Gå til innhold

Våtromsnormen


Baby

Anbefalte innlegg

Det kommer helt ann på hvilket forsikringsselskap du har!

Husker ikke hvilket det var, men noen jeg vet om fikk ikke noe da det viste seg av det hadde kommet noe fukt greier, så de måtte ut med masse selv om "normen" var fulgt, så lenge de ikke kunne dokumentere det fra fagmann!

Pluss at hvis du skal selge må du fylle ut et egenerklæringsskjema hvor du også må skrive at evt oppussing ikke er utført av fagmann hvis du vet om det.

Kan bli mye styr hvis det ikke skulle være helt tett da!

Dette stemmer ikke Cathie.

Våtromsnormen er ikke fulgt hvis det er fuktskade.

Når det gjelder skjema hvor det skal opplyses om oppussing er utført av fagfolk, så tenker du kanskje på skjema i forbindelse med eierskifteforsikring?

Her blandes snørr og barter med smør og flesk. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, våtromsnormen var fulgt, var også en fagmann som hadde gjort det, men svart, og siden ikke noe firma kunne dokumentere det fikk de ikke igjen noe penger! Mulig han hadde gjort en feil ikke vet jeg, men ingen håndtverkere er perfekte, de kan også gjøre feil! Og har du ikke et firma som står ansvarlig for jobben, da kan du slite i enkelte tilfeller!

Skjemaet jeg snakker om er kanskje i forhold til den forsikringen ja, er i alle fall det som ligger ved prospektet når man selger huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, våtromsnormen var fulgt, var også en fagmann som hadde gjort det, men svart, og siden ikke noe firma kunne dokumentere det fikk de ikke igjen noe penger! Mulig han hadde gjort en feil ikke vet jeg, men ingen håndtverkere er perfekte, de kan også gjøre feil! Og har du ikke et firma som står ansvarlig for jobben, da kan du slite i enkelte tilfeller!

Skjemaet jeg snakker om er kanskje i forhold til den forsikringen ja, er i alle fall det som ligger ved prospektet når man selger huset...

Hvis de har gjort feil, fagfolk eller ikke, så er ikke våtromsnormen fulgt. Pokker så vanskelig det er å forstå dette da. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

trur det gjest mener her er att om du/dere følger våtromsnormen så blir det ikke skader ved lekasjer. så siden dere har lekasje så er ikke normen fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha... neeeei sier du det :ler:

Jeg for min del prøver å vinkle det litt mot det trådstarter spør om jeg da ;)

For uansett hvem som gjør det, så kan den som gjør det gjøre en feil, og da må noen stå ansvarlig enten det er firmaet som har gjort det, eller du selv og da må du betale også hvis noe går galt... Et forsikringsselskap gidder nemlig ikke betale for dine feil ;)

Det er ene og alene mitt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, føler at jeg har fått utløp for mine kveruleringer for i kveld, så jeg trekker meg stille tilbake fra denne tråden :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... neeeei sier du det :ler:

Jeg for min del prøver å vinkle det litt mot det trådstarter spør om jeg da ;)

For uansett hvem som gjør det, så kan den som gjør det gjøre en feil, og da må noen stå ansvarlig enten det er firmaet som har gjort det, eller du selv og da må du betale også hvis noe går galt... Et forsikringsselskap gidder nemlig ikke betale for dine feil ;)

Det er ene og alene mitt poeng :)

Trådstarter har fått svar. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller brukt de par og tusen kronene på å få en sertifisert fagperson til å gjøre jobben. På den måten har du ryggen fri og vet hva du har å forholde deg til om noe skulle gå galt.

Her er noen sitater jeg fant hos Ifi og forbrukerombudet:

Sertifisering

For å oppnå Byggebransjens Våtromsnorm, skal membranarbeid utføres av godkjent personell. Håndverkere eller firmaer som skal lede våtromsarbeider, må ha gått grunnkurs og lederkurs i Våtromsnormen. Disse vil kunne kalle seg "Godkjent bedrift" og få rett til å benytte tilsvarende logo.

Bruk fagfolk

Forsikringer dekker ikke vannskader på bygninger som følge av ukorrekt arbeid eller uholdbare produkter. Når baderommet skal pusses opp er du derfor på den sikre siden hvis du benytter fagfolk med våtromssertifikat.

Sett deg grundig inn i hva som kreves. Du bør helst være ekspert i forkant. Velg et stort og seriøst firma med alle sertifikater og papirer i orden. Det koster kanskje litt mer, men lønner seg på sikt. Sørg for en skriftlig kontrakt som spesifiserer arbeidene, og at de skal utføres i samsvar med våtromsnorm og norsk standard for bad, anbefaler Strømstad.

Avtaler du at et firma skal være ansvarlig for hele prosjektet, bør dette tydelig fremgå av kontrakten.

Våtromsnormen er ikke 100% idiotsikker og alle kan gjøre feil, sertifisert eller ikke. Men gjør du det på den "riktige" måten har du hvertfall mer å fare med om noen må stilles til veggs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få tatt bilder under hele prosessen slik at du kan dokumentere hva som er gjort med badet.

Dette gjorde vi da vi pusset opp badet for et par år siden. Vi fulgte våtromsnormen til punkt og prikke, og vi tok bilde av alt vi gjorde, fra innerst til ytterst. Ved å ha gjort dette føler vi oss veldig sikre på at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også fulgt våtromsnormen og tatt bilde etterhvert. Våtromsnormen er en norm, og ikke een lov. Det er to ulike ting. Men det at en følger normen betyr ikke at du aldri kan få en våtromsskade. Det går tross alt rør inni vwggene. Det går vann til og fra dusjer og wc. Men poenget med membran er jo at det skal være TETT under flisene selv om fliser aldri er tette. Dermed begrenses skaden viss noe skjer og du slipper å få fri flyt av vann inn i andre rom.

Som sagt er dette arbeid man kan og har lov til å gjøre selv. Man får et lekkert bad for en mye billigere penge. Men det er viktig å være kjempenøye, og det tar lang tid. En bør vel og ha en del håndtverkserfaring. Skal tross alt leve med resultatet noen år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går tross alt rør inni vwggene.
Og de rørene skal være av typen rør i rør. Hvis det blir skade i vannrøret, så vil vannet renne ut i det andre røret og ned i et fordelingsskap.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til if jeg, tenkte jeg bare skulle sitere her hva jeg fikk til svar:

Jeg har et spørsmål ang baderom/våtrom.

Hvordan er forsikring i forhold til våtromsnorm, vil ikke en forsikringen dekke eventuelle skader hvis man ikke benytter sertifisert fagmann, men selve normen er overholdt?

Hei.

Nå er det slik at forsikringen unntar skade i og på våtrom dersom dette ikke er tett. Det vil si at skader i våtrom som sådann ikke vil være noen forsikringssak i slik sammenheng. Derfor lønner det seg å benytte fagfolk, da har en jo 5 års reklamasjonsrett etter Håndtverkertjenesteloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle gode 10na
Det er rett og sltt utrolig.  Her skriver jeg gjentatte ganger at det ikke vil bli vannskade hvis våtromsnormen følges, allikevel så påstås det at vannskade kan skje pga. uhell.  Hvilke uhell da?  Uhell som at membransveisen ikke er god nok?  Eller at det ikke er påført tilstrekkelig tykt lag med smøremembran?  Hvis så skjer, så er ikke våtromsnormen fulgt.

Våtromsnormen er forresten ikke noe krav fra myndighetene, men en retningslinje som bransjen selv har blitt enige om.

Dersom våtromsnormen blir fulgt til punkt og prikke, og toalettet sprekker evt. en krane blir ødelagt slik at vannspruten står i hele rommet en hel arbeidsdag. Man oppdager det først når man kommer hjem fra jobb. Hva da? Påstår du at badet vil være HELT UTEN SKADER??

Det vil ikke det ser du. Våtromsnormen er en "regel" som sier hva man bør ha i VÅTSONENE. Med andre ord ikke på hele badet ettetsom hele badet IKKE er en våtsone.

Min erfaring tilsier at våtrom kan bli særdeles skadet til tross for at våtromsnormen er fulgt 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest En annen gjest.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller brukt de par og tusen kronene på å få en sertifisert fagperson til å gjøre jobben. På den måten har du ryggen fri og vet hva du har å forholde deg til om noe skulle gå galt.

Det er vel uten tvil det mest fornuftige som har kommet fram i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom våtromsnormen blir fulgt til punkt og prikke, og toalettet sprekker evt. en krane blir ødelagt slik at vannspruten står i hele rommet en hel arbeidsdag. Man oppdager det først når man kommer hjem fra jobb. Hva da? Påstår du at badet vil være HELT UTEN SKADER??

Det vil ikke det ser du. Våtromsnormen er en "regel" som sier hva man bør ha i VÅTSONENE. Med andre ord ikke på hele badet ettetsom hele badet IKKE er en våtsone.

Min erfaring tilsier at våtrom kan bli særdeles skadet til tross for at våtromsnormen er fulgt 100%.

Du valgte et ekstremt eksempel, som ville medført skade uansett om utførende hadde vært sertifisert eller ei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gode gamle 10na
Du valgte et ekstremt eksempel, som ville medført skade uansett om utførende hadde vært sertifisert eller ei.

Poenget mitt er at våtromsnormen ikke medfører null skader på bad og andre våtrom. Den BEGRENSER omfanget når denne er fulgt. Det er poenget, og det er også det som var intensjonen med denne normen.

Alle vet at vannskader f.eks på et bad vil medføre skader i rommet og i bygningen. Ofte vil omfanget av en slik skadet komme til syne relativt lang tid etter. Derfor er det uhyrlig viktig at en overfor forsikringsselskapene presiserer dette ved rapportering av en slik skade. Og med det mener jeg at en ikke aksepterer et endelig sluttoppgjør FØR man er 100% sikker på at det ikke finnes skjulte skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller brukt de par og tusen kronene på å få en sertifisert fagperson til å gjøre jobben. På den måten har du ryggen fri og vet hva du har å forholde deg til om noe skulle gå galt.

Her er noen sitater jeg fant hos Ifi og forbrukerombudet:

Våtromsnormen er ikke 100% idiotsikker og alle kan gjøre feil, sertifisert eller ikke. Men gjør du det på den "riktige" måten har du hvertfall mer å fare med om noen må stilles til veggs.

Det er ikke bestandig at det blir billigere å gjøre det "svart", la fagfolk gjøre jobben og du har samtidig mulighet til å klage på arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...