Gå til innhold

Lønner det seg å kjøpe vedovn nå som strømmen er så dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skorstein på huset og mulighet for å kjøpe vedovn.  Var en gammel oljefyr der før, men skorstein har ikke vært i bruk siden 2004.  Nå vurderer jeg om det lønner seg i det lange løp å kjøpe en vedovn og få installert . Det er jo en stor kostnad , da den billigste vedovn jeg har sett på som  passer inn koster 9 tusen, pluss at jeg da trenger jo murer til å få satt på plass.  Og så koster det jo og med ved .  Jeg bor i et to etasjes hus der 3 soverom, bad  og gang er nede ,  og det er i denne gangen jeg tenkte å plassere vedovnen, har også mulighet for å plassere den i stuen og vil da få gleden av å se inn i flammen fra sofaen, men da er det forsatt iskaldt nede. Jeg har nemlig en varmepumpe i trappen og den varmer godt oppe .  Og det er ikke mulighet å plassere den andre steder.  Hva bør jeg gå for? Og hvorfor, Noen tips/ råd?

Anonymkode: cd01d...b6b

Skrevet

Hehe sjekk prisen på ved du.

Anonymkode: 33024...4b9

• Liker 3
Gjest rampenissen72
Skrevet

Hvis du har tilgang på gratis eller billig ved, ja det lønner seg. Hvis du må kjøpe ved til fullpris, NEI. 

Skrevet

Det er veldig mange faktorer som spiller inn her.

• Hvor høy regner dere ekstraforbruket blir over vinteren, dersom dere holder dere til elektrisk oppvarming?
  • Må dere kjøpe ved, eller kan dere skaffe gratis?
  • Kommer dere stort sett til å være i rommet der ovnen står?

Anonymkode: fb3e3...70e

Skrevet

Hvis du får fatt i ved så 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vedfyring er billigere enn panelovner og varmekabler nå, men varmepumpe er mye billigere enn vedfyring igjen. Prisen må nok opp til over 3,- pr. kWh for at vedfyring skal slå varmepumpe.

Vil du spare penger er det nok bedre å installere noe smart styring som slår av vv-bereder og varmepumpe i de 1-2 dyreste timene på morgen og kveld.

Endret av -jk-
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig mange faktorer som spiller inn her.

• Hvor høy regner dere ekstraforbruket blir over vinteren, dersom dere holder dere til elektrisk oppvarming?
  • Må dere kjøpe ved, eller kan dere skaffe gratis?
  • Kommer dere stort sett til å være i rommet der ovnen står?

Anonymkode: fb3e3...70e

Vi kommer ikke til å være i rommet der ovnen står, siden det er i en gang, men tenker atden vil da varme opp de tre soverommene og varmen går jo oppover og dermed avlaste varmepumpen,  Men jeg  må nok kjlpe ved  til full pris , kjenner ingen

Anonymkode: cd01d...b6b

Skrevet

Uansett veldig greit å ha en reservervarmekilde. Enten det lønner seg eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

For oss har kombinasjonen vedovn og varmepumpe vært bedre og billigere enn kombinasjonen vedovn og panelovn. 

Det handler om at varmepumpen gir en veldig god varmefordeling, også når vi bruker ved til varmeproduksjon.   

Anonymkode: f75c0...500

Skrevet

Vedovn er jo en sikkerhet, det er helt tullete å bare stole på en varmekilde i et land som Norge. Strømmen kan faktisk bli borte i lang tid om noe skjer, har man vedovn så klarer man å holde varmen og varme opp mat.

Anonymkode: 495f6...923

• Liker 3
Skrevet

Ville heller kjøpt en varmepumpe til. 

Anonymkode: b9a47...b7c

Skrevet

Hvis du tenker langsiktig, vil en varmepumpe være en god investering. Husk at ved er også dyrt, så med mindre du har tilgang på billig ved, vil det nok ikke være lønnsomt.

Anonymkode: b69ad...8fa

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor sier alle at ved er så dyrt?

For ca 2000 kr året (ca 1,5 favn) fyrer vi mye!

Installering av vedovn er dyrt der og da, men når prisen fordeles på 20 år eller mer, er det en minimal kostnad.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor sier alle at ved er så dyrt?

For ca 2000 kr året (ca 1,5 favn) fyrer vi mye!

Installering av vedovn er dyrt der og da, men når prisen fordeles på 20 år eller mer, er det en minimal kostnad.

Hahahhhhhahhhahaha

Vi betaler 2000 kr for en pall, og når man er på hjemmekontor hele dagen så varte ikke det i mange månedene. Tipper vi hadde utgifter på rundt 800-1000 kr I mnd på ved.

Men jeg skjønner jo at man ikke klarer å forstå det om man ikke ser lengre enn egen nesetipp.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hahahhhhhahhhahaha

Vi betaler 2000 kr for en pall, og når man er på hjemmekontor hele dagen så varte ikke det i mange månedene. Tipper vi hadde utgifter på rundt 800-1000 kr I mnd på ved.

Men jeg skjønner jo at man ikke klarer å forstå det om man ikke ser lengre enn egen nesetipp.

Så dere sprengfyrte  kun pga hjemmekontor? Hvor er nesetippen din da? 

Anonymkode: f954e...7ca

• Liker 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vedovn er jo en sikkerhet, det er helt tullete å bare stole på en varmekilde i et land som Norge. Strømmen kan faktisk bli borte i lang tid om noe skjer, har man vedovn så klarer man å holde varmen og varme opp mat.

Det kan man gjøre med en portabel gassovn også, og et par gassflasker. Koking av mat kan gjøres på enkelt gasskokeapparat, koster vel 199,- elns. på Biltema. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hahahhhhhahhhahaha

Det er klart, hvis man sprengfyrer med dyr bjørkeved blir det fort dyrt, men hvis man fyrer med hardved/blandingsved (som både er billigere i innkjøp og gir mer varme pr kubbe) blir det ikke så dyrt som du skisserer her.

Skrevet
-jk- skrev (5 timer siden):

Det kan man gjøre med en portabel gassovn også, og et par gassflasker. Koking av mat kan gjøres på enkelt gasskokeapparat, koster vel 199,- elns. på Biltema. 

Gassovner er ikke egnet til denne typen oppvarming, de slipper ut avgasser i rommet som varmes opp hvis man ikke har eget uttak og de bruker opp oksygenet i rommet. Det er en grunn til at de er ulovlige å bruke på rom der folk sover, de er fine til å varme opp en hytte mens man venter på at vedovnen blir varm.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...