AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg ønsker å komme meg i jobbmarkedet "kjapt", og per dags dato orker jeg ikke å ta opp fag i 3 år og deretter gå universitet i 3 år før jeg får meg fast jobb. Har sett på yrkesfag og linjer som tilbyr helsesekretær kan jeg bli innen ca 1,5 år. Hvordan funker dette? går man videregående for å bli helsesekretær og deretter ut i fast jobb? eller er det noe med sånn lærling opplegg? skjønner ikke det der helt jeg Anonymkode: 8ec59...078
Mariell1995 Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 (endret) Har du fullført Vgs? Hvis ja, så trenger du (hvis du ikke har gått dette før): - Vg1. Helse- og oppvekstfag (kun de helsefagene). - Vg2. Helseservicefag (kun de helsefagene). - Vg3. Helsesekretær. Så er du ferdig utdannet/autorisert helsesekretær etter at du har søkt om autorisasjon og fått den godkjent, mener jeg Ingen lærlingtid på den utdannelsen, i hvert fall Endret 21. oktober 2021 av Mariell1995
Eplekake1 Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Ta opp fag i 3 år? Du kan ta vgs på 1 år.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 Ja du går på vgs og deretter ut i jobb. Det er ingen læretid i helsesekretærutdanningen, men noe praksis underveis tror jeg at det er. Regner med du skal ta utdanningen som et komprimert løp for voksne siden det er 1,5 år? Anonymkode: 9c9bd...5ca
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Ikke. Det er vanskelig å få jobb og lønna er lav. Anonymkode: b8293...8cc 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 Ta opp fag fra vgs og gå sykepleier eller bioingeniør, evt paramedisin. Helsesekretær er ikke verdt blekket vitnemålet er trykket med. Sjansen for å få jobb erlik så godt som null, da de aller fleste ønsker sykepleiere eller bioingeniører, som har en myyyye bredere og bedre faglig kompetanse. Eller ta helsefagarbeider. Det vil også gi deg jobb. Men ikke ta helsesekretær. Anonymkode: 6ce48...956 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #7 Skrevet 23. oktober 2021 Eller ta tannhelsesekretær. Tror det er bedre betalt. Virker som om det er vanskelig å få tak i folk med autorisasjon. Anonymkode: 4f9b7...91e 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #8 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 17.41): Ikke. Det er vanskelig å få jobb og lønna er lav. Anonymkode: b8293...8cc Nei, ikke her i Bergen! Anonymkode: ffc87...92a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #9 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, ikke her i Bergen! Anonymkode: ffc87...92a Supert at det er lett å få jobb og lønna er høy i Bergen. Hva tjener en helsesekretær i Bergen nå om dagen, sa du? Anonymkode: b8293...8cc
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #10 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Supert at det er lett å få jobb og lønna er høy i Bergen. Hva tjener en helsesekretær i Bergen nå om dagen, sa du? Anonymkode: b8293...8cc Når jeg ble ansatt som sekretær på Haukeland for 7 år siden var min årslønn 380 000. Synes ikke der er dårlig for en jobb som ikke krever utdannelse. Har god kontakt med tidligere kollegaer og det skrikes etter flere sekretærer der. Anonymkode: ffc87...92a 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #11 Skrevet 24. oktober 2021 Bor du i Oslo/Akershus og vil jobbe på sykehus er det så godt som umulig å få jobb. Jeg har en bachelor innen helse og jobbet som det i ti år. Da jeg etterhvert tok helsesekretær søkte jeg i tre år før jeg til slutt fikk ett vikariat. Lenger har jeg ikke kommet.. Anonymkode: 1684a...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #12 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bor du i Oslo/Akershus og vil jobbe på sykehus er det så godt som umulig å få jobb. Jeg har en bachelor innen helse og jobbet som det i ti år. Da jeg etterhvert tok helsesekretær søkte jeg i tre år før jeg til slutt fikk ett vikariat. Lenger har jeg ikke kommet.. Anonymkode: 1684a...ca5 signerer denne. vet om flere som enten omskolerte seg eller jobber med helt noe annet etter å ha bortkastet tiden sin på åå utdanne seg til helsesekretær, nettopp fordi det ikke finnes nok jobber! ender opp med å bli digitalisert som som alt annet.. Anonymkode: 6732e...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #13 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg er helsesekretær og jobber på Ahus. Tjener 438 000. Men det er vanskelig å komme seg inn i arbeidsmarkedet da. Anonymkode: 42e77...489 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #14 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når jeg ble ansatt som sekretær på Haukeland for 7 år siden var min årslønn 380 000. Synes ikke der er dårlig for en jobb som ikke krever utdannelse. Har god kontakt med tidligere kollegaer og det skrikes etter flere sekretærer der. Anonymkode: ffc87...92a Jeg synes det er en lav lønn. Vanskelig å få boliglån som lavtlønnet. Anonymkode: b8293...8cc
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #15 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg synes det er en lav lønn. Vanskelig å få boliglån som lavtlønnet. Anonymkode: b8293...8cc Klart det ikke er en *høy lønn*, men det er innen helse/i det offentlige, med kun vgs, og man må jo åpenbart tjene betydelig mindre enn sykepleiere og andre med bachelor. Ellers er jeg enig med de andre i at jeg heller ville lagt mer tid og penger i utdannelsen og blitt sykepleier. Mye bedre muligheter for å få jobb, spesialisering og også bedre lønn. Det er ikke mange quick fixes når det gjelder sikre og godt betalte jobber. Ser altfor mange tråder her inne om folk som vil ta korte og enkle utdannelser uten høye krav til gode karakterer, som garantert gir jobb og har høy lønn. Det er som regel ikke sånn at lite input -> mye output. Anonymkode: 2e5dd...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #16 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 18.12): Klart det ikke er en *høy lønn*, men det er innen helse/i det offentlige, med kun vgs, og man må jo åpenbart tjene betydelig mindre enn sykepleiere og andre med bachelor. Ellers er jeg enig med de andre i at jeg heller ville lagt mer tid og penger i utdannelsen og blitt sykepleier. Mye bedre muligheter for å få jobb, spesialisering og også bedre lønn. Det er ikke mange quick fixes når det gjelder sikre og godt betalte jobber. Ser altfor mange tråder her inne om folk som vil ta korte og enkle utdannelser uten høye krav til gode karakterer, som garantert gir jobb og har høy lønn. Det er som regel ikke sånn at lite input -> mye output. Anonymkode: 2e5dd...b4f Konduktør er en rask og høyt lønnet yrke, og de utdanner bare så mange konduktører som arbeidsmarkedet trenger. Utdannelsen tar ett år og de tjener i snitt 500 - 600 k. Lokfører også ett års utdannelse, og tjener enda mer, 600 - 700 k. Heismontør, "kun" yrkesfaglig utdanning, tjener 600 - 700 k (!) Flygeleder, ett års utdanning, startlønna ligger på 600 k, hvor mange tjener over millionen. Når det er sagt er det svært vanskelig å komme inn. Mange muligheter for de som vil fort ut i arbeidslivet, men samtidig høy lønn. Anonymkode: 732e6...d51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå