Gå til innhold

Fortelle barn om ny kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet litt og fikk selvsagt råd på familievernkontoret angående det å introdusere en ny kjæreste for barna.

Men det er en stund siden vi var på megling, og når jeg googler så virker det som det er mest snakk om små barn.

Jeg har to barn, en på mellomtrinnet og en på ungdomsskolen.

Når tid fortalte du barna om ny kjæreste? Ble h*n først introdusert som en venn?

Møtes dere hjemme hos deg første gangen, eller tok du barna med ett sted for å møte den nye kjæresten?

hvordan gikk du frem?

som sagt, så har jeg googlet så jeg ser jo hva som er anbefalt. Men jeg ønsker å høre om deres erfaringer.

Anonymkode: 9f157...b68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi møttes ute på lekeplassen/fotballbanen. Ville møtes på nøytral grunn så barna ikke følte at det kom en fremmed inn i huset deres.

Andre møtet skjedde på lekeland, bowling, svømmehall osv. Fant på aktiviteter som er gøye for barna. Mine var 6 og 14 når samboer kom inn i bildet. 

14 åringen vak skeptisk, men nå som han er 19 har de begge et godt forhold 🙂

Anonymkode: 56b8b...ce6

Skrevet

Vi møttes sammen med barna på en fritidsaktivitet. Da var vi venner overfor barna. Sånn var det i omtrent 6 måneder, før vi fortalt ar vi var kjærester. Barna var mellom tre og ti. 

Skrevet

Etter å ha vært gjennom det som tenåring så ville jeg ha gitt disse rådene til mine egne foreldre om tiden skulle blitt skrudd tilbake og de skulle gjort det på nytt (de gjorde både fine og feil ting) :

1) Vær sammen med kjæresten en lengre stund før vi introduseres. Å fortelle om kjæresten etter litt kortere tid uten å møtes er fint som en forberedelse og for å vise dere selv som andre mennesker enn foreldre. 

2) Dropp det "venn" - tullet. Ingen andre enn små barn tror på det og leser enkelt at det er noe mer mellom dere. 

3) Første møtene skal ikke skje i hjemmet til noen av de voksne med overnatting. Det ble for mye og for tett på. Møt ute for noe hyggelig aktivitet eller lignende. Inviter heller over på noen timer besøk etterhvert. 

4) Ikke tving barn til å møte før de selv er klare når de er så store. Spør når tiden nærmet seg om hvert enkelt barn vil møte personen i en setting hvor de ikke føler seg presset til å si ja av resten av rommet. Å tvinge den nye personen på kan potensielt gjøre at forholdet til denne personen som kommer inn i livet starter unødvendig vanskelig og skeivt, noe som kan påvirke det i det negative i lang tid. 

Anonymkode: 2dbdd...15a

Skrevet

En ting til.

Nr 5) Om barna ikke er vant til å opplevde dere som foreldre som kosete og fysiske (spesielt da dere tidligere var sammen som mor og far), så kan det føles som veldig mye og nesten feil å plutselig se en forelder intim og kosete med en ny partner. Ville ha holdt det veldig nøytralt i starten om det er tilfellet. Det er bra å vise barn hvordan en kjærlig situasjon kan være, men ikke gi de et potensielt ubehagelig syn. "ease in to it" 

Anonymkode: 2dbdd...15a

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Barna til mannen min var små, og de husker heller ikke at mamma og pappa bodde sammen.

Så da jeg kom inn i bildet, sa mannen min til barna at han hadde fått ny kjæreste. De var nysgjerrige på meg og jeg svarte på alt de lurte på. 

Er nok litt enklere med små barn enn med barn i tenåra, men jeg har uansett tro på å være direkte, ærlige og svare på alt de lurer på. Er ikke tilhenger av å la barna styre et fornuftig og gjennomtenkt, nytt forhold mellom voksne. Og alle barn forstår at det ikke er venner de blir introdusert for, bedre å være ærlig med en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...