Gå til innhold

Surrehoder, hvordan holder dere styr på oppgaver på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med orden og konsentrasjon. Jobber på kontor😬 Tenker at jeg burde hatt noen bedre verktøy og metoder for å holde styr på gjøremål, oppgaver jeg har blitt tildelt, ting jeg må få gjort, tidsplanlegging. Akkurat nå har jeg post-it-kaos og flakker litt mellom oppgaver. Hender at noen ting går litt i glemmeboka.

Det her kan jeg jo ikke fortsette med😅 Hva bruker du? Svar gjerne du som også sliter med konsentrasjonen. 

Anonymkode: 1d383...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Almanakk som oppdateres hver dag, og liste på telefonen hvor jeg noterer viktige ting med dato og annen info så jeg kan få det inn i almanakken når jeg har tid. 

Anonymkode: bb9b6...1e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Almanakk som oppdateres hver dag, og liste på telefonen hvor jeg noterer viktige ting med dato og annen info så jeg kan få det inn i almanakken når jeg har tid. 

Anonymkode: bb9b6...1e7

Papiralmanakk? Skriver du da gjøremål på hver dag eller uke? Hva gjør du med, hva skal vi si, langsgående oppgaver?

Skrevet

Excel-tabell! Der skriver jeg inn oppgaver/gjøremål, frister, hvor mye oppgaven haster, status osv. Gjerne med fargekoder for det som haster eller eventuelt kan vente. 

Anonymkode: 9ac47...224

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en notatbok. Før jeg gikk for dagen så skrev jeg en "To Do"-liste for det jeg måtte huske å gjøre dagen etter. Dukket det opp ting plutselig i løpet av dagen, så skrev jeg dem også ned. 

Er det f.eks en mail jeg må følge opp neste uke så setter jeg en alarm på den i Outlook. Jeg grupperer også mail i kategorier og fjerner dem fra innboks til arkiv når jeg er ferdig med dem. 

Anonymkode: 0328b...b19

Skrevet

Bruker outlook veldig flittig. Har i tillegg almanakk med meg over alt. Oppdaterer begge på begynnelsen og slutten av arbeidsdagen. Ikke minst har jeg det veldig ryddig i e-postmapper og andre mapper.

Anonymkode: 0a81b...509

Skrevet

Jeg er ikke så veldig rotete av meg, men hvis det hoper seg litt opp med oppgaver så skriver jeg dem opp på en liste. Og stryker ut fortløpende etter hvert som de blir løst. Trenger ikke være så komplisert. 

Anonymkode: 624f3...803

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Excel-tabell! Der skriver jeg inn oppgaver/gjøremål, frister, hvor mye oppgaven haster, status osv. Gjerne med fargekoder for det som haster eller eventuelt kan vente. 

Anonymkode: 9ac47...224

Dette gjør jeg også 😄 Fungerer utmerket! Jeg legger inn sakene mine med forskjellige fargekoder, der feks orange er "på vent" og blå er "fullført", uken etter kopierer jeg listen og fjerner de blå fullførte, og sånn fortsetter jeg uke etter uke. 

Anonymkode: 7e6c1...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sliter litt med orden og konsentrasjon. Jobber på kontor😬 Tenker at jeg burde hatt noen bedre verktøy og metoder for å holde styr på gjøremål, oppgaver jeg har blitt tildelt, ting jeg må få gjort, tidsplanlegging. Akkurat nå har jeg post-it-kaos og flakker litt mellom oppgaver. Hender at noen ting går litt i glemmeboka.

Det her kan jeg jo ikke fortsette med😅 Hva bruker du? Svar gjerne du som også sliter med konsentrasjonen. 

har du adhd? Jeg sliter også med sånt. fikk medisin og ble bedre. Men må fortsatt skrive lister og ta notater. 

Anonymkode: dace5...333

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Legger alt inn i timeplanen/kalenderen Outlook 😄 

Anonymkode: 78196...0a0

• Liker 1
Skrevet

Bruker også kalenderen i Outlook. Hadde ikke klart meg uten.

