Gå til innhold

Hvordan få barnet til å slutte og rope på meg om natten for «ingenting»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste par ukene har 3,5-åring begynt å rope på meg om natten. Han har aldri gjort dette før, og har sovet natten gjennom siden han var liten baby, og dette begynner å bli et lite problem. Han gjør dette alt fra én til tre ganger per natt, og da er det alt fra at jeg må hjelpe han å finne kosedyret sitt (som han kunne gjort selv), at jeg må rette på puta hans (som han også kunne gjort selv) eller at jeg må hjelpe han å finne smokken (som han ja enda bruker om natten, men som han også kunne funnet selv, da han har tre av de liggende i sengen). 

Han virker ikke redd, og jeg går bare kjapt inn til han, gir han kosedyret eller hva det måtte være, og ut igjen. Da blir det tyst med en gang, og han sovner. Problemet er at jeg ikke får sove etterpå, da jeg sliter litt med søvn. Roper han på meg kl 4, ligger jeg etterpå og bare vrir meg til jeg må opp kl 6. Litt slitsomt for ei som fungerer dårlig på lite søvn, og hvertfall når det er for… ingenting? Hadde selvfølgelig skjønt det om han var redd. 

Vet ikke helt hva jeg kan si eller gjøre for å få slutt på dette? Han sover ellers bra. Sovet i egen seng siden han var 8 måneder, og sover best alene. Han liker ikke å sove sammen med oss. Det vil si, han sover ikke sammen med oss. Tuller bare i senga de gangene vi har prøvd på ferie osv. Bare sånn før noen anbefaler samsoving ☺️

Anonymkode: 116e0...25f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Si at du er der om det er noe svært viktig, ellers har mammabutikkken stengt for dagen

Skrevet

Forklar at du kun kommer hvis det er noe viktig. Nevn de tingene han vil ha hjelp til ikke er viktige på natta. 

Ikke nevn hva som er viktig for da kan han fint finne på å få vondt eller gråte for ingenting. Vi gjorde det på vesla og hun hadde knekt nesa den ene natta 😅 Det hadde hun ikke så klart. 

Så må du bare stå på ditt og det vil gi seg. Det er en periode.

Anonymkode: 1ea64...771

• Liker 2
Skrevet

Si at hvis det er noe om natten, så må han komme inn til deg og fortelle hva han trenger hjelp til. Kosedyr og smokk må han finne selv. Pute må han rette selv. Do går han på selv, etc. Trøst får han selvsagt. Når du ikke kommer løpende og yter service, så
gidder han ikke når han selv må komme til deg, og når han selv må gå tilbake og fikse det selv.

Anonymkode: b85e0...7a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De siste par ukene har 3,5-åring begynt å rope på meg om natten. Han har aldri gjort dette før, og har sovet natten gjennom siden han var liten baby, og dette begynner å bli et lite problem. Han gjør dette alt fra én til tre ganger per natt, og da er det alt fra at jeg må hjelpe han å finne kosedyret sitt (som han kunne gjort selv), at jeg må rette på puta hans (som han også kunne gjort selv) eller at jeg må hjelpe han å finne smokken (som han ja enda bruker om natten, men som han også kunne funnet selv, da han har tre av de liggende i sengen). 

Han virker ikke redd, og jeg går bare kjapt inn til han, gir han kosedyret eller hva det måtte være, og ut igjen. Da blir det tyst med en gang, og han sovner. Problemet er at jeg ikke får sove etterpå, da jeg sliter litt med søvn. Roper han på meg kl 4, ligger jeg etterpå og bare vrir meg til jeg må opp kl 6. Litt slitsomt for ei som fungerer dårlig på lite søvn, og hvertfall når det er for… ingenting? Hadde selvfølgelig skjønt det om han var redd. 

Vet ikke helt hva jeg kan si eller gjøre for å få slutt på dette? Han sover ellers bra. Sovet i egen seng siden han var 8 måneder, og sover best alene. Han liker ikke å sove sammen med oss. Det vil si, han sover ikke sammen med oss. Tuller bare i senga de gangene vi har prøvd på ferie osv. Bare sånn før noen anbefaler samsoving ☺️

Vil han sove sammen med dere da? Kanskje han føler seg ensom.

Du sier "oss". Så voksne skal kunne sove sammen og føle denne tryggheten, men det er ikke greit for et lite barn?!

Skrevet
jabx skrev (47 minutter siden):

Vil han sove sammen med dere da? Kanskje han føler seg ensom.

