Gå til innhold

4 åring som ikke ønsker og slutte med bleie (hjelp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ingen stygge kommentarer, og mother blaming, jeg ønsker bare og høre om det er flere som har vært I samme situasjon, og om dere har noen råd. Ufine kommentarer og kommentarer fra mammapolitiet, vil bli oversett. Og rapportert. Vi har prøvd veldig hardt og mye for at barnet skal slutte med bleie men barnet ønsker ikke og slutte, barnet er snart 4 år.🙂❤ 

Påforhånd takk☺🙏🏼

Anonymkode: 2d4bc...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til det finner ut at det vil. Da går det nok fint😊 Om ikke annet oppdager barnet ved skolestart at INGEN bruker bleie lenger. Men pleier å finne ut av det faktum ila bhg årene også. Men mas og press virker fullstendig mot sin hensikt, så har noen mast må de umiddelbart stoppe. Overlat til barnet å finne ut av det selv. 

Anonymkode: 4e28a...aa8

• Liker 8
Skrevet

mitt tips er, kjøp en herlig og myk fleece bukse. ta den på barnet uten bleie og truse og la barnet få gå litt slik. Da merker barnet hvor komfortabelt det kjennes uten bleie og med en myk og god bukse på. Da blir det bare ubehagelig å ha på bleie igjen senere. så vil han / hun slutte. tisser barnet litt i bleien går det greit, for fleece fanger tisset. Men det blir litt kaldt og ubehagelig igjen. også lurt å lære,hehe.

Anonymkode: e1ebd...f35

• Liker 8
Skrevet

Hva har dere prøvd? 

Det blir jo litt vanskelig å komme med råd, hvis vi ikke vet hva som har fungert/ikke fungert. 

Har dere forsøkt å gå for "dårligere bleier"? Altså bleier der det kjennes lettere om man blir våt? 
Å gå helt uten både truse og bleie, når man har god tid hjemme i ferier eller helger? Bare for å oppleve at det er litt ugreit å tisse på gulvet? 

Har dere potte? Doring? Hvor tilgjengelig er dette i hverdagen? (Er ungen redd for noe ved å gå få do? ) 

Har dere testet faste "dotider" der dere setter barnet på do (f.eks. etter måltider) og bare venter og ser om det kommer noe. 
Går det an å lage lek/konkurranse ut av dette? 

Hvordan snakker dere om dette? Er det ros/mestringsfølelse når det skjer noe bra? 
Kan det virke med belønninger for å gjøre slik dere ønsker? (Små underveis, store når det har gått bra i litt tid?) 

Det er nok lurt å være bevisst på at dette ikke skal føles som press, eller som å feile hvis det ikke går. Da mister jo barnet lett all motivasjon for å få det til. 
Og da er jo den eneste muligheten å starte ting helt på nytt, etter å ha jobbet med å fjerne press-følelsen. 

Anonymkode: 6c7cc...96f

• Liker 2
Skrevet

Kanskje ikke det snilleste rådet, men barn i den alderen er veldig sensitiv på mestring og alderforskjeller.

F.eks I hodet på en 4 åring så omgår man ikke med en som er bare fylt 3 år, for de jo bare en baby fra hans perspektiv. Han har jo mestret å bli ferdig med å være baby og stolt av det. 

Før eller siden kommer denne realiteten til å treffe ungen din enten av din "hjelp" eller når han møter andre jevnaldre som har for lengst kvittet seg med bleia.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har dere prøvd? 

Det blir jo litt vanskelig å komme med råd, hvis vi ikke vet hva som har fungert/ikke fungert. 

Har dere forsøkt å gå for "dårligere bleier"? Altså bleier der det kjennes lettere om man blir våt? 
Å gå helt uten både truse og bleie, når man har god tid hjemme i ferier eller helger? Bare for å oppleve at det er litt ugreit å tisse på gulvet? 

Har dere potte? Doring? Hvor tilgjengelig er dette i hverdagen? (Er ungen redd for noe ved å gå få do? ) 

Har dere testet faste "dotider" der dere setter barnet på do (f.eks. etter måltider) og bare venter og ser om det kommer noe. 

