Gå til innhold

14 åring med skolevegring, hvordan få barnet til å gå på skolen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 14 år har skolevegring. Vi foreldre og skolen mistenker at det er en høytfungerende autisme/Asperger i bunnen og vi venter på utredning nå. 
 

skolevegringen har vart i ca 2 år, og den blir verre og verre. 
Barnet har i følge IQ tester hos psykolog høy IQ, ligger på rundt 125. Og dette er etter slett arbeid fra barnet. Vi mistenker at han kanskje kjeder seg på skolen. På tross  av svært mye fravær så ligger han på over 5 i alle fag.
 

barnet later som at han er syk. Han har utnyttet corona 100% og har stadig vondt i halsen. Barnet har aldri/sjeldent vondt i halsen i feks helgene.  
 

Vi har prøvd alt for å pushe på med å gå på skolen. Forklart viktigheten av det, men barnet bare blåser det bort. Prøver vi fysisk å tvinge, så går det helt i lås og barnet blir hysterisk, like hysterisk som en 4 åring blir. Hyl, skriking, slåing osv. barnet er fort stort til å bli bært ut og inn i klasserommet. 
 

pga lav selvtillit hos barnet så vil vi heller ikke ydmyke barnet med å bære det inn på skolen. Dette er skolen helt enig i. 
 

hva gjør dere andre med barn med skolevegring? Ikke kom med råd ang fysisk makt, bær barnet inn i bilen osv, for det gjør vi ikke. 

Anonymkode: 0f32a...02a

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere venter på utredning sier du. Heng i telefonen hyppig. Mas! Det hjelper, og dette haster. Synd og si det men de som maser får ofte først, selv lm man ikke liker å tro at det er sånn.

Anonymkode: 80f96...591

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere venter på utredning sier du. Heng i telefonen hyppig. Mas! Det hjelper, og dette haster. Synd og si det men de som maser får ofte først, selv lm man ikke liker å tro at det er sånn.

Anonymkode: 80f96...591

Dette gjør vi allerede, men ting tar tid og jeg har forståelse for at det også er andre barn som trenger hjelp. Sikkert mer enn vårt barn også. 

Anonymkode: 0f32a...02a

  • Liker 1
Skrevet

Sjekk om dere har et fraværsteam i kommunen. Ofte jobber de med elever på videregående, men de kan sikkert bidra med råd for en ungdomsskole-elev også. 

Anonymkode: fa470...ae2

  • Liker 2
Skrevet

Min sønn slet veldig med Skolevegring de siste årene på barneskolen, og vi endte opp med diagnosen Asperger og Tourettes. Det som hjalp han var da han fikk være på grupperom, sammen med 2 andre elever. Da ble det både trygt og rolig for han. Nå er han 14 år, og på ungdomsskolen har han vært heldig, der er de 5 gutter på grupperom, alle har han kjent godt siden første klasse, og de ansatte har virkelig gjort alt for at de skal trives der. Så nå går han på skolen hver eneste dag.

I perioden han ikke var på skolen, så støttet skolen meg på å oppmuntre han til å være sosial på fritiden, sånn så veien tilbake til skolen, ikke skulle bli for vanskelig. Men at han skulle beholde de vennene han hadde.

Ønsker dere masse lykke til, håper dere får all den hjelpen dere trenger.

Anonymkode: 8411d...459

  • Liker 6
Skrevet

Har kommunen ungdomslos?

  • Liker 1
Skrevet

Hva slags hjelp får dere fra kommunen dere bor i? Ser en har nevnt ungdomslos, men også andre tjenester kan jobbe miljøterapeutisk opp i mot ungdommen. Kan også være en fordel med ansvarsgruppemøter med de ulike instansene, om det ikke allerede er i gang. 
 

Ellers er det vanskelig å gi konkrete råd, når vi ikke kjenner til ungdommen din og situasjonen hans så godt. Men få inn gode instanser som kan hjelpe, dele erfaringer, se situasjonen fra ulike perspektiv og gi råd er iallfall lurt. 

Anonymkode: 49207...f0f

  • Liker 1
Skrevet

Nå har ikke jeg barn med autisme, men kjenner godt igjen dette fra noen venner som var i denne situasjonen.

For det første så må dere ringe og mase på utredning, den kvernen maler utrolig langsomt om dere ikke maser.

For det andre ikke tving gutten til å gå på skolen. La han selv bestemme om han vil gå eller ikke. Vet at sønnen til mine venner lot han bestemme dette selv før utredningen, og det var dager han ikke gikk og det var dager han gikk.

Når han er ferdig med utredningen og kanskje har fått diagnose som f.eks autisme, så vil skolehverdagen bli noe helt annet for han om de legger opp et godt opplegg der. Vet at denne gutten jeg kjenner, fikk eget opplegg største delen av tiden men var med klassen sin i noen enkelt timer. Etter det var han ikke borte fra skolen en eneste time.
 