Du sier "oss". Så voksne skal kunne sove sammen og føle denne tryggheten, men det er ikke greit for et lite barn?!

Nei, han har aldri sovet sammen med oss. Aldri bedt om det heller. Vi prøvde senest i sommer da vi var på ferie. Han klarte ikke sove i samme seng som oss, og endte opp i egen seng til slutt likevel.

Vår seng forbinder han med lek og litt kos på morgenen, ikke soving. 

Og forresten, har ikke sagt at samsoving ikke er greit for et barn. Sier bare at det ikke funker for oss. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
theTitanic skrev (2 timer siden):

Si at du er der om det er noe svært viktig, ellers har mammabutikkken stengt for dagen

Har prøvd, det hjelper ikke.. han sier «ok» når jeg forklarer, men når natten kommer, roper han likevel.. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si at hvis det er noe om natten, så må han komme inn til deg og fortelle hva han trenger hjelp til. Kosedyr og smokk må han finne selv. Pute må han rette selv. Do går han på selv, etc. Trøst får han selvsagt. Når du ikke kommer løpende og yter service, så
gidder han ikke når han selv må komme til deg, og når han selv må gå tilbake og fikse det selv.

Anonymkode: b85e0...7a8

Det er jeg skeptisk til å oppmuntre til, da  han også har gjort dette litt den siste perioden. Stått opp for å leke, eller kommet inn til oss for å spørre om han kan komme opp i senga vår (for å leke, ikke sove, om noen tror det. Han pleier å få komme i senga vår om morgenen å leke litt mens vi slumrer litt videre). Har derfor sagt at han ikke skal gå ut av sengen om natten..

Ts

Skrevet

Han kjeder seg, og tester grenser. Uansett hva du gjør. La han for all del ikke komme i sengen med deg. Da får du et helvete med å avvenne denne ufyselige uvanen senere.

Anonymkode: f8da3...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han kjeder seg, og tester grenser. Uansett hva du gjør. La han for all del ikke komme i sengen med deg. Da får du et helvete med å avvenne denne ufyselige uvanen senere.

Anonymkode: f8da3...7d2

Kjeder seg når han sover? Ja, det kan vel hende det også.. jeg tror «problemet» ligger litt i hvor han før bare har lagt seg ned å sove igjen når han har våknet til litt, har han nå funnet ut at han kan rope på meg (og jeg kommer). Nå aner jeg bare ikke hvordan jeg får slutt på denne vanen.. 

Ts

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjeder seg når han sover? Ja, det kan vel hende det også.. jeg tror «problemet» ligger litt i hvor han før bare har lagt seg ned å sove igjen når han har våknet til litt, har han nå funnet ut at han kan rope på meg (og jeg kommer). Nå aner jeg bare ikke hvordan jeg får slutt på denne vanen.. 

Ts

Ignorer det

Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Ignorer det

Ignorere ropingen? Skal prøve i noen minutter. Bare redd han begynner å gå ut av sengen/rommet om han ikke får respons, også har vi dét problemet istedenfor (som vi hadde en stund).

Ts

Skrevet

Vi har rom ved siden av barna, og om de roper om natta så roper vi bare tilbake. "Mamma?" "Ja?" *ett eller annet de vil* "*Et relevant svar*, men nå må du legge deg å sove. Natta, vi snakkes i morra" 

Hvis de gråter eller er redde går vi inn til dem og ligger litt ved siden av dem i senga før vi sier natta og går i egen seng. Er de veldig redde blir de med over i vår seng, og sover der resten av natta. Skjer veldig, veldig sjeldent da jeg sover best uten barn i senga.

Ingenting varer evig i barn- og søvn-verdenen, hvis det er en trøst... 

Anonymkode: 9e32e...57b

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ignorere ropingen? Skal prøve i noen minutter. Bare redd han begynner å gå ut av sengen/rommet om han ikke får respons, også har vi dét problemet istedenfor (som vi hadde en stund).

Ts

Da ber du han gå tilbake for du skal sove. 

Om morgenen kan du være litt trøtt og sløv og si det er fordi han vekker deg om natten. Helt greit å få vite at det at han vekker deg unødvendig har sin pris for deg. 

Skrevet

Ungen er bare 3,5 år… det er helt vanlig for alderen at de våkner og har slike små behov. Ikke så kjekt med søvnen din selvfølgelig, men dette er en periode. Det blir mindre av det etter hvert☺️ Jeg ville ikke ignorert ungen. Da kan han bli redd etter hvert.

Anonymkode: 2cc1f...ed6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...