Hvordan snakker dere om dette? Er det ros/mestringsfølelse når det skjer noe bra? 
Kan det virke med belønninger for å gjøre slik dere ønsker? (Små underveis, store når det har gått bra i litt tid?) 

Det er nok lurt å være bevisst på at dette ikke skal føles som press, eller som å feile hvis det ikke går. Da mister jo barnet lett all motivasjon for å få det til. 
Og da er jo den eneste muligheten å starte ting helt på nytt, etter å ha jobbet med å fjerne press-følelsen. 

Jeg er ikke ts, men vi har gjort alt dette, og jenta vår vil heller ikke bæsje på do, vil kun bæsje i bleia…. tiss har hun kontroll på.. vet ikke hva mer vi skal gjøre 🤯 Hun setter seg stadig på do, men det kommer ikke noe… 

Anonymkode: e1ce3...a82

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke ts, men vi har gjort alt dette, og jenta vår vil heller ikke bæsje på do, vil kun bæsje i bleia…. tiss har hun kontroll på.. vet ikke hva mer vi skal gjøre 🤯 Hun setter seg stadig på do, men det kommer ikke noe… 

Kan det være hun synes det er ekkelt at det "plopper" i dovannet?  (Noen barn synes det.) 
Har dere testet potte? (Som har kortere avstand og ikke vann som kan sprute)

Dette handler jo om å endre på noe som er en vane for barnet. Og når de kjenner at de må på do, men ikke vil bæsje i do, så er det gjerne det at det ikke oppleves som "helt trygt" som gjør at det ikke går. 

Evt. kan dere prøve å legge noe dopapir i do en kort periode, for å se om det oppleves tryggere. Også dette for å hindre "plopping". 

• Liker 3
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (1 minutt siden):

Kan det være hun synes det er ekkelt at det "plopper" i dovannet?  (Noen barn synes det.) 
Har dere testet potte? (Som har kortere avstand og ikke vann som kan sprute)

Dette handler jo om å endre på noe som er en vane for barnet. Og når de kjenner at de må på do, men ikke vil bæsje i do, så er det gjerne det at det ikke oppleves som "helt trygt" som gjør at det ikke går. 

Evt. kan dere prøve å legge noe dopapir i do en kort periode, for å se om det oppleves tryggere. Også dette for å hindre "plopping". 

Kan jo prøve… men hun har jo aldri snakket om eller opplevd plopping, så rart hun skulle bekymre seg for det - men vi får teste! 

Potte har vi alltid stående fremme. Før tisset hun i potta, så godt vant til den. 

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har dere prøvd? 

Har prøvd alt dette. Men barnet ønsker fortsatt ikke og slutte med bleie.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

mitt tips er, kjøp en herlig og myk fleece bukse. ta den på barnet uten bleie og truse og la barnet få gå litt slik. Da merker barnet hvor komfortabelt det kjennes uten bleie og med en myk og god bukse på. Da blir det bare ubehagelig å ha på bleie igjen senere. så vil han / hun slutte. tisser barnet litt i bleien går det greit, for fleece fanger tisset. Men det blir litt kaldt og ubehagelig igjen. også lurt å lære,hehe.

Anonymkode: e1ebd...f35

Tusen takk.🙂❤ skal prøve dette.

• Liker 2
Skrevet

Vi har samme problem med en gutt på snart 4 år. Han nekter å prøve både potte og doring. Han nekter å ikke ha på bleie. Han får helt meltdown hvis vi ikke tar på bleia. Vi føler vi har forsøkt det meste til å oppmuntre til bleieslutt - uten hell.

Anonymkode: 83c45...04b

• Liker 3
Skrevet

Min ble 4 i september og har heller ikke sluttet med bleie. Han får totalt angst av å ta den av! Ser det som lite hensiktsmessig å presse han nå når han ikke er klar. 

Han er kanskje ikke helt som alle andre heller så det kan nok ha noe å si. 

Anonymkode: 89bfa...0c6

• Liker 4
Skrevet

(Har ikke lest hele tråden)

Min gutt sluttet ikke før han var 4,5 år. Vi prøvde bleieslutt sommeren han var 3,5 , men han hadde lite kontroll og liten interesse. Prøvde igjen på våren etter han hadde fylt 4. Da var kontrollen der. MEN han greide ikke gå på do i barnehagen, med det resultat at han tisset på seg i det samme vi gikk ut av porten. Vi lot det gå noen uker til med bleie og brukte belønningsskjema på do hjemme. Han ble også lovt en dyr ting av Besteforeldre hvis han sluttet. 