Anonymkode: f47d7...b48

Skrevet

Æsj, kjenner meg igjen. Problemet for min del er ikke de "reelle oppgavene", for de ligger jo som en oppgave i fagsystemene. Men alle disse småtingene, som kan velte hele lasset om det ikke gjøres.  Jeg bruker kalenderen i Outlook flittig, i tillegg til håndskrevne lister. Av en eller annen grunn husker jeg ting bedre om jeg skriver det for hånd. Jeg har også brent meg på å lage notater som "spør Line" i min egen kalender, for så å glemme hva jeg skulle spørre Line om. Finner alltids noe nytt å spørre Line om når jeg ser oppføringen, da. :smilorange:

Jeg har også lært meg å prioritere tid til å disponere tida mi. Det å lage struktur og orden er faktisk en viktig oppgave i seg selv. Den tida man bruker på det, får man igjen. I tillegg har jeg sluttet å utsette små oppgaver som dette til jeg får bedre tid. Man får aldri bedre tid. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker Outlook veldig aktivt. Alle mailer som er behandlet arkiverer jeg i mappesystem, så alt i innboksen er ting som må gjøres noe med. Bruker fargekoder på de så de grupperer seg iht oppgavetype, hastegrad osv. I tillegg legger jeg spesielt viktige og tidssensitive oppgaver i kalenderen min med varsel. Lager meg også en liste på mandager over hva som må gjøres denne uka og stryker over når det er gjort. 

Anonymkode: a3cae...75b

• Liker 2
Skrevet

Mye det samme som vedkommende over meg. Bruker Outlook oppgaver til alle gjøremål som gjøres jevnlig som daglig, ukentlig, månedlig etc. Samt flagger mailer med frister med påminnelser. Bruker også fargekoder på mail og slettet fort unna. Sjelden mer enn 20-30 mail i innboksen. 

Ellers har jeg er notatblokk hvor jeg bruker min egen versjon av bullet journal konseptet. Planlegger neste uke fredag eller søndag. 

Skrevet

Jeg aner ikke hvordan, men på jobb har jeg stålkontroll. Husker telefonnummer lenge etter jeg har slått dem, har navn på en haug med pasienter og vet akkurat hva de skal, vet hvem som skal gjøre hva og hvem som er på jobb. Og har en magefølelse hver gang jeg har glemt noe som helst.

Så kommer jeg hjem og aner ikke om jeg har dag- eller kveldsvakt neste dag. Husker ikke hva klokka er når jeg snur ryggen til den. Glemmer å starte oppvaskmaskinen så jeg oppdager at den er uvasket etter mange timer, går på butikken for å kjøpe havregryn og kommer hjem med appelsiner. Det er hjemme jeg trenger hjelp! :bond:

Skrevet

Etter å ha bikket 40 ble det nødvendig å notere mer av det som før satt i hodet. Avtaler, passord, rutiner, dataoppskrifter. Det tror jeg skjer med nesten alle selv om hukommelsen og læreevnen fortsatt er bra tilstede. En online kalender er bra, en som både laptop og mobil har direkte tilgang til. Prøver hver morgen skrive opp i en stikkordmessig liste hva jeg bør få gjort den dagen. Noen oppgaver er mindre og mer gøy enn andre, bruker de som belønning for når du blir ferdig med noe kjedelig.

Anonymkode: df00f...41b

Skrevet

Mange forskjellige varianter her

Sjekklister i Onenote (lager en mal som jeg kopierer til neste mnd, så legger jeg på nye ting på siden for riktig mnd)

Oppgaver i tasks, her kan du sette forfallsdatoen og lage punkt du kan krysse ut etter hvert. 

Legger ting i kalenderen i outlook med reminder på.

Lag fiktive møter i outlook der du setter av tid til spesifikke ting. Uten å invitere andre. For eks et gjentakende møte hver mandag kl 10-11 der man skal gjøre sånn og sånn. 

går systematisk gjennom Mail, flytter mailer jeg er ferdig med til en egen mappe. Da vet man at resterende må behandles og man glipper ikke mailer like lett.

Anonymkode: 42dbe...005

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...