AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg parkerte bilen min i gata mi igår kl 18 på kvelden. Jeg sjekker alltid nøye rundt meg etter skilt og merkinger. Jeg gjorde deg spesielt igår da jeg ble usikker på om jeg i det heletatt kunne stå der jeg parkerte, men det fant jeg ut av at jeg kunne. Nå skulle jeg på nattevakt og da var bilen borte. Den har blitt tauet bort kl 14 idag pga veiarbeid! Hele gaten var tom for biler. Jeg ringte politiet for å høre hva som har skjedd og da fortalte de det at den var tauet bort og at det blir en bot på 4600 kroner + 500 kroner pr døgn. Jeg er så forbanna og lei meg og alt... det her går da ikke an? Jeg har tilogmed beboerparkering. Hvorfor sender de ikke ut meldinger om sånt? Burde bli sendt ut en måned i forveien spør du meg. Hva med de som er på feire og sånt? Står på nettet at det skal være skiltet 48 timer i forveien hvis det skal være veiarbeid. 😭 Anonymkode: 0015b...82e 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 Må da gå an å henvende seg et sted for å klage?🤔 Anonymkode: 1ba57...793 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Oj, det er dårlig, var det virkelig ingen sånne veiarbeid-skilter ute? De pleier å sette opp parkering-forbudt-skilter. Ville forsøkt å klage, de skal sette opp skiltene x timer før. Anonymkode: e853f...4b3 9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oj, det er dårlig, var det virkelig ingen sånne veiarbeid-skilter ute? De pleier å sette opp parkering-forbudt-skilter. Ville forsøkt å klage, de skal sette opp skiltene x timer før. Anonymkode: e853f...4b3 Jeg kunne ihvertfall ikke se noen! Om ikke jeg er fullstendig blind! Men jeg så jo aktivt etter skilter nettopp fordi jeg var usikker på om jeg kunne stå der fordi der var nær en inngang. Anonymkode: 0015b...82e
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #5 Skrevet 23. oktober 2021 Du er garantert varslet for et par uker siden og skilter er satt opp. De gjør ikke sånn plutselig Anonymkode: 5fe17...47f 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #6 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du er garantert varslet for et par uker siden og skilter er satt opp. De gjør ikke sånn plutselig Anonymkode: 5fe17...47f Jeg sjekket det ut og de hadde satt opp skilter lengere bak i veien kl 08 på morgenen dagen før de tauet den bort. De prøvde å ringe meg, men fant meg ikke på 1881. Så nei, ikke noe 2 uker før nei. Jeg trodde at det måtte være skilter fra der det gjaldt til der det ikke gjaldt lenger og ikke bare et skilt midt i. Går jo ikke an for alle å se det. Jeg så det ikke. Anonymkode: 0015b...82e 3
Hulderen Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sjekket det ut og de hadde satt opp skilter lengere bak i veien kl 08 på morgenen dagen før de tauet den bort. De prøvde å ringe meg, men fant meg ikke på 1881. Så nei, ikke noe 2 uker før nei. Jeg trodde at det måtte være skilter fra der det gjaldt til der det ikke gjaldt lenger og ikke bare et skilt midt i. Går jo ikke an for alle å se det. Jeg så det ikke. Anonymkode: 0015b...82e Send inn klage. Du bør få ettergitt boten. Det skader ikke å prøve. 14
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #8 Skrevet 24. oktober 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sjekket det ut og de hadde satt opp skilter lengere bak i veien kl 08 på morgenen dagen før de tauet den bort. De prøvde å ringe meg, men fant meg ikke på 1881. Så nei, ikke noe 2 uker før nei. Jeg trodde at det måtte være skilter fra der det gjaldt til der det ikke gjaldt lenger og ikke bare et skilt midt i. Går jo ikke an for alle å se det. Jeg så det ikke. Anonymkode: 0015b...82e Du plikter å se etter bilen hver 24 time, og skiltet de satt opp gjelder nok da fra der det ble satt opp og resten av veien Anonymkode: 69115...abc 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #9 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår tidslinjen her. Du parkerte kl 18:00 igår uten at det var skilter? Og så neste dag kl 08:00 setter de opp skilter, for så å taue bilen 6 timer senere kl. 14:00? Eller har skiltene stått der fra i går morges kl 08:00 uten at du var klar over de, du parkerte senere kl 18:00, og fant bilen tauet neste dag 14:00? Første kvalifiserer ikke til bot, men siste gjør. Skiltene må ha stått i 24 timer før de gjelder om du allerede sto parkert. Kommunen skal også ta bilde eller dokumentere at du står i strid med et skilt. Tror det pleier å stå en link eller kode på boten du har fått, hvor du kan logge inn for å se hva som er dokumentert med bilder. Det er vel i hovedsak kommunens jobb å bevise at du har feilparkert og at skiltene har stått der lengre enn 24t. Om de ikke har noe som beviser det så kan du jo prøve deg. Jeg vet ikke om de tar bilder av skilt på tidspunkt de settes opp. Men dessverre gjør de nok sjelden feil, og de ettergir aldri bøter pga "jammen jammen jeg kunne jo ikke vite". Det er kun hvis det rent juridisk ikke er grunnlag for å gi bot, at de ettergir den. Anonymkode: 77c4a...674 4