Da vi prøvde igjen på sommeren da han var klar gikk det kjempe bra. Så og si ingen uhell og han var også tørr på natta iløpet av en uke.

Så mitt råd er å ikke stresse med det og vente til barnet føler selv at det er klar.

• Liker 2
Skrevet

Veldig vanlig i den alderen.

De fleste blir motivert av for eksempel å se i barnehagen at de er siste igjen.

Vi brukte litt VEL generøse premieringer - type «gå på do uten bleie i 1 uke, få en fin leke i helgen». 

Det funket med smokk og bleie 🙈

Det å tørke seg selv var han lat på inntil han skjønte at det ikke er nok voksne til å gjøre sånt på skole - og han skjønte at det nærmet seg. 

Plutselig var motivasjonen høy. 

Anonymkode: 86eb9...376

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det løsner etterhvert. frøkna mi kvitta seg med bleia, tre mnd før hun fylte 5 år når det gjaldt nr2. da var både jeg og barnehage upedagogiske og nekta hu bleie. sa at nok var nok. Det ble litt styr første gang, Og så var det  over. 

Skrevet

Ene gutten vår bruker bleie i barnehagen, han var 4 år i sommer. Nekter å gå på do i barnehagen. Hjemme og på besøk hos andre går han på do. Ikke lett.

Anonymkode: bfeb4...e8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker ingen stygge kommentarer, og mother blaming, jeg ønsker bare og høre om det er flere som har vært I samme situasjon, og om dere har noen råd. Ufine kommentarer og kommentarer fra mammapolitiet, vil bli oversett. Og rapportert. Vi har prøvd veldig hardt og mye for at barnet skal slutte med bleie men barnet ønsker ikke og slutte, barnet er snart 4 år.🙂❤ 

Påforhånd takk☺🙏🏼

Hvis alt er prøvd, ville jeg rett og slett bare kastet bleiene og sagt at nå er det tomt for bleier. Kanskje er det blitt for mye fokus og mas omkring bleieslutt, så barnet ubevisst bruker dette som en slags form for kontroll. 

Anonymkode: a45e8...c1b

• Liker 3
Skrevet

Ts her🙂🙏🏼

Takk for alle svar!! Veldig godt og høre at jeg ikke er alene I hvertfall. Det går seg forhåpentlighvis til. Vi tar av bleien og lar han gå uten (bare ved tilsyn) vi minner barnet alltid på at h*n må gå på potte/toalett hvergang h*n føler for og tisse/bæsje. Det funker men vi må ha på bleien når vi går ut fra hjemmet og når barnet sover.❤❤

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har prøvd alt dette. Men barnet ønsker fortsatt ikke og slutte med bleie.

Er du og far åpne om egne dobesøk da? Høres kanskje merkelig ut, men er dobesøk "tabu" i huset deres? Du sier kanskje aldri "nå skal jeg på do å bæsje/tisse"? For det er jo ganske vanlig, egentlig. Og tenker at da får barnet også assosasjoner til at dobesøk er helt normalt og tilogmed mamma bæsjer på do, og syntes ikke det er flaut.

Jeg slutta med bleie rett før jeg ble 3 år, måtte ha den på litt om natta - men jeg så kusina mi gå på do når jeg var liten, hun er ett par år eldre enn meg så jeg så jo opp til hun, ville være like "kul" og "stor" :) 

Anonymkode: 22b89...dbb

• Liker 2
Skrevet

Guttungen sluttet rett før han var 3, jeg snakket en stund om at nå skulle han snart slutte, vi øvde på do og potte og kjøpte kule truser. Så var det siste pakka og en morgen var det ikke flere bleier igjen og han sluttet. Litt uhell innimellom men stort sett tørr både dag og natt. 

Han fikk ikke velge å slutte,  jeg valgte. Han fikk velge hvilken truse og om han skulle gå på do eller potte. 

Anonymkode: 714bb...0a9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...