Anonymkode: c6170...ee6

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva slags hjelp får dere fra kommunen dere bor i? Ser en har nevnt ungdomslos, men også andre tjenester kan jobbe miljøterapeutisk opp i mot ungdommen. Kan også være en fordel med ansvarsgruppemøter med de ulike instansene, om det ikke allerede er i gang. 
 

Ellers er det vanskelig å gi konkrete råd, når vi ikke kjenner til ungdommen din og situasjonen hans så godt. Men få inn gode instanser som kan hjelpe, dele erfaringer, se situasjonen fra ulike perspektiv og gi råd er iallfall lurt. 

Anonymkode: 49207...f0f

Takk for svar alle sammen! 
 

vi har allerede hatt to møter med kontaktlærer, avdelingsleder og abup (alle i samme rom, samtidig.) 

miljøterapeut er inne i bildet og har samtaler med barnet og følger litt ekstra nøye med på han. 

Anonymkode: 0f32a...02a

Skrevet

Sett opp en plan for han med små mål, mål som du tror han kan få til. For eksempel en time på skolen tre dager i uken. Noen fra skolen må møte han i skolegården og følge han inn. Ros han masse for det han får til, uansett hvor lite det er. Og kall det ufrivillig skolefravær, ikke skolevegring. 

Bra dere har blitt henvist til BUP. Håper dere får god hjelp etter at utredningen er ferdig.

Anonymkode: 79fde...de9

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barnet vårt på 14 år har skolevegring. Vi foreldre og skolen mistenker at det er en høytfungerende autisme/Asperger i bunnen og vi venter på utredning nå. 
 

skolevegringen har vart i ca 2 år, og den blir verre og verre. 
Barnet har i følge IQ tester hos psykolog høy IQ, ligger på rundt 125. Og dette er etter slett arbeid fra barnet. Vi mistenker at han kanskje kjeder seg på skolen. På tross  av svært mye fravær så ligger han på over 5 i alle fag.
 

barnet later som at han er syk. Han har utnyttet corona 100% og har stadig vondt i halsen. Barnet har aldri/sjeldent vondt i halsen i feks helgene.  
 

Vi har prøvd alt for å pushe på med å gå på skolen. Forklart viktigheten av det, men barnet bare blåser det bort. Prøver vi fysisk å tvinge, så går det helt i lås og barnet blir hysterisk, like hysterisk som en 4 åring blir. Hyl, skriking, slåing osv. barnet er fort stort til å bli bært ut og inn i klasserommet. 
 

pga lav selvtillit hos barnet så vil vi heller ikke ydmyke barnet med å bære det inn på skolen. Dette er skolen helt enig i. 
 

hva gjør dere andre med barn med skolevegring? Ikke kom med råd ang fysisk makt, bær barnet inn i bilen osv, for det gjør vi ikke. 

Anonymkode: 0f32a...02a

Du må intervjue han skikkelig. Er det mobbing? Jeg får sterk, sterk mistanke om det når jeg leser innlegget. 

  • Liker 2
Skrevet

Hvis han er såpass faglig sterk ville jeg faktisk prøvd å slappe av litt i påvente av hjelp. Du kan prøve å kreve at han gjør litt skolearbeid hver dag, i det minste.

Jeg mener ikke å gjøre det til en liten sak, for det er det jo ikke, men alt blir enklere av at han er faglig sterk.

Anonymkode: 33232...032

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet vårt på 14 år har skolevegring. Vi foreldre og skolen mistenker at det er en høytfungerende autisme/Asperger i bunnen og vi venter på utredning nå. 
 

skolevegringen har vart i ca 2 år, og den blir verre og verre. 
Barnet har i følge IQ tester hos psykolog høy IQ, ligger på rundt 125. Og dette er etter slett arbeid fra barnet. Vi mistenker at han kanskje kjeder seg på skolen. På tross  av svært mye fravær så ligger han på over 5 i alle fag.
 

barnet later som at han er syk. Han har utnyttet corona 100% og har stadig vondt i halsen. Barnet har aldri/sjeldent vondt i halsen i feks helgene.  
 

Vi har prøvd alt for å pushe på med å gå på skolen. Forklart viktigheten av det, men barnet bare blåser det bort. Prøver vi fysisk å tvinge, så går det helt i lås og barnet blir hysterisk, like hysterisk som en 4 åring blir. Hyl, skriking, slåing osv. barnet er fort stort til å bli bært ut og inn i klasserommet. 
 

pga lav selvtillit hos barnet så vil vi heller ikke ydmyke barnet med å bære det inn på skolen. Dette er skolen helt enig i. 
 

hva gjør dere andre med barn med skolevegring? Ikke kom med råd ang fysisk makt, bær barnet inn i bilen osv, for det gjør vi ikke. 

