Gå til innhold

Nok et spm om ulønnet perm/tiden mellom perm og barnehagestart + jobbe redusert %

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å spørre her siden det er så mange som har hatt perm i forskjellige varianter, hver lenger hjemme med barna osv og kan en del rundt reglene :)

Vi får sannsynligvis 5 mnd fra betalt foreldreperm er ferdig til vi har barnehageplass. Et alternativ er da at en av oss tar ulønnet perm eller at vi tar et antall mnd ulønnet perm hver.

Men jeg lurer på, er det en mulighet at vi istedet jobber redusert begge 2? Tenker at vi enten jobber 50% hver eller at en av oss jobber 40% og er hjemme 3 dager og den andre jobber 60% og er hjemme 2 dager hver uke...feks.

Er det noen negative aspekter til dette vi ikke har tenkt på? Noen andre som har gjort det slik?

Har man samme "rett" til å jobbe redusert som man har til å få ulønnet perm rett etter foreldreperm? Eller er vi avhengig av mer goodwill fra arbeidsgiver enn om man vil ha 100% ulønnet perm? Vi har begge jobber på kontor med som jeg tenker fint kan gjøres i en redusert stilling uten at det er veldig vanskelig for arbeidsgiver eller oss selv (vi har feks ikke turnus eller noe slikt).

Om man jobber gradert istedet for å ta ulønnet perm, beholder man rett til sykepenger osv?

Anonymkode: ac563...d2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan helt fint begge jobbe redusert og dere har like mye rett på det som 100% :)

Dere beholder rett på sykepenger. 

Anonymkode: 39213...48f

• Liker 2
Skrevet

Vi gjorde det nesten slik, han hadde 50% pappaperm en periode mens jeg jobbet 50% og 50% ulønnet. Vi endte dessverre opp med at jeg måtte  sykemeldes etterhvert, og da var det en redning mtp sykepenger at jeg hadde SKRIFTLIG avtale med arbeidsgiver om når jeg skulle begynne å jobbe fullt igjen.  Da fikk jeg 100% sykepenger fra den datoen, samt 50% for tiden før. Så sørg for at dere begge har den datoen skriftlig !! 

Anonymkode: 068cd...ba0

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi gjorde det nesten slik, han hadde 50% pappaperm en periode mens jeg jobbet 50% og 50% ulønnet. Vi endte dessverre opp med at jeg måtte  sykemeldes etterhvert, og da var det en redning mtp sykepenger at jeg hadde SKRIFTLIG avtale med arbeidsgiver om når jeg skulle begynne å jobbe fullt igjen.  Da fikk jeg 100% sykepenger fra den datoen, samt 50% for tiden før. Så sørg for at dere begge har den datoen skriftlig !! 

Anonymkode: 068cd...ba0

Takk for nyttig tips :) 

Anonymkode: ac563...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...