier, mens andre skal få gjennomgå. Alt koker ned til manipulasjon. Den som får mest sympati er den som er flinkest til å manipulere. 

Anonymkode: f9f66...fe9

Skrevet

Og jeg har alltid tenkt at det er et dårlig tegn om man er flink til å manipulere. 

Du skal liksom bevise at du ikke vet hva manipulasjon er for noe, da … 

Anonymkode: f9f66...fe9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jo det bør man. Og som venn så trenger man faktisk ikke alltid å være enig eller sympatisere, tvert i mot så er vell det å gjøre folk en bjørnetjeneste. 

Det er lov å si at det som har skjedd er deres sak og du lar ikke det påvirke forholdet mellom deg og henne, og samtidig si fra om at utro er utro og der har hun ikke vært noe bedre selv, og at det ikke endrer noen ting hva hun sier til seg selv for å unnskylde det.  At forholdet blir avsluttet høres jo fornuftig ut da det åpenbart har vært problemer der. 

Endret av Crazydoglady

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...