Anonymkode: 0f32a...02a

Barnet barnet barnet, kan du ikke skrive han når du først har avslørt det i innlegget?

Anonymkode: c22c0...2d2

  • Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du mistenker det er asperger i bunn? Har barnet andre egenskaper, sånn som at de ikke forstår humor med litt dybde (f.eks. ironi), ikke forstår sosiale koder blandt jevnaldrende, er rigid i tankesett, andre?

De jeg kjenner med asperger, er utpreget "anderledes" så man plukker fort opp at her er det noe.

Anonymkode: 0fa3f...628

Skrevet

Klem til deg, vond situasjon å være i både som foreldre og ungdom❤️ Så noen råd. Du sier at dere tenker autismespekter/asperger. Selv om h*n ikke har fått denne diagnosen, kan man tilrettelegge for tiltak som man vet elever med slike utfordringer profiterer på. Prøv å vri problemstillingen - hva kan de rundt gjøre annerledes for at det blir lettere for barnet å komme seg på skole? En utredning vil ikke hjelpe - det er uansett betingelsene rundt barnet som må endre seg og gjøre noe annerledes om man skal få barnet på skolen. 
 

* punkt nr 1 for elever med symptom innen asperger er forutsigbarhet. Barnet må vite hva som skal skje, hvordan, hvor lenge, hvor, hvem h*n skal være sammen med. Dette er utrolig viktig!!
* hva ligger bak den dårlige selvtilliten? 
* med tanke på skolefravær er det helt nØdvendig at skolen har kompetanse om dette og hvordan tilrettelegge for skoleoppmøte. 
* kartlegg opprettholdende faktorer for hvorfor h*n har det vanskelig med å møte opp. Disse kan ligge både hjemme (hva gjør h*n på når h*n er hjemme i skoletida?) og på skolen (faglige krav og tilpasninger, relasjoner til andre, forutsigbarhet mm). 
* sett dere ned med skolen og utform en plan for skoleoppmøte. Det er urealistisk at barnet skal være på skole hele skoledager slik det er nå, kan det høres ut som? Barnet må få være med i utarbeiding og være informert om hva som er planen. I starten kan det feks være aktuelt å bare være der første timen, noen dager i uka, før man trapper opp. Skoleoppmøte må ligge på et slikt nivå at eleven greier det og opplever mestring. Om ikke, blir det et nederlag for barnet og nok en ting som kan bidra til et dårlig selvbidle på at man ikke får til… Kanskje er det fag som eleven synes er lettere å møte opp til enn andre? Kanskje greier h*n å møte opp, om h*n kan møte på et grupperom alene i starten? Det er viktig at dere rundt har forventinger om at eleven skal møte opp. Dere må avklare hva dere som foreldre skal gjøre, og hva skolen skal gjøre. 
* hvordan har eleven det i klassen? Har h*n en god relasjon til lærer? Har h*n venner? 
* hvordan er eleven faglig? 
* involver PPT, de kan komme med råd til skolen om hvordan de bør tilrettelegge. 
 

Håper noe av dette var til hjelp. Hilsen spesialpedagog i skolen som jobber mye med skolevegring. 

Anonymkode: 881f2...22c

  • Liker 6
Skrevet

125 i IQ er ikke så høyt altså. 80-120 er normalområdet så ungen din er litt over normalområdet. 

Anonymkode: 79fde...de9

  • Liker 4
Skrevet

Kan man spille på venner? Avtale med en vennegjeng som kommer innom og tar følge til skolen?

En lærer som møter på skoleplassen og tar i mot? 

Anonymkode: 1bd13...b3b

Skrevet

Jeg hadde en elev med startende skolevegring. I tillegg til tiltak som plassering i klasserommet, åpen dialog i foreldregruppa så man fikk med alle på laget osv. Sendte jeg en periode sms til barnet hver dag hvor jeg skrev at jeg gleder med til å se han, og kort om noe bra som skulle skje den dagen. Det fungerte. 

Anonymkode: 1bd13...b3b

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

125 i IQ er ikke så høyt altså. 80-120 er normalområdet så ungen din er litt over normalområdet. 

Anonymkode: 79fde...de9

Hva er vitsen med en slik kommentar? TS sier bare at barnet er intelligent så det er ikke der problemet ligger!

TS håper dere før hjelp fort!

Skrevet
Tuba skrev (12 minutter siden):

Hva er vitsen med en slik kommentar? TS sier bare at barnet er intelligent så det er ikke der problemet ligger!

TS håper dere før hjelp fort!

Poenger er at dette ikke nødvendigvis er en elev som kjeder seg på skolen og trenger ekstra utfordringer.

Anonymkode: 79fde...de9

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...