Gå til innhold

Pipebrann og forsikringsselskap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde pipebrann her om dagen, og var fryktelig heldig da det alt i alt gikk veldig fint. Det ble selvsagt store mengder røyk i huset da brannvesenet åpnet luka. 

Brannvesenet anbefalte meg å ringe forsikringsselskapet, da røyklukt kan sette seg i selve veggen + tøymøbler og div. Jeg spurte om de trodde det var nødvendig (ikke veldig glad i å ringe forsikringsselskaper), og han mente oppriktig at det bør meldes inn. Så jeg gjorde det. 

Forsikringsselskapet var veldig høflige og ålreite, å sa at de skulle sette opp en bygningsskade-sak. Jeg satt igjen med inntrykket av at dette da var normal prosess, og at det var kjent for de også at pipebrann kan gi røykskader.

Alt var fint og flott helt til takstmann ringte. Han var frekk i tonen, og prøvde gjentatte ganger å spørre hva brannårsak var. Det vet jeg jo ikke, jeg har fyra med ved (ikke papp og div), så hvorfor det skjedde, er jeg usikker på. 

I tillegg sa han at han ikke skjønte hva han skulle hjelpe meg med? Han mente at det måtte være begrenset hvor stort det rommet luka er på, var (at det er åpen løsning til resten av rommene er visst ikke så farlig). Og "det normale å tenke når man har hatt røyk i et hus, er vel å lufte og vaske? Og hvor lang tid bruker du på å vaske? 2 timer? 5 timer? 10 timer? Uansett hvor lang tid det tar, så må det vel være verdt det vel?" Gardiner og møbler mente han jeg kunne vaske og lufte, og at lukten i veggen ville forsvinne av seg selv. 

Til slutt sammenlignet han det med når man koker pinnekjøtt, som også lukter. "Da lufter man jo bare ut lukta, det er jo ikke sånn at hus og møbler er ødelagt for bestandig fordi man har lagd pinnekjøtt, liksom"... 

Og det er helt greit at han mener at dette ikke er en forsikringssak. Men en såpass frekk tone er ikke ok! Dette gjør at jeg vurderer å flytte alle forsikringene ut av selskapet. Jeg har aldri vært borti dette før, så jeg aner ikke hva som er normal prosess. Men når brannvesenet anbefaler det, og de på forsikringsselskapet svarer som om dette er normal prosess, så blir jeg svært overrasket når jeg får en overhaling av takstmann som om jeg prøver meg på noe lureri.... 

Vil røyklukta forsvinne av seg selv? Er det ikke normalt å melde inn slikt? Og er det slik at dersom jeg bytter selskap, så trenger jeg ikke å forholde meg til denne talsmannen igjen, eller bruker de forskjellige selskapene samme talsmenn? Og er dette noe jeg kan klage inn? 

Beklager om dette er mange dumme spørsmål, men jeg har aldri vært borti en pipebrann før, ei heller bygnings-skade. 

Anonymkode: ceafa...316

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente selvsagt takstmann/takstmenn. 

Skrevet

Gi tilbakemelding til selskapet, takstmannen byttes ut og får ikke flere oppdrag om han ikke kan å oppføre seg. Han skal komme på befaring og ta en vurdering, ikke over telefonen. Du kan også be om en ny takstmann. Får du ikke hjelp uten at problemet gir seg så klager du inn til finansklagenemnda.

Anonymkode: 35c73...cf3

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke greit i det hele tatt, for en ufyselig type! Jeg ville ringt forsikringsselskapet og fortalt om hendelsen.

Vi hadde et lite branntilløp selv her for noen år siden. Ingenting ble egentlig skadd, men hele leiligheten var full av røyk. Brannvesenet kom og satte på en slags vifte ved utgangsdøra, så all luft ble skiftet ut.

Likevel ville forsikringsselskapet hjelpe oss. Vi fikk besøk fra Polygon, som varmet opp leiligheten over en periode slik at vegger og møbler fikk "svettet ut" lukt. I tillegg vasket de ned hele stua, det var der branntilløpet skjedde. De spurte også etterpå om det hadde fjernet lukta, hvis ikke kunne vi fått rens av møbler og tepper. Heldigvis slapp vi dette 🙂

Anonymkode: 53819...d00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi tilbakemelding til selskapet, takstmannen byttes ut og får ikke flere oppdrag om han ikke kan å oppføre seg. Han skal komme på befaring og ta en vurdering, ikke over telefonen. Du kan også be om en ny takstmann. Får du ikke hjelp uten at problemet gir seg så klager du inn til finansklagenemnda.

Takk for svar. Ja, han sa at om jeg absolutt ville, så kunne kan komme på en befaring til uka. Men at jeg i mellomtiden måtte vaske og lufte. Men jeg skjønner jo at det ikke er noe poeng i at han skal vurdere, han har jo allerede bestemt seg for at dette er en ikke-sak.

Jeg sitter igjen med følelsen av at jeg liksom prøver å lure til meg noe her, og det gjør jeg jo ikke. Jeg fulgte bare rådene jeg fikk. Mistet hele lysten til å gjøre noe som helst med det, nå.. :(

Skrevet

Et tips som vi fikk av Polygon:

Om du prøver å vaske selv etter en brann, IKKE vask taket. Det er stor sjanse for at dette da bare blir mye styggere/skjoldete.

Om du så skal male taket senere, undersøk hva du bør vaske det med før du maler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke greit i det hele tatt, for en ufyselig type! Jeg ville ringt forsikringsselskapet og fortalt om hendelsen.