Tiuren Skrevet 24. oktober 2021 #10 Skrevet 24. oktober 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Du plikter å se etter bilen hver 24 time, og skiltet de satt opp gjelder nok da fra der det ble satt opp og resten av veien Anonymkode: 69115...abc Hvor står det at man er pliktig å se etter bilen hver 24 timer, Oslo regler? Hva gjør man dersom man reiser på ferie, får noen til å se etter bilen på samme måte som noen ser etter katten? 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #11 Skrevet 24. oktober 2021 Tiuren skrev (1 time siden): Hvor står det at man er pliktig å se etter bilen hver 24 timer, Oslo regler? Hva gjør man dersom man reiser på ferie, får noen til å se etter bilen på samme måte som noen ser etter katten? Det står vel i loven. Firkantede og merkelige regler, men i prinsippet så må man faktisk det, ja. På en annen side så vil nok kommunen forsøke å informere og ikke bare snike inn noen skilt uten videre. Anonymkode: 77c4a...674 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #12 Skrevet 24. oktober 2021 4 hours ago, Tiuren said: Hvor står det at man er pliktig å se etter bilen hver 24 timer, Oslo regler? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-261/§4#§4 Anonymkode: 69115...abc
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #13 Skrevet 24. oktober 2021 Tiuren skrev (5 timer siden): Hvor står det at man er pliktig å se etter bilen hver 24 timer, Oslo regler? Hva gjør man dersom man reiser på ferie, får noen til å se etter bilen på samme måte som noen ser etter katten? https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/#gref Hvis du reiser bort må du parkere et annet sted, få noen til å se til/flytte bilen din eller bare ta sjansen på at alt går fint. Anonymkode: 70681...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 Tiuren skrev (13 timer siden): Hvor står det at man er pliktig å se etter bilen hver 24 timer, Oslo regler? Hva gjør man dersom man reiser på ferie, får noen til å se etter bilen på samme måte som noen ser etter katten? Dette er almenne regler som gjelder parkering på offenlige veier, man er selv pliktig til å sette seg inn i regler og se etter skilter. Jeg har privat parkering i bakgården der jeg bor, så jeg har passet bil ganske ofte. Eventuelt må du langtidsleie deg en plass for perioden du er borte. Da jeg bodde i indre by med gateparkering gikk jeg en tur forbi bilen hver dag, samme hvordan formen eller været var. 24 timer er den offisielle fristen, men som regel har man mye mer slack enn dette, erfaringsmessig setter de opp skilter 3-5 dager før gatefeiing, veiarbeid osv, men feks brøyting kan føre til at du får kortest mulig varsel. Anonymkode: 2f47a...6f4
Tiuren Skrevet 25. oktober 2021 #15 Skrevet 25. oktober 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-261/§4#§4 Anonymkode: 69115...abc Da lærte jeg noe i dag og, så dagen var ikke bortkastet 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 17.46): Jeg sjekket det ut og de hadde satt opp skilter lengere bak i veien kl 08 på morgenen dagen før de tauet den bort. De prøvde å ringe meg, men fant meg ikke på 1881. Så nei, ikke noe 2 uker før nei. Jeg trodde at det måtte være skilter fra der det gjaldt til der det ikke gjaldt lenger og ikke bare et skilt midt i. Går jo ikke an for alle å se det. Jeg så det ikke. Anonymkode: 0015b...82e De har garantert varslet i henhold til loven, de har tross alt folk som jobber med å passe på dette. Her er det du som har vært uoppmerksom. Kjipt. Anonymkode: ab849...5d4 1
knulleGuden666 Skrevet 28. oktober 2021 #17 Skrevet 28. oktober 2021 Slik er det å bo i by uten privat parkering som vi har på bygda! vær også glad det blir gjort veiarbeid og betal boten med glede.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #18 Skrevet 28. oktober 2021 1 hour ago, knulleGuden666 said: Slik er det å bo i by uten privat parkering som vi har på bygda! vær også glad det blir gjort veiarbeid og betal boten med glede.. Der var du tilbake ja... Anonymkode: 69115...abc
Hulderen Skrevet 28. oktober 2021 #19 Skrevet 28. oktober 2021 knulleGuden666 skrev (1 time siden): Slik er det å bo i by uten privat parkering som vi har på bygda! vær også glad det blir gjort veiarbeid og betal boten med glede.. Det er fullt mulig å være glad for veiarbeid, uten å bli glad for en unødvendig bot.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #20 Skrevet 28. oktober 2021 On 10/25/2021 at 11:16 AM, AnonymBruker said: De har garantert varslet i henhold til loven, de har tross alt folk som jobber med å passe på dette. Her er det du som har vært uoppmerksom. Kjipt. Anonymkode: ab849...5d4 Det ville jeg ikke vært så sikker på. Dersom skiltet ikke var godt synlig er det godt mulig de ikke har merket i henhold til lovverket. Anonymkode: 1c3fc...e37 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå