Gå til innhold

Våtromsnormen


Baby

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det er i forhold til våtromsnormen og forsikring hvis man pusser opp badet selv? Må man ha noen med våtromssertifisering til å gjøre det for at forsikringsselskapene skal godta det?

Har en som kan ta det svart for meg, og da sparer jeg mange tusenlapper, men lurer på hvordan det er i forhold til forsikring og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rimelig sikker på at du kan glemme forsikring da.. Membranen må i hvert fall legges av noen som ikke jobber svart.

Og håndtverkere lurer på hvorfor folk tror de har så dårlig arbeidsmoral.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at du kan glemme forsikring da.. Membranen må i hvert fall legges av noen som ikke jobber svart.
Tull. Forsikringsselskapet spør ikke om hvem som har gjort jobben, de ser kun på om den er riktig utført.

Er jobben riktig utført kommer ikke forsikringsselskapet på banen, for da blir det ingen vannskade.

Og enkelte lurer på hvorfor de rådene som gis på KG bør tas med en klype salt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull.  Forsikringsselskapet spør ikke om hvem som har gjort jobben, de ser kun på om den er riktig utført. 

Er jobben riktig utført kommer ikke forsikringsselskapet på banen, for da blir det ingen vannskade.

Og enkelte lurer på hvorfor de rådene som gis på KG bør tas med en klype salt. :roll:

Så du mener at forsikringsselskap ikke spør om våtromssertifikat? Jaja :)

Du burde lese denne og denne

Men jeg er veldig enig om det du sier om salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at forsikringsselskap ikke spør om våtromssertifikat?  Jaja :)

Du burde lese denne og denne

Men jeg er veldig enig om det du sier om salt.

Jeg jobber i forsikringsbransjen så jeg har kanskje litt bedre forutstning for å uttale meg enn hva du har?

Det er utarbeidet en våtromsnorm som alle anbefales å følge. De færreste fagfolk gjør for øvrig det.

Forsikringsselskap spør ikke om hvem som har gjort hva, de ser kun på hvordan det er utført.

Hvis fagfolk har utført jobben uten å f.eks. å følge våtromsnormen er det uinteressant for forsikringsselskapet, de forholder seg til kunde som igjen må forholde seg til fagfolkene de har engasjert.

Det er ikke noe krav til hvem som utfører arbeidet etter våtromsnormen.

Man trenger ikke å ha våtromssertifikat for å gjøre jobb i samsvar med våtromsnormen. Informasjon om kravene i våtromsnormen er åpen for alle.

Svar som du gir, tatt ut av egen synsing, har ingen verdi.

Vurdert å endre nick til Salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i forsikringsbransjen så jeg har kanskje litt bedre forutstning for å uttale meg enn hva du har?

Det er utarbeidet en våtromsnorm som alle anbefales å følge.  De færreste fagfolk gjør for øvrig det.

Forsikringsselskap spør ikke om hvem som har gjort hva, de ser kun på hvordan det er utført.

Hvis fagfolk har utført jobben uten å f.eks. å følge våtromsnormen er det uinteressant for forsikringsselskapet, de forholder seg til kunde som igjen må forholde seg til fagfolkene de har engasjert.

Det er ikke noe krav til hvem som utfører arbeidet etter våtromsnormen.

Man trenger ikke å ha våtromssertifikat for å gjøre jobb i samsvar med våtromsnormen.  Informasjon om kravene i våtromsnormen er åpen for alle.

Svar som du gir, tatt ut av egen synsing, har ingen verdi.

Vurdert å endre nick til Salt?

Så hvis jeg følger våtromsnormen, og noe alikevel skulle skje ved en senere anledning, så blir det dekket av forsikringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis jeg følger våtromsnormen, og noe alikevel skulle skje ved en senere anledning, så blir det dekket av forsikringen?

Følger du normen skjer ingenting. Er det som er så greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å bruke noen som er sertifisert er jo at du kan sende kravet over til dem om det skulle skje noe galt.

Om du f.eks selger boligen og kjøperen klager på noe som har med membran å gjøre, så kan du klage videre til de som har gjort jobben og dermed slippe å punge ut med erstatning/egenandel selv.

Jeg ville brukt noen til å legge membran og koble fra og til vask, dusj, toalett osv.

Fliser og andre ting kan dere jo gjøre selv uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar: Hvis normen følges blir det ingen skade - ergo heller ikke noe krav å sende videre. Er dette så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar: Hvis normen følges blir det ingen skade - ergo heller ikke noe krav å sende videre.  Er dette så vanskelig å forstå?

Så uhell kan ikke skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uhell kan ikke skje?

Man kan vel kanskje unnskylde "gjest" med at hun bare jobber i forsikringsbransjen og ikke trenger å vite noe særlig om håndtverk.. Klart våtrom kan få vannskader, fliser er jo ikke helt vanntette.

Skulle gjerne visst hvilket forsikringsselskap hun jobber i forresten, vet om en som ikke får dekket et øre på badet sitt nå pga svart arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart våtrom kan få vannskader, fliser er jo ikke helt vanntette.
Hei Salt.

Det er nettopp derfor man må ha membran på våtrom, fordi flisene ikke er vanntette. :roll:

Hvorfor tror du man må ha membran da? For moro skyld?

Jeg gjentar ovenfor deg: Det spiller ingen rolle hvem som har utført jobben bare den er gjort riktig.

Hvorfor fortsetter du å jabbe om noe du ikke har greie på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rett og sltt utrolig. Her skriver jeg gjentatte ganger at det ikke vil bli vannskade hvis våtromsnormen følges, allikevel så påstås det at vannskade kan skje pga. uhell. Hvilke uhell da? Uhell som at membransveisen ikke er god nok? Eller at det ikke er påført tilstrekkelig tykt lag med smøremembran? Hvis så skjer, så er ikke våtromsnormen fulgt.

Våtromsnormen er forresten ikke noe krav fra myndighetene, men en retningslinje som bransjen selv har blitt enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips www.litex.no

Dette er noe en gan gjøre selv som erstatter membran...

Tror vi kommer til å bruke dette!

mer info her og her

Lykke til med oppussing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

he he

om du følger boka og gjør alt riktig så får du ikke lekasje......

men hva om jeg nå får det da?

ja da har du ikke fulgt boka........

men om jeg har det og selv da får lekasje da?

det gjør du ikke om du følger boka......arggg.......

men da teller ikke forsikringen?

jo, om du FØLGER BOKA SÅ GJØR DEN DET!!!!!!..........

men, om en osv osv osv...

morsomt gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

he he

om du følger boka og gjør alt riktig så får du ikke lekasje......

men hva om jeg nå får det da?

ja da har du ikke fulgt boka........

men om jeg har det og selv da får lekasje da?

det gjør du ikke om du følger boka......arggg.......

men da teller ikke forsikringen?

jo, om du FØLGER BOKA SÅ GJØR DEN DET!!!!!!..........

men, om en osv osv osv...

morsomt gitt

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he

om du følger boka og gjør alt riktig så får du ikke lekasje......

men hva om jeg nå får det da?

ja da har du ikke fulgt boka........

men om jeg har det og selv da får lekasje da?

det gjør du ikke om du følger boka......arggg.......

men da teller ikke forsikringen?

jo, om du FØLGER BOKA SÅ GJØR DEN DET!!!!!!..........

men, om en osv osv osv...

morsomt gitt

:klappe: Forsikringsselskaper er ikke glad i å gi ut penger akkurat da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vannskader på badet på to steder jeg har bodd. Første gang var det vannlekkasje i vaskemaskina, lav dørterskel og sluket i gulvet var sperret inne i dusjkabinettet = vannet renner ut i gangen og gjennom taket til naboen! Ingen poblemer med forsikringsselskapet! Andre gangen var det også vaskemaskina som lakk vann. Her var det nok skjedd et eller annet ved dørstokken til badet for vannet rant igjennom gulvet/taket! Dette badet var utført svart (ikke av meg), men hadde ingen problemer med forsikringsselskapet her heller!

Mao tror jeg nok at forsikringsselspene ikke er opptatt av hvem som har gjort jobben, sålenge våtromsnormen visstnok er fulgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvilket forsikringsselskap du har!

Husker ikke hvilket det var, men noen jeg vet om fikk ikke noe da det viste seg av det hadde kommet noe fukt greier, så de måtte ut med masse selv om "normen" var fulgt, så lenge de ikke kunne dokumentere det fra fagmann!

Pluss at hvis du skal selge må du fylle ut et egenerklæringsskjema hvor du også må skrive at evt oppussing ikke er utført av fagmann hvis du vet om det.

Kan bli mye styr hvis det ikke skulle være helt tett da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...