Vi hadde et lite branntilløp selv her for noen år siden. Ingenting ble egentlig skadd, men hele leiligheten var full av røyk. Brannvesenet kom og satte på en slags vifte ved utgangsdøra, så all luft ble skiftet ut.

Likevel ville forsikringsselskapet hjelpe oss. Vi fikk besøk fra Polygon, som varmet opp leiligheten over en periode slik at vegger og møbler fikk "svettet ut" lukt. I tillegg vasket de ned hele stua, det var der branntilløpet skjedde. De spurte også etterpå om det hadde fjernet lukta, hvis ikke kunne vi fått rens av møbler og tepper. Heldigvis slapp vi dette 🙂

Takk for svar! Ja, jeg tror jeg får melde inn på nytt, å si hvordan jeg ble møtt. Brannvesenet var først og fremst redd for om lukta setter seg i veggen, da all røyk velter ut over en vegg i huset her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et tips som vi fikk av Polygon:

Om du prøver å vaske selv etter en brann, IKKE vask taket. Det er stor sjanse for at dette da bare blir mye styggere/skjoldete.

Om du så skal male taket senere, undersøk hva du bør vaske det med før du maler.

Takk for supert tips! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Ja, han sa at om jeg absolutt ville, så kunne kan komme på en befaring til uka. Men at jeg i mellomtiden måtte vaske og lufte. Men jeg skjønner jo at det ikke er noe poeng i at han skal vurdere, han har jo allerede bestemt seg for at dette er en ikke-sak.

Jeg sitter igjen med følelsen av at jeg liksom prøver å lure til meg noe her, og det gjør jeg jo ikke. Jeg fulgte bare rådene jeg fikk. Mistet hele lysten til å gjøre noe som helst med det, nå.. :(

Du må såklart gjøre det du kan for å forebygge at lukten setter seg. Og å være så tafatt som dette må du vare slutte med for din egen dem, gjør det du fikk beskjed om og be om en vurdering om det ikke gir seg.

Jeg fikk tilbakeslag av røyk i peisen en gang og det luktet bål i 2 uker av både meg og klærne. Det gikk derimot over, så det kan godt hende du ikke trenger mer hjelp. Og gjør du det så får du bare ringe igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må såklart gjøre det du kan for å forebygge at lukten setter seg. Og å være så tafatt som dette må du vare slutte med for din egen dem, gjør det du fikk beskjed om og be om en vurdering om det ikke gir seg.

Jeg fikk tilbakeslag av røyk i peisen en gang og det luktet bål i 2 uker av både meg og klærne. Det gikk derimot over, så det kan godt hende du ikke trenger mer hjelp. Og gjør du det så får du bare ringe igjen. 

For din egen del***

Skrevet

Kontakt forsikringsselskapet, forklar dette og be om en seriøs takstmann. Gir de deg bråk så henviser du til uttalse fra brannvesenet, det er ikke helsemessig optimalt å oppholde seg i røyklukt heller...

Det er ikke alltid lett med slike saker da årsak ofte er vanskelig å kartlegge, Men en bekjent av meg fikk ordnet så han fikk dekket kjøp av tepperenser,håndholdt støvsuger til vanskelige områder og en luftrenser.  Tror det samlet havnet på rundt 8000-10.000 så dette var jo billig for forsikringsselskapet sammenlignet med nye tepper,sofa og senger +++

Anonymkode: 04061...35a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sa du det til han? At det var brannvesenet som ba deg kontakte forsikringsselskapet og at de også virket å mene at dette var vanlig prosedyre etter pipebrann?

Etter å ha sagt det kan du også si at du opplever han som nedlatende og frekk og at du ikke ønsker å ha han i huset ditt og at du skal be om en annen takstmann.

Makan til type!

Anonymkode: 77dd5...e2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ærlig talt, hvem har sagt at jeg er tafatt i ikke har tenkt til å foreta meg noenting?? Og hvem har sagt at jeg ikke har luftet og vasket? Jeg er da ikke helt dum, jeg trenger da ikke å få beskjed om at jeg må lufte og vaske, og det er er det som er hele poenget her. Måten han snakket på er ikke ok! At han mener det ikke er en forsikringssak er helt ok det, men å sammenligne det med pinnekjøtt blir for dumt. 

Selvfølgelig har jeg luftet og vasket. Det begynte jeg med lenge før han ringte meg, jeg satt jo selvfølgelig ikke her i røyklagt hus å tvinnet tommeltotter. Og veggen luktet fremdeles røyk. Når jeg da har fått konkret beskjed om å melde det inn, så skal jeg ha meg frabedt å bli behandlet som om jeg er fullstendig idiot, og ikke skjønner noe så basic som hvordan man vasker og lufter. Jeg vet ikke hvor lang tid det skal ta ETTER at man har vasket/luftet før lukta er borte, men det kunne jo han svart på på en langt hyggeligere måte. Det er det som er hele poenget mitt, ikke om det er en sak eller ei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sa du det til han? At det var brannvesenet som ba deg kontakte forsikringsselskapet og at de også virket å mene at dette var vanlig prosedyre etter pipebrann?

Etter å ha sagt det kan du også si at du opplever han som nedlatende og frekk og at du ikke ønsker å ha han i huset ditt og at du skal be om en annen takstmann.

Makan til type!

Anonymkode: 77dd5...e2e

Det sa jeg til han, og da mente han at jeg skulle ha en rapport på det, og at de igjen burde ha konkludert med årsak.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...